AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 minstebarnet blir ni år snart og har ett dyrt bursdagsønske. 4000kr.. Jeg har kjøpt inn gaven og samboer mener at 2000kr av gaven bør niårng betale selv. Hun har spart lenge og har råd til hele gaven, men jeg tenker å sette de pengene på sparekonto. Samboer har to barn fra før. som har fått julegaver helt opp i 11000kr fra oss opp igjennom årene.. sikkert samvittighetsgaver fra samboer, men jeg har aldri protestert. Til jul fikk stedatter en jakke hun så absolutt ikke trengte til 4000kr uten å måtte betale noe av den selv. Bør jeg stå på mitt her? Anonymkode: c3506...61b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 jeg liker ikke denne forskjellsbehandlingen, men allikevel ikke gjøre eget barn like bortskjemt, om noe skjønner problemstillingen.. som for eksempel når minste ønsket seg sykkel i fjor så ba jeg min mor spleise pga. dyr gave. mens de største barna alltid har fått nye sykler, utenom bursdager ol. Anonymkode: c3506...61b 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): minstebarnet blir ni år snart og har ett dyrt bursdagsønske. 4000kr.. Jeg har kjøpt inn gaven og samboer mener at 2000kr av gaven bør niårng betale selv. Hun har spart lenge og har råd til hele gaven, men jeg tenker å sette de pengene på sparekonto. Samboer har to barn fra før. som har fått julegaver helt opp i 11000kr fra oss opp igjennom årene.. sikkert samvittighetsgaver fra samboer, men jeg har aldri protestert. Til jul fikk stedatter en jakke hun så absolutt ikke trengte til 4000kr uten å måtte betale noe av den selv. Bør jeg stå på mitt her? Anonymkode: c3506...61b Ikke vær så tafatt, selvfølgelig skal du skjemme bort barnet ditt på samme måte som samboeren din! Anonymkode: 8960d...d69 17
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke vær så tafatt, selvfølgelig skal du skjemme bort barnet ditt på samme måte som samboeren din! Anonymkode: 8960d...d69 hadde du hatt den minste lille anelse om hvor bortskjemte og ufordragelig de eldste barna hans er så hadde du forstått angsten min.. Anonymkode: c3506...61b 7
saltvann Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 Kan være greit deal for henne, at hun setter inn 2000 kr på sparekonto. Ikke la henne bli som eldre søsken, men vanskelig for henne når det også blir forskjellsbehandling. Er dette din datter eller felles datter? Kanskje dere burde begynne å betale en fast sum hver til andre sitt barn, så om far vil gi gave til 11 000 kr så kan du betale 500-1000 kr og han resten. 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 Høres merkelig ut at samboer ønsker det for barnet dit, men ikke for sine egne. Ville konfrontert han med det, og gitt gaven til datteren min uten at hun måtte spleise Men her er det normalt at barna spleiser, om det er så dyr gave de ønsker. Anonymkode: affed...5b6 17
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): hadde du hatt den minste lille anelse om hvor bortskjemte og ufordragelig de eldste barna hans er så hadde du forstått angsten min.. Anonymkode: c3506...61b Hvorfor i helvete orker du å være sammen med den fyren? Han har ingenting ting med hva du bruker pengene dine på! Anonymkode: a3f46...418 9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #10 Skrevet 5. mars 2021 saltvann skrev (5 minutter siden): Kan være greit deal for henne, at hun setter inn 2000 kr på sparekonto. Ikke la henne bli som eldre søsken, men vanskelig for henne når det også blir forskjellsbehandling. Er dette din datter eller felles datter? Kanskje dere burde begynne å betale en fast sum hver til andre sitt barn, så om far vil gi gave til 11 000 kr så kan du betale 500-1000 kr og han resten. felles datter.. takk for tips Anonymkode: c3506...61b 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #11 Skrevet 5. mars 2021 Er det deres felles barn eller bare ditt barn? Dersom det er ditt barn: Du bestemmer dette 100% selv. Dersom det er deres felles barn: Her må dere ta en skikkelig prat om forskjellsbehandling, for det er ikke ok at han behandler 2 av sine 3 barn forskjellig på den måten! Uannsett synes jeg barnet skal få gaven iallfall når større ste- eller halvsøsken stadig har fått dyre gaver. Anonymkode: 2f6d6...b36 8
Floranda Skrevet 5. mars 2021 #12 Skrevet 5. mars 2021 Forstår problemstillingen din veldig godt. Er kjempe vanskelig å se hva bortskjemming gjør med stebarna, og en ønsker absolutt ikke dette for sitt eget barn. Eg tror kanskje at far egentlig ser det samme, vil ikkje gjøre deres barn den bjørnetjenesten, men har kanskje litt vanskelig med å innrømme det ovenfor deg. (Er det av andre grunner han mener deres barn ikke burde få like dyre gaver som hans særkullsbarn, så er saken veldig annerledes) Så lenge det blir fortalt at dette ikke blir hver bursdag, og at denne gangen ble det litt ekstra, så ser eg ikke problemet med å gjøre ett unntak. Er urettferdig for den minste å se hvor masse flotte ting halvsøsknene får, uten at en selv får det samme. Mener dessuten at viss far skal gi julegaver til de to eldste barna for 5500 kr hver, og deres barn får fks for 2000 kr, så må dere sette 3500 kr på konto til den minste, slik at det ikke blir forskjellsbehandling. For slik det er nå, er det jo veldig urettferdig å være minst, og se at de andre får mye mer, alltid. Om disse pengene blir øremerket til sertifikat, boligkjøp, studiepenger, en språkreise, eller til fritt bruk (eventuelt ved endte 18 år) er jo opp til dere.
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. mars 2021 #13 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): minstebarnet blir ni år snart og har ett dyrt bursdagsønske. 4000kr.. Jeg har kjøpt inn gaven og samboer mener at 2000kr av gaven bør niårng betale selv. Hun har spart lenge og har råd til hele gaven, men jeg tenker å sette de pengene på sparekonto. Samboer har to barn fra før. som har fått julegaver helt opp i 11000kr fra oss opp igjennom årene.. sikkert samvittighetsgaver fra samboer, men jeg har aldri protestert. Til jul fikk stedatter en jakke hun så absolutt ikke trengte til 4000kr uten å måtte betale noe av den selv. Bør jeg stå på mitt her? Anonymkode: c3506...61b Er forskjellsbehandlingen her som er tragisk! At ikke samboeren din ser dette er uforståelig. Her i huset har alltid barna spart til dyre (og "unødvendige") ting selv og vi har bidratt med resten. Det er lærerikt og nyttig for ungene. At du setter de på en sparekonto senere, er helt ok. Hva sier samboeren din når du sammenligner disse tilfellene du viser til her?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #14 Skrevet 5. mars 2021 Selvsagt bør du ikke godta slik forskjellsbehandling. Jeg hadde også insistert på at gaver til jul og bursdag ligger på rundt samme pris til alle barna (du kan selvsagt ikke kontrollere hva stebarna får av morssiden, men tenker på hva far betaler her). En 9-åring er gammel nok til å se sånne forskjeller. Anonymkode: cdcf2...6a1 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #15 Skrevet 5. mars 2021 Floranda skrev (15 minutter siden): Forstår problemstillingen din veldig godt. Er kjempe vanskelig å se hva bortskjemming gjør med stebarna, og en ønsker absolutt ikke dette for sitt eget barn. Eg tror kanskje at far egentlig ser det samme, vil ikkje gjøre deres barn den bjørnetjenesten, men har kanskje litt vanskelig med å innrømme det ovenfor deg. (Er det av andre grunner han mener deres barn ikke burde få like dyre gaver som hans særkullsbarn, så er saken veldig annerledes) Så lenge det blir fortalt at dette ikke blir hver bursdag, og at denne gangen ble det litt ekstra, så ser eg ikke problemet med å gjøre ett unntak. Er urettferdig for den minste å se hvor masse flotte ting halvsøsknene får, uten at en selv får det samme. Mener dessuten at viss far skal gi julegaver til de to eldste barna for 5500 kr hver, og deres barn får fks for 2000 kr, så må dere sette 3500 kr på konto til den minste, slik at det ikke blir forskjellsbehandling. For slik det er nå, er det jo veldig urettferdig å være minst, og se at de andre får mye mer, alltid. Om disse pengene blir øremerket til sertifikat, boligkjøp, studiepenger, en språkreise, eller til fritt bruk (eventuelt ved endte 18 år) er jo opp til dere. jeg har gjort det.. satt pengene inn på konto fordi samboer har protestert veldig og brukt alder på barna som argument hele tiden.. men da blir jo forskjellen stor på bank kontoene etter hvert også.. og hvem trenger da mest hjelp ved ett evt. bolikjøp? jo, de bortskjemte stebarna som verken har penger på konto eller økonomisk kunnskap.... Anonymkode: c3506...61b 1
Floranda Skrevet 5. mars 2021 #16 Skrevet 5. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: jeg har gjort det.. satt pengene inn på konto fordi samboer har protestert veldig og brukt alder på barna som argument hele tiden.. men da blir jo forskjellen stor på bank kontoene etter hvert også.. og hvem trenger da mest hjelp ved ett evt. bolikjøp? jo, de bortskjemte stebarna som verken har penger på konto eller økonomisk kunnskap.... Anonymkode: c3506...61b Ja, men da har de fått de pengene til jul/bursdag, og de er dermed brukt opp. Da får de finne andre muligheter og løsninger når den tid kommer at de skal flytte for seg selv. Om de må ha større lån, bruke sommeren for å jobbe seg opp penger til billappen, eller bruke konfirmasjonspengene sine til å betale inn på studielånet osv, så får de gjøre det. Dette er ting du må ta opp med mannen din. Dere må finne ut hva dere kan tenke dere å bidra økonomisk med til barna, og da skal sluttsummen være ca lik. Om en ikke ønsker seg en bortskjemt unge, så holder en av de pengene som dette barnet ikke får til jul/bursdag. Det kan ikke være sånn at de to eldste får bunad til konfirmasjonen og billappen betalt av far, mens den minste ikke får noen av delene, bare for at den ikke skal bli bortskjemt og har godt av å jobbe for/spare pengene. Mannen din er utrolig urettferdig her, og må se litt lenger enn her og nå. Ja så er minsten bare ni år, men den skal jo gjennom det samme som sine eldre stesøsken, og vil ikkje like lett skjønne at forskjellsbehandlingen er til dens eget beste. Dessuten burde mannen din virkelig skjerpe seg med de to andre barna. Sitte foten litt ned og ikke kjøpe seg ut av dårlig samvittighet. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #17 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): minstebarnet blir ni år snart og har ett dyrt bursdagsønske. 4000kr.. Jeg har kjøpt inn gaven og samboer mener at 2000kr av gaven bør niårng betale selv. Hun har spart lenge og har råd til hele gaven, men jeg tenker å sette de pengene på sparekonto. Samboer har to barn fra før. som har fått julegaver helt opp i 11000kr fra oss opp igjennom årene.. sikkert samvittighetsgaver fra samboer, men jeg har aldri protestert. Til jul fikk stedatter en jakke hun så absolutt ikke trengte til 4000kr uten å måtte betale noe av den selv. Bør jeg stå på mitt her? Anonymkode: c3506...61b Si det til ham og spør hvordan dette gir mening? Anonymkode: 9e2de...ac5
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 Har du fått snakket med mannen din om problemstillingen, og hva sa han til det? Anonymkode: b954e...947
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #19 Skrevet 7. mars 2021 Hvilke argumenter har samboeren for denne forskjellsbehandlingen? Han skal vel kjøpe gave til 11000 kr til fellesen når hun er like gammel da? Hvis ikke - hvorfor ikke? Anonymkode: d813b...7fb
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #20 Skrevet 7. mars 2021 Eksen min var voldsom på å legge seg opp i hvor mye penger jeg brukte på min sønn, han mente tilogmed at klærene hans var for dyr og at jeg ikke burde handle klær andre steder enn HM til han. Mens hans barn gikk i dyre merkeklær fikk alltid nyeste iPhone, fikk gaver til flere 10000er.hans unnskyldning på den urettferdige fordelingen var at hans barn var eldre enn mitt og flinkere å ta vare på tingene sine. Min sønn er 2 år yngre enn hans yngste og tar godt vare på tingene sine. Noen er bare egoistiske drittsekker.. Anonymkode: 4220f...7df 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå