AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Hei, jeg og bf går mest sannsynlig fra hverandre. Vi skal på meklingsmøte neste uke. Vi har felles barn som er 16 mnd. Mitt ønske er at jeg har hele omsorgen til sønnen vår. Jeg har så og si vært alenemor siden fødselen selv om far har vært til stedet. Han har bare aldri tatt initiativ til å ta foreldrerollen. Nå har jeg satt ned foten og nok er nok! Derfor sier jeg vil ha hele omsorgen. Men dette betyr ikke jeg nekter han å møte sin sønn. Han kan fortsatt se han når det passer seg. Vi er i god tone sånn sett. Bf har ikke funnet sted å flytte til ennå så han er ikke stabilt Mht til å ha sønnen vår til å overnatte ol. Bf kom til norge sommer 2018. Nå skal vi skille lag. Jeg vet at siden vi har felles barn så vil dette forsterke oppholdet sitt her. Jeg har ingen måte tenkt å sabotere det for han og søke permanent oppholdstillatelse. Må han ha en viss prosent for sønnen vår sånn han ikke sendt ut av landet? Eller er det ikke noe å si? Er det noen som har opplevd samme? takk Anonymkode: fc4f5...f38
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Hva slags tillatelse har han da? Anonymkode: db215...d82
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva slags tillatelse har han da? Anonymkode: db215...d82 Hei akk nå har han midlertidig oppholdstillatelse. Anonymkode: fc4f5...f38
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 Så han kan fortsatt søke for permanent oppholdstillatelse selv om han ikke har hel eller delvis omsorg over sønnen vår? Anonymkode: fc4f5...f38
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Han må ha fast samvær for at det skal vektes i oppholdssak. Anonymkode: 6075e...aef
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hei akk nå har han midlertidig oppholdstillatelse. Anonymkode: fc4f5...f38 Så han har en asylsak da? Ikke jobb? Anonymkode: db215...d82 1
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #8 Skrevet 6. mars 2021 Snakk om å rote til livet. Anonymkode: 1b11c...fd3 3
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #9 Skrevet 6. mars 2021 On 3/5/2021 at 9:22 AM, AnonymBruker said: Hei, jeg og bf går mest sannsynlig fra hverandre. Vi skal på meklingsmøte neste uke. Vi har felles barn som er 16 mnd. Mitt ønske er at jeg har hele omsorgen til sønnen vår. Jeg har så og si vært alenemor siden fødselen selv om far har vært til stedet. Han har bare aldri tatt initiativ til å ta foreldrerollen. Nå har jeg satt ned foten og nok er nok! Derfor sier jeg vil ha hele omsorgen. Men dette betyr ikke jeg nekter han å møte sin sønn. Han kan fortsatt se han når det passer seg. Vi er i god tone sånn sett. Bf har ikke funnet sted å flytte til ennå så han er ikke stabilt Mht til å ha sønnen vår til å overnatte ol. Bf kom til norge sommer 2018. Nå skal vi skille lag. Jeg vet at siden vi har felles barn så vil dette forsterke oppholdet sitt her. Jeg har ingen måte tenkt å sabotere det for han og søke permanent oppholdstillatelse. Må han ha en viss prosent for sønnen vår sånn han ikke sendt ut av landet? Eller er det ikke noe å si? Er det noen som har opplevd samme? takk Anonymkode: fc4f5...f38 Det blir veldig vanskelig og svare deg når du ikke nevner hvilket land han kommer fra. Anonymkode: 14534...ea0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #10 Skrevet 6. mars 2021 Og du nevner ingenting om dere har delt foreldreansvar eller ikke. Om far har skrivd under på farskapsærklæring og dere er samboere og skrivd under på delt foreldreansvar så har dere det og om du ønsker ansvar alene da så må du ta det opp til retten om dere ikke er enig. Anonymkode: 14534...ea0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #11 Skrevet 6. mars 2021 Har han jobb? Hvor kommer han fra? Anonymkode: 1eabe...f64
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #12 Skrevet 6. mars 2021 Jeg er i samme situasjon, bare et par år etter deg;) Det blir vanskelig å sende frem og tilbake. Han må komme hit for samvær om du ikke legger godvilje til og reiser sammen med barnet. Anonymkode: a5ea4...217
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #13 Skrevet 6. mars 2021 Beklage, jeg misforsto. Så han blir i Norge? Han må melde udi at han har brutt kravene for opphold, altså forholdet til deg, og søke på nytt med barnet som familiemedlem. Anonymkode: a5ea4...217
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #14 Skrevet 6. mars 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: brutt kravene for opphold, altså forholdet til deg, Hvordan vet du om han har brutt kravene for opphold? Det kan da være andre grunner en ts til at han har midlertidig oppholdstilatelse. Ts har ikke engang nevnt hvor han kommer fra. Er han fra og har statsborgerskap fra ett eu land eller har han oppholdstilatelse fks fra ett eøs land så har han så har han rett til og være I norge 3 mnd så må han må melde segoss politiet som arbeidstaker eller arbeidssøker student eller familiemedlem av en eøs borger. Om han har ett barn med ts og han søker om familie gjenforening med barnet så Stiller han sterkt Fordi det er ingen krav til referansepersonen som da er barnet. Fordi barnet er mindreårig Anonymkode: 14534...ea0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #15 Skrevet 6. mars 2021 Krav til søkeren Du må betale et søknadsgebyr Du må dokumentere identiteten din. Hvis du har gyldig pass, er det som regel godkjent. Du kan ikke ha et innreiseforbud til Norge eller Schengen. Du må også fylle ett av disse tre kravene: Du har foreldreansvar for et norsk barn og barnet bor fast hos deg. Du har hatt oppholdstillatelse i Norge det siste året. Du har delt foreldreansvar for barnet, har samvær med barnet og skal fortsette å ha samvær med barnet i Norge. «Samvær» betyr vanligvis at du minst har barnet hos deg en ettermiddag i uken, annenhver helg, fjorten dager i sommerferien, og jul eller påske. Du har hatt oppholdstillatelse i Norge det siste året og barnet bor fast hos deg. Barnet har samvær med den andre forelderen, som bor i Norge og har delt foreldreansvar. «Samvær» betyr vanligvis at den andre forelderen minst har barnet hos seg en ettermiddag i uken, annenhver helg, fjorten dager i sommerferien, og jul eller påske. Krav til referansepersonen Det stilles ingen krav til referansepersoner som er barn under 18 år. Anonymkode: 14534...ea0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #16 Skrevet 6. mars 2021 On 3/5/2021 at 4:58 PM, AnonymBruker said: Så han kan fortsatt søke for permanent oppholdstillatelse selv om han ikke har hel eller delvis omsorg over sønnen vår? Anonymkode: fc4f5...f38 Ja det kan han Anonymkode: 14534...ea0
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #17 Skrevet 6. mars 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Han må ha fast samvær for at det skal vektes i oppholdssak. Anonymkode: 6075e...aef Det stemmer og som far så har han krav på og rett på fast samvær med barnet sitt Anonymkode: 14534...ea0
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #18 Skrevet 7. mars 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Har han jobb? Hvor kommer han fra? Anonymkode: 1eabe...f64 Tipper Tyrkia. Anonymkode: bd3ae...e97
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #19 Skrevet 7. mars 2021 Hei vi er gift og bor sammen. Jeg har norsk oppholdstillatelse og han jeg er gift med er fra Karibien. jeg vet jo han kan kreve samvær med sønnen vår. Men han er helt åpen for at jeg skal ha omsorger helt alene om dette var det jeg ønsket. Siden han jobber mye osv så kan han da være med sønnen vår når han kan. det jeg lurte på var om han bør ha fast samvær så ikke det lager noe problematisk i forhold til oppholdet han. Jeg har lest at man står sterkere når man har et barn boende i norge osv. det er bare dette med å dokumentere samvær jeg lurte på. Anonymkode: fc4f5...f38
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2021 #20 Skrevet 7. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Snakk om å rote til livet. Anonymkode: 1b11c...fd3 Det hjelper ikke å slenge sånne kommentarer. Du vet ingenting om situasjonen min. Du kunne bare latt vær... Anonymkode: fc4f5...f38 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå