Petronella83 Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Jeg er 39 år, og har endelig funnet mannen i mitt liv etter mange år alene. Vi ønsker oss barn, og er i gang med å prøve, men jeg er livredd for at jeg er blitt for gammel. Har gått på p-piller i mange år, og sluttet i høst (oktober), men har kun hatt mensen to ganger etterpå. Og er ikke blitt gravid, til tross for at vi har hatt sex nesten hver dag. Er det noen andre som har opplevd noe lignende, og som har blitt gravide til slutt? Hvor lang tid tok det?
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Jeg er også 39, og prøver aktivt å bli gravid i disse dager. Sluttet på cerazette i starten av februar, og er i slutten av min først mens etter dette nå. Trodde jeg hadde eggløsning i midten av februar, men ble altså ikke gravid. Så prøver igjen denne måneden. Håper det kan gå. Prøver, som deg, å ha sex så ofte som mulig. Vi bor foreløpig ikke sammen, men har sex hver gang vi møtes, prøver på i alle fall annenhver dag. Har to barn fra tidligere, og ble gravid på første forsøk de gangene. Håper det skal gå nå også. Overgangsalderen er jo rundt 10 år unna for oss fremdeles, sånn ca. tror jeg. Anonymkode: 1e145...c5a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Jeg kan ikke svare på spørsmålene dine, så håper ikke dette bare blir irriterende... Men i din situasjon ville jeg kontaktet privat gynekolog for å sjekke hvordan ståa er, helst i går. Hvis det ikke er aktuelt (fullt forståelig, vi har ingen private muligheter her jeg bor selv) så er det bare 1 mnd igjen til du har rett på hjelp offentlig. 6 mnd i stedet for 12 mnd når man er over 35(?) år. Jeg ville ikke ventet og sett det an! Kjør på, og lykke til! ❤️ Anonymkode: a8816...8c0
Petronella83 Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2021 Jeg har også gått på cerazette, og slutta altså i oktober, men fikk ikke mensen før to måneder etterpå. Også gikk det enda to måneder etter det igjen før neste mens. Så det er tydelig at kroppen trenger litt tid til å justere seg. Har trodd jeg har vært gravid to ganger ila de siste månedene, men alle testene har vært negative. Vet jeg ikke må stresse, men begynner å bli litt utålmodig. Jeg har ingen barn fra før, og hadde egentlig gitt opp håpet om at jeg noen gang ville få det, men så dukka altså mannen med stor M opp, og da forandret jo alt seg. Hold meg oppdatert om dere får det til da! Håper dere vil lykkes snart!!❤️😊 Jeg var hos privat gynekolog i fjor sommer, og fikk sjekket eggbeholdning og alt, og da var alt fint. Føler liksom det er mye styr å skulle få hjelp, men vet jo at det er en mulighet dersom vi ikke får det til naturlig. Ville bare høre om det var noen som hadde opplevd å bli gravid sent etter å ha gått på p-piller en evighet.😊
ididi Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 Jeg gikk på ulike hormonpreparater (mest p-piller, men prøvde også ut p-sprøyte, og p-ring) fra jeg var 16-17 til jeg var 33. Så var jeg sammen med en steril mann til jeg var 38, og brukte ingenting. Gjorde det slutt og dro til Danmark for inseminasjon - klaff på første forsøk. Så traff jeg drømmemannen mens jeg var gravid, og nå får vi snart nummer to - også denne på første forsøk. Jeg har nettopp fylt 40. Det er enorme variasjoner fra kvinne til kvinne med hvor lang tid det tar å bli gravid, hvilken alder det begynner å bli trøblete og hvilken alder det ikke går lenger. Det er ikke sånn at alle blir mindre fertile akkurat når de er 30 eller 35, og overgangsalderen kommer heller ikke til samme tid for alle. Noen sliter allerede i 20-åra mens andre lett blir gravide godt opp i 40-åra. Og noen blir gravide når de har glemt én p-pille mens andre trenger flere år før kroppen har kommet tilbake til å fungere som den skal. Dette er kanskje ikke svarene du ønsker, men det positive med det, er at det at dere har prøvd noen runder nå uten hell, ikke egentlig betyr noen ting. Det kan bare være p-pillene som «henger i» litt godt i deg. Det kan være lurt å sjekke status på eggene dine og svømmerne hans uansett. Nyere forskning har vist at det langt oftere enn man tidligere trodde er mannen som er bremsen i å klare å bli gravide når paret ikke er unge. Man hører liksom alltid at kvinner har en tikkende, biologisk klokke, men den klokka er vist ganske kraftig på å tikke for menn også. Om resultatene er gode, så er det sannsynligvis bare å være tålmodige og prøve videre. Er de det ikke, så kan det være helt enkle ting som kan fikse det (f.eks. hormoner for å få bedre avstand mellom eggløsninger), og da er det jo dumt å prøve lenge før dere finner ut av det. Noe som er viktig å vite, er at stress kan fungere som et prevensjonsmiddel. (Leste en forskningsartikkel om det for ca. to år siden.) Så prøv å nyt prøvingen. Dere har endelig funnet drømmepartneren deres. Kos dere med det! Ha det gøy, drøm om fremtiden, le og gled dere over hverandre. Ikke bare er det godt i seg selv, men det kan også hjelpe dere til å bli gravide. 🥰👶 (Og sex hver dag trengs ikke. Mener å huske at ca. hver tredje dag er nok, for egget bruker litt tid på veien og sædcellene lever noen dager. Har man lyst hver dag, så er jo det bare fint, men om det blir et press man legger på seg selv, så er det bedre å ta det litt sjeldnere. Trenger ikke være akkurat hver tredje heller. Noen kvinner er også mer kåte når de har eggløsning, så det kan være lurt å følge kroppens behov. 😉)
Petronella83 Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2021 ididi skrev (29 minutter siden): Jeg gikk på ulike hormonpreparater (mest p-piller, men prøvde også ut p-sprøyte, og p-ring) fra jeg var 16-17 til jeg var 33. Så var jeg sammen med en steril mann til jeg var 38, og brukte ingenting. Gjorde det slutt og dro til Danmark for inseminasjon - klaff på første forsøk. Så traff jeg drømmemannen mens jeg var gravid, og nå får vi snart nummer to - også denne på første forsøk. Jeg har nettopp fylt 40. Det er enorme variasjoner fra kvinne til kvinne med hvor lang tid det tar å bli gravid, hvilken alder det begynner å bli trøblete og hvilken alder det ikke går lenger. Det er ikke sånn at alle blir mindre fertile akkurat når de er 30 eller 35, og overgangsalderen kommer heller ikke til samme tid for alle. Noen sliter allerede i 20-åra mens andre lett blir gravide godt opp i 40-åra. Og noen blir gravide når de har glemt én p-pille mens andre trenger flere år før kroppen har kommet tilbake til å fungere som den skal. Dette er kanskje ikke svarene du ønsker, men det positive med det, er at det at dere har prøvd noen runder nå uten hell, ikke egentlig betyr noen ting. Det kan bare være p-pillene som «henger i» litt godt i deg. Det kan være lurt å sjekke status på eggene dine og svømmerne hans uansett. Nyere forskning har vist at det langt oftere enn man tidligere trodde er mannen som er bremsen i å klare å bli gravide når paret ikke er unge. Man hører liksom alltid at kvinner har en tikkende, biologisk klokke, men den klokka er vist ganske kraftig på å tikke for menn også. Om resultatene er gode, så er det sannsynligvis bare å være tålmodige og prøve videre. Er de det ikke, så kan det være helt enkle ting som kan fikse det (f.eks. hormoner for å få bedre avstand mellom eggløsninger), og da er det jo dumt å prøve lenge før dere finner ut av det. Noe som er viktig å vite, er at stress kan fungere som et prevensjonsmiddel. (Leste en forskningsartikkel om det for ca. to år siden.) Så prøv å nyt prøvingen. Dere har endelig funnet drømmepartneren deres. Kos dere med det! Ha det gøy, drøm om fremtiden, le og gled dere over hverandre. Ikke bare er det godt i seg selv, men det kan også hjelpe dere til å bli gravide. 🥰👶 (Og sex hver dag trengs ikke. Mener å huske at ca. hver tredje dag er nok, for egget bruker litt tid på veien og sædcellene lever noen dager. Har man lyst hver dag, så er jo det bare fint, men om det blir et press man legger på seg selv, så er det bedre å ta det litt sjeldnere. Trenger ikke være akkurat hver tredje heller. Noen kvinner er også mer kåte når de har eggløsning, så det kan være lurt å følge kroppens behov. 😉) Tusen takk for et godt og utdypende svar!😊 Og gratulerer så mye med både barn og drømmemann😍 Ja, det er som du skriver; enorme variasjoner fra kvinne til kvinne, så jeg vet at det egentlig ikke hjelper å høre hva andre har opplevd, fordi det kan være helt annerledes for meg. Men det er liksom noe med det der å vite at andre har vært/er i samme båt😊 Jeg skal definitivt bestille meg en ny time til gyn og få sjekket at alt fortsatt er i orden. Og dersom det er det, må jeg bare sende mannen avgående også. Har en veldig god fastlege som jeg vet at vil hjelpe meg det hun kan videre i systemet dersom det trengs.😊 Ja, har lest om det der med stress, og vet at det kan påvirke negativt. Har i grunn ikke stressa så fælt, det er bare nå i det siste, særlig etter siste mens, at jeg har blitt litt pessimistisk. Men det skal jeg ikke være nå lenger!😇 Vi er stormende forelska, og nyter hvert eneste sekund med hverandre. Og at vi har sex nesten hver dag er bare fordi vi har så innmari lyst på hverandre - det har vi hatt helt fra starten😍 Og jeg har hørt om det med eggløsning og å bli ekstra kåt akkurat da, men jeg er jo kåt på han hele tida uansett, så jeg klarer liksom ikke å skille det helt🙈😅 Kanskje vi får prøve å dempe aktiviteten litt mer, og ha sex annenhver dag i stedet😊 Vi får i alle fall bare fortsette å prøve, og håpe at det lykkes til slutt.🤩
ididi Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 Petronella83 skrev (26 minutter siden): Tusen takk for et godt og utdypende svar!😊 Og gratulerer så mye med både barn og drømmemann😍 Ja, det er som du skriver; enorme variasjoner fra kvinne til kvinne, så jeg vet at det egentlig ikke hjelper å høre hva andre har opplevd, fordi det kan være helt annerledes for meg. Men det er liksom noe med det der å vite at andre har vært/er i samme båt😊 Jeg skal definitivt bestille meg en ny time til gyn og få sjekket at alt fortsatt er i orden. Og dersom det er det, må jeg bare sende mannen avgående også. Har en veldig god fastlege som jeg vet at vil hjelpe meg det hun kan videre i systemet dersom det trengs.😊 Ja, har lest om det der med stress, og vet at det kan påvirke negativt. Har i grunn ikke stressa så fælt, det er bare nå i det siste, særlig etter siste mens, at jeg har blitt litt pessimistisk. Men det skal jeg ikke være nå lenger!😇 Vi er stormende forelska, og nyter hvert eneste sekund med hverandre. Og at vi har sex nesten hver dag er bare fordi vi har så innmari lyst på hverandre - det har vi hatt helt fra starten😍 Og jeg har hørt om det med eggløsning og å bli ekstra kåt akkurat da, men jeg er jo kåt på han hele tida uansett, så jeg klarer liksom ikke å skille det helt🙈😅 Kanskje vi får prøve å dempe aktiviteten litt mer, og ha sex annenhver dag i stedet😊 Vi får i alle fall bare fortsette å prøve, og håpe at det lykkes til slutt.🤩 Haha. Det fantastiske med å være nyforelska og konstant kåt. 😁😉 Er bare å nyte det. Sannsynligvis lykkes dere til slutt. Husk at de som sliter, oftere har behov for å få hjelp og dele sin historie en de hvor alt går på skinner. Så det kan lett virke som nesten alle har trøbbel med å bli gravide, og sånn er det jo ikke. Og skulle dere ikke lykkes med egne gener, så kan jeg i hvert fall fortelle at det ikke er noen som helst tvil om hvem som er pappaen til lillejenta vår. Genene der har ingenting å si. Hun stråler opp når han kommer fra jobb, krabber mot ham i høy fart og slenger seg om halsen på ham. Og det var i armene hans - ikke mine - at hun sovnet da hun var syk for litt siden. 1
Amatariel Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 Så fantastisk at du har funnet mannen i ditt liv ❤️ Forstår at dere ønsker barn, og det er ikke for sent. Min fastlege fikk barn da hun var 42 år gammel, så hun bare lo da jeg begynte å snakke om biologisk klokke. Jeg kjenner mange som fikk barn etter fylte 40. Men jeg ville tatt grep om jeg var deg for å få ting til å ikke ta unødvendig lang tid. Det tar ofte opp mot ett år etter prevensjonsslutt til man er i en normallignende syklus. Mitt første år var fryktelig knotete, så fikk jeg henvisning til privat gynekolog og jeg ble gravid med det samme (fikk hormonregulerende medisin). Så jeg vil sterkt anbefale deg å ta kontakt med en privat gynekolog for å starte utredning/sjekk. Alt kan være helt fint med dere, og da er det bare å fortsette som dere gjør. Kun tiden av veien. Men om det er noe som lugger, så er det greit å få fikset dette Lykke til! 1
Ada81 Skrevet 8. mars 2021 #9 Skrevet 8. mars 2021 Kjenner flere som har fått friske barn, og hatt problemfrie svangerskap, da de var 42, så kjør på! Men som det ble nevnt over - bestill time hos gynekolog og få sjekket både deg OG MANNEN så fort som mulig, så dere ikke risikerer å miste verdifull tid! Møtte også min partner sent, og etter å ha prøvd nesten et år ordnet jeg så vi fikk sjekket at alt var OK med oss, og viste seg at hans sædkvalitet var såpass lav at vi like så godt kunne ha begynt med IVF (ICSI) med en gang. Mye bortkastet frustrasjon. (Må legge til at vi fikk en datter raskt etter dette, og nå er nestemann på vei LYKKE TIL! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå