AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Ved spontan fødsel tømmes vel kroppen naturlig ved at man gjerne får diaré og oppkast rett før fødsel. Men hvis man blir igangsatt, får man klyster da? Jeg er ganske hard i magen, så er litt stressa for full tarm når babyen skal ut, også ser det ut som det nærmer seg igangsettelse! Anonymkode: 21a4f...344
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Det er ikke alle som kaster opp og får diaré, nei. Det kan skje. Du kan spørre om klyster, som du også kan ved naturlig fødsel. Anonymkode: c7184...0a0 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Jeg har hverken hatt diaré eller oppkast i forbindelse med fødsel. Ble igangsatt for en måned siden, fikk ikke noe klyster. Du kan spørre om å få, men jeg vet om flere som fikk og som allikevel bæsjet på seg under fødsel. Det er nesten mer vanlig å bæsje under fødsel enn å ikke bæsje under fødsel. Det er også det siste du tenker på når fødsel er i gang. Anonymkode: 6d2f6...e03
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Det er lov å spørre Jeg spurte om det var lurt og fikk det, mye fordi jeg ikke hadde vært på do på noen dager så det var greit å rydde litt plass 🙈 Anonymkode: f0fa6...93d 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ved spontan fødsel tømmes vel kroppen naturlig ved at man gjerne får diaré og oppkast rett før fødsel. Men hvis man blir igangsatt, får man klyster da? Jeg er ganske hard i magen, så er litt stressa for full tarm når babyen skal ut, også ser det ut som det nærmer seg igangsettelse! Anonymkode: 21a4f...344 Når jeg fødte for 20-25 år siden var det vanlig å få klyster ved normal fødsel, vet ikke med igangsatt. Anonymkode: 5962c...eb9
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Klystér vil du ikke ha når du har rier, i hvert fall. 😆 Anonymkode: f9568...f46
Tuppeluri Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 Jeg ble spurt om klyster og takka ja, ble ikke satt igang, men satt mange timer å venta på at rier skulle ta seg opp. Er ikke alle som får diare og kaster opp, jeg fikk ikke det, og jeg kaster heller sjeldent opp til vanlig også.
Arkana Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 (endret) Det er ingen automatikk i det. Jeg fikk ikke tilbud om det, og ønsket ikke heller. Men hvis du ønsker det er det jo bare å spørre. Endret 5. mars 2021 av Arkana
Skogkløver Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 Jeg skrev i fødebrevet at jeg ønsket klyster ved igangsetting med nr 2. Hadde styrtfødsel med nr 1 og hadde vært forstoppet i en uke. Følte det kom mer bæsj enn unge under fødselen 🤣 Fikk klyster før de tok vannet. Slapp dermed noe bæsj under fødselen med nr 2 🥳 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #10 Skrevet 5. mars 2021 Det kan du helt fint spørre om, dersom du ikke får tilbud om det. Her er det litt varierende praksis. Dersom du sliter med magen kan et klyster være lurt, da det er en fordel å ha tømt seg før fødsel. Men skulle du av ulike grunner ikke få klyster, så går det uten også, jordmødre har sett alt og det bæsjes daglig på fødeavdelingene altså. Anonymkode: d32b3...1c0 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #11 Skrevet 5. mars 2021 Før i tiden tror jeg man fikk tilbud automatisk, jeg fikk det hvertfall med mine to første. Nå med siste mann måtte jeg be om det. Anonymkode: fa17d...cd2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #12 Skrevet 5. mars 2021 Jeg fikk tilbud om klyster ved igangsettelse ja:-) Du kan spørre selv også, så får du. Godt å føle seg relativt tom under fødsel:-) Anonymkode: 6199c...80c 1
Sinsiew Skrevet 5. mars 2021 #13 Skrevet 5. mars 2021 Jeg fikk, for å se om det kunne få fortgang på fødselen.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #14 Skrevet 5. mars 2021 Jeg fikk ikke. Kom ikke noe utenom blod. Men mener at JM ba meg ta en tissetur når vannet var tatt. Anonymkode: 46c6d...aca
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #15 Skrevet 5. mars 2021 Jeg begynte å prompe som en..... Jeg aner ikke hva. Helt vanvittig, iallefall. Ba om klyster siden det kun kom luft.. Men det var ingenting å tømme.. Anonymkode: 52ce1...1ea
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #16 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Før i tiden tror jeg man fikk tilbud automatisk, Anonymkode: fa17d...cd2 Da var det ikke for mors skyld, men fordi man feilaktig trodde kontakt med avføring ikke var bra for baby (det er jo tvert i mot veldig bra) og for å skåne det stakkars sykehuspersonalet. På den tiden handlet fødsel lite om å gjøre det best mulig for mor, men om å gjøre det mest praktisk for lege/jordmor (derav også kravet om å føde på rygg med bena i bøyler). Anonymkode: f1b53...2cc
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #17 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da var det ikke for mors skyld, men fordi man feilaktig trodde kontakt med avføring ikke var bra for baby (det er jo tvert i mot veldig bra) og for å skåne det stakkars sykehuspersonalet. På den tiden handlet fødsel lite om å gjøre det best mulig for mor, men om å gjøre det mest praktisk for lege/jordmor (derav også kravet om å føde på rygg med bena i bøyler). Anonymkode: f1b53...2cc Det er kjent at en tømt tarm kan få fart på fødsel, så det hadde like gjerne med det å gjøre. Anonymkode: d32b3...1c0
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #18 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det er kjent at en tømt tarm kan få fart på fødsel, så det hadde like gjerne med det å gjøre. Anonymkode: d32b3...1c0 Nei, det er en myte. Åpenbart seiglivet dessverre siden mange fremdeles ser ut til å tro at det stemmer. Anonymkode: f1b53...2cc 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #19 Skrevet 5. mars 2021 Bare spør, du Jeg fikk ikke tilbud om det, men på de fire timene fra igangsettelse til barnet var ute var jeg på do fire ganger og bæsjet. Så godt mulig tarmen din tømmer seg selv om du blir igangsatt 😂 det gjorde min! Anonymkode: 30bfa...93b 2
Lukia Skrevet 7. mars 2021 #20 Skrevet 7. mars 2021 Jeg ble spurt om jeg ville ha det når jeg ble satt i gang. Takket gledelig ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå