Gå til innhold

Sure på meg fordi jeg ikke lenger gidder stille på barnebursdager

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er da tante. 

De første kanskje 5 årene som tante så prøvde jeg å stille opp på det som var rundt nevøer og nieser. Bursdager, avslutninger, hobbygreier/sport. Etterhvert som årene har gått har jeg nedprioritert en del av dette fordi jeg har mer enn nok i mitt eget liv. Mest av alt mye farting rundt i bil, så den lille fritida jeg har vil jeg bruke på det jeg ønsker og helst slappe av hjemme, sove lenge og drive med mine ting. 

Nå har det imidlertid oppstått misnøye blant mine søsken fordi de mener det minste jeg kan gjøre er å møte opp når jeg inviteres til bursdsgsfeiringer når nevøer og nieser har bursdag. Og for det til å virke som at barna blir LEI SEG fordi jeg ikke kommer. 

Jeg gir alle tanteungene mine fine gaver til bursdag og ting de faktisk ønsker seg. De gangene jeg HAR møtt opp i bursdag bryr ungene seg  katta om hvem som er der. De minste flyr bare rundt og forsvinner på rommet for lek, eller ut. De eldste er sure og sitter foran ipad og tlf og sitter der kun fordi foreldra har tvunget de. Med engang de får lov til å gå fra så forsvinner de på rommene sine. Hvorfor så viktig å på død og liv være der på bursdagene deres? Jeg var ikke opptatt av mine tanter og onkler var tilstede på bursdagen min, ikke var de der heller. 

-har lite eller ingenting til felles med andre på sånne bursdager, da jeg ikke har barn selv noe 99% av alle andre der har.

-99% av samtalene handler om barn noe som ikke intr meg

-skriking, hyling og herjing fra barn

-jeg spiser ikke kaker og ikke drikker jeg kaffe, te

-har god tone med tantebarn og ikke hørt noe om hverken skuffelser eller noe. Kun foreldrene som mener jeg må prioritere bursdager. 

Og nå er de altså misfornøyd med at jeg ikke dukker opp i bursdagene, noe jeg mener er idiotisk. Bursdagen er jo så spredt rundt hele året at det blir jo omtrent feiringer hver mnd.

Foreldra sier at det hadde vært noe annet hvis jeg bodde langt unna. Men at siden jeg bor i nærheten burde jeg ta meg en liten tur når ungene har bursdager. Jeg ville høre med dere her,  hva tenker dere? Er jeg liksom SLEM som ikke gidder barnebursdager mer?

Anonymkode: 89628...b06

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei du er ikke slem. Barna bryr seg mest sannsynelig ikke om du er der eller ikke

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er jeg liksom SLEM som ikke gidder barnebursdager mer?

Den var enkel: Nei.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, du er ikke slem. Du bare bryr deg ikke om tantebarna dine og forteller det med at du ikke får noe ut av å stille opp i bursdager. Det er ditt valg... men klart dine søsken også har rett til å bli såret av det

Anonymkode: 64abb...8bc

Eh? Bryr meg ikke? Jeg kjøper gave til de, ofte DYRE gaver også fordi jeg spør de hva de ønsker seg. Så jeg bryr meg ikke om de fordi jeg ikke er i bursdagen? Oi, da bryr heller ikke tantene og onklene mine seg om meg heller da siden de sjelden eller aldri var i bursdagen min. 

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, du er ikke slem. Du bare bryr deg ikke om tantebarna dine og forteller det med at du ikke får noe ut av å stille opp i bursdager. Det er ditt valg... men klart dine søsken også har rett til å bli såret av det

Den var drøy! Går an å bry seg selvom man ikke stiller opp på alle mulige selskaper.

TS, skjønner deg godt! 

• Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes du er slem og selvopptatt når du ikke gidder å komme i bursdager du blir invitert i uten annen grunn at du vil sove lenge eller gjøre akkurat det du vil. 

Anonymkode: d50df...ea6

Hvorfor skal man ikke gjøre det man vil? Kun for å please søsken?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eh? Bryr meg ikke? Jeg kjøper gave til de, ofte DYRE gaver også fordi jeg spør de hva de ønsker seg. Så jeg bryr meg ikke om de fordi jeg ikke er i bursdagen? Oi, da bryr heller ikke tantene og onklene mine seg om meg heller da siden de sjelden eller aldri var i bursdagen min. 

Du prioriterer kvantitet (dyre gaver) fremfor kvalitet (stille opp). Du kan ikke kompensere for manglende tilstedeværelse.

Jeg hadde også tante og onkel som ikke stilte opp i mine bursdager, og jeg merket det. Jeg savnet dem ikke, men jeg følte at de ikke likte meg, og det på tross av at vi hadde kontakt iblant ellers og jeg fikk gaver jeg ønsket meg. 

Når dette er sagt, så synes jeg likevel ikke at du er slem, men du har valgt å velge bort det som ikke passer deg i dine tantebarns liv. Jeg skjønner at dine søsken reagerer, men de bør kunne akseptere deg som du er og valget du har tatt.

Anonymkode: 76253...5c5

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette. 

De har bursdag en gang i året. Koster det deg virkelig så mye å stille opp på bursdager? Du har jo de andre 363 dagene på å bruke fritiden på deg selv.. 

Anonymkode: 4062c...04e

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

La nå denne tanten leve i fred.

At tanten kommer på besøk er en bonus, IKKE krav/plikt/tvang.

Skjønner det blir kjipt for tanten å komme når tante ikke får noe ut av det, i det minste er det vel fint å vite at tante kommer 100 % frivillig, ikke fordi det er et indirekte krav.

Anonymkode: 4e20c...e92

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I realiteten så stiller du ikke opp for tantebarna, men for søsknene dine. De blir såret fordi det ikke virker som at du bryr deg om deres liv eller barn. Barna bryr seg kanskje ikke, men det gjør altså dem.

Anonymkode: d5229...bd1

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette synes jeg er en trist tankegang. Man viser mer at man bryr seg med å være tilstede enn å kjøpe noe. 

At du ikke orker å være med på masse aktiviteter og greier skjønner jeg veldig godt, det kan ikke forvente. Men at du ikke vil være med i bursdagene forstår jeg at de reagerer på. 

Jeg brydde meg kanskje ikke så mye selv når jeg var liten og var i min egen boble, men det betyr noe for meg nå i etterkant når jeg ser hvem som var tilstede i mitt liv. Jeg husker det mye mer enn selve gavene.

Anonymkode: 7ab7c...b6e

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

I realiteten så stiller du ikke opp for tantebarna, men for søsknene dine. De blir såret fordi det ikke virker som at du bryr deg om deres liv eller barn. Barna bryr seg kanskje ikke, men det gjør altså dem.

Anonymkode: d5229...bd1

I realiteten stiller hun opp for søskene ved å hjelpe dem å føle at de spiller hovedrollen i eget liv og søskene trenger tilskuere til showet sitt.

Hva hvis showet dems er på høyde med noe man ser på crappy D-filmer?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nå du investerer tid i tantebarn for å få god relasjon med de når de blir eldre. Det er nå du knytter bånd så du får besøk på sykehjemmet. Selv om det virker som de ikke bryr seg at du er der så gjør de det. 

Anonymkode: 08718...a4d

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort å ikke stille opp. Har ei søster som er som deg mot mine barn. Møter aldri opp. Hun har tydeligvis glemt at jeg har stilt opp i alle år i bursdagene til hennes barn. 

Anonymkode: 3c359...216

• Liker 8
Skrevet

Selvfølgelig er det forventet at du stiller opp i bursdager til nieser og nevøer. Skjønner godt at søskenene dine blir lei seg. Du trenger jo ikke være der hele feiringen, bare stikke innom fysisk med bursdagsgaven i løpet av selve dagen barnet har bursdag. Gi en god klem til barnet, se på at det åpner gaven fra deg, si hei til søsknene dine og dra igjen etter en halvtime. Skal garantere deg at barna kommer til å huske hvem som aldri kom på deres liv viktigste dag i året.

Jeg selv hater bursdager og barn, men det du driver med er jo toppen av egoisme. Koster deg 30 min og betyr så mye. 

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er nå du investerer tid i tantebarn for å få god relasjon med de når de blir eldre. Det er nå du knytter bånd så du får besøk på sykehjemmet. Selv om det virker som de ikke bryr seg at du er der så gjør de det. 

Anonymkode: 08718...a4d

De kommer aldri til å komme. Det er bare noe ens egne barn gjør.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De har bursdag en gang i året. Koster det deg virkelig så mye å stille opp på bursdager? Du har jo de andre 363 dagene på å bruke fritiden på deg selv.. 

Anonymkode: 4062c...04e

Hvorfor skal det akkurat være bursdagen man stiller op på, hvis man ikke liker sirkuset? Kan vel like godt være en (eller flere) av de andre 364 (!) dager i året? 

Anonymkode: 3841d...688

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...