AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Leste denne tråden med interesse og prøvde å diskutere det med venniner på joggetur i går kveld. Vi var en gjeng på fire og jeg var den eneste som syntes det var interessant. Mine tre venniner sjokkerte meg litt ved å komme med variasjoner av "hvem bryr seg om 10000 kr fra eller til" ved et kjøp på en halv million. Det hører med til historien at alle tre har litt finere hus og biler enn meg. Tilsvarende har jeg opplevd utallige ganger når vi er ute, f.eks. på kino, og de kjøper verdens dyreste snacks. Men her er det ikke snakk om en hundrelapp eller to, men heller en halv månedslønn. Hvordan kan det være "kult" eller føles rett å si at man "ikke bryr seg" om penger? Hva sier det om kulturen vår? Prøvde å ta det opp, men ble blokkert fullstendig. Det er jo...idiotisk. For jeg kan lett komme på mange ideer å bruke 10000 kr på. Men jeg har ikke tenkt å gi vekk et slikt beløp uten å få noe igjen. Anonymkode: 333bc...5c4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 De sier det vel neppe fordi det er kult, de sier det vel fordi de mener det, fordi de har råd til å mene det uansett hva annet de kunne brukt 10 000 på. Det sier ingenting om kulturen vår, det sier bare noe om de som har nok penger til å tenke slik. Anonymkode: ceec8...2bf 11
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Altså jeg er økonomisk, men noen ganger mener jeg folk fokuserer på feil sted å spare penger, og det kan være det venninnene dine mener. Hvor dyrt kan f.eks snacks på kino faktisk være siden du tar det som eksempel? Jeg syns det er merkelig når folk skal kjøpe hus til 6-7 mill, og krangler på om de får med vaskemaskinen eller ei, det er en liten kostnad i det store bildet. Jeg syns det er snodig når folk skal kjøpe bil for en halv mill men ikke vil bruke 8000 på å få påmontert et hengerfeste som de egentlig trenger. Det å spare penger bør jo stå ifht totalen av forbruk. Har man dårlig råd eller trenger å bruke mindre penger så kjøper man et billigere hus eller en bil som fungerer godt til 200 000 i steden for en halv mill. Man sparer på å bytte strømleverandør, forsikringsselskap, velge et billigere feriealternativ (eller dropper ferien), sparer matutgifter i det daglige og kutter i shoppingen. Man sparer strengt tatt lite på 10 000 i rabatt på en knalldyr bil eller å velge billigere snacks til kinoen, skal man spare må det tas i den store langsiktige utgiftene. Anonymkode: 1b390...c52 22
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Fordi de har råd til å mene det, og er rause med penger. Det er ikke noe galt med det. Ikke skjønner jeg hvorfor du absolutt må diskutere penger med venner heller. Det er jo å be om dårlig stemning. Anonymkode: b60f1...ca4 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 De som sier at penger ikke er viktig for dem har gjerne mer en nok. Anonymkode: 295e2...8c6 6
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 De som ikke bryr seg om penger er de som har mye av det. Da er det lett å ikke bry seg. Anonymkode: 6fd2b...14b 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 De har vel partnere med god råd. For enkelte er det veldig lett å sløse med andres penger. Anonymkode: f8635...0c3
Gjest byråkrati Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 (endret) Det handler ikke om å "ikke bry seg" per se. Perspektivet på penger endrer seg når du har mye. Du tenker at 1 kr er lite penger, sant? Hvem bryr seg om du betalte 1 kr for mye for en vare? Når du har mye penger blir 10 000 den nye 1 kr. Det er en liten % av alt du har. For noen er 1 million den 1 kr. Så i dette tilfelle er det ikke verdt stresset for dem som det gjerne er å prute. Det er ikke verdt å "lage styr" for 10 000. Ville du prutet for å få 1 kr avslag? Det blir den samme følelsen for dem. Endret 5. mars 2021 av byråkrati
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 Hvor gamle er dere TS? Hvorfor har venninnene dine så god råd? Hva jobber de med? Utdannelse? Inntekt? Hva slags biler har de? Anonymkode: 1d3f9...20b
Brunello Skrevet 5. mars 2021 #10 Skrevet 5. mars 2021 byråkrati skrev (10 timer siden): Det handler ikke om å "ikke bry seg" per se. Perspektivet på penger endrer seg når du har mye. Du tenker at 1 kr er lite penger, sant? Hvem bryr seg om du betalte 1 kr for mye for en vare? Når du har mye penger blir 10 000 den nye 1 kr. Det er en liten % av alt du har. For noen er 1 million den 1 kr. Så i dette tilfelle er det ikke verdt stresset for dem som det gjerne er å prute. Det er ikke verdt å "lage styr" for 10 000. Ville du prutet for å få 1 kr avslag? Det blir den samme følelsen for dem. Jeg synes det blir en tullete sammenligning. En krone er lite for alle. 10 000 er lite for få. Selv om man tjener godt, vil 10 000,- være en god del penger. Jeg tjener ganske bra, men synes da 10 000,- spart er veldig hyggelig. Dersom jeg sparer 10 000,- på noe, kan jeg unne meg noe annet jeg normalt ikke ville bruke penger på (selv om jeg har pengene. Eksempelvis en kasse vin av høyere kvalitet enn jeg normalt kjøper. 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #11 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): De har vel partnere med god råd. For enkelte er det veldig lett å sløse med andres penger. Anonymkode: f8635...0c3 Og hva med oss som ikke har partnere med god råd, men har ærlig og redelig tjent opp en god "slump" selv? Anonymkode: 19eea...7ae 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #12 Skrevet 5. mars 2021 Personlig har jeg veldig lite å rutte med, jeg er alene og jeg jobber veldig lite og har et ekstremt lavt forbruk fordi jeg ikke bryr meg om penger. Jeg har ingen interesse av å tjene mer enn jeg har behov for og har mer fokus på livskvaliteten min. For meg er det mer fritid som gir best kvalitet, og det er langt viktigere enn penger. Så da kuttet jeg ned på forbruket for å tilpasse mine behov. Derimot kunne jeg også fint brukt mye penger på skikkelig god snacks, fordi det er noe jeg nyter innimellom, samtidig som jeg sparer inn ekstra på alt annet. Vi har forskjellige prioriteringer! Anonymkode: c2d2e...7f0 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #13 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og hva med oss som ikke har partnere med god råd, men har ærlig og redelig tjent opp en god "slump" selv? Anonymkode: 19eea...7ae Du vet at det ikke alltid er enten eller og at man kan ha en partner med god råd samtidig som man ærlig og redelig har tjent opp penger selv? Anonymkode: b304b...6a5 4
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #14 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Altså jeg er økonomisk, men noen ganger mener jeg folk fokuserer på feil sted å spare penger, og det kan være det venninnene dine mener. Hvor dyrt kan f.eks snacks på kino faktisk være siden du tar det som eksempel? Jeg syns det er merkelig når folk skal kjøpe hus til 6-7 mill, og krangler på om de får med vaskemaskinen eller ei, det er en liten kostnad i det store bildet. Jeg syns det er snodig når folk skal kjøpe bil for en halv mill men ikke vil bruke 8000 på å få påmontert et hengerfeste som de egentlig trenger. Det å spare penger bør jo stå ifht totalen av forbruk. Har man dårlig råd eller trenger å bruke mindre penger så kjøper man et billigere hus eller en bil som fungerer godt til 200 000 i steden for en halv mill. Man sparer på å bytte strømleverandør, forsikringsselskap, velge et billigere feriealternativ (eller dropper ferien), sparer matutgifter i det daglige og kutter i shoppingen. Man sparer strengt tatt lite på 10 000 i rabatt på en knalldyr bil eller å velge billigere snacks til kinoen, skal man spare må det tas i den store langsiktige utgiftene. Anonymkode: 1b390...c52 Det er sånt det blir penger av til sammen vet du🙂 Fikk med vaskemaskinen min på kjøpet, og det viste seg at den var verdt 23000kr. Sparte da også penger på å få den levert, montert osv. Forsikringsselskap, og matvarer har faktisk ikke så store forskjeller heller altså. Anonymkode: 382f7...95c 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #15 Skrevet 5. mars 2021 Mannen min tjener over 10 mill i året, han kjøper snacks til kino i butikken utenfor! Gniten? Overhodet ikke, slektens unge får så det holder men han skjønner ikke hvorfor noen vil kjøpe brus til 50 kroner på kinoen når den koster 15 i butikken ved siden av! Anonymkode: 2466f...6c6 2
Gjest byråkrati Skrevet 5. mars 2021 #16 Skrevet 5. mars 2021 56 minutter siden, Brunello said: Jeg synes det blir en tullete sammenligning. En krone er lite for alle. 10 000 er lite for få. Selv om man tjener godt, vil 10 000,- være en god del penger. Jeg tjener ganske bra, men synes da 10 000,- spart er veldig hyggelig. Dersom jeg sparer 10 000,- på noe, kan jeg unne meg noe annet jeg normalt ikke ville bruke penger på (selv om jeg har pengene. Eksempelvis en kasse vin av høyere kvalitet enn jeg normalt kjøper. Hvorfor gjør det sammenligningen tullete? Det er sånn det føles for de med mye penger. Du tjener selvsagt ikke så bra som de som syntes 10k er lite. Det er mange mennesker som sitter med avkastning på aksjer på +800 000 kr om dagen. Som går opp eller ned 100 000kr i formuen sin i løpet av 30 minutter. I den sammenheng er 10 000 lite penger.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #17 Skrevet 5. mars 2021 Betaler jeg en stor sum tenker jeg også at det er en dråpe i havet. Jeg "bryr" meg lite når jeg ikke merker det. Anonymkode: e4021...9d5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #18 Skrevet 5. mars 2021 Folk som ikke bryr seg om penger, er som regel de som har mer en nok med penger. Anonymkode: 85265...3ae
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #19 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Altså jeg er økonomisk, men noen ganger mener jeg folk fokuserer på feil sted å spare penger, og det kan være det venninnene dine mener. Hvor dyrt kan f.eks snacks på kino faktisk være siden du tar det som eksempel? Jeg syns det er merkelig når folk skal kjøpe hus til 6-7 mill, og krangler på om de får med vaskemaskinen eller ei, det er en liten kostnad i det store bildet. Jeg syns det er snodig når folk skal kjøpe bil for en halv mill men ikke vil bruke 8000 på å få påmontert et hengerfeste som de egentlig trenger. Det å spare penger bør jo stå ifht totalen av forbruk. Har man dårlig råd eller trenger å bruke mindre penger så kjøper man et billigere hus eller en bil som fungerer godt til 200 000 i steden for en halv mill. Man sparer på å bytte strømleverandør, forsikringsselskap, velge et billigere feriealternativ (eller dropper ferien), sparer matutgifter i det daglige og kutter i shoppingen. Man sparer strengt tatt lite på 10 000 i rabatt på en knalldyr bil eller å velge billigere snacks til kinoen, skal man spare må det tas i den store langsiktige utgiftene. Anonymkode: 1b390...c52 Jeg er enig i denne. Folk bygger nytt hus til flerfoldige millioner og for å spare penger så utsette de f eks å innrede et bad. 5 år etter koster det mye mer å innrede det badet enn å ha noen kroner ekstra i lån mens en allerede er i gang med byggeprossesen. Anonymkode: 21cd4...c7a 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #20 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Folk som ikke bryr seg om penger, er som regel de som har mer en nok med penger. Anonymkode: 85265...3ae Ja mer enn nok penger pga lavt forbruk f.eks... Anonymkode: 93877...b3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå