AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #1 Skrevet 5. mars 2021 Hei. Jeg er sammen med en veldig god mann, vi har vært sammen i 6 måneder nå. Problemet er at i mitt tidligere forhold var jeg sammen med en narsissist som jeg ble psykisk mishandlet av i 3 år, som resulterte i at jeg fikk ptsd. Han nye er så god mot meg og jeg kan stole 100% på han, men jeg sliter med at jeg blir lett trigget av ting som minner meg om ting som har skjedd før, som gjør at jeg blir sint og gråter og går i forsvarsmodus. Jeg har veldig vanskelig for å kontrollere følelsene mine, og jeg kan gå fra å være veldig glad for så å plutselig bli veldig sint. Han er som regel rolig, men av og til er det frustrerende for han også så han kan heve stemmen, det blir en diskusjon utav det og da blir det vanskeligere for meg å roe meg ned fordi han ikkje skjønner hvorfor jeg skal reagere så kraftig selv om han vet om alt som skjedde i mitt tidligere forhold. Han prøver å forstå, hjelpe og støtte meg sier han, men jeg skjønner at det er vanskelig for han, det er ikke alt jeg skjønner selv heller.. Jeg er bare så lei av at jeg overreagerer på ting som jeg ikke trenger å reagere på nå når jeg er sammen med han, men det skjer uansett og automatisk. Jeg er også lei av å bli forbannet og sitte å gråte over ting som skjedde for flere år siden.. Jeg vil komme meg videre og ha et bra liv med han, men jeg føler ikke jeg er god nok for han når jeg blir sånn😔 Hvordan er det for dere som er i forhold, enten om dere har ptsd selv eller er sammen med noen som har ptsd? Hvordan løser dere det? Forstår kjæresten seg på det? Jeg skal snart til DPS så jeg skal snakke med psykologen om dette, men jeg så redd jeg aldri blir kvitt ptsden og jeg er så redd det kommer til å tære på forholdet over tid.. Jeg kan også si at han har ADHD, vet ikke om det har noe å si, at en med adhd og ei med ptsd er i et forhold og om det kan være en utfordring? Husker også jeg leste for en stund siden at en person som har vært i et dårlig forhold tidligere, så er det faktisk det gode forholdet etterpå som er hardest. Vet ikke helt hva jeg tenker om det. Anonymkode: 84d23...f99
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #2 Skrevet 5. mars 2021 Dere må jobbe med gode verktøy i de situasjonene det skjer. Noter ned i hvilke situasjoner det skjer. Sett dere ned sammen og finn løsninger sammen for hvordan dere kan håndtere disse situasjonene annerledes, på en bedre måte. Så er det viktig at du får hjelp for ptsd. Er det særlig i situasjoner som er stressende av du reagerer? Anonymkode: b213c...b42 1
Grønn Frosk Skrevet 5. mars 2021 #3 Skrevet 5. mars 2021 Det er vanskelig før du har vært til dps, men jeg ser at du heldigvis skal dit snart. Det viktigste er at du er helt ærlig sånn at når noe skjer og du har det tøft, så vet at han det ikke er hens skyld, og t han ikke trenger å være redd for det som skjer. Jeg har selv hatt noen år med behandling for det samme, og jeg lover deg, dette blir bedre. Du vil lære deg hva som kan være triggere og hvordan stå i de følelsene uten å falle tilbake til det som har skjedd før. Behandlingen kan ta tid, og det være utrolig vondt, men det blir bedre ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Jeg er gift med en dame som er traumatisert etter forhold med psykopat, hun har PTSD. Jeg skjønner hva hun har vært gjennom, men det er fryktelig vanskelig å være partner med noen som blir trigget eller som ikke klarer å kommunisere pga tidligere erfaringer. jeg liker å ha lange samtaler, men hun klarer ikke, så det ender opp i at hun går i lås, eller må gå unna. jeg har tenkt tanken på å gå flere ganger, men venter på at det skal bli bedre. hun skjønner at jeg sliter, men det hjelper lite når hun er trigget, det ender opp med at jeg bare unnskylder meg for å få husfred. Mister meg selv om det fortsetter. Anonymkode: 0502f...572
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 Jeg har ptsd, og eksen min ADHD. Jeg fikk ptsd et godt stykke ut i forholdet, og det er litt vanskelig å si hvordan det opplevdes for han. Men jeg vet han syns det var veldig ubehagelig når jeg fikk triggere og begynte å gråte når han ble sint for «normale» ting, dog spontant, og ikke nødvendigvis med konsekvenstenkning inkludert;) Han var ikke var vant med en del responser han fikk, og ble usikker på hvordan han skulle møte meg. Og gjerne også at fokuset skiftet fra hans følelser til mine følelser. Jeg forsøkte å få han til å forstå at at det ikke var responser på han, og at det ikke var noe jeg hadde kontroll på. Samt at jeg ønsket at han skulle oppføre seg normalt, og ikke unnlate å ta opp ting i frykt for hvilke reaksjoner som kom. Samt tenke seg om før han handlet. Og forsøke å plukke opp tråden etterpå slik at hans følelser også ble ivaretatt. Informasjon om hva som trigget deg, og hvordan ptsd fungerer, samt gi rom for hans følelser og reaksjoner er viktig. Gjerne ha han med til samtale hos behandler når du kommer i gang, sånn at han får de verktøyene han trenger for å kunne møte deg på en god måte. Må legge til at det var helt andre årsaker som gjorde forholdet vårt tok slutt. Anonymkode: 0bc43...acd
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #6 Skrevet 6. mars 2021 Spennende tema, håper flere svarer fra begge sider 👍 Anonymkode: 0502f...572
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #7 Skrevet 6. mars 2021 Jeg har hatt eller har denne diagnosen (det er ei stund siden den ble satt). Terapi ga meg ingenting, men Efexor laveste dose fungere for meg. Anonymkode: c2603...f52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå