Gå til innhold

Bestillte kebab fra feil restaurant å trues med å bli anmeldt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Høres MEGET rart ut at de ikke svarer telefonen, da de får bestillinger via telefon? Du ringer på nytt i dag og spør etter kontonummer/ faktura, så betaler du. De er mer interessert i å få 700kr inn, enn å bruke tid på en anmeldelse

Fuck, fikk lyst på kebab nå

Anonymkode: 65cd5...86a

Har ikke ringt, har sendt meldinger med dem. Dem svarte på første meldingen som jeg sendte rett etter å ha snakket med dem på telefon, men har sendt 2 meldinger etter dette uten å få svar. Vet godt at det kan være at de ikke har hatt tid til å svare eller noe. Men det gjør meg alikevell stresset da de sier de skal politianmelde for å så bare slutte å svare 

Anonymkode: f443d...15b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt og holdent din feil. Jeg vil anta Oslorestauranten har et Oslo-nummer og Rogaland-restauanten et Rogalandnummer. Bare det burde ringt en bjelle hos deg. 

Jeg syns at å overføre med vipps virket som en topp løsning jeg. Betale må du nok uansett.

Anonymkode: 279cf...99e

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke ringt, har sendt meldinger med dem. Dem svarte på første meldingen som jeg sendte rett etter å ha snakket med dem på telefon, men har sendt 2 meldinger etter dette uten å få svar. Vet godt at det kan være at de ikke har hatt tid til å svare eller noe. Men det gjør meg alikevell stresset da de sier de skal politianmelde for å så bare slutte å svare 

Da overfører du via vipps og skriver i vippmeldingen at dette er betaling for X antall kebab. Da kommer de ingen vei med en politianmeldelse. At de nok tar pengene retro lommen trenger ikke du å bry deg så mye om. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jo helt og holdent din feil. Jeg vil anta Oslorestauranten har et Oslo-nummer og Rogaland-restauanten et Rogalandnummer. Bare det burde ringt en bjelle hos deg. 

Jeg syns at å overføre med vipps virket som en topp løsning jeg. Betale må du nok uansett.

Sikkert et mobilnummer?

• Liker 2
Skrevet

Feil kan skje, du er nok ikke den første og ikke den siste. Men det er noe å stå for sine feil og gjøre opp, og ikke med vilje la det gå utover andre, som restauranten. De har tapt penger på din feil, vær ærlig og tidlig og gjør opp for deg når de åpner opp igjen. Så slipper du dårlig samvittighet og anmeldelse.

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig har de forskjellige nummer. Men hvorfor skal det ringe en bjelle hos meg...? Er ikke slik at jeg kan nummerere til disse resturantene i hodet. Nummerere ser like ut uavhengig av om det er i Oslo eller Rogaland du ringer fra eller til. Problemet var at de fleste mobiler har den funksjonen at den «sporer» opp posisjonen din og gir deg det nummeret som er nærmest deg, men dette skjedde ikke da jeg søkte av en eller annen grunn så da kom nummeret sikkert til den mest populær av dem. Sto heller ikke hvor det var før jeg gikk inn på kartet på restauranten så det var derfor jeg ikke la merke til at det var i Oslo

AnonymBruker
Skrevet
viren skrev (1 minutt siden):

Selvsagt skal du betale. Mener du at restauranten skal bære tapet for mat de må kaste,  fordi du har bestilt mat i en by du ikke bor? Du har gjort feilen, restauranten er helt uskyldig. 

Mener ikke at det ikke er rett å betale, men synes politianmeldelse er litt i overkant 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Selvfølgelig har de forskjellige nummer. Men hvorfor skal det ringe en bjelle hos meg...? Er ikke slik at jeg kan nummerere til disse resturantene i hodet. Nummerere ser like ut uavhengig av om det er i Oslo eller Rogaland du ringer fra eller til. Problemet var at de fleste mobiler har den funksjonen at den «sporer» opp posisjonen din og gir deg det nummeret som er nærmest deg, men dette skjedde ikke da jeg søkte av en eller annen grunn så da kom nummeret sikkert til den mest populær av dem. Sto heller ikke hvor det var før jeg gikk inn på kartet på restauranten så det var derfor jeg ikke la merke til at det var i Oslo

Man sjekker da selvsagt at adressen er riktig før man bestiller noe som helst? Dette er det rareste jeg har lest på en stund.

Anonymkode: 31cf0...e81

• Liker 30
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Mener ikke at det ikke er rett å betale, men synes politianmeldelse er litt i overkant 

Siden du ikke ikke ville betale ønsker de å anmelde for å få pengene, det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Om du nekter å gjøre opp for deg på en restaurant blir politiet kontaktet.

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Man sjekker da selvsagt at adressen er riktig før man bestiller noe som helst? Dette er det rareste jeg har lest på en stund.

Anonymkode: 31cf0...e81

Synes det er rart at du sjekker adressen. Selvsagt sjekker jeg ikke adressene når jeg vet hvor denne restauranten jeg trodde jeg ringte til ligger. Bor på et lite sted hvor jeg ikke aner adresser til noen ting, men du bestiller som oftest mat på steder du ver hvor er også. Det at du synes at det er rart at jeg ikke sjekket adressen på et sted jeg kan veien til synes jeg er rart. Nå har jeg jo lært da at det er lurt å sjekke tilfelle, men har aldri gjort dette før da jeg ikke bestiller mat fra steder jeg ikke vet hvor er. Det synes jeg er merkelig å gjøre

Skrevet

Det med at det er svart arbeid hvis du vipps’er er rett og slett feil. Det blir det samme som hvis man betaler kontant i restauranten. Restauranten har plikt til å bokføre alle inntekter, uansett om de kommer via Vipps eller kontant, og opplyse inntekten til Skatteetaten. Hvis du Vipps’er så har du vel faktisk også en kvittering på din innbetaling, i app’en. Betal, og få det ut av verden.

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet
viren skrev (1 minutt siden):

Siden du ikke ikke ville betale ønsker de å anmelde for å få pengene, det er vel ikke så vanskelig å skjønne? Om du nekter å gjøre opp for deg på en restaurant blir politiet kontaktet.

Har ikke sagt jeg ikke ville betale. Har sendt dem meldinger uten å få svar på dette. Da jeg snakket med dem sa jeg at jeg ikke har mulighet til å hente maten siden det skjedde en feil osv. Det var ikke snakk om penger en gang da selv om jeg skjønner at det er det dem bryr seg om, men de kunne jo også sagt at jeg kunne vippse dem da, noe dem ikke gjorde. Men det at jeg har tatt kontakt uten svar er merkelig

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg regner med du spurte om hvordan dere kunne ordne med betaling da misforståelsen ble oppdaget? 

Anonymkode: 359a4...a8c

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
Jabbadabbaduu skrev (2 minutter siden):

Det med at det er svart arbeid hvis du vipps’er er rett og slett feil. Det blir det samme som hvis man betaler kontant i restauranten. Restauranten har plikt til å bokføre alle inntekter, uansett om de kommer via Vipps eller kontant, og opplyse inntekten til Skatteetaten. Hvis du Vipps’er så har du vel faktisk også en kvittering på din innbetaling, i app’en. Betal, og få det ut av verden.

Å vippse til privatpersoner går under svart arbeid jo. Hvis ikke de overfører pengene etter dette til restauranten da, noe jeg tviler på. Selv om man betaler kontant er det jo restauranten som får pengene, men med vipps til privatpersoner fungerer det ikke slik. Men er også en mulighet å be om kontonummeret til restauranten å føre over på den måte 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg regner med du spurte om hvordan dere kunne ordne med betaling da misforståelsen ble oppdaget? 

Anonymkode: 359a4...a8c

Har sendt meldinger om dette uten å fått noe svar

Skrevet (endret)

Å vippse til privatpersoner går under svart arbeid jo. Hvis ikke de overfører pengene etter dette til restauranten da, noe jeg tviler på. Selv om man betaler kontant er det jo restauranten som får pengene, men med vipps til privatpersoner fungerer det ikke slik. Men er også en mulighet å be om kontonummeret til restauranten å føre over på den måte 

Ja, de gjør noe ulovlig hvis de ikke opplyser inntekten til Skatteetaten, det er jeg med på, men det er jo DERES ansvar! Det er jo heller ikke forbrukerens ansvar å påse at den som tar imot kontantene opplyser om denne inntekten?

Det er jo snakk om et enkelt tilfelle, og jeg vet faktisk ikke engang om det er ulovlig å bruke en privat konto til virksomhet. Jeg har selv et enkeltmannsforetak (i et annet nordisk land), og her er det IKKE ulovlig. Det ulovlige ligger i å ikke bokføre eller opplyse om inntekten til Skatteetaten, og dermed unndra seg skatt. Det kan du jo ikke bare gå ut fra at de gjør!

Endret av Jabbadabbaduu
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Synes det er rart at du sjekker adressen. Selvsagt sjekker jeg ikke adressene når jeg vet hvor denne restauranten jeg trodde jeg ringte til ligger. Bor på et lite sted hvor jeg ikke aner adresser til noen ting, men du bestiller som oftest mat på steder du ver hvor er også. Det at du synes at det er rart at jeg ikke sjekket adressen på et sted jeg kan veien til synes jeg er rart. Nå har jeg jo lært da at det er lurt å sjekke tilfelle, men har aldri gjort dette før da jeg ikke bestiller mat fra steder jeg ikke vet hvor er. Det synes jeg er merkelig å gjøre

Det er jo overhodet ikke merkelig å sjekke at restauranten man ringer til er den riktige. Du kan for all del mene at det er merkelig, men det er da du som står i denne situasjonen der du har bestilt kebab for 700 kr i Oslo når du befinner deg i Rogaland. Det gjør ikke vi andre som sjekker adressen. 

Anonymkode: 916e7...67d

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo overhodet ikke merkelig å sjekke at restauranten man ringer til er den riktige. Du kan for all del mene at det er merkelig, men det er da du som står i denne situasjonen der du har bestilt kebab for 700 kr i Oslo når du befinner deg i Rogaland. Det gjør ikke vi andre som sjekker adressen. 

Som skrevet tideligere så sto det ikke at dette var i Oslo. Dette fant jeg ut da jeg trykket på kartet etterpå. Og at man dobbelsjekker før man ringer en restaurant som ligger rett nedi gata sier vell mer om deg som person. Dette skjedde jo fordi det var noe galt med posisjonen på mobilen, og resturantene heter det samme. Da er ikke det første normale mennesker tenker på «husk å sjekk adressen selv om du vet hvor restauranten ligger». Selv om jeg som sagt nå kommer til å være mer obs på det neste gang 

AnonymBruker
Skrevet

Som skrevet tideligere så sto det ikke at dette var i Oslo. Dette fant jeg ut da jeg trykket på kartet etterpå. Og at man dobbelsjekker før man ringer en restaurant som ligger rett nedi gata sier vell mer om deg som person. Dette skjedde jo fordi det var noe galt med posisjonen på mobilen, og resturantene heter det samme. Da er ikke det første normale mennesker tenker på «husk å sjekk adressen selv om du vet hvor restauranten ligger». Selv om jeg som sagt nå kommer til å være mer obs på det neste gang 

Restauranten lå jo ikke rett ned i gata. At det sier mer om meg som person gjør meg ingenting da jeg av denne grunn ikke havner i en slik situasjon. Hvis jeg derimot skulle ha gjort det ville jeg ha tilbudt meg å betale umiddelbart, slik som resten i denne tråden. 

Selv om du så bastant uttaler deg om hva "normale mennesker" tenker, er det jo tydeligvis du som går imot strømmen her. Ta litt ansvar for dine egne feil, og betal. Hvis du ikke vil at lignende skal skje igjen bør du være såppas "unormal" at du sjekker før du bestiller. 

• Liker 29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...