Drizzt Skrevet 5. mars 2021 #41 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slutt å overdriv. De anmelder deg ikke og ikke vær så pysete og bli redd. Bare si at det var feil og at du er villig til å betale. Er ikke verre enn det. Anonymkode: 59760...38b De kan og bør faktisk anmelde det fordi hun har kjøpt noe uten å betale. Det er ikke en vare hun kan angre på kjøpet som en mobil eller en vaskemaskin. Det er ferskvare som er laget spesielt til henne. TS, ring og be om bankkonto du kan overføre pengene til hvis du ikke vil vippse til privatperson. Du må betale. 17
aerox Skrevet 5. mars 2021 #43 Skrevet 5. mars 2021 Håper virkelig de anmelder deg om du velger å ikke gjøre opp for deg. 15
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #44 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Restauranten lå jo ikke rett ned i gata. At det sier mer om meg som person gjør meg ingenting da jeg av denne grunn ikke havner i en slik situasjon. Hvis jeg derimot skulle ha gjort det ville jeg ha tilbudt meg å betale umiddelbart, slik som resten i denne tråden. Selv om du så bastant uttaler deg om hva "normale mennesker" tenker, er det jo tydeligvis du som går imot strømmen her. Ta litt ansvar for dine egne feil, og betal. Hvis du ikke vil at lignende skal skje igjen bør du være såppas "unormal" at du sjekker før du bestiller. Anonymkode: 916e7...67d Du sa selv «vi andre sjekker adressen» så tydligvis vet du jo selv hva normale mennesker gjør? Nå er nok jeg en god del yngre enn deg også å det har kanskje noe å si. Det første jeg tenker på er ikke sikkerheten rundt alt. Og det vet jeg at andre på min alder heller ikke tenker. Ta for eksempel venninnene mine som var med å bestillte. Ingen av dem heller sjekket adressen. Å at du drar inn det med betalingen inn i dette er nesten litt usakelig for akkurat dette hadde ikke noe med det å gjøre. Dette handlet om å sjekke adressen. Ikke om jeg skulle betale eller ikke? Hadde du også lest de andre svarene hadde du sett at jeg har tatt kontakt med stedet. Flere ganger. Også skrevet det flere ganger:) Anonymkode: f443d...15b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #45 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at det ikke er et krav om betaling hvis kunden ikke har fått produktet. Jeg har ikke fått noe mat og har heller ikke mulighet til å hente. Da har jeg heller ikke mulighet til å betale. Mener ikke at det er rett av meg og ikke å betale, men ganske kjipt å betale for noe man ikke har fått selv om det var jeg som ringte feil. Og Som sagt går det også under svart arbeid dersom jeg vippser dem privat. Anonymkode: f443d...15b Og hvem sin skyld er det, TS? Det er ikke selger som har alt ansvar for oppfyllelse av kjøp, i følge forbrukerkjøpsloven skal forbruker overta tingen (her mat) ved å hente eller motta den (paragraf 40). Iflg paragraf 43 første ledd kan selger kreve at du betaler etter paragraf 44, så lenge betalingen ikke hindres av annet forhold utenfor forbrukerens kontroll. At du har bestilt mat fra en annen del av landet enn du bor i faller ikke unn under «utenfor forbrukerens kontroll». Så beklager, men her er det du som har dummet deg ut. De kommer nok ikke langt med en anmeldelse, men et sivilrettslig søksmål (først forliksrådet) er de i sin fulle rett til å starte. Og du vil tape. Anonymkode: 4fc27...572 31
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #46 Skrevet 5. mars 2021 Drizzt skrev (7 minutter siden): De kan og bør faktisk anmelde det fordi hun har kjøpt noe uten å betale. Det er ikke en vare hun kan angre på kjøpet som en mobil eller en vaskemaskin. Det er ferskvare som er laget spesielt til henne. TS, ring og be om bankkonto du kan overføre pengene til hvis du ikke vil vippse til privatperson. Du må betale. Som skrevet ca 10 ganger har jeg tatt kontakt uten å fått svar:) men er ikke et krav å betale dersom man ikke har fått produktet. Men gidder ikke å diskutere det. Har uansett spurt etter et kontonummer uten å fått svar enda. Kan være de ikke har hatt tid til å svare enda, vet ikke. Anonymkode: f443d...15b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #47 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og hvem sin skyld er det, TS? Det er ikke selger som har alt ansvar for oppfyllelse av kjøp, i følge forbrukerkjøpsloven skal forbruker overta tingen (her mat) ved å hente eller motta den (paragraf 40). Iflg paragraf 43 første ledd kan selger kreve at du betaler etter paragraf 44, så lenge betalingen ikke hindres av annet forhold utenfor forbrukerens kontroll. At du har bestilt mat fra en annen del av landet enn du bor i faller ikke unn under «utenfor forbrukerens kontroll». Så beklager, men her er det du som har dummet deg ut. De kommer nok ikke langt med en anmeldelse, men et sivilrettslig søksmål (først forliksrådet) er de i sin fulle rett til å starte. Og du vil tape. Anonymkode: 4fc27...572 Som skrevet flere ganger har jeg tatt kontakt med stedet. Har også skrevet mange ganger at jeg vet det er rett å betale. Anonymkode: f443d...15b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #48 Skrevet 5. mars 2021 er det rett at de skal tape 700 fordi du feiler?? serr betal Anonymkode: 38aad...a79 13
Fru Uperfekt Skrevet 5. mars 2021 #49 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, jeg og noen venninner skulle bestillte mat fra en kebab restaurant. Jeg søkte på nummeret for å ringe å bestille, og vanligvis har telefonen min sånn automatisk på at det nærmeste stedet hvor jeg er kommer frem. Men det skjedde ikke denne gangen av en eller annen grunn, og jeg la ikke merke til det ettersom det alltid pleier å skje automatisk. Så jeg ringte å bestillte kebaber fra denne resturanten. Jeg og venninnene mine går til denne restauranten hvor jeg tror jeg har bestilt mat og ser at det er stengt. Så ringer denne kebab restauranten hvor jeg har bestilt å sier at jeg må komme å hente maten. Da ser jeg at jeg har bestilt kebab fra et sted i Oslo, og jeg bor i Rogaland. Disse stedene hadde det samme navnet så derfor kom nummeret deres frem og ikke det her jeg bor. Derfor merket jeg ikke at det var feil fordi jeg heller ikke visste at det var andre restauranter som hadde det navnet siden det er en lokal kebab restaurant. De truer da med å Politianmelde meg hvis jeg ikke henter maten, og jeg forklarer at det har skjedd en feil og at jeg ikke har mulighet til å hente den siden det er 8 timer unna meg. De blir da sure. Selvfølgelig hadde jeg hentet maten hvis jeg hadde hatt mulighet, men her skjedde det en feil, altså at jeg ringte feil fordi jeg la ikke merke til at dette stedet var i Oslo siden det hadde samme navn som den kebab restauranten som ligger her i Rogaland, og det pleier å komme frem det nærmeste stedet automatisk når man søker. Hva skal jeg gjøre? Saken blir kanskje henlagt hvis han anmelder, men sitter fortsatt igjen med en ekkel følelse. Vil ikke bli anmeldt heller. Altså skal man bli anmeldt for å ringe feil når stedene har samme navn? Hadde det vært i nærheten hadde det ikke vært problem, men det var 8 timer unna også. Skjønner at de bruker tid på å lage maten, men når jeg også forklarer situasjonen for dem slik den er blir de bare sure å skal anmelde. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: f443d...15b Du må betale. Og jo om du ikke betaler så har de grunnlag for å anmelde deg. https://www.advokatbladet.no/ny-straffelov/stikk-av-fra-regningen---helt-lovlig/108885 "– Spørsmålet lovgiver har endret syn på, er om det også skal være straffbart etter at identiteten er kjent. Hvis man ikke er betalingsdyktig, men gir inntrykk av at man kan betale, vil det kunne straffes som mindre bedrageri, sier statssekretær Vidar Brein Karlsen til nettstedet" 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #50 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemet er at det ikke er et krav om betaling hvis kunden ikke har fått produktet. Jeg har ikke fått noe mat og har heller ikke mulighet til å hente. Da har jeg heller ikke mulighet til å betale. Mener ikke at det er rett av meg og ikke å betale, men ganske kjipt å betale for noe man ikke har fått selv om det var jeg som ringte feil. Og Som sagt går det også under svart arbeid dersom jeg vippser dem privat. Anonymkode: f443d...15b Dette stemmer ikke. Her har resturanten oppfyllt sin del av avtalen ved å gjøre varen tilgjengelig for kunde. Det var ikke avtale om hjemlevering, så ansvaret er overdratt til deg i det maten står tilgjengelig. Det er du som ikke oppfyller din del av avtalen. Selvsagt er det kjipt! Det forstår jeg godt - det er alltid kjipt å gjøre feil. Men det er likevel din feil, så du er pent nødt til å betale. Men du kan jo alltids be vennene dine om å betale deg (ikke restauranten) sin del av beløpet. Anonymkode: bb037...0f0 37
Fru Uperfekt Skrevet 5. mars 2021 #51 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du sa selv «vi andre sjekker adressen» så tydligvis vet du jo selv hva normale mennesker gjør? Nå er nok jeg en god del yngre enn deg også å det har kanskje noe å si. Det første jeg tenker på er ikke sikkerheten rundt alt. Og det vet jeg at andre på min alder heller ikke tenker. Ta for eksempel venninnene mine som var med å bestillte. Ingen av dem heller sjekket adressen. Å at du drar inn det med betalingen inn i dette er nesten litt usakelig for akkurat dette hadde ikke noe med det å gjøre. Dette handlet om å sjekke adressen. Ikke om jeg skulle betale eller ikke? Hadde du også lest de andre svarene hadde du sett at jeg har tatt kontakt med stedet. Flere ganger. Også skrevet det flere ganger:) Anonymkode: f443d...15b Du som ringte inn bestilling og dermed du som bærer ansvaret. Om du ikke får tak i dem så får du se hva du finner på f.eks brreg kanskje det er et annet nr du kan kontakte for å få k.nr 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #52 Skrevet 5. mars 2021 Ignorerer de. Jeg bestilte en kebabpizza jeg aldri henta. Fikk en sur melding om at de skulle anmelde, hørte aldri noe mer. Hvis de sløser tid på å anmelde så kan du betale da. Ignorer de! Anonymkode: 5bb21...9cc 1
Fru Uperfekt Skrevet 5. mars 2021 #53 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Som skrevet ca 10 ganger har jeg tatt kontakt uten å fått svar:) men er ikke et krav å betale dersom man ikke har fått produktet. Men gidder ikke å diskutere det. Har uansett spurt etter et kontonummer uten å fått svar enda. Kan være de ikke har hatt tid til å svare enda, vet ikke. Anonymkode: f443d...15b Jo det er et krav all tid de har oppfylt sin del av avtalen, du som ikke har oppfylt sin del 12
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #54 Skrevet 5. mars 2021 En bedrift med god service ville ha forstått uhellet og ikke gjort noe mer med det. Hadde du bodd i Oslo kan jeg forstå at bedriften hadde krevd penger, men du bor på andre siden av landet..... Anonymkode: 7632b...303 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #55 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ignorerer de. Jeg bestilte en kebabpizza jeg aldri henta. Fikk en sur melding om at de skulle anmelde, hørte aldri noe mer. Hvis de sløser tid på å anmelde så kan du betale da. Ignorer de! Anonymkode: 5bb21...9cc Tror heller ikke det hadde skjedd noe om jeg ikke hadde betalt, men sitter fortsatt igjen med dårligt samvittighet. Hvert fall nå etter å ha fått utrolig mange sinte sure svar på dette her. Har allerede tatt kontakt med stedet, så får vente ut dagen på svar fra dem å se hva de sier Anonymkode: f443d...15b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #56 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En bedrift med god service ville ha forstått uhellet og ikke gjort noe mer med det. Hadde du bodd i Oslo kan jeg forstå at bedriften hadde krevd penger, men du bor på andre siden av landet..... Anonymkode: 7632b...303 Jeg har også forklart hva som har skjedd på både telefon og melding. Synes hvert fall at det skulle hatt litt å si. Ka skje ikke på prisen, men på holdningene fra dem. Fikk et kort svar på meldingen da jeg forklarte, og etter det har jeg ikke hørt noe mer. Regner med det går over, men kjedelig å plutselig få en anmeldelse på seg for å ikke he betalt kebaben sin hvis det skulle ha skjedd. Får vente ut dagen på svar, og hvis ikke jeg hører noe så lar jeg det bare passere for da er det ikke noe mer jeg kan gjøre heller Anonymkode: f443d...15b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #57 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Som skrevet flere ganger har jeg tatt kontakt med stedet. Har også skrevet mange ganger at jeg vet det er rett å betale. Anonymkode: f443d...15b Så hva er problemet? Betal, og saken løser seg. De svarer nok når de våkner hvis du spør om kontonummeret deres. Anonymkode: a4798...aa9 5
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #58 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er ikke snakk om 200kr er snakk om kanskje rundt 700kr. Bestillte for både meg og venninnene mine. Å selvfølgelig når du søker på et typisk navn kommer det mange restauranter. Men denne restauranten er ikke en kjede som har mange restauranter i hele landet. Anonymkode: f443d...15b Du betaler for din mat, og vennene dine for sin. Be om regning fra kebabstedet, betal den, så er problemet løst. Ser ikke problemet. Anonymkode: 9d454...92e 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #59 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hva er problemet? Betal, og saken løser seg. De svarer nok når de våkner hvis du spør om kontonummeret deres. Anonymkode: a4798...aa9 Det var ikke et problem. Var ute etter andres erfaringer, og for å høre hva andre ville ha gjort. Også med tanke på det med politianmeldelse. Jeg sendte melding i går å fikk ikke noe svar. Som sagt kan det være de ikke har hatt tid til å svare enda, men uansett synes jeg det er i overkant mye å politianmelde dette Anonymkode: f443d...15b
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #60 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Du sa selv «vi andre sjekker adressen» så tydligvis vet du jo selv hva normale mennesker gjør? Nå er nok jeg en god del yngre enn deg også å det har kanskje noe å si. Det første jeg tenker på er ikke sikkerheten rundt alt. Og det vet jeg at andre på min alder heller ikke tenker. Ta for eksempel venninnene mine som var med å bestillte. Ingen av dem heller sjekket adressen. Å at du drar inn det med betalingen inn i dette er nesten litt usakelig for akkurat dette hadde ikke noe med det å gjøre. Dette handlet om å sjekke adressen. Ikke om jeg skulle betale eller ikke? Hadde du også lest de andre svarene hadde du sett at jeg har tatt kontakt med stedet. Flere ganger. Også skrevet det flere ganger:) Anonymkode: f443d...15b "Vi andre SOM sjekker adressen" skrev jeg. Du prøver jo å unndra deg å betale. Du kan jo lese dine egne innlegg hvis du ikke husker hva du har skrevet. Alder er jo ikke en formildende grunn så lenge du er gammel nok til å bestille selv og betale selv. Hvor gammel er du da? 13? Anonymkode: 916e7...67d 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå