Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er 100% blank på fondsparing, men tenker det er på tide siden jeg er 28. Men det jeg lurer på er; hvor mange fond skal jeg ha? Det holder vel med å ha ett og sette inn penger der hver måned? Om jeg for eksempel skal ha 3 fond så må jeg jo dele pengene på 3 fond og får dermed mindre avkastning fordi beløpet blir mindre? 

Anonymkode: ffd33...853

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det holder med ett. Men hvorfor skulle avkastningen bli mindre totalt?

Anonymkode: 8e193...f54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det holder med ett. Men hvorfor skulle avkastningen bli mindre totalt?

Anonymkode: 8e193...f54

For hvis jeg har 100 000 å sette i fond idag og putter alt i ett fond så vil jo pengene vokse (forhåpentligvis) fortere der? Om jeg setter 100 000 i 3 fond blir det jo bare 33333 ca i hvert fond og siden beløpet er mindre blir det jo lavere avkastning? Tror jeg da.. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

For hvis jeg har 100 000 å sette i fond idag og putter alt i ett fond så vil jo pengene vokse (forhåpentligvis) fortere der? Om jeg setter 100 000 i 3 fond blir det jo bare 33333 ca i hvert fond og siden beløpet er mindre blir det jo lavere avkastning? Tror jeg da.. 

Hvor for pengene vokser har alt å gjøre med hvordan fondet gjør det og ikke antall fond. Men med flere fond kommer flere forvaltningsgebyr. Begynn enkelt og les litt om fond https://www.nordnet.no/blogg/borsskolen/laer-om-fond/

Selv har jeg pengene mine i indeksfond som jeg har kjøpt gjennom Sbanken. Sbanken er kjent for å ha lave forvaltningsgebyr på fond.

Anonymkode: fecd8...5fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvis de tre fondene prosentmessig stiger like mye blir resultatet det samme. Ett fond som stiger 10% eller 3 fond som stiger 10% hver blir det samme.

Anonymkode: 9b477...b7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvis de tre fondene prosentmessig stiger like mye blir resultatet det samme. Ett fond som stiger 10% eller 3 fond som stiger 10% hver blir det samme.

Det er jo sant 😅 

Men hvilke fond skal man velge? Har fastrentelån (dessverre) så setter av ekstra penger på egen konto for å betale ekstra ned på boliglån. Har snart 100 000. Det beste er vel å sette det i fond da? Burde kanskje ikke sette det inn i fond med høy risiko eller? 

Skrevet

Hvis du har høy belåningsgrad bør du vurdere å betale ned på lånet ditt.

Dersom du har en kortsiktig sparehorisont, f.eks. fordi du planlegger å kjøpe ny bolig de kommende årene, så bør du vurdere å la pengene stå på høyrentekonto.

Om belåningsgraden ikke er for høy, du ønsker å spare på med lang tidshorisont og du kan tåle en viss risiko på kort sikt, bør du vurdere et globalt indeksfond med lave forvaltningskostnader.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvor for pengene vokser har alt å gjøre med hvordan fondet gjør det og ikke antall fond. Men med flere fond kommer flere forvaltningsgebyr. Begynn enkelt og les litt om fond https://www.nordnet.no/blogg/borsskolen/laer-om-fond/

Selv har jeg pengene mine i indeksfond som jeg har kjøpt gjennom Sbanken. Sbanken er kjent for å ha lave forvaltningsgebyr på fond.

Hvilket fond har du i sbanken? Jeg har DnB grønn Norden og vurderer bytte, men usikker til hvilken.

Anonymkode: c7d8a...cf4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilket fond har du i sbanken? Jeg har DnB grønn Norden og vurderer bytte, men usikker til hvilken.

Anonymkode: c7d8a...cf4

Jeg har spredd det på noen ulike KLP fond https://www.klp.no/sparing-og-fond/fondsveileder

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo sant 😅 

Men hvilke fond skal man velge? Har fastrentelån (dessverre) så setter av ekstra penger på egen konto for å betale ekstra ned på boliglån. Har snart 100 000. Det beste er vel å sette det i fond da? Burde kanskje ikke sette det inn i fond med høy risiko eller? 

Det finnes forskjellige typer fond. Aksjefond er vel det folk flest tenker på når man sier fond.

Aksjefond har relativt høy risiko fordi det er snakk om aksjer. Sparer du i aksjefond bør du ha et perspektiv på minimum 3-5 år før du trenger pengene. Du kan risikere at verdien synker 30-50% eller mer på kort sikt. Trenger du pengene før denne tiden er sparing i bank det eneste fornuftige.

Skal du spare i aksjefond anbefales det globale indeksfond, f.eks, Dnb global indeks eller Klp aksjeglobal indeks evt klp aksjeglobal mer samfunnsansvar.

Globale indeksfond har laveste risiko blant aksjefond siden du har en så stor spredning på forskjellige sektorer, men det er ikke risikofritt. Sparing uten risiko er banksparing eller nedbetaling av boliglån.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

DNB global indeks 

Anonymkode: 4ee9a...ca6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...