Lillemilla Skrevet 22. august 2005 #1 Skrevet 22. august 2005 (endret) Oppdaget plutselig at søndagen før påsken er Palmesøndag, og jeg er ikke heeelt inne på kirkens abc.. Kan man gifte seg i kirken denne søndagen, eller er det noen spesielle regler for helligdager? Endret 22. august 2005 av Lillemilla
Gjest Melk Skrevet 22. august 2005 #2 Skrevet 22. august 2005 Har aldri hørt om at man kan gifte seg på en søndag.
Søta Skrevet 22. august 2005 #3 Skrevet 22. august 2005 og søndag før påske er vel alltid palmesøndag.....
Lillemilla Skrevet 22. august 2005 Forfatter #4 Skrevet 22. august 2005 Joda, man kan gifte seg ukedager også fikk jeg vite i kirken. Vi var egentlig satt opp på en onsdag i begynnelsen før jeg tok til vettet og skjønte at onsdag er en dum dag, for da må jo folk ta fri torsdagen... Uansett, jeg leste nå på nettet at uken fra Palmesøndag regnes som den "Stille uken"... da kan man vel heller ikke feire bryllup i kirken da?
Lillemilla Skrevet 22. august 2005 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2005 og søndag før påske er vel alltid palmesøndag..... ← Som sagt.. jeg er ikke helt inne i kirkens abc...
Chiquita Skrevet 22. august 2005 #6 Skrevet 22. august 2005 Vi var egentlig satt opp på en onsdag i begynnelsen før jeg tok til vettet og skjønte at onsdag er en dum dag, for da må jo folk ta fri torsdagen... ← Men - en søndag er da vel en like dum dag, for da må folk ta seg fri på mandagen... Eller???
Lillemilla Skrevet 22. august 2005 Forfatter #7 Skrevet 22. august 2005 Men - en søndag er da vel en like dum dag, for da må folk ta seg fri på mandagen... Eller??? ← Ja, men det er jo fri hele uken etter palmesøndag, da begynner jo påsken! Så de har fri mandagen ja!
Chiquita Skrevet 22. august 2005 #8 Skrevet 22. august 2005 Ja, men det er jo fri hele uken etter palmesøndag, da begynner jo påsken! Så de har fri mandagen ja! ← Nei, mandagen etter palmesøndag er ikke helligdag. Ikke tirsdag eller onsdag heller. Men torsdag (skjærtorsdag) og fredag (langfredag) den uka, samt søndagen (1. påskedag) og mandagen (2. påskedag) uka etter er helligdager...
Lillemilla Skrevet 22. august 2005 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2005 Nei, mandagen etter palmesøndag er ikke helligdag. Ikke tirsdag eller onsdag heller. Men torsdag (skjærtorsdag) og fredag (langfredag) den uka, samt søndagen (1. påskedag) og mandagen (2. påskedag) uka etter er helligdager... ← Oj, du har rett! Det er jo selvfølgelig skolene som har påskeferie hele den uken... Jaja, tenker de fleste tar seg ferie hele uken sammen med ungene, men det gjelder jo ikke for alle. Da skrinlegger vi de tankene, det virker jo som om alt går i mot det...
Lillemilla Skrevet 22. august 2005 Forfatter #10 Skrevet 22. august 2005 Oj, du har rett! Det er jo selvfølgelig skolene som har påskeferie hele den uken... Jaja, tenker de fleste tar seg ferie hele uken sammen med ungene, men det gjelder jo ikke for alle. Da skrinlegger vi de tankene, det virker jo som om alt går i mot det... ← Trallala..... Noen som har forslag til en bra dato?
Chiquita Skrevet 22. august 2005 #11 Skrevet 22. august 2005 Jeg ville ikke satset på at "alle tar seg fri" i skolens påskeferie-uke nei. Da ville jeg heller gått for et bryllup fredag eller lørdag
Lillemilla Skrevet 22. august 2005 Forfatter #12 Skrevet 22. august 2005 Jeg ville ikke satset på at "alle tar seg fri" i skolens påskeferie-uke nei. Da ville jeg heller gått for et bryllup fredag eller lørdag ← Fredager må de jo ta seg fri også vel?
Chiquita Skrevet 22. august 2005 #13 Skrevet 22. august 2005 Fredager må de jo ta seg fri også vel? ← Det kommer jo ann på om bryllupet er sent på dagen, eller om det er en "hele-dagen-greie".... *stemmer for lørdag*
Lillemilla Skrevet 22. august 2005 Forfatter #14 Skrevet 22. august 2005 Det kommer jo ann på om bryllupet er sent på dagen, eller om det er en "hele-dagen-greie".... *stemmer for lørdag* ← Ser ut til at det må bli en lørdag ja...
Gjest gjest1 Skrevet 22. august 2005 #15 Skrevet 22. august 2005 Lørdag lørdag lørdag Men det er vel ikke ideelt å ha bryllup i påska? Folk reiser jo gjerne bort i den tiden
Chiquita Skrevet 22. august 2005 #16 Skrevet 22. august 2005 Ser ut til at det må bli en lørdag ja... ← Hvorfor vil du ikke ha lørdag da, om jeg tørr spørre? Du har sikkert en god grunn, og jeg er nysgjerrig
Søta Skrevet 23. august 2005 #17 Skrevet 23. august 2005 Er det endring i planene her? Hvorfor ikke 3. junisom det står i signaturen???? Nå kverulerer jeg nok litt, men hvorfor skal du gifte deg i kirken når du ikke har peiling på noe som helst av kirkens helligdager engang???
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2005 #18 Skrevet 23. august 2005 Hvorfor skal dere gifte dere i kirken når dere ikke har noen tilknyttning til den? Er det ikkebedre å gjøre det hos byfogden da?
tuji Skrevet 23. august 2005 #19 Skrevet 23. august 2005 Det går godt an å gifte seg på alle ukedager, men de fleste kirker har vielser på lørdager (og fredager hvis det er stor pågang). Hvis du vil gifte deg en annen dag enn lørdag, kan du spørre om kirken kan gjøre et unntak. Jeg ser du har slått fra deg palmesøndag, men bare for å svare på det du spurte om, tror jeg ikke det ville være så lett å få en vielse den dagen. Det er tett opp til påske, som er en travel tid for prester, og palmesøndag skjer det gjerne andre ting i kirken.
Lula Skrevet 23. august 2005 #20 Skrevet 23. august 2005 Hva med 30 april??? Dagen etter er det jo første 1 mai og da har alle fri. Det er heller ikke midt i en kirkelig høytid slik påsken er. På kirkelige høytider forholder man seg til den aktuelle liturgi for høytiden og det kan kanskje bli vankelig å legge en vielse til et slikt tidspunkt i kirkeåret. I 2006 faller 1 mai på en mandag, så da vil en evt. vielse finne sted på en søndag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå