Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holder på å søke ny jobb, men er ganske stor rift om de stillingene jeg ønsker. Nå har jeg sett en stillingsannonse og får inntrykk av at de er litt humoristisk av seg, hvert fall i et par setninger. Så nå lurte jeg rett og slett på å skrive en søknad som ikke virker totalt blodseiøs, men med et hint av humor. Jeg har jo ikke fått napp enda. Mulig jeg ikke er like godt kvalifisert som andre da man kan ha en del ekstra kurs som ikke jeg har. 

Ville du satset på det? 

Anonymkode: 95906...b3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det er humor, ikke sarkasme eller ironi, kjør på. 

Anonymkode: fe24c...1b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja til humor! Er der mange søkere trengs noe som skiller seg ut og funker humoren vil de garantert legge søknaden din til side for nøyere vurdering;)

Anonymkode: 6b24b...a36

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan slå begge veier, det kommer veldig an på den som sitter og leser søknaden, og hvordan miljøet på arbeidsplassen er.

Men det er ikke noe i veien for å prøve å skille seg ut i mengden, enten går det eller så går det ikke. 

Jeg skrev en gang en søknad i form av et eventyr, startet med "Det var en gang" og alt. Men det var en kreativ jobb, hvor det passet. Ble innkalt til intervju 😁

Anonymkode: d3d92...901

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på type stilling, firma og om humoren faller i god jord. Blir det for drøyt eller lite passende kan det slå helt feil ut. Men, du skiller deg i alle fall fra mengden. Jeg hadde likt det! 

Anonymkode: 9143d...090

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke sikkert den som leser søknaden skjønner humoren og da kan det slå feil ut. Ihvertfall ironi. Kan du komme med et eksempel på humor i søknaden? 

Anonymkode: bc0bf...5b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Holder på å søke ny jobb, men er ganske stor rift om de stillingene jeg ønsker. Nå har jeg sett en stillingsannonse og får inntrykk av at de er litt humoristisk av seg, hvert fall i et par setninger. Så nå lurte jeg rett og slett på å skrive en søknad som ikke virker totalt blodseiøs, men med et hint av humor. Jeg har jo ikke fått napp enda. Mulig jeg ikke er like godt kvalifisert som andre da man kan ha en del ekstra kurs som ikke jeg har. 

Ville du satset på det? 

Anonymkode: 95906...b3c

Som tidligere rekrutterer synes jeg dette høres smart ut. Av flere grunner. 

For det første så prøver du noe nytt for deg selv, ettersom du ikke har fått særlig napp slik du har gjort det. Det kan være smart å tenke annerledes og nytt, og prøve noe annet. For å sjekke responsen. Du har jo ingenting å tape. 

For det andre så kan humor være med på å skape et godt bilde av deg selv, eventuelt gjøre at du skiller deg ut i mengden. Du er aldri alene om å søke jobb, og det lønner seg å prøve å være kreativ for å få den nødvendige oppmerksomheten.

For det tredje er humor en "sikker" måte å skille seg ut. Det kan selvfølgelig slå feil hvis mottaker er av den blodseriøse typen, men på generell grunnlag liker mottaker å lese noe spenstig, noe nytt og noe med glimt i øye. Det er forfriskende, hvis det treffer da. Men husk å ikke overdriv, eventuelt vær for grov. Prøv å balanser humoren med seriøsiteten, og ikke skap deg selv humoristiske poenger ved å dra inn irrelevante ting i teksten. Du trår litt på usikker grunn med humor, men med tanke på punkt 1 og 2 som jeg nettopp har skrevet så har du ingenting å tape på det, og alt å vinne. Lykke til :) 

Anonymkode: 17a01...204

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...