Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Offentlig sektor.  Har senvakt dagen før og dagvakt på samme dagen. Har jeg krav på fri begge dagene?

Anonymkode: 57324...d3c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: cf940...b80

Skrevet

Selvfølgelig har du ikke det, men du kan jo selvfølgelig søke om ferie - eller prøve å bytte vakt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først prøvd å bytte helg med en kollega. Hvis ikke det går, kan du søke permisjon (det blir selvfølgelig ulønnet). Det pleier å ordne seg på min arbeidsplass, bortsett fra julaften og andre dager der alle vil ha fri

Anonymkode: 565b9...6b5

Skrevet

Du må sjekke personalhåndboken, men i utgangspunktet vil jeg ikke tro at du har krav på noe som helst slags fri, nei. 

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min sa at en hadde krav på fri på konfirmasjon dagen.  Men, hun har nå sluttet og vi står uten sjef.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg ville først prøvd å bytte helg med en kollega. Hvis ikke det går, kan du søke permisjon (det blir selvfølgelig ulønnet). Det pleier å ordne seg på min arbeidsplass, bortsett fra julaften og andre dager der alle vil ha fri

Anonymkode: 565b9...6b5

Tenk om det ikke ordner seg. Trudde ærlig talt en hadde krav på å få fri ved sitt barns konfirmasjon.  En får jo fri ved første skoledag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Sjefen min sa at en hadde krav på fri på konfirmasjon dagen.  Men, hun har nå sluttet og vi står uten sjef.

Aldri hørt om at man har krav på fri for dette, men har heller aldri hørt om at det ikke ordner seg med bytting eller ferie. Det er vel en stund til konfirmasjonen, så dette får du helt sikkert ordnet. 

Anonymkode: 5cf8b...123

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenk om det ikke ordner seg. Trudde ærlig talt en hadde krav på å få fri ved sitt barns konfirmasjon.  En får jo fri ved første skoledag. 

Forskjellen er at skoledag er en hverdag, men konfirmasjon er i helg hvor de fleste har fri. En kollega av meg måtte ta ferie for en katolsk konfirmasjon siden den var midt i uken.

Anonymkode: 15c85...6c8

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Forskjellen er at skoledag er en hverdag, men konfirmasjon er i helg hvor de fleste har fri. En kollega av meg måtte ta ferie for en katolsk konfirmasjon siden den var midt i uken.

Men gjorde et søk for deg. Fant en gammel artikkel om at det i kommunen er fri til konfirmasjonen til egne barn om man jobber turnus.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men gjorde et søk for deg. Fant en gammel artikkel om at det i kommunen er fri til konfirmasjonen til egne barn om man jobber turnus.

Gjelder det alle kommuner, eller én enkelt? Hver kommune kan ha egne regler vedrørende arbeidstider, permisjon, ferie osv.

Anonymkode: 1647d...1ed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor undersøker du ikke dette på arbeidsplassen? Man skulle jo tro at det er greit med tid om det er slik at du må bytte vakter. Eller er det mest interessant om du har krav på fri med lønn?!

AnonymBruker
Skrevet

«Mange arbeidsplasser har egne velferdsdager som er regulert i ulike tariffavtaler, personalhåndbøker og avtaler lokalt. Det betyr at du kan ha rett til flere permisjonsdager (med og uten lønn) enn det som står i loven.

Opjordsmoen anbefaler at folk snakker med tillitsvalgt på arbeidsplassen for å få fullstendig oversikt.»

https://www.nrk.no/livsstil/her-er-fridagene-du-kan-ha-krav-pa_-1.14667276

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Gjelder det alle kommuner, eller én enkelt? Hver kommune kan ha egne regler vedrørende arbeidstider, permisjon, ferie osv.

Drt gjaldt hele kommunalsektor. Men som sagt gammel artikkel. 

Skrevet

Her bør jo arbeidsgiver vise skjønn. Be om fri, du. Det ordner seg helt sikkert. 

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

«Mange arbeidsplasser har egne velferdsdager som er regulert i ulike tariffavtaler, personalhåndbøker og avtaler lokalt. Det betyr at du kan ha rett til flere permisjonsdager (med og uten lønn) enn det som står i loven.

Opjordsmoen anbefaler at folk snakker med tillitsvalgt på arbeidsplassen for å få fullstendig oversikt.»

https://www.nrk.no/livsstil/her-er-fridagene-du-kan-ha-krav-pa_-1.14667276

Dette. På vår arbeidsplass får vi feks 1 dag fri med lønn til flytting, det er jo ikke noe som står i norsk lov akkurat. Du er nødt til å sjekke med egen arbeidsplass TS. Du bør også si ifra med en gang og be om at vakten flyttes, det er vel det letteste.

Anonymkode: 9b066...168

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...