Gå til innhold

Sex annenhver dag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Burde jeg begynne med eggløsningstest, eller er det «bra nok» å ha samleie annenhver dag gjennom hele syklusen?🤔

Anonymkode: 8860b...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lurer på dette jeg også.

Ble ikke gravid i februar, og lurer derfor på om annenhver dag, eller hver dag, er hva som må til.

Hadde feks. sex 13 og 14, men så ikke igjen før 18, så tror sjansen kanskje røk der.

Er det egentlig noen særlig sannheten i at sæd kan overleve i dagesvis og bare "vente" på egget?

Anonymkode: 4efb1...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lurer på dette jeg også.

Ble ikke gravid i februar, og lurer derfor på om annenhver dag, eller hver dag, er hva som må til.

Hadde feks. sex 13 og 14, men så ikke igjen før 18, så tror sjansen kanskje røk der.

Er det egentlig noen særlig sannheten i at sæd kan overleve i dagesvis og bare "vente" på egget?

Ja, det er sant.

https://www.youtube.com/watch?v=_5OvgQW6FG4&ab_channel=NucleusMedicalMedia

Denne videoen viser hele prosessen fra du har eggløsning til egget blir befruktet, fester seg og startet utvikling. Dette er en ganske lang prosess, og det er en del som skal klaffe! Så naturen har rett og slett programmert oss mennesker til å egentlig kun måtte ha sex en gang før eggløsning for å bli gravid ;) 

Anonymkode: 872a4...262

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Lurer på dette jeg også.

Tenker kanskje jeg prøver annenhver dag og evt oftere om lysten er der😅 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er sant.

Denne videoen viser hele prosessen fra du har eggløsning til egget blir befruktet, fester seg og startet utvikling. Dette er en ganske lang prosess, og det er en del som skal klaffe! Så naturen har rett og slett programmert oss mennesker til å egentlig kun måtte ha sex en gang før eggløsning for å bli gravid ;) 

For en kul film! Veldig interessant å se!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er sant.

Helt sinnsykt at det der kan foregå inni oss. Det var en fantastisk video!

Anonymkode: d1751...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 hours ago, AnonymBruker said:

Burde jeg begynne med eggløsningstest, eller er det «bra nok» å ha samleie annenhver dag gjennom hele syklusen?🤔

Annehver dag er nok :) 

Anonymkode: 0252a...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Lurer på dette jeg også.

Det er definitivt noe sannhet i det, men spørsmålet er jo også hvor god sædkvaliteten er. Ser for meg at hvis den er dårlig så dør sædcellene fortere gjerne. Men jeg hadde sex lørdagen og hadde EL mandag kveld/tirsdag. Og ble gravid. Så de kan definitivt overleve i flere dager og "vente" på egget.

Anonymkode: fd2b0...6e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er bra nok å ha samleie annenhver dag. Da er du garantert å treffe det fertile vinduet som er på fem dager med minst to dager. Vi som bruker EL-tester gjør det fordi vil vil vite akkurat når EL skjer. Personlig må jeg ha den kontrollen jeg klarer i denne prosessen 😛 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er definitivt noe sannhet i det, men spørsmålet er jo også hvor god sædkvaliteten er. Ser for meg at hvis den er dårlig så dør sædcellene fortere gjerne. Men jeg hadde sex lørdagen og hadde EL mandag kveld/tirsdag. Og ble gravid. Så de kan definitivt overleve i flere dager og "vente" på egget.

Anonymkode: fd2b0...6e5

Takk. Det hadde jeg ikke tenkt på, altså at om sædkvaliteten er dårlig så kan sæden dø fortere. Kjæresten min er over 50, så kanskje det er noe jeg burde tenke på, og øke hyppigheten på sex. Ikke at jeg har noe imot det, men vi bor ikke sammen ennå så håper det kan ordnes praktisk. 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk. Det hadde jeg ikke tenkt på, altså at om sædkvaliteten er dårlig så kan sæden dø fortere. Kjæresten min er over 50, så kanskje det er noe jeg burde tenke på, og øke hyppigheten på sex. Ikke at jeg har noe imot det, men vi bor ikke sammen ennå så håper det kan ordnes praktisk. 😋

Bør han bli far som 50-åring? 
Min far var 45 år da han fikk meg, og etter at jeg fylte 10 år ble han bare mer og mer fraværende. Rett og slett gammel, sliten og "lei" av å være far (jeg er dog yngst). Han orket ikke oppfølging med skolemøter, hva jeg drev med osv. så alt falt på min mor (som ble veldig sliten). 

Anonymkode: 3181f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bør han bli far som 50-åring? 
Min far var 45 år da han fikk meg, og etter at jeg fylte 10 år ble han bare mer og mer fraværende. Rett og slett gammel, sliten og "lei" av å være far (jeg er dog yngst). Han orket ikke oppfølging med skolemøter, hva jeg drev med osv. så alt falt på min mor (som ble veldig sliten). 

Anonymkode: 3181f...681

Det er det heldigvis ikke du som skal bestemme. For et innlegg å skrive forresten. Bare...wow.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ved dårlig sædkvalitet er det annenhver dag som anbefales, faktisk.. Så man får tid til å bygge opp tilstrekkelig med dugelige soldater mellom slaga 😅

Anonymkode: 21db4...9b8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Amatariel skrev (21 timer siden):

Det er bra nok å ha samleie annenhver dag. Da er du garantert å treffe det fertile vinduet som er på fem dager med minst to dager. Vi som bruker EL-tester gjør det fordi vil vil vite akkurat når EL skjer. Personlig må jeg ha den kontrollen jeg klarer i denne prosessen 😛 

Ok😊 men hvorfor vil mange vite akkurat når det skjer? Og hvorfor ha denne kontrollen? På ingen måte for å virke dømmende eller nedlatende jeg lurer på dette altså! Lurer bare oppriktig på det☺️

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hvorfor vil mange vite akkurat når det skjer? Og hvorfor ha denne kontrollen?

Det er vel bare sånn man er som person? Jeg kan glatt innrømme at jeg er en kontrollfreak :Knegg: Liker å ha kontroll på så mange ting i livet mitt generelt som mulig, ellers føler jeg ubehag. Og i prøvingen er det veldig mange ting man IKKE har kontroll på, men akkurat dette med når EL kommer kan man klare å finne ut. Jeg har forsøkt noen ganger før å ikke teste etter EL, og da føler jeg meg helt lost. Uvitenhet er noe av det verste jeg vet, og jeg fungerer nesten ikke som menneske. Tenker på det hele tiden da. Så det går ikke. Hvis man vet når EL er så kan man telle dpo-dager, ta riktige vitaminer/medisiner i forhold til dager og ikke minst vet man når man kan begynne å teste tidlig nok. For meg er det f.eks et mareritt å tenke på å vente til mensen ikke dukker opp for å finne ut om jeg er gravid - hvis jeg noen dager tidligere kan finne det ut via test.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123 eller noe

For min del er det for å vite om vi faktisk har truffet og jeg skal være spent i 2 uker med god grunn :) Men har hatt EL søndag/mandag alle 3 månedene vi har prøvd nå, så vi skal ha romantisk pliktsex på de to dagene bare for å gjøre denne måneden litt ekstra interessant og uvitende :P

Annenhverdag føler vi begge dreper litt stemninga her, blir veldig rutine, og ikke heller like lett å komme så mange dager i strekk. 

Endret av 123 eller noe
Jeg har visst en igjen etter sist mnd, kan hende jeg tar den for gøy.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Amatariel skrev (2 timer siden):

Det er vel bare sånn man er som person? Jeg kan glatt innrømme at jeg er en kontrollfreak :Knegg: Liker å ha kontroll på så mange ting i livet mitt generelt som mulig, ellers føler jeg ubehag. Og i prøvingen er det veldig mange ting man IKKE har kontroll på, men akkurat dette med når EL kommer kan man klare å finne ut. Jeg har forsøkt noen ganger før å ikke teste etter EL, og da føler jeg meg helt lost. Uvitenhet er noe av det verste jeg vet, og jeg fungerer nesten ikke som menneske. Tenker på det hele tiden da. Så det går ikke. Hvis man vet når EL er så kan man telle dpo-dager, ta riktige vitaminer/medisiner i forhold til dager og ikke minst vet man når man kan begynne å teste tidlig nok. For meg er det f.eks et mareritt å tenke på å vente til mensen ikke dukker opp for å finne ut om jeg er gravid - hvis jeg noen dager tidligere kan finne det ut via test.

Ok, jeg skjønner! 😊 kan forstå det med kontroll. Og kjekt å vite hvor mange dpo en er å slik. Er bare så redd jeg skal bli helt gal om jeg begynner med eltest. Har blitt lært opp til å tro at en må være sååå forsiktig for en kan fort bli gravid. Hehe, hadde det bare vært sant🙃 har du stabile sykluser?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har blitt lært opp til å tro at en må være sååå forsiktig for en kan fort bli gravid. Hehe, hadde det bare vært sant🙃 har du stabile sykluser?

Ja sant, men vokser liksom opp som ungdom med å tro at man blir gravid så snart kondomen sprekker liksom :roll:

Nå er det 12 år siden jeg ble prøver for første gang, og siden da har jeg fått to barn og hatt fire aborter. Har vært borti det meste føler jeg, spesielt dette med syklusene mine. Jeg ble prøver igjen (for siste gang) i mai i fjor og siden den gang har jeg også hatt litt ustabile sykluser. Ikke i nærheten så dårlig som det var for mange år siden, men nå begynte jeg på medisiner fra dag èn. Hjalp ikke at jeg hadde en MA i sommer heller. Så har hatt eggløsning på alt fra dag 14 til 29 det siste året her. Men nå har det forhåpentligvis endelig stabilisert seg (med ekstra medisiner), for nå har jeg fått EL rundt dag 14 for tredje måned på rad. Helt uvirkelig for meg!! Veldig glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok😊 men hvorfor vil mange vite akkurat når det skjer? Og hvorfor ha denne kontrollen? På ingen måte for å virke dømmende eller nedlatende jeg lurer på dette altså! Lurer bare oppriktig på det☺️

Ts

Du må bare finne ut hva som fungerer for deg :) jeg hadde motsatt opplevelse av @Amatariel og ble stresset av EL-testing og at ting skulle klaffe perfekt. Brukte EL-tester noen måneder for å stadfeste sånn ca hvilken dag jeg har EL, og så droppet jeg det og hadde sex 4 ganger (annenhver dag) i det fertile vinduet - og ble gravid av det. Lykke til 💕

Endret av selma89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (På 6.3.2021 den 14.39):

Ja sant, men vokser liksom opp som ungdom med å tro at man blir gravid så snart kondomen sprekker liksom :roll:

Nå er det 12 år siden jeg ble prøver for første gang, og siden da har jeg fått to barn og hatt fire aborter. Har vært borti det meste føler jeg, spesielt dette med syklusene mine. Jeg ble prøver igjen (for siste gang) i mai i fjor og siden den gang har jeg også hatt litt ustabile sykluser. Ikke i nærheten så dårlig som det var for mange år siden, men nå begynte jeg på medisiner fra dag èn. Hjalp ikke at jeg hadde en MA i sommer heller. Så har hatt eggløsning på alt fra dag 14 til 29 det siste året her. Men nå har det forhåpentligvis endelig stabilisert seg (med ekstra medisiner), for nå har jeg fått EL rundt dag 14 for tredje måned på rad. Helt uvirkelig for meg!! Veldig glad for det.

Huff.. kan ikke forestille meg hvordan dette må ha vært! Jeg som kjenner jeg er lei allerede nå liksom.. prøvd siden slutten av juni, men har samboer som er borte 5 uke så hjemme 5 uker. Mister jo derfor annenhver mulighet. Men jeg skal ikke klage! 
Håper virkelig spiren sitter snart for dere! Og godt å høre det er mye «hjelp» å få🤩

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...