AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Jeg får så mye kommentarer fra svigermor og svigerinne på hvordan jeg kler barnet mitt på ett år. Jeg skjønner virkelig ikke hva som er galt med klesstilen hans. Han er alltid pent kledd, jeg har på han selebukser, gensere med knapper foran, joggedress fra hummel og ulldress på de kaldeste dagene. Har dette noe med at jeg er utenlandsk å gjøre? Min svigerinnes unge går alltid rundt i ullundertøy og fleece, hvorfor er det så mye bedre enn det mitt barn går i? Personlig synes jeg mitt barn ser mye mer presentabel ut enn min svigerinnes, (men dette har jeg selvsagt ikke nevnt for noen, kunne aldri ha falt meg inn). Anonymkode: 25cc7...eb5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 Høres ut som du kler ungen din helt vanlig. Anonymkode: 1a148...7d3 1
Fjaselina Skrevet 4. mars 2021 #3 Skrevet 4. mars 2021 Tja, kan vere at ditt barn er meir presentabelt, men mindre komfortabelt? 16
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #4 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som du kler ungen din helt vanlig. Anonymkode: 1a148...7d3 Jeg og trodde det var helt vanlig. Men får hele tiden høre at han er "pynte dokken" til mamma. Eller "barn må få ha på seg tøy de kan skitne til". Anonymkode: 25cc7...eb5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #5 Skrevet 4. mars 2021 Klær til 1-åringer skal være praktiske og komfortable. Presentabel er helt feil fokus, vil nok mange mene! Anonymkode: b3f36...a5f 16
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 Nja, ser du skriver at du er utenlandsk - vi «nordmenn» er typ født med ullundertøy og ski på beina på en måte. Vi er ikke så fine på det. Neida .. Joda .. Det er litt sant. Barna mine har mye hummel og Adidas og alt sånt, jeg liker å kle de sånn. Men de går som regel i ullundertøy i barnehagen og gjerne hjemme også, men nå som våren kommer så gleder jeg meg til å kle dem i litt annet Anonymkode: e2e03...027 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg og trodde det var helt vanlig. Men får hele tiden høre at han er "pynte dokken" til mamma. Eller "barn må få ha på seg tøy de kan skitne til". Anonymkode: 25cc7...eb5 Det er typisk janteloven. Fikk høre det samme da mine barn var små; at de var for pent kledd. Jeg hadde barnehageklær til dem som var praktiske, og penere klær til bruk ellers. Hadde venninner som kledde barna sine i sjaskete og slitt tøy, og de kririserte meg for min måte å kle mine barn. Ja vel, tenkte jeg bare. Jeg liker ikke at barna går rundt i skittent og slitt tøy. Anonymkode: 94ca6...955 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 Jeg synes du kler barna normalt. Alle i barnehagen til barnet vårt går i vanlige klær og noe annet hadde aldri falt meg inn, helt til søsteren min fortalte at hvor de bor så går alle barna i barnehagen rundt i bare ullundertøy. Hun tok også nevøen min med på butikken i bare ullundertøyet også. Jeg har aldri sett et barn i ullundertøy på butikken hverken før eller siden. Så det er tydeligvis noen geografiske forskjeller på dette ut fra hvor man bor. Anonymkode: e5c1b...70a 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg og trodde det var helt vanlig. Men får hele tiden høre at han er "pynte dokken" til mamma. Eller "barn må få ha på seg tøy de kan skitne til". Anonymkode: 25cc7...eb5 Mange norske mødre mener tydligvis at ullundertøy er det mest behagelige og praktiske som finnes. De overser på mystisk vis at det ofte er altfor varmt (for eksempel for en aktiv unge innendørs), at mange syns det klør, at det er vanskelig å vaske og at det fort slites hull på. Men bortsett fra det er det så praktisk, så! Ullundertøy har sin plass på de kaldeste dagene, men dette med at barn helst skal gå i det hele året er et underlig påfunn, synes jeg. Bare ignorer svigermoren din når hun tar opp dette, bare smil og nikk. Hvis hun presser på kan du jo si noe om at, joda ull er fint "men Truls er så varm av seg" eller at selebuksene er så praktiske fordi de aldri sklir ned. Anonymkode: 01916...277 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #10 Skrevet 4. mars 2021 Tenker du sikkert er litt mer opptatt av stil enn veldig mange typisk norske mødre. Vi tenker ofte mer på mykhet og behagelige passformen når vi velger klær til de minste. Klær som tåler litt og som vi ikke er så redde for siden barn ofte griser og blir skitne. Mannen min er utenlandsk og både han og familien hans, og forsåvidt alle de andre utenlandske vi henger med er mer opptatt av stil både til seg selv. De er alltid ordentlige i klærne og ser smashing ut, noe som også gjelder barna. Kjøper mye dyre klær og sko for eksempel og jakter på merkeklær på salg liksom. Det tenker jeg og mange andre norske er helt bortkastet spesielt på de minste siden klærne blir like fort ødelagt uansett pris når barna har vanlig aktivitetsmønster. Det sagt er det ikke noe feil i å være opptatt av stil altså. Det er bare litt uvant. Anonymkode: 2ddb4...760 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #11 Skrevet 4. mars 2021 Leser tråden og blir kvalm,ærlig talt. "Vi nordmenn" - "Vi norske mødre" etc.. - slutt å generalisere. Anonymkode: 09014...ab3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå