Gå til innhold

Mobbesak i Stjørdal og en skole som svikter

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://s-n.no/oline-11-grater-hver-gang-hun-skal-pa-skolen/?fbclid=IwAR307Zhl3XwqYBlnMO3B-zdXWkRNH26aUuACVEbRZk0aw_i0ss-gzgKDPDk

Jeg kjenner jeg ble ganske sint på skolen og ganske lei meg på vegne av Oline og hennes foreldre. Er det f..n meg mulig at skolen har sluppet unna ansvar i flere år? Hva feiler det rektor som ikke evner å sette i gang tiltak? Hva feiler det lærerne som ikke evner å gjøre jobben sin? Hva feiler det mobbernes foreldre som ikke evner å oppdra sine barn? 

Hadde Oline bodd nærmere, så ville jeg og mine jammen hjulpet til i kampen. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trist at saken må ut i avisen før kommuneledelsen slår alarm. Håper "Oline" slipper å måtte bytte skole, og kan få en bedre skolehverdag der hun går nå.

"Kommunedirektør Tor Jakob Reitan sier at mobbesaken ved Skjelstadmark skole blir tatt på største alvor.

– Jeg kan med hånden på hjertet si at gjennom møter i går og i dag ser jeg at det jobbes svært aktivt med saken, og at tiltak intensiveres. Jeg har full tillit til at rektor og lærere gjør det som trengs nå for å forbedre skolemiljøet, sier Reitan til Stjørdals-Nytt torsdag ettermiddag."

https://s-n.no/kommuneledelsen-gar-inn-i-oline-saken/

Anonymkode: 84668...19a

Skrevet

Kommunen skal sikkert belønne skolen med penger for å "arbeide" mot mobbing, som Lillesand saken🙄. Mobbing er en stor samfunnsproblem som ikke er tatt på alvor. Vi trenger lover som straffer mobbere, foreldre og skolen. Alt for mange barn blir utsatt for vold og mobbing daglig uten at noe ting blir gjort. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om man skal ha nulltoleranse for mobbing(her snakker jeg om det som objektivt vil oppfattes som mobbing), så gjør det til standard prosedyre at mobberen må ha med anstand, politianmeld alle tilfeller og involvere barnevernet. Skal vedde på det hadde blitt rakettfart på ting.

Anonymkode: adda8...943

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg får lyst til å ta ungene som mobber å slå foreldrene med de. Til dette stopper. Er det mulig. Forbanna idiotfolk.

Anonymkode: 5f23d...4ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er bakdelen med å bo på bygda/tettsted eller i en liten by. Rektor kjenner sikkert foreldrene til mobberne osv. 

Håper dette løser seg nå 

Anonymkode: 5aa53...b98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner moren og har møtt «Oline» noen ganger, supertrivelig frøken 🥰

Anonymkode: 562eb...042

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe med saken å gjøre, men feelgood serien "When calls the heart" på netflix tar faktisk opp mobbing på en veldig streit og god måte. Elisabeth fikser saken! Men så er hun den eneste som har noe hun skulle ha sagt også da, som eneste lærer.

Anonymkode: bdb39...fab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har stor medfølelse med både foreldrene og Oline. Men jeg synes de burde byttet skole for lenge siden. Seks år med dette helvetet? Da hadde jeg dom voksen grepet inn lenge før og fått barnet over på en annen skole. Ikke ventet på en bedring i år etter år mens barnet lider. Kan forstå at hun nå som 11-åring ikke vil bytte skole, og føler det blir en falitterklæring. 

Men muligens er det enda verre i disse bygdemiljøene enn i byene. Da jeg studerte ved høyskolen i NordTrøndelag og bodde i Namsos, gikk jeg i klasse med endel lokale folk fra bygdeområdene rundt. De snakket utrolig mye stygt om hverandre. Null toleranse for folk som var litt annerledes enn dem selv. Nå er de vel i gang med å oppdra egne barn som blir like trangsynte og lite rause som dem selv. 

Anonymkode: 93ddf...812

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre ingen unik sak. I klassen til mitt barn, 4.klasse, er det en elev som har den fjerde planen på seg etter paragraf 9. Eleven har holdt på med mobbing og vold siden slutten av 1.klasse. Vi er flere foreldre som har hatt møte med skoleledelsen pga dette barnet, jada de skal følge med/opp osv, men ingen bedring. Jeg med andre foreldre har vært i dialog med foreldrene, men møter kun forsvarstaler. Barnet har ingen diagnoser. Nå er det flere som har gitt beskjed til foreldrene og skolen at våre barn ikke skal være med dette barnet, ikke på fritid eller i skolesammenheng. Fylkesmannen er nå på saken, og blir det ingen bedring vil vi forlange at mobberen må bytte skole. 

Jeg undres på om mobbere noen gang har fått det i klartekst fra sine foreldre, at det blir månelyst dersom de erter, mobber eller slår noen ? Det har mine barn fått høre gjentatte ganger siden barnehagen. Barn bør få beskjed om at det blir konsekvenser dersom de ikke oppfører seg.

Anonymkode: 85fe5...9cd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg undres på om mobbere noen gang har fått det i klartekst fra sine foreldre, at det blir månelyst dersom de erter, mobber eller slår noen ? Det har mine barn fått høre gjentatte ganger siden barnehagen. Barn bør få beskjed om at det blir konsekvenser dersom de ikke oppfører seg.

Temmelig naivt å tro at dette skal få slutt på mobbing alene... Et barn som har det vondt inni seg har ikke språk for å uttrykke dette. Dersom det da ikke finnes voksne rundt som plukker det opp og kan hjelpe barnet med å få det bedre kan det i mange tilfeller få utløp igjennom trakassering og vold. Å true og kjefte på et slikt barn vil bare gjøre barnet enda mer ensomt og utrygt, og på ingen måte stoppe det fra å mobbe.

Helt enig i at mobbing må tas tak i, men å møte mobbing med kjeftbruk og trusler gjør ingenting for å løse problemet.

Endret av bib_84
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
bib_84 skrev (19 minutter siden):

Temmelig naivt å tro at dette skal få slutt på mobbing alene... Et barn som har det vondt inni seg har ikke språk for å uttrykke dette. Dersom det da ikke finnes voksne rundt som plukker det opp og kan hjelpe barnet med å få det bedre kan det i mange tilfeller få utløp igjennom trakassering og vold. Å true og kjefte på et slikt barn vil bare gjøre barnet enda mer ensomt og utrygt, og på ingen måte stoppe det fra å mobbe.

Helt enig i at mobbing må tas tak i, men å møte mobbing med kjeftbruk og trusler gjør ingenting for å løse problemet.

På den annen side er det ingen tvil om at mange av disse barna som mobber mangler både empati og folkeskikk. Teorien om den lidende mobberen som selv er et offer tror jeg ikke alltid er forklaringen.

Jeg har selv gått i klasse med en som gjennom både barne- og ungdomsskoletiden mobbet og plaget andre daglig. Det var både stygg drittslenging og flere episoder der han gikk fysisk til angrep på de han ikke likte. Vi andre sa i fra gjentatte ganger til lærerne, men ingen grep inn. Denne personen var veldig god på å fremstå som et englebarn foran de voksne. Hvorvidt mobbingen skyldes at han hadde det vondt inni seg aner jeg ikke, men han hadde mange venner, fremstod som selvsikker og med en sterk forakt for de som var «svakere» enn han eller de som skilte seg ut på annen måte. Han kom fra en ressurssterk familie og endte opp med å bli en kjent musiker og programleder på tv, der jeg ser han nå også har fått sitt eget tv-program. Jeg grøsser hver gang jeg ser han på tv og hører stemmen hans. Tenker på alle de som kanskje fikk sin fremtid ødelagt pga han.

Enkelte mangler bare medfølelse for andre og synes det er helt greit å plage og mobbe. Hadde min datter vært jenta det stod om i reportasjen, som ringte og fikk Olines venninne til å dra hjem hadde det blitt månelyst her. Jenter - også «englebarna» , kan være utrolig stygge og ondsinnede med hverandre i det skjulte, og dette må foreldre være ekstra obs på. 

Anonymkode: 93ddf...812

AnonymBruker
Skrevet

Mobberne og foreldrene deres burde få oppfølging 24 timer i døgnet av barnevernet til problemet var løst. 

Anonymkode: 5a77a...cf6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dessverre ingen unik sak. I klassen til mitt barn, 4.klasse, er det en elev som har den fjerde planen på seg etter paragraf 9. Eleven har holdt på med mobbing og vold siden slutten av 1.klasse. Vi er flere foreldre som har hatt møte med skoleledelsen pga dette barnet, jada de skal følge med/opp osv, men ingen bedring. Jeg med andre foreldre har vært i dialog med foreldrene, men møter kun forsvarstaler. Barnet har ingen diagnoser. Nå er det flere som har gitt beskjed til foreldrene og skolen at våre barn ikke skal være med dette barnet, ikke på fritid eller i skolesammenheng. Fylkesmannen er nå på saken, og blir det ingen bedring vil vi forlange at mobberen må bytte skole. 

Det er ikke lett. Jeg er lærer, og i klassen er det en sak som er på nippet til å bli 9a-sak. Jeg har skjønt dette for lenge siden, og har satt inn tiltak, bl.a samarbeid med sosiallærer og helsesøster, og jeg er i dialog med foreldre. Følger med på skolen, har samtaler med elevene, har timer der elevene lærer om trivsel, vennskap, følelser, vi snakker om konflikter og mobbing osv..... 

Men det blir bare verre.... 

Mye har å gjøre med ting jeg ikke har kontroll over. Barn med traumer, vanskelig hjemmesituasjon, og sosiale medier oppi det hele. 

Noen barn har så sterke følelser og en slags virkelighetsfjern oppfattelse om verden, om relasjoner og vennskap. De tolker ting på "sin" måte, og svarer med å forsvare seg selv. Å redde sitt eget skinn. Det går ut over andre, og kan bli mobbing. De er så små, og med en vanskelig bakgrunn blir deres tolkninger av verden noe forskrudd. Og ting som ikke føles så farlig for oss "normale" voksne mennesker, kan føles livsviktig for et sånt barn. Det må gjøre ALT for å ikke miste ansikt, for å ikke miste venner og en plass i gruppen.... Å fryse ut andre gjør at du får makt, du vinner, du får beholde plassen din. Selv om vi voksne vet at hvis barnet bare stopper, så vil det gå helt fint, så forstår ikke barnet det. Og det barnet mister ved å slutte mobbingen, er det barnet trenger mest for å føle at det fungerer nogenlunde bra. Lar du ikke barnet få mobbe, tar du vekk noe (som barnet tolker som) viktig i livet sitt. Barnet vil miste det som gir det selvtillit og en følelse av tilhørighet. 

Om det blir 9a-sak i min klasse og JEG ikke klarer å ordne opp i dette og får klager, så blir jeg ikke overraska. For det er, unnskyld meg, faen meg kompliserte greier. Jeg kan helt ærlig si at dette klarer vi ikke med mindre det blir satt inn tiltak på andre områder enn bare skolen også. 

Anonymkode: d7d27...130

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Drizzt skrev (På 4.3.2021 den 22.17):

https://s-n.no/oline-11-grater-hver-gang-hun-skal-pa-skolen/?fbclid=IwAR307Zhl3XwqYBlnMO3B-zdXWkRNH26aUuACVEbRZk0aw_i0ss-gzgKDPDk

Jeg kjenner jeg ble ganske sint på skolen og ganske lei meg på vegne av Oline og hennes foreldre. Er det f..n meg mulig at skolen har sluppet unna ansvar i flere år? Hva feiler det rektor som ikke evner å sette i gang tiltak? Hva feiler det lærerne som ikke evner å gjøre jobben sin? Hva feiler det mobbernes foreldre som ikke evner å oppdra sine barn? 

Hadde Oline bodd nærmere, så ville jeg og mine jammen hjulpet til i kampen. 

Har fått med meg den ja..helt forferdelig, men det verste at dette ikke er noen enestående sak. Er nok mange som sliter med den der. Helt tragisk ..har vondt av foreldrene og bli fryst ut er ille og være hakkekyllingen bestandig er også ille. Hadde en sønn som var det på skolen. Han hadde ingen på skolen han stolte på untatt 1 lærer. Som kun var assistent og når man får høre at hun ikke kjenner igjen gutten alle de andre lærer'ne beskriver så begynner en å lure. Ikke at han var feilfri langt der i fra, men den skolen fikk frem det verste i gutten for å si det sånn. Selv om han nå er i utlandet så fortsetter mobbingen fra skolen via internett fortsatt det er jo det mest utrolige men men hva får en gjort når man er 1 mot alle. Ingenting.  Vi har hele tiden blitt sett på som de teite som ikke betyr noe som kan skrives stygt til osv osv... jeg har valgt å overse det meste for det kommer uansett ikke noe godt ut av det...Jeg vil ikke skrive mer om meg og mitt men at jeg opplevde det samme med min sønn i en mindre bygd enn Stjørdal. Her er det i det minste mulig å skifte skole og det burde disse foreldrene ha gjort for lengst. Det hadde jeg gjort. Det kommer aldri til å bli bra der de er. Nedlatenheten sitter for dypt i menneskene i den grenda. Folk klarer ikke å endre tanke mønster med ett knips har jeg funnet ut. Barnet trenger en ny start med helt nye barn som ikke kjenner bakgrunnen hennes da kan hun begynne å blomstre mener jeg da. 

Anonymkode: ff509...523

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Altså, jeg får lyst til å ta ungene som mobber å slå foreldrene med de. Til dette stopper. Er det mulig. Forbanna idiotfolk.

Anonymkode: 5f23d...4ac

sosialt nettverk står sterkt og d verner om hverandre og hører den som blir mobbet ikke til det nettverket så blir det aldri noe løsning. Folk er onde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en trist sak. 

Vi har vært på andre siden av en mobbesak. Det ble fanget opp veldig tidlig, fortsatt bare barnestreker (heldigvis). Jeg kan fullrose rektor (det var den som tok møte, ikke kontaktlærer og det var lurt tror jeg). Vi fikk diskutere og fikk saken fra alle sitt ståsted. Veldig nyttig. Det tok litt tid før alt ble bra, men det ble det.

Skolen har ikke tatt sitt ansvar i saken du linker til, og det er fryktelig. Dessverre skjer det alt for ofte. Jeg vet om flere barn som har valgt å bytte skole. For de fleste er dette en god løsning, men det burde vært helt unødvendig.

Anonymkode: e2fa5...055

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke lett. Jeg er lærer, og i klassen er det en sak som er på nippet til å bli 9a-sak. Jeg har skjønt dette for lenge siden, og har satt inn tiltak, bl.a samarbeid med sosiallærer og helsesøster, og jeg er i dialog med foreldre. Følger med på skolen, har samtaler med elevene, har timer der elevene lærer om trivsel, vennskap, følelser, vi snakker om konflikter og mobbing osv..... 

Men det blir bare verre.... 

Mye har å gjøre med ting jeg ikke har kontroll over. Barn med traumer, vanskelig hjemmesituasjon, og sosiale medier oppi det hele. 

Noen barn har så sterke følelser og en slags virkelighetsfjern oppfattelse om verden, om relasjoner og vennskap. De tolker ting på "sin" måte, og svarer med å forsvare seg selv. Å redde sitt eget skinn. Det går ut over andre, og kan bli mobbing. De er så små, og med en vanskelig bakgrunn blir deres tolkninger av verden noe forskrudd. Og ting som ikke føles så farlig for oss "normale" voksne mennesker, kan føles livsviktig for et sånt barn. Det må gjøre ALT for å ikke miste ansikt, for å ikke miste venner og en plass i gruppen.... Å fryse ut andre gjør at du får makt, du vinner, du får beholde plassen din. Selv om vi voksne vet at hvis barnet bare stopper, så vil det gå helt fint, så forstår ikke barnet det. Og det barnet mister ved å slutte mobbingen, er det barnet trenger mest for å føle at det fungerer nogenlunde bra. Lar du ikke barnet få mobbe, tar du vekk noe (som barnet tolker som) viktig i livet sitt. Barnet vil miste det som gir det selvtillit og en følelse av tilhørighet. 

Om det blir 9a-sak i min klasse og JEG ikke klarer å ordne opp i dette og får klager, så blir jeg ikke overraska. For det er, unnskyld meg, faen meg kompliserte greier. Jeg kan helt ærlig si at dette klarer vi ikke med mindre det blir satt inn tiltak på andre områder enn bare skolen også. 

Det var slik jeg opplevde det også...alle andre barn reddet sitt eget skinn og ble bestandig trodd men ikke min sønn ble aldri trodd. Hva gjør det med ett barn fra barnhage til 4 klasse? Jo man får en sint gutt som blir sint og sier det er eneste måten han blir sett og hørt . Det fører til traume for det barnet og ja sosiale medier gjør det ikke akkurat bedre. Han har nå fått opprettet grupper over alt fra jenter faktisk i sin gamle klasse i Norge der det står "*******" puler alle , osv osv osv... jeg har sett dem men det er ingen bevis på hvem som har skrevet dem bare det sønnen har sagt og de er flinke til å kamuflere slik at de unngår skyld. Barn er utrolig smarte og ondskapsfulle. Disse ungene er 12 år gamle... jeg blir helt matt jeg. Jeg tror beste løsning er å skifte skole der det er mulighet for det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det var slik jeg opplevde det også...alle andre barn reddet sitt eget skinn og ble bestandig trodd men ikke min sønn ble aldri trodd. Hva gjør det med ett barn fra barnhage til 4 klasse? Jo man får en sint gutt som blir sint og sier det er eneste måten han blir sett og hørt . Det fører til traume for det barnet og ja sosiale medier gjør det ikke akkurat bedre. Han har nå fått opprettet grupper over alt fra jenter faktisk i sin gamle klasse i Norge der det står "*******" puler alle , osv osv osv... jeg har sett dem men det er ingen bevis på hvem som har skrevet dem bare det sønnen har sagt og de er flinke til å kamuflere slik at de unngår skyld. Barn er utrolig smarte og ondskapsfulle. Disse ungene er 12 år gamle... jeg blir helt matt jeg. Jeg tror beste løsning er å skifte skole der det er mulighet for det. 

De er ikke dumme nei, folk kan gå langt for å slippe unna. Det er derfor mange tiltak ikke fungerer. Jeg kan snakke høl i huet med elevene om fks baksnakking. Vi bruker masse tid på det, og jeg jeg forsikrer meg om at ALLE har skjønt hva baksnakking er, hvorfor det ikke er greit, og hva de heller skal gjøre hvis de føler for å baksnakke noen eller de hører andre baksnakke. Så går det to dager, og noen baksnakker. De gir faen, selv om de vet hvor mye det sårer andre. For det gir ikke DEM noe å være greie mot andre. Det eneste som skjer hvis de er greie og gjør som læreren sier, er at de mister noe de (tror de) trenger så sårt for å føle seg bra.  Hvorfor skal de ofre det for andre? En prat med læreren og en telefon hjem hjelper ikke. 

Jeg har også hatt tanken om at elever burde bytte klasse/ skole. For å være ærlig ville det fungert hos meg. For nå begynner det å bli så ille at det ikke går an å snu situasjonen.

I tillegg ville jeg ha innført forbud mot sosiale medier for enkelte av barna. Det skaper så mye ekstra drama. Eller så får disse folka som lager tik tok osv ta litt ansvar de også, og sørge for at det er trygt for barn å bruke. Jeg føler meg helt hjelpesløs når disse ungene herjer rundt på nett og plager hverandre, foreldre har ikke oversikt, også er det JEG som må ta tak i det. For det er jo bare i skolen det er mobbing..... Og alle kontaktlærere er jo kurset i å håndtere sånt 🙄

• 8 måneder senere...
Skrevet

AnonymBruker skrev (På 6.3.2021 den 12.58):

sosialt nettverk står sterkt og d verner om hverandre og hører den som blir mobbet ikke til det nettverket så blir det aldri noe løsning. Folk er onde.

Da får de bare holde på da, de psykisk syke voksne som avler opp ressurssvake unger til å bli halvkriminelle mobbere.

AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 22.41):

Om man skal ha nulltoleranse for mobbing(her snakker jeg om det som objektivt vil oppfattes som mobbing), så gjør det til standard prosedyre at mobberen må ha med anstand, politianmeld alle tilfeller og involvere barnevernet. Skal vedde på det hadde blitt rakettfart på ting.

Anonymkode: adda8...943

Kan man politianmelde mobbing på idrett?

Anonymkode: 27659...e41

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...