AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Jeg har flere barn men den minste blir så fornærmet / sur/ sint når lekser skal gjøres. Barnet vil at jeg skal være tilstede når barnet gjør lekser . Barnet er flink og oppgavene løses lett men når det blir oppgaver som kan være vanskelig og barnet trenger hjelp prøver jeg å vise forslag på hvordan barnet kan finne svaret og da raser barnet og blir sint på meg , lik en tenåring som ikke vil høre at nå må rommet ryddes. Det samme gjelder når jeg påminner barnet om at det er snart leggetid - da blir også barnet sur . Tips ? Anonymkode: c1ca2...ded 1
lillevill Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 Hvorfor blir hen sint da? Hva handler følelsene om?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #3 Skrevet 4. mars 2021 Det er det jeg trenger å forså . Mine andre barn har ikke reagert når jeg minner på eller hjelper med leksene. Det virker som om barnet blir sint fordi det egentlig vil gjøre alt selv Anonymkode: c1ca2...ded
Hactar Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 Kan barnet få klokke og passe leggetid selv? Sette på alarm, eventuelt? Noen barn trives med å heller ha større ansvar enn å skulle ta imot beskjeder om de samme tingene igjen og igjen. Det må jo bli under betingelse av at han tar det ansvaret. Hvis han tar skolefag lett, har han kanskje ikke fått anledning til å øve så mye på utholdenhet. Han er kanskje ikke så forberedt på å skulle streve før han får til, og blir frustrert over å stange i veggen. Kanskje han trenger mer erfaring med at det går an å slite med noe og faktisk få det til til slutt, og at det er en god følelse. Hvordan er han med å øve på andre ting? Sykle eller svømme, for eksempel? Har han noen gode erfaringer med å holde ut og øve seg med slike ferdigheter? Ville pratet mye om hvordan læring fungerer, og at det være frustrerende å bære nede i «læringsgropen» og ikke skjønne noe, men at plutselig så løsner det. Noen ganger må man bare jobbe uten å skjønne vitsen, før man får til, og slik er det for alle. Trygg ham på at det er normalt å bli frustrert og ikke få til med en gang. 1
Gjest Trynefaktor Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 Hactar skrev (4 minutter siden): Kan barnet få klokke og passe leggetid selv? Sette på alarm, eventuelt? Noen barn trives med å heller ha større ansvar enn å skulle ta imot beskjeder om de samme tingene igjen og igjen. Det må jo bli under betingelse av at han tar det ansvaret. Hvis han tar skolefag lett, har han kanskje ikke fått anledning til å øve så mye på utholdenhet. Han er kanskje ikke så forberedt på å skulle streve før han får til, og blir frustrert over å stange i veggen. Kanskje han trenger mer erfaring med at det går an å slite med noe og faktisk få det til til slutt, og at det er en god følelse. Hvordan er han med å øve på andre ting? Sykle eller svømme, for eksempel? Har han noen gode erfaringer med å holde ut og øve seg med slike ferdigheter? Ville pratet mye om hvordan læring fungerer, og at det være frustrerende å bære nede i «læringsgropen» og ikke skjønne noe, men at plutselig så løsner det. Noen ganger må man bare jobbe uten å skjønne vitsen, før man får til, og slik er det for alle. Trygg ham på at det er normalt å bli frustrert og ikke få til med en gang. Enig med deg her.
Gjest Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Lekser skulle vært avskaffer for lenge siden. Hele galskap å plage ungene til å jobbe med noe hjemme. Dem har lang nok tid på skolen til å gjøre det arbeide de trenger.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #7 Skrevet 5. mars 2021 Smeltemann skrev (2 minutter siden): Lekser skulle vært avskaffer for lenge siden. Hele galskap å plage ungene til å jobbe med noe hjemme. Dem har lang nok tid på skolen til å gjøre det arbeide de trenger. Nei, lekser er en fin repetisjon av hva de har gjort på skolen. Og fint for foreldrene å se hva ungene lærer på skolen. Hilsen 4-barnsmoren. Anonymkode: 0ba2f...83f 2
Gjest Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #8 Skrevet 5. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, lekser er en fin repetisjon av hva de har gjort på skolen. Og fint for foreldrene å se hva ungene lærer på skolen. Hilsen 4-barnsmoren. Anonymkode: 0ba2f...83f Helt uenig. Det er helt sikkert ok for de barna som seiler igjennom skolen. Men de barna som sliter litt .Det tar ifra dem motivasjon. En skoledag er lenge nok til et barn. Det er jo enkelt i en helt vanlig samtale å skjønne hvor mye et barn kan. Du trenger vel ingen fasit for det du heller....... Endret 5. mars 2021 av Smeltemann
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #9 Skrevet 5. mars 2021 Uhh, hvorfor spør du ikke barnet/hjelper det å forstå hva det føler? Anonymkode: 588ca...676 2
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #10 Skrevet 5. mars 2021 Smeltemann skrev (20 minutter siden): Helt uenig. Det er helt sikkert ok for de barna som seiler igjennom skolen. Men de barna som sliter litt .Det tar ifra dem motivasjon. En skoledag er lenge nok til et barn. Det er jo enkelt i en helt vanlig samtale å skjønne hvor mye et barn kan. Du trenger vel ingen fasit for det du heller....... For oss og våre barn fungerer det fint. En skoledag er ikke så hard for de aller fleste, det er mye lek og moro også. Jeg har både små og store barn. For de ungene som sliter veldig med skole og lekser finnes det hjelp, ikke alle har så mye lekser heller. Og mange skoler har leksehjelp for de familiene som trenger det.. Anonymkode: 0ba2f...83f
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #11 Skrevet 5. mars 2021 Smeltemann skrev (20 minutter siden): Helt uenig. Det er helt sikkert ok for de barna som seiler igjennom skolen. Men de barna som sliter litt .Det tar ifra dem motivasjon. En skoledag er lenge nok til et barn. Det er jo enkelt i en helt vanlig samtale å skjønne hvor mye et barn kan. Du trenger vel ingen fasit for det du heller....... Skoledagene er ikke så lange her hos oss, og de inneholder mye lek, utedager, turdager. Jeg er glad for at de må lære seg å jobbe hjemme. Ser for meg at det blir tøft å studere senere hvis man ikke har vent seg til å jobbe systematisk med lekser som barn. Hvis de skal slutte med lekser på skolen, bør de forlenge skoledagen og få barna til å jobbe skikkelig mens de er der. Ikke sikkert det er så lett for de barna som sliter, heller. Anonymkode: 8d1e0...814
lillevill Skrevet 5. mars 2021 #12 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er det jeg trenger å forså . Mine andre barn har ikke reagert når jeg minner på eller hjelper med leksene. Det virker som om barnet blir sint fordi det egentlig vil gjøre alt selv Anonymkode: c1ca2...ded Spør barnet. Ser du ble irritert, hvorfor det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå