Gå til innhold

Kjenner ikke igjen meg selv, føler meg frakoblet. Redd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De siste ukene, kanskje spesielt den siste uka, har jeg følt meg nesten litt ute av meg selv. Som om jeg har mistet kontakten med meg selv og følelsene mine. Har kjent på dette før, flere ganger, men aldri så sterkt som den siste tiden. Tidligere har jeg gått i psykoterapi for personlighetsforstyrrelser. 

Jeg opplever andre mennesker som skremmende, mer enn vanlig nå. Jeg har ikke spist lunsj på jobb på over en uke fordi jeg ikke takler å måtte se masse mennesker og ha samtaler med andre. Jeg er redd på ordentlig og føler meg ikke som meg selv, føler meg på en måte frakoblet og ikke i kontakt med mine følelser. Har mye mindre gleder nå enn før, lite matlyst og føler meg så ubetydelig og uviktig. Meningsløs tilværelse, tomt. Som om ting og mennesker ikke er ekte. Men jeg vet jo at det er ekte. Det bare føles ikke sånn.

Jeg leste nettopp at slike symptomer er vanlige i perioden før man utvikler en psykose. Så nå er jeg enda mer redd. Har jo ikke lyst til å utvikle psykose, jeg er nødt å fungere pga. jobb. Men den siste tiden har jeg følt meg mye mindre effektiv på jobb, følt at jeg ikke får til noen ting (vet at jeg egentlig er flink i jobben), sliter med å komme i gang, gjør feil jeg aldri ville gjort til vanlig og aldri har gjort tidligere, og har bare lyst å dra hjem. Vil være i fred. Føler meg rastløs, ukonsentrert, ør i hodet. Føler alle er imot meg og ikke liker meg i enda større grad enn tidligere (har blandet PF med blant annet paranoide og unnvikende trekk, men har aldri følt det sånn som det jeg har gjort den siste tiden).

Mest er jeg redd for å miste kontrollen. For selv om jeg sliter psykisk med personlighetsforstyrrelser og sliter med relasjoner pga. en vanskelig oppvekst, har jeg for det meste følt at jeg er i kontroll. Det føler jeg ikke nå lenger og jeg er redd for å miste kontrollen på ordentlig. Skjønner ikke hva som skjer. Jeg er i starten av 20-årene... Har time hos psykolog i april, men regner med det blir avlyst pga. korona slik situasjonen er i byen jeg bor i nå.

Anonymkode: 2a6ea...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan jo få hastetime hos legen selv om du er på venteliste hos psykolog, så kan du få en vurdering på om legen tror du er på vei inn i en psykose osv.

Anonymkode: 71d0a...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan jo få hastetime hos legen selv om du er på venteliste hos psykolog, så kan du få en vurdering på om legen tror du er på vei inn i en psykose osv.

Anonymkode: 71d0a...553

Dette er jo ikke noe akutt. Så jeg får nok ingen hastetime hos lege her. Vil ikke være til bry heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det behøver ikke handle om psykose. Jeg har i perioder følelsen av at ingenting er ekte og at jeg selv ikke er ekte, jeg kan føle at jeg er på utsiden av kroppen min etc, men jeg har aldri vært psykotisk.

Det å være frakoblet fra følelsene sine kan også handle om depresjon eller angst, for da kan det bli vanskelig å føle noe eller ha kontakt med hva man virkelig føler. Særlig i forbindelse med angst er det vanlig å dissosiere. Det behøver ikke å være noe annet enn det.

Anonymkode: 961d1...753

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 23.40):

Det behøver ikke handle om psykose. Jeg har i perioder følelsen av at ingenting er ekte og at jeg selv ikke er ekte, jeg kan føle at jeg er på utsiden av kroppen min etc, men jeg har aldri vært psykotisk.

Det å være frakoblet fra følelsene sine kan også handle om depresjon eller angst, for da kan det bli vanskelig å føle noe eller ha kontakt med hva man virkelig føler. Særlig i forbindelse med angst er det vanlig å dissosiere. Det behøver ikke å være noe annet enn det.

Anonymkode: 961d1...753

Vet, håper ikke det er det. Vet ikke om jeg er deprimert, tror ikke det egentlig... Vet liksom ikke hva jeg føler.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mulig du trenger en pause fra jobb? 

Anonymkode: a07cc...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det høres ut som dissosiasjonssymptomer du beskriver. Det kan ha mange årsaker, men det viktigste er at det er et symptom på at hjernen din er i voldsomt stress. 

Det vil si:

du må få time hos fastlege så snart som mulig (men ikke øyeblikkelig hjelp, tenker mer første ledige time)

Slik du beskriver det tror jeg du må utredes igjen. Det er ikke sjeldent at pf-diagnoser settes, men viser seg å være feil, og at det heller dreier seg om mer komplekse stressreaksjoner/traumereaksjoner. Husk at traumer også kan være langvarig, men lavgradig stress fra barndom, også den delen du evt ikke kan huske. 

Du bør uansett ta en grundig prat med fastlegen din. Les opp innlegget ditt her på timen, f.eks. 

Masse lykke til!

Anonymkode: 86c4d...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...