Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke aktiviteter/hobbyer/prosjekter synes du det er innafor å be om hjelp til på Spleis? Hva er ikke sosialt akseptabelt? 

Anonymkode: 7cbaa...d9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen aktiviteter/hobbyer/prosjekter

med mindre du hsr en sykdom som du ikke får dekket hjelp til i Norge og må ha behandling i utlandet, så er spleis bare jævlig flaut!

• Liker 35
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser noen har opprettet spleis i håp om å få dekket forbrukslån. Synes det er veldig spesielt....

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å be om hjelp om man får krav om tilbakebetaling på bostøtte? Jeg fikk en arv det året og nå har husbanken bestemt at jeg må betale ti tusen tilbake fordi arven oversteg en formuegrense slik at 65% av den overstegne summen blir regnet som inntekt selv om det ikke er det... jeg har ikke penger, jeg er uføretrygdet og kjøpte en leilighet i fjor slik at jeg kunne sikre meg for fremtiden, og det meste går til lån, husleie, medisin og behandling... at jeg har dårlig råd har ingenting å si for husbanken, de skal ha pengene tilbake okke som...😭

Anonymkode: 1bf34...2d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er innafor om det bare en noe personlig for deg selv. Men noen bruker det til å finansiere filmprosjekter som faktisk har potensial, og det synes jeg er kult, så lenge man ikke tigger om det. Så kan de som er interessert i prosjektet bidra. 

Anonymkode: c77bf...55e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En bekjent av meg lagde en såleis fordi hun ønsket seg silikonpupper. Ikke innafor, og tror spleisen ble rapportert eller noe! 

Anonymkode: 73555...afb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En bekjent av meg lagde en såleis fordi hun ønsket seg silikonpupper. Ikke innafor, og tror spleisen ble rapportert eller noe! 

Anonymkode: 73555...afb

Samme med en jeg kjenner. Hun mente det var medisinsk, at hun hadde så stygge pupper at hun ikke turde å gå ut. Tror hun fikk inn 200 kr totalt. En annen jeg kjenner opprettet en spleis for å reise til Australia... Hvis du har et døende familie medlem i utlandet eller er døden nær selv og du vil gi noen en klem for siste gang liksom så er det innafor. Men for en ferietur man kan spare til selv over tid, absolutt ikke.

Anonymkode: 40589...fd7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

hvis jeg lager en spleis for mitt mål om å ha råd til horer å kokain hver helg, ville det vært innafor tror dere?

Anonymkode: 3aca0...07b

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet

Det er forferdelig hvor lavt enkelte synker når det gjelder å få inn penger.

Skulle vært spilleregler på hva som er lov å lage spleis på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun støttet spleiser som er opprettet for å få råd til medisinsk behandling. Så jeg synes i grunn at alt som ikke går under det - hører ikke hjemme der. Med fenomenet spleis så tigges det over en lav sko og jeg blir jo direkte flau av spleiser som går mer eller mindre på eget forbruk. 

Anonymkode: f89ad...ea7

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er flaut med de som samler inn penger til syke dyr de ikke har råd til å få behandlet, og folk som blir syke/skadet på tur i utlandet uten reiseforsikring.

Man skaffer seg ikke dyr/drar ikke til utlandet om man ikke har råd til forsikring (eller har en buffer som kan dekke alt som kan skje, f.eks. mange millioner til hjemsending i ambulansefly).

Jeg vet også om ei dame som har fått inn flere hundre tusen til advokater for å slåss mot staten etter at hun (velfortjent) ble fratatt dyra sine. Dette samtidig som hun sitter på mange eiendommer i 10-millionklassen og i følge skattelistene har høy inntekt.

Anonymkode: 6aef5...07f

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet personlig ingenting som gjør at jeg er villig til å gi penger til privatpersoner jeg ikke kjenner.

Anonymkode: e5dd1...04d

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Gir kun til spleis når den lokale dyrebeskyttelsen trenger å få dekket operasjon på et av dyrene de hjelper.

Anonymkode: 9d53c...82e

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er fint når det samles inn til lokale prosjekter som turstier, stupebrett, lekeplass, frivillige organisasjoner, prosjekter av diverse typer. Kan og forstå folk som ønsker hjelp til eksperimentell medisinsk behandling.  Jeg syns det langt over grensen med innsamlinger fordi folk har droppet forsikring, enten det er innbo, kjøpsforsikring på hus, forsikring på husdyr, reiseforsikring e.l. Det er din egen idioti, ikke forvent at andre skal betale for det. 

Anonymkode: c1459...e00

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes Spleis kun er innafor for å dekke medisinsk behandling som ikke dekkes i Norge, og som koster en formue. 

Evt. er det greit med Spleis av typen «oppgradering av Solbakken park» hvor folk i nærområdet frivillig kan bidra for å kjøpe inn benker og lekeapparater osv. 

Anonymkode: 52f59...42a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spleis er greit for å bedre noe i nærområdet (feks felles dugnad om å fikse lekeplassen for barna, turstier osv) 

dekking av utgifter for (livsforlengende/forbedrende) behandling som ikke gis i norge, jeg bidrar gjerne greit hvis det fører til at barn får ha en av sine foreldre lenger 💔 (vi hjalp blant annet en nabo her, dessverre var det gått for langt, men pengene ble brukt til å trygge barna) 

Sikkert moralsk greit andre steder å, men kommer ikke på det nå 😛 

Anonymkode: 5b4ca...6b4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg synes det er flaut med de som samler inn penger til syke dyr de ikke har råd til å få behandlet, og folk som blir syke/skadet på tur i utlandet uten reiseforsikring.

Man skaffer seg ikke dyr/drar ikke til utlandet om man ikke har råd til forsikring (eller har en buffer som kan dekke alt som kan skje, f.eks. mange millioner til hjemsending i ambulansefly).

Jeg vet også om ei dame som har fått inn flere hundre tusen til advokater for å slåss mot staten etter at hun (velfortjent) ble fratatt dyra sine. Dette samtidig som hun sitter på mange eiendommer i 10-millionklassen og i følge skattelistene har høy inntekt.

Anonymkode: 6aef5...07f

Synes det er bedre at de søker spleis enn at de bare avliver, har respekt for det

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 23.28):

Er det lov å be om hjelp om man får krav om tilbakebetaling på bostøtte? Jeg fikk en arv det året og nå har husbanken bestemt at jeg må betale ti tusen tilbake fordi arven oversteg en formuegrense slik at 65% av den overstegne summen blir regnet som inntekt selv om det ikke er det... jeg har ikke penger, jeg er uføretrygdet og kjøpte en leilighet i fjor slik at jeg kunne sikre meg for fremtiden, og det meste går til lån, husleie, medisin og behandling... at jeg har dårlig råd har ingenting å si for husbanken, de skal ha pengene tilbake okke som...😭

Anonymkode: 1bf34...2d6

Hva gjorde du med arven, da?

Anonymkode: e6e61...d3d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva folk har lyst til å donere penger til må da være helt opp til den enkelte å bestemme? Syns det er tåpelig å skulle ha regler på hva som er "lov" og ikke. Det eneste måtte i tilfelle være innsamling til kriminalitet og ulovlige rusmidler. 

Anonymkode: 52957...0d3

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...