Gå til innhold

Mammaen til kjærestens barn kjeftet på meg fordi jeg smurte matpakken til jenta...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei

Jeg smurte matpakken til bonusjenta i morges, med litt ekstra grønnsaker og frukt i en matboks. Det er byttedag idag, så hun dro til mora etter skolen. Fikk i kveld en lang melding om at jeg ikke fikk lov flere ganger å smøre matpakken, fordi hun ikke hadde spist grønnsakene jeg «burde vite hun ikke liker». Dette er mat hun ellers spiser hver dag til frokost og kvelds, og har aldri hørt henne klage på agurk og paprika. Hun ble bare fornøyd at hun fikk ekstra snack. Mora skrev at hun ikke tørr å si ifra til meg at hun ikke liker dette, og at jeg må slutte å fore henne med grønt, for det er ikke bra for henne og hun blir opphovnet. Jeg kan ikke ha merket noe tegn til det ellers.
Hun skrev også i meldingen at jeg var udugelig og bør ta barnet mer på alvor., men at hun ikke kunne «forvente noe mer av meg, siden jeg bare var 26 år og heldigvis ikke hadde barn selv»... 

Jenta er 8 år, og jeg har vært i livet hennes siden hun var 5, og vi har ett fantastisk forhold. Har ikke hørt noe fra barnemor på de tre årene før nå... Kjenner jeg har klump i magen over dette, og vet ikke helt hva jeg skal svare! Måtte ringe til samboer som nå er på jobb og høre om han visste om disse allergiene, men nei det hadde han ikke.. han sier at det er nok sjalusi i bunnen da hun aldri bryr seg å lage noe større utav matpakken hennes... Føler meg elendig, og var ikke forberedt på dette i det hele tatt. Har aldri vært noe problem med henne tidligere😞

Anonymkode: 7487b...759

Hun er lei av at du gjør jobben som han burde gjort og nå tippet det over. 

Om moren har merket en slik allergi så forstår jeg en sterk reaksjon. Jeg er selv allergisk på denne måten. Mest sannsynlig noe mannen din vet om, men glemte bort. 

Anonymkode: c3ff8...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Høres ut som at mor er veldig sjalu.. veldig trist for barnet. Her syns jeg far skal snakke med mor, om du begynner har jeg en følelse av at det vil eskalere. 

Anonymkode: 779fd...27b

Brå sjalusi etter 3 år?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun er lei av at du gjør jobben som han burde gjort og nå tippet det over. 

Om moren har merket en slik allergi så forstår jeg en sterk reaksjon. Jeg er selv allergisk på denne måten. Mest sannsynlig noe mannen din vet om, men glemte bort. 

😊 samboer smører matpakken ofte han. Men på torsdager starter han en time før meg på jobb, og jeg har smurt matpakken på torsdager annenhver uke i snart 3 år. Med grønnsaker også! Men først idag reagerer hun. Allergi har verken han eller jeg merket noe til her hjemme, og ikke hørt noe fra jenta heller...  

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Be far spørre henne om disse allergiene hun plutselig har fått og at han må få beskjed om allergier. Og da holder ikke "allergisk mot grønnsaker". 

Anonymkode: 813a1...956

Dette  er jeg enig i. Og far må be om å få beskjed fra legen (svart på hvitt) som har sagt at datteren hans har disse allergiene, sånn at dere kan unngå dette. Hvis mor ikke kan gi bevisene på dette, så tror jeg det bare er sjalusi. Jeg mener, mor ville jo neppe holdt allergier hemmelig for far? 

Endret av Kittykat
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har ikke tenkt å irritere mora noe mer, men er jo trasig å si nei når jenta spør om jeg kan ordne snacks i matpakka.. 

Ikke la andre forsure ditt forhold til jenta. Snakk med far og finn ut av allergiene hun har. Gjør det helt klart hva hun kan spise. Lag gode matpakker til henne om du ønsker det. 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, "grønnsaker er ikke bra for henne" 😆 Kokeliko

Anonymkode: 5fb64...9ae

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei

Jeg smurte matpakken til bonusjenta i morges, med litt ekstra grønnsaker og frukt i en matboks. Det er byttedag idag, så hun dro til mora etter skolen. Fikk i kveld en lang melding om at jeg ikke fikk lov flere ganger å smøre matpakken, fordi hun ikke hadde spist grønnsakene jeg «burde vite hun ikke liker». Dette er mat hun ellers spiser hver dag til frokost og kvelds, og har aldri hørt henne klage på agurk og paprika. Hun ble bare fornøyd at hun fikk ekstra snack. Mora skrev at hun ikke tørr å si ifra til meg at hun ikke liker dette, og at jeg må slutte å fore henne med grønt, for det er ikke bra for henne og hun blir opphovnet. Jeg kan ikke ha merket noe tegn til det ellers.
Hun skrev også i meldingen at jeg var udugelig og bør ta barnet mer på alvor., men at hun ikke kunne «forvente noe mer av meg, siden jeg bare var 26 år og heldigvis ikke hadde barn selv»... 

Jenta er 8 år, og jeg har vært i livet hennes siden hun var 5, og vi har ett fantastisk forhold. Har ikke hørt noe fra barnemor på de tre årene før nå... Kjenner jeg har klump i magen over dette, og vet ikke helt hva jeg skal svare! Måtte ringe til samboer som nå er på jobb og høre om han visste om disse allergiene, men nei det hadde han ikke.. han sier at det er nok sjalusi i bunnen da hun aldri bryr seg å lage noe større utav matpakken hennes... Føler meg elendig, og var ikke forberedt på dette i det hele tatt. Har aldri vært noe problem med henne tidligere😞

Det er faktisk fullt mulig å ha en slags mild allergisk reaksjon på agurk og paprika. Jeg kan egentlig ikke se for meg at ei mor finner på dette for å gjøre seg vanskelig.. 

Jenta har jo åpenlyst ikke spist disse tingene du har sendt med siden mor fant dem i sekken. Når jenta ikke spiser dem tenker jeg det kanskje er like greit å la være å sende med akkurat disse tingene?

Mora sier videre at datteren ikke våger å si ifra hjemme hos far om at hun ikke tolererer disse tingene. Har hun også funnet på det fra løse lufte ? 

Har hun også funnet på at jenta reagerer på disse grønnsakene? 

- Jeg tror faktisk du vil komme lengre med å stole på mor her, fremfor å anta at hun lyver over hele fjøla. Hvis du ikke stoler på henne så lyver hun 1.) Om at datteren har allergi/reaksjon, 2.) At datteren selv ikke vil spise dette, og 3.) At datteren ikke våger å si ifra hjemme hos far.

Før jeg mistenkte mor for tre løgner ville jeg heller stolt på at hun fortalte en sannhet. Og om bare en av disse tre punktene er sann, så er løsningen så enkel som at dere unngår rå agurk og paprika i barnets kost for en periode.

Jeg ser mange her sier barnemor er sjalu, gjør seg vanskelig osv. Men hva med å anta at hun faktisk selv mener hun har rett? Kanskje har hun observert en form for reaksjon hos datteren, og etter mye frem og tilbake (hvilke foreldre forsøker vel ikke å få barna til å spise grønnsaker..?) - så har barnemor noe motvillig konkludert med at agurk og paprika må ekskluderes fra kosten. Så ser hun plutselig at denne type mat serveres fra barnefar. 

Det kan godt være at barnemor sine konklusjoner er feil. Kanskje har jenta vært dårlig på et tidspunkt i livet og mora har trodd dette skyltes agurk og paprika, men dere har observert at det går helt fint for jenta å spise det. 
Dere gjør likevel smart i å møte barnemor sin frustrasjon. Vise forståelse. Barnemor har lite å tjene på å gjøre seg vrang om dette.

Det er ikke snakk om at hun ber om mer barnebidrag, mer barnefri, eller andre ting som på en eller annen måte gagner henne personlig.

Hun ber bare om at en bestemt type grønnsaker ikke gis til dattera fordi hun mener (feil eller rett..) - at datteren ikke tåler det. 

Så her kunne du virkelig «play The larger part». Eller «Go The high Road». Eller på godt norsk «heve deg over det». 

Du kunne svart noe i dur av:

« Dette visste jeg ikke noe om. Jeg ville jo aldri gitt Elise mat hun ble dårlig av.  Jeg setter pris på at du sier ifra, men kommentaren din om at du ikke kan forvente mer av meg grunnet min alder synes jeg var direkte ufin og unødvendig. Jeg kan ikke vite alt. Jeg synes det er kjempeflott at du sier ifra sånn at jeg da vet det, - men det er jo fullt mulig å si ifra uten å bli ufin..?

- Med det sagt vil jeg fortsette å glede meg til Elise kommer hit hos oss, da jeg er blitt utrolig glad i henne og setter stor pris på henne.

Jeg vil ikke at det skal være noe dårlig stemning mellom noen av oss som er voksenpersoner rundt Elise, så for min del legger jeg nå denne diskusjonen død. 
mvh... « 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke svar henne på meldingen, også lar du far lage matpakka på byttedagen.

Anonymkode: 681a4...b5c

Dette. Det aller beste er å aldri svare henne. Ikke gi henne gleden av svar og la henne leve i uvisse. Det blir 1-0 til deg. Svarer du så vil hun bare kommemed mer. 

Anonymkode: eab64...610

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er mistanke om allergi eller intoleranser så er det viktig å ha et tett samarbeid om dette. 

Resten av meldingen var ufin. 

Anonymkode: d4ae7...3eb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få mannen til å finne ut av allergien og fortsett deretter å lag matpakke. 

Ærlig talt, du skal ikke slutte å smøre mat fordi mor er vanskelig.

Er det ikke matpakken så finner hun nok en annen ting å anklage deg for. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

😊 samboer smører matpakken ofte han. Men på torsdager starter han en time før meg på jobb, og jeg har smurt matpakken på torsdager annenhver uke i snart 3 år. Med grønnsaker også! Men først idag reagerer hun. Allergi har verken han eller jeg merket noe til her hjemme, og ikke hørt noe fra jenta heller...  

Far dro på jobb en time om morgenen før deg, og på kvelden er han fremdeles på jobb? 
Troll! 

Anonymkode: 99ea7...897

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, å gå inn for å irritere mor mest mulig er nok det som er det beste for barnet her...

Anonymkode: 3572a...8b9

Ærlig talt. Dette blir helt feil for meg.  KG er stedet hvor stemødre vanligvis blir skjelt ut etter noter.  Alt stemødre gjør er galt og de er noen fryktelige vesener.  Så kommer det en ung stemor her som både har et godt forhold til barnet OG som lager sunne spennende matpakker til skolemåltid.  Så er det hjelpe meg galt også, for da kan mor til barnet blir irritert. Mitt råd til denne stemoren er å fortsette med dine deilige matpakker, men få barnet til å fortelle deg hva hun/han liker best av grønt snacks.  Allergi er bare tull inntil det evt blir bevist i et seriøs testdokument som selvsagt far skal ha fått kopi av.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Far dro på jobb en time om morgenen før deg, og på kvelden er han fremdeles på jobb? 
Troll! 

Det skjer stadig vekk både med meg og mannen. Arbeidsbelastningen er ulik over tid. Eller vi foretrekker å ta godt unna en dag, og jobbe litt kortere neste dag.

Og ofte er det helt tilfeldig. I dag våknet jeg tidlig av meg selv, så da starter jeg allerede l 7. Men avrunder nok i 14 tiden i og med at det er fredag og meldt fint vær. 

Et annet tenkt tilfelle er om man går på 12 timers skift. Kan høres ut som om det er tilfelle for mannen til TS, da dette tydeligvis er standard på samme dag som byttedag. 

Anonymkode: a1d57...7f5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Pillarguri said:

Ærlig talt. Dette blir helt feil for meg.  KG er stedet hvor stemødre vanligvis blir skjelt ut etter noter.  Alt stemødre gjør er galt og de er noen fryktelige vesener.  Så kommer det en ung stemor her som både har et godt forhold til barnet OG som lager sunne spennende matpakker til skolemåltid.  Så er det hjelpe meg galt også, for da kan mor til barnet blir irritert. Mitt råd til denne stemoren er å fortsette med dine deilige matpakker, men få barnet til å fortelle deg hva hun/han liker best av grønt snacks.  Allergi er bare tull inntil det evt blir bevist i et seriøs testdokument som selvsagt far skal ha fått kopi av.

Jeg svarte ikke stemor, jeg svarte en som skrev dette:

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ignorer henne. Fortsett å smøre sunne og gode matpakker til jenta, også på byttedagene. Dette svir nok for mor, og jeg ville godtet meg om jeg var deg, gjerne smurt ENDA bedre matpakker bare for å irritere ENDA litt mer !

Anonymkode: 31f8a...e99

Å smøre gode matpakker er ikke galt, men motivasjonen i innlegget jeg siterte blir feil. Stemor har derimot ikke gjort noe galt.

Anonymkode: 3572a...8b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er sjalusi. Plutselig sjalu etter 3 år?

Anonymkode: 9eb63...a7f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om barnet skulle være allergisk, er det jo helt fullstendig uakseptabelt å gi beskjed på en så ufin måte. Det er virkelig ikke normal oppførsel og sier vel mye om hvordan denne moren er. 

Tror faktisk jeg hadde svart henne slik noen i tråden foreslo lengre oppe.

Anonymkode: 08dc4...4ef

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakk med jenta - spør direkte om dette og vær klar på at alle svar er lov å komme med. Liker hun ikke egentlig paprika og agurk så godt, men føler hun MÅ spise det - så kan enkel kommunikasjon rundt tema være løsningen. 

Anonymkode: 2b273...63e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bør du ignorere men om du vil svare hadde jeg skrevet at du selvsagt skal følge hennes råd om å ikke smøre matpakke til datteren om hun mener det er best for barnet.. Djees, enkelte voksne 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Hvor gammel er biologisk mor? Har biologisk mor en ny mann? Nytt barn? Eller er hun helt alene etter at samboeren din forlot henne til fordel for deg? Og hvor gammel er hennes tidligere mann/din samboer? 

Anonymkode: 963db...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Troll! 

Det fins faktisk folk som jobber lengre dager enn 8-16, tro det eller ei. 

Anonymkode: ab678...f84

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...