AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Hei. Jeg fikk tilbud om zoloft hos fastlege mot angst og depresjoner. Jeg fikk ikke anledning å spør om jeg kan drikke alkohol mens jeg står på disse, eller om det er helt no-go. Jeg har mange venner som tar antidepressiva og som fortsatt nyter alkohol, men jeg vet ikke nøyaktig hvilke typer medisin de bruker - og jeg merker at noen av dem ikke tåler mer enn én øl før de blir fulle. Jeg veit forsåvidt at man først burde venne seg til medisinen før man prøver å drikke, og at dette kan ta lang tid. Men jeg veit ikke helt hvor villig jeg er til å forbli nykter under alle høytider, lag, festivaler, etc. Kan man trygt drikke alkohol f.eks. et par ganger i måneden? Anonymkode: 58bb5...bd3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 Du burde ta det med legen din. Men det enkle svaret er ja. Anonymkode: 5fcb6...296
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #3 Skrevet 4. mars 2021 Sakset fra "Lommelegen" hvor en lege svarer: " 1) "Jeg går på Zoloft 50 mg, og det står på pakningsvedlegget at man ikke bør drikke alkohol. Skjønner at man burde holde seg unna, men er det farlig å ta et par glass vin? Alt med måte?" Ideelt sett er det anbefalt å ikke kombinere alkohol og medikamenter som virker på hjernen, slik som Zoloft. Det er det tryggeste. Men mange har erfart at det kan gå greit an med mindre mengder alkohol. Hvis du velger å bruke noe alkohol, så er det absolutt å anbefale at du tester det ut i svært små mengder før du eventuelt går i et selskap og risikerer å få i deg for mye, med muligheter for utilsiktede virkninger. Det som teoretisk sett kan skje, er at du for eksempel vil risikere å bli mye mer påvirket av en alkoholmengde du til vanlig tåler, eller uvanlig/atypisk rusvirkning av alkoholen. Så ja, du har avgjort rett i dette "alt med måte". Det er både her som i de fleste sammenhenger, en god kjøreregel. Anonymkode: 375cd...8d4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #4 Skrevet 4. mars 2021 Jeg har drukket meg full mange ganger på Zoloft uten å merke noe til det. Anonymkode: b4614...fa4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #5 Skrevet 4. mars 2021 Jeg ble bestandig veldig aggressiv da jeg var full og gikk på zoloft. Anonymkode: 0f468...3b9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har drukket meg full mange ganger på Zoloft uten å merke noe til det. Anonymkode: b4614...fa4 Om du blander to hjernedrepende midler så vil du selvsagt ikke merke noe Anonymkode: 40762...146 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 Jeg husker ikke hvilke medisiner jeg gikk på (det var antidepressive), og med alkohol ble jeg fullstendig rar i fylla. Diktet opp ting, havnet i en merkelig fantasiverden, sa og gjorde mye rart og blacka ut. Og da jeg våkna (ute på byen), var jeg fortsatt så rar i hodet at jeg slet med å finne veien hjem, slet med å forstå at jeg hadde mistet nøklene osv. Drakk ikke igjen mens jeg gikk på de. Mitt råd: ikke drikk som vanlig. Betro deg til en venn/venner og spør om hjelp. Med de, prøv å drikk litt forsiktig/små mengder, så kan de passe på og si ifra om du oppfører deg rart. Ikke gå ut på byen/fest og drikk før du vet hvordan medisinene dine reagerer på alkohol. Ta det sakte. Anonymkode: 61b47...3b2
Matas Skrevet 7. mars 2021 #8 Skrevet 7. mars 2021 Kjære trådstarter, Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. Med vennlig hilsen, Matas, mod.
Anbefalte innlegg