SagaP Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 USA kom sent på banen med tiltak. De har et helsevesen som er betydelig dårligere enn vårt - i den betydning at fattige, arbeiderklassen og deler av middelklassen har et svært dårlig helsetilbud. Mange har gått på jobb selv om de er smittet, og på den måten smittet andre. Med andre ord, så har viruset fått spre seg ganske fritt i befolkningen i motsetning til her hjemme, og andre land som har hatt strenge lockdowns. Når man ser på tallene for USA; 29 460 466 mennesker er registrert smittet - av disse er 531 715 døde. Antall døde utgjør 1.8 % av de smittede. Antallet som er blitt friske er 20 003 985. Restriksjoner i USA per dags dato (stat for stat): https://www.nytimes.com/interactive/2020/us/states-reopen-map-coronavirus.html I Norge har deler av landet levd med svært strenge restriksjoner siden november 2020. Samt at vi hadde en streng nedstengning fra mars til mai 2020, og restriksjoner (mindre inngripende) mellom mai 2020 og november 2020. Vi har til sammen 72 900 registrerte smittede. Av disse er 623 døde. Dette utgjør 0,85 % Vi betaler en svært høy pris for de inngående restriksjonene som vi har i Norge. Jeg går ikke inn i disse da de nevnes ofte her på KG. Jeg følger tiltakene til punkt og prikke - det anbefaler jeg alle å gjøre. Men er det mulig å få til en konstruktiv debatt rundt dette. Noen spørsmål; er viruset blitt mindre dødelig? Er det mange som får senskader? Er helsevesenet vårt overbelastet? Hvor belastet er helsevesenet vårt i influensasesongen? (uten at det nok kan sammenlignes helt). Jeg spør fordi jeg oppriktig lurer. Har bestemt meg for ikke å låse meg - stiller derfor åpne spørsmål.
Anbefalte innlegg