AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Helt fersk i boligmarkedet her og tenker på å starte å tenke på kjøp av bolig nå. Men jeg aner ikke hvordan man starter til boligen er på plass. Jeg er kun klar over 15% egenkapital. Hvordan er denne prosessen fra man har egenkapital til man lander på en bolig? Anonymkode: 60d6d...1c9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 Begynn å orienter deg i markedet allerede nå, samtidig som du sparer opp ek. Hvilken boligtype vil du ha, hva er viktig for deg, hvilket område trives du i, hvilke boliger er aktuelle med din inntekt når du får spart opp ek, osv. Gå gjerne på visninger også, selv om du ikke kan kjøpe enda. Når ek er spart opp, trenger du å søke om å få innvilget lån og finansieringsbevis. Søk i flere banker, i tillegg til p kontakte den du allerede har et godt kundeforhold i. Først da kan du gå på visninger med en mulighet til å være budgiver. Bolig må undersøkes nøye før du evt. legger inn bud. Snakk gjerne med folk som du kjenner som har kjøpt bolig. Har selv opplevd at dette er noe folk gjerne snakker om og deler råd og erfaringer. Anonymkode: d79ae...86c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #3 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Begynn å orienter deg i markedet allerede nå, samtidig som du sparer opp ek. Hvilken boligtype vil du ha, hva er viktig for deg, hvilket område trives du i, hvilke boliger er aktuelle med din inntekt når du får spart opp ek, osv. Gå gjerne på visninger også, selv om du ikke kan kjøpe enda. Når ek er spart opp, trenger du å søke om å få innvilget lån og finansieringsbevis. Søk i flere banker, i tillegg til p kontakte den du allerede har et godt kundeforhold i. Først da kan du gå på visninger med en mulighet til å være budgiver. Bolig må undersøkes nøye før du evt. legger inn bud. Snakk gjerne med folk som du kjenner som har kjøpt bolig. Har selv opplevd at dette er noe folk gjerne snakker om og deler råd og erfaringer. Anonymkode: d79ae...86c Tusen takk for svar hjelper mye. Hvordan fungerer dette med budrunden? Anonymkode: 60d6d...1c9
~white lady~ Skrevet 5. mars 2021 #4 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for svar hjelper mye. Hvordan fungerer dette med budrunden? Anonymkode: 60d6d...1c9 Megler guider deg. Men ønsker du å legge inn bud på en bolig gjøres det elektronisk på nett (der det står: gi bud) fyller ut nødvendig informasjon, og venter. Megler kontakter deg uansett. Ofte hopper andre på og det blir budrunde. Da legget du inn nytt bud på sms til megler. Det er selger som bestemmer til syvende og sist, megleren er nettopp det, en i midten som prøver å forhandle en best mulig avtale for begge. (Men i favør til selger, siden megler får en prosent av salget.) Vinner du budrunden er det papirer (kontrakt) som må gjennomgås og signeres før overtakelse.
Drizzt Skrevet 5. mars 2021 #5 Skrevet 5. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tusen takk for svar hjelper mye. Hvordan fungerer dette med budrunden? Anonymkode: 60d6d...1c9 Alle som vil kjøpe boligen gir bud og byr over hverandre. Som regel er det den som tilbyr mest penger til slutt som vinner budrunden og kjøper boligen. Men det kan også være andre ting som påvirker dette, som for eksempel forkjøpsrett. Når du har valgt en bolig du vil satse på og kjøpe, kan du spørre megler om alt mulig du lurer på. Jeg anbefaler på det sterkeste at du får noen fra banken din å være sammen med deg i din første budrunde. For eksempel din bankkontakt som har ordnet finansieringsbeviset. Eventuelt en forelder eller noen med god erfaring fra budrunder, kjøp og salg av bolig. Da unngår du kanskje en del tabber som kan koste deg dyrt på sikt. Det viktigste er at du setter deg godt inn i dokumentasjonen, takstrapporten og salgsoppgaven. Alle tall og detaljer. Les mellom linjene og hvis det er noe du ikke forstår eller vil vite mer om, spør megler. Tenk hva som er viktigst for deg - er det viktig med stille naboer? Spør. Heller skriftlig, så du har bevis på svarene du har fått ved en senere tvist. Ikke la deg blende av styling og fine møbler, ting og tang. Sjekk boligens tilstand, spesielt badet. Vær ekstra obs på de ''røde'' postene i taksten. Hadde jeg vært deg, ville jeg først gått på visninger og lastet ned salgsoppgaver å lese FØR å delta i budrunde. Bare for å få erfaring med å gå på visning, prate med megler og lese dokumentasjonen. Husk at meglere flest er luringer som prøver å fremheve boligen og prate kun om det positive, mens de er mindre ivrige å prate om det som er problematisk med boligen. Begynner de å fokusere på utsikten og skifter tema hele tiden om å handle om utsikten eller hvor nært barnehage og skole boligen ligger, så er det noe de prøver å ikke fortelle deg. Spør igjen, krev svar. Jeg var på visning i et hus jeg vurderte å kjøpe og alt klaffet bortsett fra at andre etasje hadde såpass skrå skråtak at det var knapt med brukbar gulvplass på soverommene. Badekaret på badet oppe var under veldig skrå skråtak, så du måtte virkelig være myk i kroppen for å krype oppi. Megler spurte om hva jeg synes om huset og jeg sa at jeg ikke likte at taket oppe var så skrå at man i praksis ikke kunne stå oppreist i mer enn 20% av rommet. Da svarte megler: ''Det er bare å heve taket med 1m, så har du mye bedre takhøyde'' med største selvfølge og skiftet tema til den fantastiske utsikten fra soverommene oppe. Da skjønte jeg at megleren var ekstremt useriøs og gikk fra visningen. En ordentlig megler ville opplyst at det er en mulighet å søke kommunen om å heve taket, men det vil koste penger (rundt en halv million viste det seg) og så er det fasadeendring - noe som kan være et problem å få til med tanke på det var et område med flere like hus med samme fasade og tak. Da er kommunene mindre villige å innvilge slike søknader. Så pass på. Ikke la meglere presse deg til å by mer. Jeg har vært i mange nok budrunder og opplevd mange nok ganger meglere som sier ''Du kan by 5.000 mer, kanskje har den andre budgiveren nådd sin grense?'' eller ''Du vet mange slutter å by på et tall som slutter med mange nuller, så hvorfor ikke prøve med 10.000 til bare for å se?'' Endret 5. mars 2021 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #6 Skrevet 5. mars 2021 Hvis du skal kjøpe leilighet og bor i en by der det er sannsynlig at du kjøper en borettslagsleilighet, er det lurt å melde seg inn i borettslaget jo før jo heller. I OBOS i Oslo, f.eks., koster medlemskapet 200,- i året og da får du forkjøpsrett på OBOS-boliger. Det betyr ikke at du garantert får boligen, men at du og andre borettslagsmedlemmer kan melde forkjøp og den av dere som har lengst ansiennitet får tilbud om å ta over høyeste bud etter budrunden. Med en ukes medlemskap får du dermed en fordel over de som ikke er medlem. Anonymkode: 452e8...a82
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå