AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Hei. Jeg har søkt litt rundt men finner ikke så mye svar😅 jeg har hatt vondt i magen idag og igår kveld, og idag av og til når jeg har reist meg opp i fra liggende stilling så får jeg litt stikninger på venstre side av magen. Har og vært mye kvalm idag, både imorres og idag når jeg kom hjem etter jobb, selv om jeg hadde spist som normalt. Hadde også løs avføring i dag tidlig selv om det ikke var mye. Jeg tok covid-19 vaksinen på mandag, og på tirsdagen ble jeg derfor veldig kvalm, og fikk influensasymptomer med feber osv. Men igår var jeg helt fint i formen (utenom at jeg hadde vondt i magen) jeg hadde eggløsning på tirsdag i følge appen min (den pleier å stemme sånn noenlunde men jeg tar ikke eggløsningstester hver måned), og mensen var som normalt sist jeg hadde det. Kan jeg være gravid eller høres det bare ut som noe annet? Jeg tar kanskje en graviditetstest for sikkertskyld imorgen, men lurte på hva dere synes. Vi har ikke vært så veldig aktive med å «prøve» i det siste, for jeg har vært deppa på å få negativ graviditetstest gang på gang, og flere av mine veninner går gravide nå.. mister helt håpet. (Men meg og samboeren min har sex nesten hver dag/annen hver dag) Anonymkode: e2f2a...377
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 Ts her, har også hatt vonde bryster, men kan skyldes eggløsning også.. selv om det er helst når jeg har mensen at jeg får vondt i brystene Anonymkode: e2f2a...377
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #3 Skrevet 4. mars 2021 Eggløsning denne tirsdagen (for to dager siden), eller for litt over en uke siden? Om det var for to dager siden kan du utelukke at symptomer skyldes graviditet, siden et eventuelt befruktet egg ikke har festet seg ennå, og kroppen selv derfor ikke vet om den er gravid ennå. Om det var for ni dager siden kan det være du kjenner på veldig tidlige symptomer om egget festet seg tidlig. Om du har nok hcg i kroppen til å gi ekte symptomer, så har du også nok til at det vil slå ut på test, så det er enkelt å sjekke. 😊 (Men må innrømme jeg ble litt nervøs angående vaksine, trodde ikke den var anbefalt hvis man var gravid/prøver? Håper alt er bra 😬) Anonymkode: 70797...73e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #4 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Eggløsning denne tirsdagen (for to dager siden), eller for litt over en uke siden? Om det var for to dager siden kan du utelukke at symptomer skyldes graviditet, siden et eventuelt befruktet egg ikke har festet seg ennå, og kroppen selv derfor ikke vet om den er gravid ennå. Om det var for ni dager siden kan det være du kjenner på veldig tidlige symptomer om egget festet seg tidlig. Om du har nok hcg i kroppen til å gi ekte symptomer, så har du også nok til at det vil slå ut på test, så det er enkelt å sjekke. 😊 (Men må innrømme jeg ble litt nervøs angående vaksine, trodde ikke den var anbefalt hvis man var gravid/prøver? Håper alt er bra 😬) Anonymkode: 70797...73e Eggløsningen denne tirsdagen, men jeg tenkte på om sist mensen kan ha vært blødninger som ikke skyldtes mensen om du skjønner, men jeg ser at det virker lite sannsynlig 😕 takk for svar hvertfall☺️ Ja jeg tok vaksinen, vet at den ikke anbefales gravide (prøvere er jeg ikke sikker på), men jeg og samboeren min har prøvd å bli gravide siden 2019, og ingenting er gale med verken meg eller han, så vi sparer til å ta privat IVF (pga offentlig ivf ikke går alikevell dessverre..) Så derfor tok jeg vaksinen, for det er nok lenge til jeg blir gravid så alikevel Ts Anonymkode: e2f2a...377
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #5 Skrevet 4. mars 2021 Hvorfor tar du vaksine når du er prøver? 🤦♀️ Anonymkode: e0663...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvorfor tar du vaksine når du er prøver? 🤦♀️ Anonymkode: e0663...ddb Fordi ellers kan jeg aldri ta vaksine, og jeg var nødt pga jobb. Hvis man er prøver i f.eks 5-10 år (for det er sånn for flere som sliter med det) skal man slutte helt med å ta vaksiner, aldri ta ett glass vin, gå på folsyre over mange år, osv osv? Nei..😜 Ts Anonymkode: e2f2a...377
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 Kan jo ikke være sikker, men for meg høre det ut som det er noe annet. Kanskje bivirkninger av vaksinen? Kvalmen pleier ikke å starte med en gang, for meg startet det rundt uke 6-7. Anonymkode: a1e61...02a
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fordi ellers kan jeg aldri ta vaksine, og jeg var nødt pga jobb. Hvis man er prøver i f.eks 5-10 år (for det er sånn for flere som sliter med det) skal man slutte helt med å ta vaksiner, aldri ta ett glass vin, gå på folsyre over mange år, osv osv? Nei..😜 Ts Anonymkode: e2f2a...377 Man setter prøving på vent mens man får vaksine. Det er tross alt bare noen uker det er snakk om. Anonymkode: e0663...ddb 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 Du kan ikke ta en test i morgen, 3 dager etter eggløsning. Det funker ikke sånn. Anonymkode: 8cd69...5eb 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #10 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Man setter prøving på vent mens man får vaksine. Det er tross alt bare noen uker det er snakk om. Anonymkode: e0663...ddb Ta deg en bolle. Anonymkode: 71143...375
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #11 Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ta deg en bolle. Anonymkode: 71143...375 Tulling, FHI anbefaler at det går en uke etter vaksine før man blir gravid. Man klarer å sette prøvingen til side noen uker. Anonymkode: e0663...ddb
Laura80 Skrevet 5. mars 2021 #12 Skrevet 5. mars 2021 Hei, man kan dessverre ikke merke symptomer på graviditet 3 dpo. Egget er sannsynligvis ikke festet engang ved graviditet enda. Tidligst 7-8 dpo pleier man begynne kjenne symptomer , MEN det er også oftest samme symptomer på kommende mens, så ikke så godt å vite før man evt får svak test. Bivirkninger av vaksinen kan være feber, kvalme og sykdomsfølelse. Kjenner to stk som har ligget og spydd i dagene etter vaksinen. (Kjenner også de som IKKE har hatt bivirkninger, disse to er eldre.)
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #13 Skrevet 5. mars 2021 Dette med å vente med prøving til fullvaksinering er bare en anbefaling. Det er svært lite som tilsier at gravide eller foster vil påvirkes av covid-19 vaksinen. Grunnen til anbefalingen er at man da har "mest mulig beskyttelse mot koronasykdom før hun blir gravid". Det er lite/ingen forskning som tilsier at vaksinen er farlig for gravide eller foster. Slik jeg forstår FHI er det bare ikke nok forskning som gjør at Norge ikke har konkrete anbefalinger vedr. covid-19 vaksinering av gravide. Tross for dette er det flere gravide i andre land som får vaksinen. Disse landene har imidlertid høyere smittetall enn Norge har. Jeg har tatt covid-19 vaksinen, første dose, og er prøver. Det er lenge for meg å vente minimum 14 uker på å starte opp igjen med prøvingen. Arbeidsplassen min sier at vi tidligst får dose to i mai, men kanskje også ikke før etter sommeren. Jeg tenker derfor at jeg heller følger FHI sine anbefalinger som står her (Funnet på FHI sine sider): "Dersom en kvinne blir gravid i løpet av vaksinasjonsperioden, og ikke har kjent økt risiko for alvorlig forløp, bør den andre dosen utsettes til etter graviditet. Den andre dosen kan også gis i graviditet etter nøye vurdering av nytte og mulig risiko". Jeg vil da få andre dose etter graviditet. Nå er det lite som tilsier at covid-19 vaksinen er farlig for gravide. Men det er imidlertid ikke nok forskning som gjør at Norge ikke har konkrete anbefalinger vedr. covid-19 vaksinering av gravide. Tross for dette er det flere gravide i andre land som får vaksinen. Disse landene har imidlertid høyere smittetall enn Norge har. Det kan derfor hende at gravide vil få tilbud om vaksinen om pålitelig forskning kommer på banen. Det blir da også meg, om jeg er så heldig å bli gravid innen denne perioden! Som sagt, forstår jeg det slik at det kun er en anbefaling å vente til fullvaksinering "for å være best mulig beskyttet mot covid-19 før graviditet": "Dersom man skal vaksinere en kvinne som planlegger å bli gravid, bør man legge opp til at hun kan vente med å bli gravid til hun er fullvaksinert, altså en ukes tid etter andre dose. Da har kvinnen best mulig beskyttelse mot koronasykdom før hun blir gravid, sier overlege Preben Aavitsland" Jeg tenker at jeg nå har tatt første dose av vaksinen, og er mer beskyttet mot covid-19 nå enn det jeg ville vært hvis jeg ventet med vaksinen, eller ikke ville få tilbud om den igjen på lenge. Anonymkode: b3958...d20 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #14 Skrevet 5. mars 2021 Ser du har fått svar ang for tidlige tegn, men vil bare sende deg varme tanker i det som er lang prøvetid. hvorfor er det ikke aktuelt med ivf? Mange jeg kjenner ble først gravide når de fikk innvilget dette 😉 Anonymkode: 4e0a0...853
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå