Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lit lavt immunsystem pga medisinering, sjefen kom i dag og sa hun muligens vil nekte meg å komme på jobb frem til jeg er vaksinert pga smittefare. Jeg prøver å argumentere med at jeg ikke ligger i gruppa som kalles kritisk så ser ikke helt hvordan hun kan nekte meg det. Hun ba meg derfor spørre legen om sykemelding pga smittehensyn.

Kan hun dette, er det noen regel som sier att hun kan nekte meg å komme på jobb pga smittefare?

Anonymkode: 4db5d...cb6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med? Jeg er selv i risikogruppe og fikk beskjed fra min leder om å ta kontakt med min fastlege for å avklare om jeg trengte tilrettelegging/sykemelding. Dette fordi hun ikke ønsket å være ansvarlig dersom jeg ble alvorlig syk. Nå jobber jeg i et utsatt yrke da..

Synes selv det er flott med en leder som bryr seg om min helse.  Men hva som er lov vet jeg ikke.  

Anonymkode: 8409d...e9d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke finne på å bruke sykemelding på dette. Sykemelding er et begrenset gode og skulle du bli syk har du allerede brukt av kvoten unødvendig. 

Anonymkode: a4115...26f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis leder er så bekymret får de gi den ulønnet permisjon. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis leder er så bekymret får de gi den ulønnet permisjon. 

Mener SELVSAGT lønner permisjon. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva jobber du med? Jeg er selv i risikogruppe og fikk beskjed fra min leder om å ta kontakt med min fastlege for å avklare om jeg trengte tilrettelegging/sykemelding. Dette fordi hun ikke ønsket å være ansvarlig dersom jeg ble alvorlig syk. Nå jobber jeg i et utsatt yrke da..

Synes selv det er flott med en leder som bryr seg om min helse.  Men hva som er lov vet jeg ikke.  

jobber med barn. Saken er ikke bare at jeg vil jobbe men og at legen mener jeg ikke kan sykemeldes av fryskt for smitte, altså blir jeg da sittende uten inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

jobber med barn. Saken er ikke bare at jeg vil jobbe men og at legen mener jeg ikke kan sykemeldes av fryskt for smitte, altså blir jeg da sittende uten inntekt.

Da forteller du din leder at legen mener du kan jobbe. Dersom han/hun ikke ønsker det, så får du får lønnet permisjon eller andre arbeidsoppgaver dersom du synes det er ok. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgiver kan muligens nekte deg å komme på jobben, men ikke nekte å utbetale deg lønn av slike årsaker. Alternativet for arbeidsgiver er å tilby deg lønnet permisjon (og du er ikke pålagt å ta i mot det tilbudet). De kan også definere at du har hjemmekontor, selv om dine arbeidsoppgaver ikke er tilpasset dette, men det vil selvsagt medføre at du ikke er produktiv. 

Anonymkode: 7f01e...be4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun kan ikke pålegge deg å bli sykemeldt. Hvis hun er redd for deg burde hun tilbydt deg tilrettelegging slik at du unngikk smittesituasjoner.

Anonymkode: ebf0b...4cb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva om legen din ringer lederen og snakke med henne?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint nektes å møte på jobb, men leder kan ikke unnlate å utbetale lønn. 

Anonymkode: f74f7...1a4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...