Gå til innhold

Munnbind i butikk

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Jo, de kan komme med slike regler. Deres butikk, deres regler. Liker du det ikke, kan du handle et annet sted. Sammenligningen din er så dum, at den fortjener ikke å bli kommentert. 

Anonymkode: 6bc58...7d0

Igjen, NEI de kan ikke komme med slike regler selv. De bryter en hel rekke lover og forskrifter og også menneskerettigheter hver gang de gjør dette. Lova står over dustete butikksjefer som nå tror de kan gjøre som de vil. Maktsyke, er det de er.

På flere av mine butikker har de nå fjerna alle de 2 meterslappene nettopp pga at de har fått beskjed fra øverste hold at de ikke har lov til dette. De har også fjerna lapppene på alle selvbetjeningskassene fordi de allikevel har glass imellom. Enkelte av de som jobber der bruker maske etter hva de selv gidder, og mange ansatte bruker aldri masker fordi de ikke må det ifølge sine sjefer. I tillegg står de tett ved siden av hverandre gang på gang. De har nå heldigvis tatt til fornuft.

Anonymkode: 790c7...e00

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Latterlig sammenligning. Dine eksempler er diskriminering og selvfølgelig ulovelig. Pålegg om munnbind er noe alle kan følge uansett hudfarge, kjønn, vekt eller fysiske skavanker, så der går det på valg om å følge eller ikke. 

Anonymkode: 8a977...c4b

Å nekte folk å handle fordi de ikke bruker munnbind når det er opp til hver enkelt kunde å vurdere selv om de klarer å overholde 1 meter avstand er nettopp diskriminering jo.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så rart at det er eldre folk som snakker til han da. De er jo mer utsatt for alvorlig sykdom hvis de blir smittet. Munnbind er viktig for ikke å smitte andre først og fremst, men det er selvsagt noen som gir f.. i om de smitter andre. 

Anonymkode: ae219...6a0

Du kan bære munnbindet over baken, det hindrer uansett ikke at diareen renner ut.

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor er det påbud, kompisen min glemte det en gang og ble kastet ut av butikken. Det har de ikke lov til å gjøre med tanke på at det kan være medisinske grunner til at man ikke kan bruke munnbind.

1. ja du må ha med selv.

2. jeg har opplevd det, men de har ikke lov til det. 
3. 299 er ikke så dyrt i forhold til hva prisene lå på i begynnelsen. Men det finnes mindre pakninger til under femtilappen. Ville sett på normal, flying tiger, matbutikker

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Butikker kan fint lage egne regler, de er på privat grunn og kan invitere inn hvem de ønsker, akkurat som man kan lage egne regler for sine egne hus. 
Derfor kan også butikker nekte folk de har tatt i tyveri, men som ikke er dømt eller idømt besøksforbud, å komme inn på sin private grunn.
Men de aller fleste følger gjeldende regler som er, nettopp fordi de er enklest for både kunder og ansatte.

Butikker har ikke hjemmel til å sjekke om personer har medisinske grunner til å ikke ha på seg munnbind, derfor gidder de fleste butikker heller ikke legge seg opp i om folk har på seg munnbind eller ikke, selv om der er påbud.
Man oppfordrer, men krever det ikke.
Avstand er uansett det viktigste.

Anonymkode: 341a2...ba3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Påbudet kommer ikke. Hvorfor? Fordi de vet inderlig godt og mediene har skrevet om det selv, at munnbind gir minimal til NULL effekt.

Hvorfor sprer du fake news? 

Anonymkode: a3d74...a43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen kjøpesenter og butikker kan være stiller opp med munnbind nå som påbudet innføres. Men stort sett må du regne med å huske på munnbind selv. Jeg har pakker med munnbind liggende over alt.

Anonymkode: 2671f...a2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du kan bære munnbindet over baken, det hindrer uansett ikke at diareen renner ut.

Hva i alle dager er dette for noe fjas

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til de som sprer fake news om at munnbind ikke har noen effekt:

Tidsskriftet Travel medicine and infectious disease (fra Elsevier) har publisert en systematisk oversikt om effekt av munnbind i forebygging av virusspredning. Konklusjonen var at munnbind har en signifikant betydning i å hindre spredning.

Totalt 21 studier oppfylte inkluderingskriteriene. Metaanalyser tyder på at bruk av munnbind ga en betydelig beskyttende effekt (OR = 0,35 og 95 % CI = 0,24–0,51). Hvis helsepersonell (HCW) og andre bruker munnbind kan det redusere risikoen for luftveisinfeksjon med 80 % (OR = 0,20, 95 % CI = 0,11–0,37) og 47 % (OR = 0,53 95% Cl = 0,36–0,79).

Den beskyttende effekten av å bruke munnbind i Asia (OR = 0,31) så ut til å være høyere enn for vestlige land (OR = 0,45). Munnbind hadde en beskyttende effekt mot influensavirus (OR = 0,55), SARS (OR = 0,26) og SARS-CoV-2 (OR = 0,04). I undergruppene basert på forskjellige studieutforminger, var beskyttende effekter av bruk av munnbind signifikante i grupperandomiserte studier og observasjonsstudier.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Å nekte folk å handle fordi de ikke bruker munnbind når det er opp til hver enkelt kunde å vurdere selv om de klarer å overholde 1 meter avstand er nettopp diskriminering jo.

Du tar feil 😅😊

Du kan nekte hvem du vil å komme inn i ditt hjem. 

Anonymkode: 6bc58...7d0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har ikke påbud nå, men vi har hatt. Nå er det sånn at kan man ikke holde 1 meter avstand, så bør man bruke munnbind.

1. Det er ditt ansvar å ha munnbind med deg, men kjøpesenteret ved oss har munnbind som man kan få ved å henvende seg i informasjonsdisken hvis man har glemt å ta med seg eget.

2. Nei. Jeg har ikke opplevd det iallefall. Jeg har sett enkelte i butikken uten munnbind og betjeningen har ikke sagt noe. 

3. Mange butikker selger 10 pk munnbind for rundt 40-50 kr her vi bor. Eller så kan man kjøpe munnbind i tøy, som man kan vaske etter hvert bruk. Det selges i de aller fleste butikker på kjøpesenteret her vi bor. Eller så kan du kjøpe på nett. 299 kr for 50 munnbind er egentlig billig, med tanke på at det var mer enn dobbelt så dyrt i begynnelsen.

Endret av Kittykat
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt. 

_popcorn_, mod

Skrevet (endret)

Kan bare tale for butikken hvor jeg selv jobber.
1. Butikken har munnbind som vi deler ut til de som spør etter et, men omtrent alle har med selv. 
2. Nei, vi har ikke myndighet til å sende kunder ut av butikken hvis de ikke har på seg munnbind. 
3. Tøymunnbind er tingen. 

Endret av Madeon
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå blir det nok påbudt med munnbind i butikker i Tromsø. Til dere som allerede har dette påbudet, så har jeg noen spørsmål. 

1. Har butikker munnbind, eller må du selv sørge for å ha munnbind med deg?

2. Hva skjer om du glemmer munnbind hjemme? Blir du sendt ut av butikken?

3. Hvor finnes rimeligst, godkjente munnbind?

Synes 299,- for 50 munnbind på apoteket er i overkant masse. 

Anonymkode: f3eb7...055

De koster 169 kr for 50 stykk på Rema, ja du  blir utsendt om det ikke er på.  Du må selv sørge for å ha det på, ingen står i døra og deler ut.   Har brukt munnbind i flere uker, det  går veldig bra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, de har ikke lov til å komme med slike regler. Det ville vært akkurat som om du leier ut en hybel og krever å sove med leieboeren.

Det en veldig relevant sammenligning du 🤣  Ta på deg munnbind, slutt å være så dum.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Butikker kan fint lage egne regler, de er på privat grunn og kan invitere inn hvem de ønsker, akkurat som man kan lage egne regler for sine egne hus. 
Derfor kan også butikker nekte folk de har tatt i tyveri, men som ikke er dømt eller idømt besøksforbud, å komme inn på sin private grunn.
Men de aller fleste følger gjeldende regler som er, nettopp fordi de er enklest for både kunder og ansatte.

Butikker har ikke hjemmel til å sjekke om personer har medisinske grunner til å ikke ha på seg munnbind, derfor gidder de fleste butikker heller ikke legge seg opp i om folk har på seg munnbind eller ikke, selv om der er påbud.
Man oppfordrer, men krever det ikke.
Avstand er uansett det viktigste.

Anonymkode: 341a2...ba3

Rart at mange tror at butikker er offentlig grunn. 

Skrevet

Coop prix her har 10 stk til 29,-

Var et barn på 3 år her som ble sendt ut av en kiwi butikk fordi hun ikke hadde munnbind når d står klart at barn under 12 ikke trenger . Da hadde de sittet hjemme i flere uker pga stengt barnehage og faren ville bare finne på noe hyggelig og hadde lovet dem å gå til butikken å kjøpe litt godteri... galskap spør du meg. Jeg gikk inn i samme butikk samme dag da jeg kjenner faren, uten munnbind men ble ikke nektet. Jeg glemte det i bilen men d var lite folk og ikke noe problem med 2 m avstand så så ikke problemet .. ble ikke kasta ut 

• Liker 2
  • Opprett ny...