AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #21 Skrevet 4. mars 2021 Kan de virkelig kaste ut folk som ikke har munnbind? Det fins jo noen som har godkjente medisinske årsaker til at de IKKE kan ha på munnbind, og de må jo også få handle det de trenger? Anonymkode: 261f1...7de 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #22 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Kjæresten min bruker ikke munnbind, fordi han mener det er tull (og det er jeg ikke enig i, men han om det). Han valser inn i butikker uten munnbind (vi bor i Oslo) og har gjort det hele tiden. I enkelte butikker har han fått tilsnakk av betjeningen om å ta på seg munnbind (og da forlater han butikken), i andre butikker har han blitt nektet inngang uten munnbind og i andre butikker (de fleste) sier de ingenting. Enkelte ganger har han fått tilsnakk av andre kunder (gamle damer). Det finnes billigere munnbind på nett, har sett 50-pack til 149,- enkelte steder (bare å google), ellers er jo tøymunnbind greit, for da kan du jo vaske dem (eller legge dem i kokende vann etter hvert bruk). Anonymkode: d478a...42d Støtter han. Anonymkode: 317de...833 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #23 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan de virkelig kaste ut folk som ikke har munnbind? Det fins jo noen som har godkjente medisinske årsaker til at de IKKE kan ha på munnbind, og de må jo også få handle det de trenger? Anonymkode: 261f1...7de Har aldri sett at noen har blitt kastet ut. Ever. Anonymkode: 73f74...d38 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #24 Skrevet 4. mars 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har blitt sendt på dør i flere butikker i Oslo grunnet manglende munnbind (når jeg har glemt det/ikke hadde planlagt butikk/kafé men går innom likevel). Selv om forskrifter kun krever det når avstand ikke kan holdes har flere butikker innført eget strengere påbud. Anonymkode: 20a64...58c Butikkene bryter lova. De har ikke lov til å pålegge andre annet enn det som er krav fra myndighetene. Det er helt utrolig hvor frekke de er som pålegger slikt uten gyldig lov. Det er akkurat som å si: Du sitter i rullestol, du får ikke lov til å handle her. Du er svart, du får ikke lov til å handle her, du er feit du får ikke lvo til å handle her. Anonymkode: 790c7...e00 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #25 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er 1 meter avstand som er kravet. Sjekk kommunens sider. Klarer du å opprettholde den avstanden er det ingen krav om munnbind. Anonymkode: 790c7...e00 Men butikkene har egne, strengere regler, og det står de selvfølgelig fritt til. Anonymkode: 24511...1a5 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #26 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har aldri sett at noen har blitt kastet ut. Ever. Anonymkode: 73f74...d38 Jeg har som nevnt over blitt det flere ganger. Butikker har innført egne regler. Jeg går ikke dit senere. Anonymkode: 20a64...58c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #27 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kan de virkelig kaste ut folk som ikke har munnbind? Det fins jo noen som har godkjente medisinske årsaker til at de IKKE kan ha på munnbind, og de må jo også få handle det de trenger? Anonymkode: 261f1...7de Her må du bruke visir hvis du ikke kan bruke munnbind. Jeg har sett folk bli bedt om å skaffe seg enten munnbind eller visir før de får handle. Anonymkode: 80fbd...183
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #28 Skrevet 4. mars 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men butikkene har egne, strengere regler, og det står de selvfølgelig fritt til. Anonymkode: 24511...1a5 Nei, de har ikke lov til å komme med slike regler. Det ville vært akkurat som om du leier ut en hybel og krever å sove med leieboeren. Det er imot lova og kontrakten er da dårligere enn forskriftene krever. Butikkene har ikke noen steder rett til å pålegge folk å holde 2 meter avstand og heller ikke rett til å kreve at samtlige bruker munnbind. Dette tok Bergens Tidende opp med kommunen, og kontaktmann fra kommunen sa da at det ville ta tid før butikkene hadde satt seg inn i gjeldende regler og da kunne det oppstå slike tilfeller hvor butikker overdriver kravene. Kaster butikken deg ut kan du faktisk anmelde butikken. Anonymkode: 790c7...e00 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #29 Skrevet 4. mars 2021 Her er det påbudt hvis man ikke kan holde avstand, og mange butikker har egne "påbud" som liksom skal gjelde uansett avstand. Men jeg har aldri opplevd her i kommunen at noen har blitt kastet ut eller fått tilsnakk når de ikke har hatt det. Opplevde på en bensinstasjon i nabokommunen at han som jobbet der skrek til en som kom inn uten munnbind at han måtte ha seg ut igjen. Det er eneste gangen jeg har opplevd at dette påbudet har blitt "håndhevet". (Nå farter jeg ikke mye rundt i butikker heller da, men er i dagligvarebutikk hver uke og har vært innom kjøpesenteret et par ganger.) Kjøper munnbind på matbutikken, 30 kr for 10 stk. Anonymkode: 51df4...259
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #30 Skrevet 4. mars 2021 Spicymami skrev (1 time siden): Selvfølgelig må du sørge for å ha munnbind selv🤦🏻♀️ her hvor jeg bor blir man neket adgang uten munnbind. kjøp tøymunnbind finnes 3 pack på zalando til hundrelappen Ja, for de munnbindene er effektive! Står følgende svart på hvitt: "Dette produktet er ikke en kirurgisk- eller åndrettsmaske, og kan ikke brukes for personlig beskyttelse eller i medisinsk sammenheng. Produktet er kun beregnet for privat bruk og er ikke egnet for medisinsk bruk eller som beskyttelse i yrkesliv. Masken beskytter ikke mot infeksjoner. Dette produktet er ikke en kirurgisk- eller åndrettsmaske, og kan ikke brukes for personlig beskyttelse eller i medisinsk sammenheng. Produktet er kun beregnet for privat bruk og er ikke egnet for medisinsk bruk eller som beskyttelse i yrkesliv. Masken beskytter ikke mot infeksjoner." Dette står det på SAMTLIGE munnbind som Zalando selger! Anonymkode: 6dcfb...107 3
Milky Skrevet 4. mars 2021 #31 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, for de munnbindene er effektive! Står følgende svart på hvitt: "Dette produktet er ikke en kirurgisk- eller åndrettsmaske, og kan ikke brukes for personlig beskyttelse eller i medisinsk sammenheng. Produktet er kun beregnet for privat bruk og er ikke egnet for medisinsk bruk eller som beskyttelse i yrkesliv. Masken beskytter ikke mot infeksjoner. Dette produktet er ikke en kirurgisk- eller åndrettsmaske, og kan ikke brukes for personlig beskyttelse eller i medisinsk sammenheng. Produktet er kun beregnet for privat bruk og er ikke egnet for medisinsk bruk eller som beskyttelse i yrkesliv. Masken beskytter ikke mot infeksjoner." Dette står det på SAMTLIGE munnbind som Zalando selger! Anonymkode: 6dcfb...107 Haha jeg bryr meg ikke om de fungerer eller ikke. Munnbind er påbudt, hva slags munnbind som er påbudt er ikke spesifisert. Gidder ikke å bruke masse penger på medisinsk munnbind😂 har du noen gang tenkt over hvor mange som bruker engangsmunnbind flere ganger etter at de ble påbudt? Tror du virkelig alle gidder eller har råd til å bruke penger på munnbind?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #32 Skrevet 4. mars 2021 Så lenge du klarer holde avstanden de Anbefaller (i bergen er det 1 meter) så MÅ du ikke bruke munnbind. Jeg kjøper munnbind på rema eller kiwi til 29,90. Anonymkode: 95148...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #33 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei, de har ikke lov til å komme med slike regler. Det ville vært akkurat som om du leier ut en hybel og krever å sove med leieboeren. Det er imot lova og kontrakten er da dårligere enn forskriftene krever. Butikkene har ikke noen steder rett til å pålegge folk å holde 2 meter avstand og heller ikke rett til å kreve at samtlige bruker munnbind. Dette tok Bergens Tidende opp med kommunen, og kontaktmann fra kommunen sa da at det ville ta tid før butikkene hadde satt seg inn i gjeldende regler og da kunne det oppstå slike tilfeller hvor butikker overdriver kravene. Kaster butikken deg ut kan du faktisk anmelde butikken. Anonymkode: 790c7...e00 Jo, de kan komme med slike regler. Deres butikk, deres regler. Liker du det ikke, kan du handle et annet sted. Sammenligningen din er så dum, at den fortjener ikke å bli kommentert. Anonymkode: 6bc58...7d0 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #34 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så lenge du klarer holde avstanden de Anbefaller (i bergen er det 1 meter) så MÅ du ikke bruke munnbind. Jeg kjøper munnbind på rema eller kiwi til 29,90. Anonymkode: 95148...fd7 Noen steder krever de at du MÅ bruke munnbind, jo. Anonymkode: 6bc58...7d0
PITTY Skrevet 4. mars 2021 #35 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjæresten min bruker ikke munnbind, fordi han mener det er tull (og det er jeg ikke enig i, men han om det). Han valser inn i butikker uten munnbind (vi bor i Oslo) og har gjort det hele tiden. I enkelte butikker har han fått tilsnakk av betjeningen om å ta på seg munnbind (og da forlater han butikken), i andre butikker har han blitt nektet inngang uten munnbind og i andre butikker (de fleste) sier de ingenting. Enkelte ganger har han fått tilsnakk av andre kunder (gamle damer). Det finnes billigere munnbind på nett, har sett 50-pack til 149,- enkelte steder (bare å google), ellers er jo tøymunnbind greit, for da kan du jo vaske dem (eller legge dem i kokende vann etter hvert bruk). Anonymkode: d478a...42d Én gang treffer han den rette typen. Da sitter han der med ett stk munnbind nede i halsen🚑
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #36 Skrevet 4. mars 2021 PITTY skrev (2 minutter siden): Én gang treffer han den rette typen. Da sitter han der med ett stk munnbind nede i halsen🚑 Åh? Da blir vedkommende anmeldt vel Anonymkode: 73f74...d38 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #37 Skrevet 4. mars 2021 Munnbind koster ikke så mye som de gjorde i fjor, iallefall. Ha en pakke liggende i bilen sammen med handlenettene. Har du ikke bil så legg en pakke lett tilgjengelig opp på eller ved siden av handlenettene, så glemmer du de ikke. Anonymkode: 8fa5a...9d1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #38 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Påbudet kommer ikke. Hvorfor? Fordi de vet inderlig godt og mediene har skrevet om det selv, at munnbind gir minimal til NULL effekt. Anonymkode: 790c7...e00 Det har jo allerede kommet? Anonymkode: ee115...453
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #39 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det er helt utrolig hvor frekke de er som pålegger slikt uten gyldig lov. Det er akkurat som å si: Du sitter i rullestol, du får ikke lov til å handle her. Du er svart, du får ikke lov til å handle her, du er feit du får ikke lvo til å handle her. Latterlig sammenligning. Dine eksempler er diskriminering og selvfølgelig ulovelig. Pålegg om munnbind er noe alle kan følge uansett hudfarge, kjønn, vekt eller fysiske skavanker, så der går det på valg om å følge eller ikke. Anonymkode: 8a977...c4b 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #40 Skrevet 4. mars 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Kjæresten min bruker ikke munnbind, fordi han mener det er tull (og det er jeg ikke enig i, men han om det). Han valser inn i butikker uten munnbind (vi bor i Oslo) og har gjort det hele tiden. I enkelte butikker har han fått tilsnakk av betjeningen om å ta på seg munnbind (og da forlater han butikken), i andre butikker har han blitt nektet inngang uten munnbind og i andre butikker (de fleste) sier de ingenting. Enkelte ganger har han fått tilsnakk av andre kunder (gamle damer). Det finnes billigere munnbind på nett, har sett 50-pack til 149,- enkelte steder (bare å google), ellers er jo tøymunnbind greit, for da kan du jo vaske dem (eller legge dem i kokende vann etter hvert bruk). Anonymkode: d478a...42d Det er ikke så rart at det er eldre folk som snakker til han da. De er jo mer utsatt for alvorlig sykdom hvis de blir smittet. Munnbind er viktig for ikke å smitte andre først og fremst, men det er selvsagt noen som gir f.. i om de smitter andre. Anonymkode: ae219...6a0 4
Fremhevede innlegg