Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kom foresten på at man må studere minst 50% for å ha rett til støtte fra Lånekassen. 

Anonymkode: 7c635...a3a

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men inntektsgrensen er da høyere for friske studenter. De kan ha høyere inntekt enn dette. I tillegg har syke høyere utgifter i form av helseutgifter. Noen vil kanskje velge nettstudier siden man da kan studere etter formen, og slipper å bruke krefter på reise. Men dette koster jo en del penger. 

Skjønner ikke logikken. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det var ikke akkurat spørsmål det du kom med tidligere her. Og nei, avsporinger som den du kom med er ikke lov på forumet.

Som vel dette også er (en avsporing).

Anonymkode: 332cf...88e

😂😂😂😂😂

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke logikken. 

Logikken med hva? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 16.38):

Ah! Vedtaksbrevet ligger begravd i boden, men takk for svar :) Da skal jeg se hva nærområdet har å by på av studier. 

Anonymkode: 4cf64...7a4

Jeg har ikke lest alle svarene, så tilgi meg hvis noen andre har sagt det før. Men hvis du logger inn på NAV finner du kanskje en kopi av vedtaksbrevet der? Det kommer an på hvor lenge det er siden.

Hvis du ikke orker å logge inn selv, så har du kanskje noen du stoler på som kan logge på for deg, og hente det ut? Da trenger du ikke å se på nettsiden selv.

Anonymkode: cdfcc...9b5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 17.01):

ja, jeg er for syk til å jobbe. Og nei, jeg vet faktisk ikke om jeg kan studere. Jeg har lyst til å prøve, nettopp fordi jeg ønsker å bidra. Det gjenstår å se om det er noe jeg er i stand til. 
Om jeg hadde studert fulltid hadde jeg forstått at folk hadde reagert, men jeg tenker å prøve kanskje bare ett enkeltemne. Jeg vil måtte gjøre det over nett, og jeg er ikke engang sikker på om jeg kommer til å få til å møte opp på eksamen (om det ikke også foregår på nett, jeg vet ikke sånt). 

Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Man kan studere fulltid som ufør og. De fleste studenter jobber jo faktisk ved siden av studiene. For syke som ikke har kapasitet til dette kan de søke tilleggsstipend. Men her må man ha legeerklæring. Man kan få støtte fra Lånekassen til enten 50% studieprogresjon, eller 100%. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Logikken med hva? 

Med systemet.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (10 minutter siden):

Med systemet.

En mann av få ord tydeligvis. Godt det ikke er du som skal begynne å studere. 

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En mann av få ord tydeligvis. Godt det ikke er du som skal begynne å studere. 

Nei. Har min utdanning.  Å den utdanningen har mine arbeidsgivere betalt for.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Nei. Har min utdanning.  Å den utdanningen har mine arbeidsgivere betalt for.

Så heldig du har vært da. Unner du ikke andre å få ta en utdanning også? Forskning viser jo at mennesker med nedsatt funksjonsevne har mye større sjanse til å komme seg ut i jobb om de har fullført utdanning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV oppmuntrer jo uføre til å studere og klare å komme seg i arbeid igjen ( om det så bare er delvis ). Jeg kjenner ett par stykker gjennom min historie i psykiatrien som nå studerer selv om de er på ung ufør. Jeg håper også på å klare å begynne å studere hvis jeg skulle bli frisk nok til å stå i det, og da studere meg inn på en aspergervennlig jobb med tiden.

Anonymkode: 9e77c...552

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så heldig du har vært da. Unner du ikke andre å få ta en utdanning også? Forskning viser jo at mennesker med nedsatt funksjonsevne har mye større sjanse til å komme seg ut i jobb om de har fullført utdanning. 

Unner alle en utdanning. Å at de klarer å ta det med en diagnose dom tilsier at de aldri kommer seg ut i jobb det står det respekt av.

Å om de attpåtil kommer ut i jobb da det er helt topp 🙂

AnonymBruker
Skrevet

hei ts, hva tenker du å studere? jeg trenger litt inspirasjon. er selv syk om må finne noe nytt, som er fleksibelt. 

Anonymkode: 79ecb...cb6

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (7 minutter siden):

Unner alle en utdanning. Å at de klarer å ta det med en diagnose dom tilsier at de aldri kommer seg ut i jobb det står det respekt av.

Å om de attpåtil kommer ut i jobb da det er helt topp 🙂

Ja ikke sant! Man må faktisk ikke være ufør resten av livet. Vi har ikke lenger tidsbegrenset uføretrygd. Noen klarer å bli gradvis bedre, og da syns jeg det er kjempeflott at de velger å studere. Sånn at de kanskje kan få seg jobb senere om de greier det. Uansett har faktisk alle godt av å ha noe å drive med. Og jeg syns det er dumt å la være å forsøke. Det er ingen som vet hvordan fremtiden vil bli. En med doktorgrad og høy stilling, kan plutselig bli rammet av sykdom og ende opp som ufør og hjemmeværende og. Man har aldri noen garanti. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja ikke sant! Man må faktisk ikke være ufør resten av livet. Vi har ikke lenger tidsbegrenset uføretrygd. Noen klarer å bli gradvis bedre, og da syns jeg det er kjempeflott at de velger å studere. Sånn at de kanskje kan få seg jobb senere om de greier det. Uansett har faktisk alle godt av å ha noe å drive med. Og jeg syns det er dumt å la være å forsøke. Det er ingen som vet hvordan fremtiden vil bli. En med doktorgrad og høy stilling, kan plutselig bli rammet av sykdom og ende opp som ufør og hjemmeværende og. Man har aldri noen garanti. 

Sannsynligheten for å havne på trygd er større for den menige eller de som har høyere stillinger....

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 16.36):

Jeg tør ikke spørre NAV, en av diagnosene jeg har er C-PTSD og det står i papirene mine at den ble betydelig forverret av min interaksjon med NAV i nesten ti år... Jeg prøver å finne info på sidene deres, men om det ikke er absolutt, tvingende nødvendig tør jeg ikke snakke med dem. Får angst bare jeg tenker på det...

Hva med å snakke med dem på mail da?

Anonymkode: a7add...1ce

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du kan studere så mye du vil, så det er ingen restriksjoner. Også husk å stemme på venstresiden nå til høsten, så slipper du nettopp å være nervøs for flere potensielle idiot-forslag fra høyresiden, som det forslaget fra januar 2019 du har nevnt - det ble NEDSTEMT og lagt bort. Men med høyresiden, så vet man jo aldri, om de får en periode til. 

Men per idag, kan du, som sagt, studere fritt. Det skulle bare mangle, for hvis man i det hele tatt skal ha et håp om at noen uføre prøver seg på jobb igjen, så er studier helt avgjørende. 

Jeg synes det har vært lite fokus på at uføre kan studere så mye de vil. Det er alltid fokus på at uføre har rett til å jobbe så mye de vil, men få nevner dette med studier. Men det er lov å studere, akkurat som med jobbing. 

Den riktige siden du skal se på er Lånekassen - bare glem NAV. 

Her er link:

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

Trykk på trygd, og da får du opp følgende inntektsgrenser:

Som ung ufør har du akkurat ikke rett til stipend, men du har rett til lån, så lenge du er utenfor den 10 års karantene grensa hvis du fikk slettet studielån tidligere.

Alle har egentlig rett på lån. Selv milliardærer. 

Du ser trygd kategorien som omfatter blant annet inntektsgrensene for både ufør og AAP og andre ordninger.

Her er det også bekreftet av NAV, gjennom Ung nettsiden at du kan studere.

https://www.ung.no/oss/lovogrett/335906.html

Anonymkode: cc505...1ab

Har stemt Rødt siden jeg ble myndig (bortsett fra en eneste gang, da jeg stemte MDG) - no worries!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...