Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ah! Vedtaksbrevet ligger begravd i boden, men takk for svar :) Da skal jeg se hva nærområdet har å by på av studier. 

Anonymkode: 4cf64...7a4

Du finner det nok om du logger inn på nav.no😊

Anonymkode: 66209...aa2

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, spekulasjoner og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 17.20):

Jeg vet hvordan jeg gjør det. Og jeg vil ikke. Om jeg får pålitelig info/linker her, trenger jeg ikke snakke med dem. Dette handler ikke om å øve meg på noe som helst, jeg er livredd NAV - men ikke livredd universiteter og høyskoler, så det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Dette er ikke som å ha blitt bitt av hund og deretter drive med eksponeringsterapi på FOD-gården, eller noe - NAV-beistet gjorde meg sykere, tristere, og tok bokstavelig talt nesten livet av meg. Det er mer å sammenligne med å ha vært uskyldig i fengsel eller blitt mishandlet av en omsorgsperson. 

Men om du har en link eller lignende til sider jeg burde lese på om dette, send i vei :) 

Du kan studere så mye du vil, så det er ingen restriksjoner. Også husk å stemme på venstresiden nå til høsten, så slipper du nettopp å være nervøs for flere potensielle idiot-forslag fra høyresiden, som det forslaget fra januar 2019 du har nevnt - det ble NEDSTEMT og lagt bort. Men med høyresiden, så vet man jo aldri, om de får en periode til. 

Men per idag, kan du, som sagt, studere fritt. Det skulle bare mangle, for hvis man i det hele tatt skal ha et håp om at noen uføre prøver seg på jobb igjen, så er studier helt avgjørende. 

Jeg synes det har vært lite fokus på at uføre kan studere så mye de vil. Det er alltid fokus på at uføre har rett til å jobbe så mye de vil, men få nevner dette med studier. Men det er lov å studere, akkurat som med jobbing. 

Den riktige siden du skal se på er Lånekassen - bare glem NAV. 

Her er link:

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

Trykk på trygd, og da får du opp følgende inntektsgrenser:

Som ung ufør har du akkurat ikke rett til stipend, men du har rett til lån, så lenge du er utenfor den 10 års karantene grensa hvis du fikk slettet studielån tidligere.

Alle har egentlig rett på lån. Selv milliardærer. 

Du ser trygd kategorien som omfatter blant annet inntektsgrensene for både ufør og AAP og andre ordninger.

Her er det også bekreftet av NAV, gjennom Ung nettsiden at du kan studere.

https://www.ung.no/oss/lovogrett/335906.html

Anonymkode: cc505...1ab

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan studere og du behøver ikke å gi beskjed til NAV om dette. Du blir heller ikke avkortet i trygd. Men om du søker stipend og lån, kan dette bli avkortet hvis du tjener mer enn inntektsgrensen. Merkelig nok er det en egen inntektsgrense for uføre. Det må jo være diskriminering. 

Men om du har fått gjeld slettet tidligere, så tror jeg nok ikke du kan søke støtte på nytt. Heldigvis har du jo allerede trygden din da, og de fleste offentlige skoler er gratis. Lykke til! 

Anonymkode: 7c635...a3a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kan studere så mye du vil, så det er ingen restriksjoner. Også husk å stemme på venstresiden nå til høsten, så slipper du nettopp å være nervøs for flere potensielle idiot-forslag fra høyresiden, som det forslaget fra januar 2019 du har nevnt - det ble NEDSTEMT og lagt bort. Men med høyresiden, så vet man jo aldri, om de får en periode til. 

Men per idag, kan du, som sagt, studere fritt. Det skulle bare mangle, for hvis man i det hele tatt skal ha et håp om at noen uføre prøver seg på jobb igjen, så er studier helt avgjørende. 

Jeg synes det har vært lite fokus på at uføre kan studere så mye de vil. Det er alltid fokus på at uføre har rett til å jobbe så mye de vil, men få nevner dette med studier. Men det er lov å studere, akkurat som med jobbing. 

Den riktige siden du skal se på er Lånekassen - bare glem NAV. 

Her er link:

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

Trykk på trygd, og da får du opp følgende inntektsgrenser:

Som ung ufør har du akkurat ikke rett til stipend, men du har rett til lån, så lenge du er utenfor den 10 års karantene grensa hvis du fikk slettet studielån tidligere.

Alle har egentlig rett på lån. Selv milliardærer. 

Du ser trygd kategorien som omfatter blant annet inntektsgrensene for både ufør og AAP og andre ordninger.

Her er det også bekreftet av NAV, gjennom Ung nettsiden at du kan studere.

https://www.ung.no/oss/lovogrett/335906.html

Anonymkode: cc505...1ab

Jeg er ung ufør og får stipend, pluss tillegsstipend på grunn av nedsatt funksjonsevne. 

Gjest Airman
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 16.29):

Jeg er 100% ung ufør, og har vært det i mange år. Nå kjenner jeg imidlertid at jeg er nysgjerrig på studier. Tenker kanskje å prøve et enkeltemne, bare for å se om det er noe jeg får til - og går dét bra, vil jeg kanskje studere mer. Drømmen nå er jo at jeg en dag skal kunne fullføre en utdannelse, og kanskje jobbe. Er så lei av å ikke føle at jeg bidrar til samfunnet, og om jeg bare kan jobbe noen få timer i uka, ville jeg følt meg bedre. Med Zoom, Teams og lignende apper er det jo nå plutselig mye lettere å jobbe hjemmefra også.  

Men... Jeg googler, og leser at i 2019 foreslo Regjeringen å gjøre det vanskelig å studere på uføretrygd. Jeg finner ikke noen oppdatert informasjon om dette, er det noen som vet?
Dessuten - jeg hadde et studielån fra tiden før jeg ble syk, som jeg fikk slettet da jeg ble ufør. Stemmer det at man ikke kan ta opp nytt studielån da?

...For hvis uføretrygden reduseres ved studier, samtidig som jeg ikke får lov til å ta opp mer studielån, er det jo egentlig bare å gi opp... Dessverre. 

Du kan gjøre nett hva du vil som ufør, men hvis du jobber og tjener over en beløpsgrense så blir trygda justert. Lånekassen kan du glemme. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men om du har fått gjeld slettet tidligere, så tror jeg nok ikke du kan søke støtte på nytt.

Jeg skrev om det såvidt her tidligere, men det er verdt å nevne en gang til (fordi TS har gjort nettopp dette du snakker om).

Hvis man søker lånekassen før "karantenetiden" (tror det er ti år) er gått ut, så går får man hele lånet tilbake, slettingen blir omgjort. Dette gjelder også når lånet bare er redusert, men da er det jo et noe mer avansert regnestykke (fordi man har betalt noe på veien).

Viktig å vite, for det er veldig fort gjort å gå inn på lånekassen i lykkesus over å ha fått studieplass, og det vil ikke være noe som stopper deg fra å søke. Lån får du også, MEN, alt som før ble slettet, kommer altså tilbake. 

Vedr. NAV her, de har ikke noe med dette å gjøre egentlig. Hvis du trenger vedtaksbrevet burde du finne i arkivet ditt på NAV.no, så kan ikke se noe grunn til ytterligere kommunikasjon med NAV.

Anonymkode: 332cf...88e

AnonymBruker
Skrevet
Airman skrev (4 minutter siden):

Du kan gjøre nett hva du vil som ufør, men hvis du jobber og tjener over en beløpsgrense så blir trygda justert. Lånekassen kan du glemme. 

Glemme lånsekassen? Slutt å snakke om ting du ikke vet noe om! 

TS: Hvis du søker stipend og lån innen ti år etter gjelden din ble slettet pga uførhet, så vil du få tilbake gjelden igjen. Ellers stiller du helt likt som alle andre. Det er total maxgrense 8 år studiestøtte, og om du tjener for mye så vil du få alt som lån, ikke noe blir gjort om til stipend. 

Anonymkode: 3f7ec...e9e

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 16.39):

Siterer en viktig del her - du kan ikke søke nytt studielån eller stipend i løpet av ti år (tror jeg) fra gjelden ble redusert eller slettet.

Utover det kan du studere så mye du vil, og jeg synes det er kjempeflott gjort av deg å tenke i de baner. Kanskje en dag, med både flaks og innsats, i tillegg til forbedret helse, så slipper du å motta trygd, og kan heller få lønn som du skatter av til fellesskapet.

Stå på! Og går det ikke, så ikke ta det som et nederlag. Det er en seier at du i det hele tatt prøver!

Behovet for studie lån/stipend er vel ikke så stort når en har inntekt? 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, Smeltemann said:

Behovet for studie lån/stipend er vel ikke så stort når en har inntekt? 

Jeg gidder ikke spekulere i TSs økonomiske forhold. Ser ikke hvordan det er relevant.

Jeg bare opplyser om rettighetene og "fellene" man kan gå i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 17.12):

Det fine med å ha uføretrygden, er at dersom jeg noen gang kommer meg dit at jeg er ferdigutdannet, men ingen vil ansette meg, er det ingen hast. Jeg kan søke på jobbene jeg føler jeg passer til, uten at jeg må ta økonomiske hensyn. Før eller siden finner man sikkert noen som vil ansette noen 5% eller 10%, eller via en annen ordning enn tradisjonell arbeidstid, og så videre - verden er i hurtig utvikling på det området etter Korona, og jeg ser lett for meg at oss som tidligere ble vurdert å ikke passe inn i noen former for arbeid, plutselig kan grave oss ut en liten nisje. 

Kanskje jeg bare ønsketenker nå, etter årevis med sykdom og et år i lockdown, men det hadde vært så veldig fint å GJØRE noe. Jeg har begynt å pusle med kunst og sånn hjemme, blitt flink til å posjonere ut innsatsen og ikke overarbeide meg selv. Kanskje disse erfaringene kan overføres til arbeidslivet? 

En trenger ingen ansettelse. Jeg er selv ufør, tok noe utdanning innen økonomi, og kjører nå regnskapet for 3 ENK. Disse har en samlet omsetning på 7-10 mill, så det er ikke så mye jobb med det. Mellom 10-20%. Er veldig fleksibelt, kan jobbe når som helst på døgnet, når formen er ok.

Ingen steder å møte opp, ingen tidspress utenom MVA-frister og slikt, men disse går det fint an å ligge i forkant på, da man vet eksakt når de kommer, alt er i veldig høy grad opp til meg selv:-).

Jeg er også rimeligere enn de større regnskapsfirmaene:-)

Anonymkode: 9a16b...aa7

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gidder ikke spekulere i TSs økonomiske forhold. Ser ikke hvordan det er relevant.

Jeg bare opplyser om rettighetene og "fellene" man kan gå i.

Det blir helt feil å få mere økonomisk støtte.  Ung ufør nesten 300000 i året, +et stipend eller lån.  I det økonomiske perspektiv vil det være feil.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Smeltemann said:

Det blir helt feil å få mere økonomisk støtte.  Ung ufør nesten 300000 i året, +et stipend eller lån.  I det økonomiske perspektiv vil det være feil.

Dette er ikke relevant for tråden. Tror ikke TS engang har sagt hun vil søke lånekassen.

Stå på TS, begynn i det små. Vurder deltidsstudie. Du får noen ekstrautgifter i begynnelsen, bøker, semesteravgift og litt utstyr, men hvis du planlegger det godt så kan du sikkert få det til. 

Gjest Airman
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Glemme lånsekassen? Slutt å snakke om ting du ikke vet noe om! 

TS: Hvis du søker stipend og lån innen ti år etter gjelden din ble slettet pga uførhet, så vil du få tilbake gjelden igjen. Ellers stiller du helt likt som alle andre. Det er total maxgrense 8 år studiestøtte, og om du tjener for mye så vil du få alt som lån, ikke noe blir gjort om til stipend. 

Anonymkode: 3f7ec...e9e

Skal innrømme at jeg ikke kjenner detaljene i lånekassens regler, men jeg klarer ikke å forestille meg at en får lån der med en inntekt på mer enn en kvart million i året. Lånekassen er ikke ment slik. Men tar forbehold. Så håper jeg du anvender en hyggeligere tone når du responderer på svar til innlegget ditt

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Smeltemann said:

Det ville forresten blitt lån, ikke stipend, grunnet inntekten da. Og grunnet tidligere slettet lån (med mindre det er over ti år siden), så ville alt gammelt også kommet tilbake.

Ser ikke hva dette er å henge seg opp i.

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Airman skrev (Akkurat nå):

Skal innrømme at jeg ikke kjenner detaljene i lånekassens regler, men jeg klarer ikke å forestille meg at en får lån der med en inntekt på mer enn en kvart million i året. Lånekassen er ikke ment slik. Men tar forbehold. Så håper jeg du anvender en hyggeligere tone når du responderer på svar til innlegget ditt

Det blir beregnet året etterpå, da en ikke vet hvilken inntekt man har i "låneåret".

Anonymkode: 9a16b...aa7

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Airman said:

Du har rett, du kjenner ikke til hvordan lånekassen fungerer. Du får fint lån uansett inntekt. Stipend får du ikke, når du tjener over en grense, men lån får du.

Da jeg studerte gikk jeg med en "pappagutt" som både tjente gode penger selv og allerede eide hus og generelt hadde både grei inntekt og formue. Han valgte likevel studielån pga. lav rente, og investerte pengene sammen med oppsparte midler i en utleiebolig.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det ville forresten blitt lån, ikke stipend, grunnet inntekten da. Og grunnet tidligere slettet lån (med mindre det er over ti år siden), så ville alt gammelt også kommet tilbake.

Ser ikke hva dette er å henge seg opp i.

Må være lov å spørre. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Smeltemann said:

Må være lov å spørre. 

Det var ikke akkurat spørsmål det du kom med tidligere her. Og nei, avsporinger som den du kom med er ikke lov på forumet.

Som vel dette også er (en avsporing).

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (46 minutter siden):

Men inntektsgrensen er da høyere for friske studenter. De kan ha høyere inntekt enn dette. I tillegg har syke høyere utgifter i form av helseutgifter. Noen vil kanskje velge nettstudier siden man da kan studere etter formen, og slipper å bruke krefter på reise. Men dette koster jo en del penger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...