AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Jeg er 100% ung ufør, og har vært det i mange år. Nå kjenner jeg imidlertid at jeg er nysgjerrig på studier. Tenker kanskje å prøve et enkeltemne, bare for å se om det er noe jeg får til - og går dét bra, vil jeg kanskje studere mer. Drømmen nå er jo at jeg en dag skal kunne fullføre en utdannelse, og kanskje jobbe. Er så lei av å ikke føle at jeg bidrar til samfunnet, og om jeg bare kan jobbe noen få timer i uka, ville jeg følt meg bedre. Med Zoom, Teams og lignende apper er det jo nå plutselig mye lettere å jobbe hjemmefra også. Men... Jeg googler, og leser at i 2019 foreslo Regjeringen å gjøre det vanskelig å studere på uføretrygd. Jeg finner ikke noen oppdatert informasjon om dette, er det noen som vet? Dessuten - jeg hadde et studielån fra tiden før jeg ble syk, som jeg fikk slettet da jeg ble ufør. Stemmer det at man ikke kan ta opp nytt studielån da? ...For hvis uføretrygden reduseres ved studier, samtidig som jeg ikke får lov til å ta opp mer studielån, er det jo egentlig bare å gi opp... Dessverre. Anonymkode: 4cf64...7a4 1
Gjest førstedamen Skrevet 4. mars 2021 #3 Skrevet 4. mars 2021 Du vil kun få lån fra lånekassen ikke stipend. Tror heller ikke du vil kunne få dette slettet senere om det er tatt opp etter at du fikk inviglet uføretrygd.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #4 Skrevet 4. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden): Kanskje NAV er rette å spørre?? Jeg tør ikke spørre NAV, en av diagnosene jeg har er C-PTSD og det står i papirene mine at den ble betydelig forverret av min interaksjon med NAV i nesten ti år... Jeg prøver å finne info på sidene deres, men om det ikke er absolutt, tvingende nødvendig tør jeg ikke snakke med dem. Får angst bare jeg tenker på det... Anonymkode: 4cf64...7a4 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #5 Skrevet 4. mars 2021 Du kan studere og jobbe så mye du vil, og du behøver ikke søke NAV om tillatelse. Du får ikke avkortet uføretrygden ved studier, det gjelder kun ved arbeid utover din inntektsgrense. Dersom helsen din tillater det kan du faktisk jobbe 100% i opptil ti år, men likevel beholde din status som uføretrygdet. Leser du vedtaksbrevet ditt står dette tydelig forklart. Anonymkode: 6006e...718 11
Enmanelskeråhate Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tør ikke spørre NAV, en av diagnosene jeg har er C-PTSD og det står i papirene mine at den ble betydelig forverret av min interaksjon med NAV i nesten ti år... Jeg prøver å finne info på sidene deres, men om det ikke er absolutt, tvingende nødvendig tør jeg ikke snakke med dem. Får angst bare jeg tenker på det... Anonymkode: 4cf64...7a4 Men hvordan tenker du at de har noe problem med eller får vite at du har meldt deg opp i et fag? 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan studere og jobbe så mye du vil, og du behøver ikke søke NAV om tillatelse. Du får ikke avkortet uføretrygden ved studier, det gjelder kun ved arbeid utover din inntektsgrense. Dersom helsen din tillater det kan du faktisk jobbe 100% i opptil ti år, men likevel beholde din status som uføretrygdet. Leser du vedtaksbrevet ditt står dette tydelig forklart. Anonymkode: 6006e...718 Ah! Vedtaksbrevet ligger begravd i boden, men takk for svar Da skal jeg se hva nærområdet har å by på av studier. Anonymkode: 4cf64...7a4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 Spørs om du får jobb hvis du har mange år med hull da. Jeg har ca 8 år stort hull og jeg får ikke napp noe sted ( har søkt på alt av jobber nå i 3 år . Fra matbutikk til det jeg er utdannet innen ). Anonymkode: 9e77c...552 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Dessuten - jeg hadde et studielån fra tiden før jeg ble syk, som jeg fikk slettet da jeg ble ufør. Stemmer det at man ikke kan ta opp nytt studielån da? Siterer en viktig del her - du kan ikke søke nytt studielån eller stipend i løpet av ti år (tror jeg) fra gjelden ble redusert eller slettet. Utover det kan du studere så mye du vil, og jeg synes det er kjempeflott gjort av deg å tenke i de baner. Kanskje en dag, med både flaks og innsats, i tillegg til forbedret helse, så slipper du å motta trygd, og kan heller få lønn som du skatter av til fellesskapet. Stå på! Og går det ikke, så ikke ta det som et nederlag. Det er en seier at du i det hele tatt prøver! Anonymkode: 332cf...88e 6
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #10 Skrevet 4. mars 2021 Just now, AnonymBruker said: Spørs om du får jobb hvis du har mange år med hull da. Jeg har ca 8 år stort hull og jeg får ikke napp noe sted ( har søkt på alt av jobber nå i 3 år . Fra matbutikk til det jeg er utdannet innen ). Anonymkode: 9e77c...552 Dette er viktig å tenke på, og da er det viktig å velge "rett" utdannelse. Jeg hadde selv hull på åtte år i CV-en, men da jeg stilte opp med en bachelorgrad i et fagfelt hvor markedet "skriker" etter folk, så ble det ikke engang nevnt, og jeg fikk første stillingen jeg søkte på. Anonymkode: 332cf...88e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #11 Skrevet 4. mars 2021 Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå): Men hvordan tenker du at de har noe problem med eller får vite at du har meldt deg opp i et fag? Dette blir litt personlig, men kan prøve å forklare - i løpet av min tid på NAV, med alvorlig sykdom og masse legeerklæringer i ryggen ble jeg likevel mistrodd og mistenkeliggjort av saksbehandlere. Om jeg var pigg den ene dagen og syk den neste, trodde de jeg løy da jeg var syk. Om jeg foreslo et tiltak mente de jeg var for ressurssterk til å være ufør, om jeg var negativ til tiltak var jeg ikke samarbeidsvillig, og så videre - jeg er livredd de bare skal si at "åja, du kan studere, da er du ikke ufør, kom deg i jobb". Jeg vet de ikke har lov til det, vet jeg er irrasjonell - men PTSD er ikke rasjonelt. Vil helst bare unngå dem så lenge jeg kan. Anonymkode: 4cf64...7a4 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #12 Skrevet 4. mars 2021 (endret) Mange blir bedre av sykdom etterhvert og kan etterhvert studere. Jeg her schizofren og var fullstendig ute av stand til å fungere i rundt ett tiår, men har nå såpass kontroll over sykdommen at jeg heldigvis kan jobbe litt igjen. Anonymkode: 9e77c...552 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Endret 5. mars 2021 av Perelandra 11
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #13 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg googler, og leser at i 2019 foreslo Regjeringen å gjøre det vanskelig å studere på uføretrygd. Jeg finner ikke noen oppdatert informasjon om dette, er det noen som vet? Dette høres rart ut. For NAV oppfordrer folk til å gjøre det dem kan for å komme seg ut i arbeid igjen. Man skulle tro studier var en god vei for det. Men det eneste du kan og bør gjøre er å ta kontakt med NAV å spørre om mulighet for å studere. Husk for all del å ta skriftlig kontakt med dem, slik at du kan dokumentere et "ja" hvis du får det. Anonymkode: 8bfd7...d5c 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #14 Skrevet 4. mars 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dette blir litt personlig, men kan prøve å forklare - i løpet av min tid på NAV, med alvorlig sykdom og masse legeerklæringer i ryggen ble jeg likevel mistrodd og mistenkeliggjort av saksbehandlere. Om jeg var pigg den ene dagen og syk den neste, trodde de jeg løy da jeg var syk. Om jeg foreslo et tiltak mente de jeg var for ressurssterk til å være ufør, om jeg var negativ til tiltak var jeg ikke samarbeidsvillig, og så videre - jeg er livredd de bare skal si at "åja, du kan studere, da er du ikke ufør, kom deg i jobb". Jeg vet de ikke har lov til det, vet jeg er irrasjonell - men PTSD er ikke rasjonelt. Vil helst bare unngå dem så lenge jeg kan. Anonymkode: 4cf64...7a4 De forsøkte å si noe lignende da NAV lokalt til slutt konkluderte med at jeg skulle søke ufør. Det hadde tilsynelatende ingenting å si på søknaden, som ble innvilget (på fire uker). Jeg ville ikke vært veldig redd for det, og jeg vet det er enkelt for meg å si, men vesentlig verre for deg å ta imot. Nei, PTSD er ikke rasjonelt. Forstår deg godt. Men synes du skal ha skryt for motet du viser om du velger å studere. Det kommer garantert til å bli en berg- og dalbane, men forsøk å velg et fornuftig studie som kan passe sykdomsbildet, og ikke minst noe som kan gjøre at du kan få en fleksibel jobb når du er ferdig utdannet. Anonymkode: 332cf...88e 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #15 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De forsøkte å si noe lignende da NAV lokalt til slutt konkluderte med at jeg skulle søke ufør. Det hadde tilsynelatende ingenting å si på søknaden, som ble innvilget (på fire uker). Jeg ville ikke vært veldig redd for det, og jeg vet det er enkelt for meg å si, men vesentlig verre for deg å ta imot. Nei, PTSD er ikke rasjonelt. Forstår deg godt. Men synes du skal ha skryt for motet du viser om du velger å studere. Det kommer garantert til å bli en berg- og dalbane, men forsøk å velg et fornuftig studie som kan passe sykdomsbildet, og ikke minst noe som kan gjøre at du kan få en fleksibel jobb når du er ferdig utdannet. Anonymkode: 332cf...88e Takk! Man må jo prøve Anonymkode: 4cf64...7a4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #16 Skrevet 4. mars 2021 (endret) ja, jeg er for syk til å jobbe. Og nei, jeg vet faktisk ikke om jeg kan studere. Jeg har lyst til å prøve, nettopp fordi jeg ønsker å bidra. Det gjenstår å se om det er noe jeg er i stand til. Om jeg hadde studert fulltid hadde jeg forstått at folk hadde reagert, men jeg tenker å prøve kanskje bare ett enkeltemne. Jeg vil måtte gjøre det over nett, og jeg er ikke engang sikker på om jeg kommer til å få til å møte opp på eksamen (om det ikke også foregår på nett, jeg vet ikke sånt). Anonymkode: 4cf64...7a4 Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. Endret 5. mars 2021 av Perelandra 8
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #17 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dette er viktig å tenke på, og da er det viktig å velge "rett" utdannelse. Jeg hadde selv hull på åtte år i CV-en, men da jeg stilte opp med en bachelorgrad i et fagfelt hvor markedet "skriker" etter folk, så ble det ikke engang nevnt, og jeg fikk første stillingen jeg søkte på. Anonymkode: 332cf...88e Det fine med å ha uføretrygden, er at dersom jeg noen gang kommer meg dit at jeg er ferdigutdannet, men ingen vil ansette meg, er det ingen hast. Jeg kan søke på jobbene jeg føler jeg passer til, uten at jeg må ta økonomiske hensyn. Før eller siden finner man sikkert noen som vil ansette noen 5% eller 10%, eller via en annen ordning enn tradisjonell arbeidstid, og så videre - verden er i hurtig utvikling på det området etter Korona, og jeg ser lett for meg at oss som tidligere ble vurdert å ikke passe inn i noen former for arbeid, plutselig kan grave oss ut en liten nisje. Kanskje jeg bare ønsketenker nå, etter årevis med sykdom og et år i lockdown, men det hadde vært så veldig fint å GJØRE noe. Jeg har begynt å pusle med kunst og sånn hjemme, blitt flink til å posjonere ut innsatsen og ikke overarbeide meg selv. Kanskje disse erfaringene kan overføres til arbeidslivet? Anonymkode: 4cf64...7a4 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #18 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det fine med å ha uføretrygden, er at dersom jeg noen gang kommer meg dit at jeg er ferdigutdannet, men ingen vil ansette meg, er det ingen hast. Jeg kan søke på jobbene jeg føler jeg passer til, uten at jeg må ta økonomiske hensyn. Før eller siden finner man sikkert noen som vil ansette noen 5% eller 10%, eller via en annen ordning enn tradisjonell arbeidstid, og så videre - verden er i hurtig utvikling på det området etter Korona, og jeg ser lett for meg at oss som tidligere ble vurdert å ikke passe inn i noen former for arbeid, plutselig kan grave oss ut en liten nisje. Kanskje jeg bare ønsketenker nå, etter årevis med sykdom og et år i lockdown, men det hadde vært så veldig fint å GJØRE noe. Jeg har begynt å pusle med kunst og sånn hjemme, blitt flink til å posjonere ut innsatsen og ikke overarbeide meg selv. Kanskje disse erfaringene kan overføres til arbeidslivet? Anonymkode: 4cf64...7a4 Absolutt! Og som noen her oppe nevnte så kan det være lurt å gå etter noe som man vet det er større sannsynlighet for å få jobb i selv med huller Anonymkode: 9e77c...552
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #19 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg tør ikke spørre NAV, en av diagnosene jeg har er C-PTSD og det står i papirene mine at den ble betydelig forverret av min interaksjon med NAV i nesten ti år... Jeg prøver å finne info på sidene deres, men om det ikke er absolutt, tvingende nødvendig tør jeg ikke snakke med dem. Får angst bare jeg tenker på det... Anonymkode: 4cf64...7a4 logg deg inn på DinSide nav og skriv til de. Hvis du tenker du er klar til å studere så er det en fin bøyg å øve seg på... Du får skriftlig svar tilbake. Anonymkode: 2f63d...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #20 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): logg deg inn på DinSide nav og skriv til de. Hvis du tenker du er klar til å studere så er det en fin bøyg å øve seg på... Du får skriftlig svar tilbake. Anonymkode: 2f63d...a0b Jeg vet hvordan jeg gjør det. Og jeg vil ikke. Om jeg får pålitelig info/linker her, trenger jeg ikke snakke med dem. Dette handler ikke om å øve meg på noe som helst, jeg er livredd NAV - men ikke livredd universiteter og høyskoler, så det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. Dette er ikke som å ha blitt bitt av hund og deretter drive med eksponeringsterapi på FOD-gården, eller noe - NAV-beistet gjorde meg sykere, tristere, og tok bokstavelig talt nesten livet av meg. Det er mer å sammenligne med å ha vært uskyldig i fengsel eller blitt mishandlet av en omsorgsperson. Men om du har en link eller lignende til sider jeg burde lese på om dette, send i vei Anonymkode: 4cf64...7a4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå