Gå til innhold

Liker ironien til folk som sier pensjonister har jobbet et langt liv og derfor fortjener en god pensjon.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (1 minutt siden):

Dit er vi allerede på vei. 

Ja, det kan nok hende. Oljealder på slutten, flere pensjonister, flere utenfor arbeidslivet, og nå attpåtil koronasituasjonen som akselererer det hele på toppen. Det ser ikke bra ut. Men det betyr da at det ikke er rom for å belønne alle likt nå, ganske enkelt fordi det vil føre til at pengekassa tømmes ennå raskere. 

Anonymkode: d6d7c...4cf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pensjonistene kan ikke forvente å reise jorda rundt!

Anonymkode: 0f6c5...08a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal gjøre det kort nå, men du nevner hvis alle kan bli belønnet godt, så ville det ikke spilt noen rolle. Mitt spørsmål er da, hvor skal pengene til å belønne alle like godt komme fra? Det kommer fra de i jobb det, og blir det langt færre av dem, så blir det også mindre skattepenger inn. 

Regnestykket går dessverre ikke opp uansett hvor lite eller mye man ønsker det. 

Men jeg er for så vidt enig i at typiske lavtlønnsyrker bør lønnes litt bedre, man er ikke tjent med at noen av de med de dårligst betalte yrkene knapt nok for utteling for særlig mer enn minstepensjon når de går av med pensjon. 

Holdningsendring hos folk? . Man må akseptere at man kanskje bare kan få posen, og glemme sekken🙂

Godene ligger ikke i pengene, altså "et tall på verdien på ting" , men verdien burde ligge i hvordan man  fordeler av dem (man bør tro mer på menneskeverd, mennesket har størst verdi, sammen med dyr og natur. For å klare dette må man innse at ressurser ikke varer evig, tror jeg) .

Altså spørsmålet er ikke hvor skal pengene komme fra, vi har ressursene i naturen, men disse må vernes og fordeles. (og så tenker folk diktatur!!! Jeg må bare poengtere at jeg er ikke kommunist eller sosialist, men på et eller annet punkt må vi innse at noen bestemmer også? ) 

Jeg vet det høres galt ut, og økonomi er et svært pensum, men jeg personlig  anser den bare som en ny bibel veldig mange har slukt og tror på..  Før var det sparing.. Nå er det aksjer.. Verdi i hus..  Etc etc. 

En dyr bil, er bare dyr fordi den er ny, verdien gjenspeiles altså ikke verdien i råvarene alene. Jo mer man tenker på det jo merkeligere blir det. 

Vi kan fortsette med penger.. Men ikke som nå. Det du foreslår om lavtlønnsyrker syns jeg er en kjempefin ide🙂

Anonymkode: 6c22a...cc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig 68-erne oppfører seg som katolske prester som utnytter små barn,  utad er de "hellige" og det er ikke måte på hvor fantastiske verdier de har.

Det er vel sånn det ser ut når man må erstatte tomrommet etter en religiøs skikkelse.

Nei, er ikke religiøs, men jeg tror at religion kan kontrollere menneskers voldsomme narsissistiske natur noenlunde, at man ikke går helt bananas og blir helt jungel-tilstand.

Anonymkode: 967dc...54a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Synes egentlig 68-erne oppfører seg som katolske prester som utnytter små barn,  utad er de "hellige" og det er ikke måte på hvor fantastiske verdier de har.

Det er vel sånn det ser ut når man må erstatte tomrommet etter en religiøs skikkelse.

Nei, er ikke religiøs, men jeg tror at religion kan kontrollere menneskers voldsomme narsissistiske natur noenlunde, at man ikke går helt bananas og blir helt jungel-tilstand.

Anonymkode: 967dc...54a

Jeg skjønte hva du mente faktisk 😂... 

1900: Communis  - - ->Individuum

De er verd et google-søk for den som ikke vet hva det er🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Holdningsendring hos folk? . Man må akseptere at man kanskje bare kan få posen, og glemme sekken🙂

Godene ligger ikke i pengene, altså "et tall på verdien på ting" , men verdien burde ligge i hvordan man  fordeler av dem (man bør tro mer på menneskeverd, mennesket har størst verdi, sammen med dyr og natur. For å klare dette må man innse at ressurser ikke varer evig, tror jeg) .

Altså spørsmålet er ikke hvor skal pengene komme fra, vi har ressursene i naturen, men disse må vernes og fordeles. (og så tenker folk diktatur!!! Jeg må bare poengtere at jeg er ikke kommunist eller sosialist, men på et eller annet punkt må vi innse at noen bestemmer også? ) 

Jeg vet det høres galt ut, og økonomi er et svært pensum, men jeg personlig  anser den bare som en ny bibel veldig mange har slukt og tror på..  Før var det sparing.. Nå er det aksjer.. Verdi i hus..  Etc etc. 

En dyr bil, er bare dyr fordi den er ny, verdien gjenspeiles altså ikke verdien i råvarene alene. Jo mer man tenker på det jo merkeligere blir det. 

Vi kan fortsette med penger.. Men ikke som nå. Det du foreslår om lavtlønnsyrker syns jeg er en kjempefin ide🙂

Joda, men om pensjonsbeholdningen er så liten at den er umulig å leve av, så blir den jo bare symbolsk (man får bare posen), så da er man jo like langt. 

Selvsagt handler det om fordeling av verdier også, men de må jo skapes først. Ressurser varer ikke evig, og det er derfor man må skape dem før de kan fordeles. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (18 timer siden):

Kanskje forskjell på by og bygd? 

Godt mulig, men dette var faktisk på bygda :) 

Anonymkode: ca250...4fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tror du missforsto meg.  Jeg er selv kvinne. og elsker min farmor. jeg syntes ikke hun eller andre pensjonister er verdiløse overhode. men prøvde å sette ting i et perspektiv når folk mener de fortjener mer penger enn uføre fordi de har jobbet et hardt liv. Uføre må jo også ta vare på barn, holde huset rent og lage mat :)

Anonymkode: a5ff0...0a6

Så de som jobber i barnehage har ikke en jobb? Du kan ikke si at den som er hjemme hele dagen ikke gjør noe med barna ? 
Mange uføre har barna i barnehage og skole. 

Anonymkode: c00ab...6fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda, men om pensjonsbeholdningen er så liten at den er umulig å leve av, så blir den jo bare symbolsk (man får bare posen), så da er man jo like langt. 

Selvsagt handler det om fordeling av verdier også, men de må jo skapes først. Ressurser varer 

Penger i denne sammenheng får mer en kupongfunksjon ja. Det er trist å akseptere🙂 Men det finnes løsninger likevel, man kan likevel jobbe og spare til ekstra goder kanskje, det trenger ikke nødvendigvis  være så komplisert? Men et sted må man begynne i alle fall. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hjemmeværende husmor, men mannen min tjener ca dobbelt av en vanlig lønning.

Han skatter mer enn om vi skulle hatt to lønninger(toppskatt), så at vår familie ikke bidrar til fellesskapet blir litt feil. 

Anonymkode: 98782...155

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Penger i denne sammenheng får mer en kupongfunksjon ja. Det er trist å akseptere🙂 Men det finnes løsninger likevel, man kan likevel jobbe og spare til ekstra goder kanskje, det trenger ikke nødvendigvis  være så komplisert? Men et sted må man begynne i alle fall. 

Ja, men man har jo ikke noe godt alternativ til penger ennå. Kan jo ikke akkurat gå tilbake til byttehandel. Ja, man kan jobbe og spare, og det er jo nettopp det også pensjon handler om, at man med å være produktiv når man kan tidligere i livet kan høste fordelene av det når man går av med pensjon. Det er jo en av måtene man stimulerer til å være i jobb på, jeg tror ikke vi hadde fått et bra samfunn hvis alt er likt for alle. Jeg syntes ikke det er rimelig å forvente det heller, husk at Norge også har ganske mange goder som er til for hele befolkningen uavhengig av yrkesdeltakelse, som gratis utdannignstilbud, helsevesen, subsidiert barnehage osv. Dette er goder folk i de aller fleste land i verden kan se langt etter. Vi må lære å sette pris på det vi har. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er hjemmeværende husmor, men mannen min tjener ca dobbelt av en vanlig lønning.

Han skatter mer enn om vi skulle hatt to lønninger(toppskatt), så at vår familie ikke bidrar til fellesskapet blir litt feil. 

Nettopp! Samme med oss her🙂

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Og at de fortjener mer enn uføre fordi de har jobbet og strevet et helt liv. men veldig mange av dagens pensjonister var hjemmeværende husmødre. Demmes eneste oppgave var å stelle hus og hjem og lage mat. Haha. Og det må jo også folk fortsatt gjøre på toppen av jobb og andre ting. 

så nei langt ifra alle har jobbet og strevd et helt liv. Min farmor gikk på skolen ut ungdomsskolen. Etter dette var hun en hjemmeværende husmor og stelte hus og hjem. 

Så nå syntes du ikke pensjonistene fortjener pensjonen sin..   ? Ett nytt lavmål for dette forumet er nådd..  

Er det virkelig sånn at enkelte er så misunnelige og smålige at ikke de unner de gamle hus og mat? Er det så mye ergrelse i dette at det opptar mye av tiden din? Og jo, noen har vært husmødre, og det under helt andre betingelser enn i dag. Det var ofte store barnekull, lite fasiliteter og mye jobb med å være husmor. Det var inntil 1980 et YRKE som het husmorvikar. Altså en vikar som gjorde husmorjobben om humoren selv var syk eller i barsel. Bare at støvsugeren kom på markedet i 60- 70årene var en lettelse. 

Og mye skole trengtes ikke. De unge gikk ut i læra ofte som 16 åringer, og lærte fag fra bunnen. Ergo konfirmasjonstradisjonen. Som 16 åring var man voksen. 

Du virker utrolig uvitende og navlebeskuende. Som om livets mål er å få en mastergrad. Det sier ingenting annet om deg enn at du har lest et lite felt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så da kan vi i grunnen runde av med at hjemmeværende husmødre ofte bidrar mer til velferdssamfunnet enn andre kvinner 😜

Og så lar vi folk få styre sine egne liv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Og at de fortjener mer enn uføre fordi de har jobbet og strevet et helt liv. men veldig mange av dagens pensjonister var hjemmeværende husmødre. Demmes eneste oppgave var å stelle hus og hjem og lage mat. Haha. Og det må jo også folk fortsatt gjøre på toppen av jobb og andre ting. 

så nei langt ifra alle har jobbet og strevd et helt liv. Min farmor gikk på skolen ut ungdomsskolen. Etter dette var hun en hjemmeværende husmor og stelte hus og hjem. 

Bare fordi at farmoren din var hjemmeværende, betyr ikke det at alle de som er gamle  nå var det. Jeg ser du skriver "veldig mange av dagens pensjonister var hjemmeværende". Har du noen tall på dette?

Alle mine besteforeldre jobbet og det gjorde også besteforeldrene til alle jeg kjenner.

Anonymkode: 0b749...a6d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, men det vil ikke være praktisk mulig å få regnet det ut - hvordan skal man egentelig kontroller at person X har gjort X antall timer husarbeid den uken ,og tatt seg av barna i Y antall timer? Du skjønner vel selv at noe sånt ikke er gjennomførbart med mindre man skal ha et urealistisk stort byråkrati som kan dra hjem til folk for å ta stikkprøver. Det er heller ikke realistisk å basere det på selvrapportering fordi folk da vil legge på og maksimere antall timer for å maksimere pensjonsopptjeningen. 

Jeg forstår deg utmerket godt. Vi har ingen problemer med absurde og komplekse utregninger for menn, men mødre kan ikke få lønn/pensjon fordi vi kan komme i skade for å betale en hjemmearbeidende mor med en ettåring, en treåring og en femåring for de minuttene hun gikk på toalettet.

Anonymkode: c8826...090

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)

Det som er helt sikkert at vi som er i jobb i dag og blir pensjonister om 20-30 år. Får dårligere pensjon eller de som er pensjonister nå.

Velferds Norge har ikke penger til å betale noe særlig pensjon for oss.

Gjelder forresten alle som blir pensjonister  om en har hatt jobb eller ikke.

Endret av Smeltemann
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (19 minutter siden):

Det som er helt sikkert at vi som er i jobb i dag og blir pensjonister om 20-30 år. Får dårligere pensjon eller de som er pensjonister nå.

Og det som er enda mer sikkert er at i dag får de som har jobbet med gjennomsnittslønn 40 år i det private - en tusenlapp mer i pensjon enn de som aldri har jobbet. Rett over minstepensjon. Det vil komme som en overraskelse for mange som har slitt seg ut på jobb hele livet. Og om uføre synes dette er urettferdig så bør vel heller de uføre få mindre.

Anonymkode: 9a2e1...d58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (24 minutter siden):

Det stemmer nok dessverre. Blir viktig å sikre egen pensjon etterhvert, og så måtte det som være igjen av det offentlige komme som en bonus. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og det som er enda mer sikkert er at i dag får de som har jobbet med gjennomsnittslønn 40 år i det private - en tusenlapp mer i pensjon enn de som aldri har jobbet. Rett over minstepensjon. Det vil komme som en overraskelse for mange som har slitt seg ut på jobb hele livet. Og om uføre synes dette er urettferdig så bør vel heller de uføre få mindre.

Anonymkode: 9a2e1...d58

Anonymkode: b0174...c4c

Som sagt.. Lavtlønnet jobber fremdeles, selv om de ikke belønnes noe særlig for det😂

Derfor kan de som tror at det å utjevne ytelser og lønninger vil bidra til at folk ikke gidder å gjøre en innsats, eller at man fortjener mer ssom jobber mer, ta seg en bolle med påfølgende tenkepause 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...