Gå til innhold

Liker ironien til folk som sier pensjonister har jobbet et langt liv og derfor fortjener en god pensjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Og at de fortjener mer enn uføre fordi de har jobbet og strevet et helt liv. men veldig mange av dagens pensjonister var hjemmeværende husmødre. Demmes eneste oppgave var å stelle hus og hjem og lage mat. Haha. Og det må jo også folk fortsatt gjøre på toppen av jobb og andre ting. 

så nei langt ifra alle har jobbet og strevd et helt liv. Min farmor gikk på skolen ut ungdomsskolen. Etter dette var hun en hjemmeværende husmor og stelte hus og

Anonymkode: a5ff0...0a6

Og at de fortjener mer enn uføre fordi de har jobbet og strevet et helt liv. men veldig mange av dagens pensjonister var hjemmeværende husmødre. Demmes eneste oppgave var å stelle hus og hjem og lage mat. Haha. Og det må jo også folk fortsatt gjøre på toppen av jobb og andre ting. 

så nei langt ifra alle har jobbet og strevd et helt liv. Min farmor gikk på skolen ut ungdomsskolen. Etter dette var hun en hjemmeværende husmor og stelte hus og hjem. 

Anonymkode: a5ff0...0a6

De som gikk hjemme er minstepensjonister og får ikke mer pensjon enn uføre

Endret av Enmanelskeråhate
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Din farmor var nok alene om alt husarbeid, matlaging osv. Hun har fortjent sin minstepensjon. Tenk på alt hun ikke fikk, selvstendighet i det å tjene egne penger. Du virker egoistisk.

Anonymkode: 1e862...6b5

Tror ikke  de tenkte på selvstendighet,i den forstand.  De tenkte at de skulle være en selvstendig familie, som skulle klare seg selv . 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Smeltemann said:

Ikke bare å ta en tredagers.  Eller fra på bua å kjøpe noe lettvint til middag.

Hun fortalte at hun smurte flere enn 20 brødskiver (!) til ungene hver kveld. Med hjemmelaget pålegg (skinke/postei) og hjemmelaget brød, så klart. Dette vare bare nistepakkene.

Anonymkode: a561d...3a8

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 minutt siden):

Tror ikke  de tenkte på selvstendighet,i den forstand.  De tenkte at de skulle være en selvstendig familie, som skulle klare seg selv . 

Ikke alle kvinner hadde en ok mann, så jo, mange ønsket å kunne styre egen økonomi. Kvinner uten arbeid var avhengige av mannen sin. Det var ofte ingen god situasjon for kvinnen.

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke alle kvinner hadde en ok mann, så jo, mange ønsket å kunne styre egen økonomi. Kvinner uten arbeid var avhengige av mannen sin. Det var ofte ingen god situasjon for kvinnen.

Ikke alle kvinnene som var like god mot mennene sine heller. 

Det finnes av begge typer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun fortalte at hun smurte flere enn 20 brødskiver (!) til ungene hver kveld. Med hjemmelaget pålegg (skinke/postei) og hjemmelaget brød, så klart. Dette vare bare nistepakkene.

Greide ingen av ungene å smøre brødskivene sine selv?

Anonymkode: 8c92f...8b0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Greide ingen av ungene å smøre brødskivene sine selv?

Det kunne de sikkert. Men det var vel sånn at husmødre satt sin "yrkesstolthet" i å ordne alt. Det er ihvertfall det jeg fikk inntrykk av

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Min farmor hadde 7 barn. 2 hjemmeboende skrøpelige svigerforeldre hun tok seg av, en nabokona som var ugift men gammel og skjør, en fjøs full av dyr herunder kyr som ble melket klokken 6 om morgenen og 6 om kvelden før ungene sto opp. Også hadde hun en båt hun brukte til å fiske middag om vinteren i Nord Norge. Mannen jobbet i en annen by for å tjene penger. Under krigen hadde hun også 2 familier fra Finnmark som ble evakuert og bodde hos henne i lang tid. 
Sikkert ikke verdt noe det hun gjorde? Drifta et helt småbruk og en halv bygd......

Anonymkode: 8bd34...fbd

Jeg får helt raserianfall av nedvurderingen av kvinner og måten deres arbeid og slit bare skrives ut av historien hvor menn er "helter" og "hardt arbeidende". Jeg må gråte når jeg tenker på slitet og livene til min mor, mine bestemødre og mine tanter. Og så måtte høre på slikt som dette, som oftest fra menn. 

Anonymkode: c8826...090

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (52 minutter siden):

For å gjøre det enkelt.

De har en veldig liten pensjon. Dagens uføre har mere utbetalt ENN din farmor har i pensjon.

Stelle og ordne i huset var mye mere jobb ENN det er nå.  Ingen oppvaskmaskin, vaskemaskin. Mat lagde de fra bunnen av, ingen ferdigposer. Klær måtte de ofte sy selv. Mange hadde en omsorgsrolle for eldre slektninger.

Dagens husmødre har en mye enklere rolle nå ENN de hadde før.

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kunne de sikkert. Men det var vel sånn at husmødre satt sin "yrkesstolthet" i å ordne alt. Det er ihvertfall det jeg fikk inntrykk av

Gikk vel mindre  pålegg når mor selv smurte selv. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (14 minutter siden):

Ikke alle kvinnene som var like god mot mennene sine heller. 

Det finnes av begge typer.

Herregud. Nei, det store samfunnsproblem var ikke menns vold mot og økonomiske kontroll over kvinner som i praksis var slaver/eiendom som i tillegg til alt arbeidet ble påtvunget 10-15-20 svangerskap og fødsler (det vil si hvis de ikke døde først da, det gjorde jo svært mange), problemet er at kone-eiendommen ikke alltid var "god mot" eierne sine.

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud. Nei, det store samfunnsproblem var ikke menns vold mot og økonomiske kontroll over kvinner som i praksis var slaver/eiendom som i tillegg til alt arbeidet ble påtvunget 10-15-20 svangerskap og fødsler (det vil si hvis de ikke døde først da, det gjorde jo svært mange), problemet er at kone-eiendommen ikke alltid var "god mot" eierne sine.

Det du sier er at alle kvinner levde under trelldom å slaveri. 

Skjerp deg.

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Det du sier er at alle kvinner levde under trelldom å slaveri. 

Skjerp deg.

Ja, det er nøyaktig det jeg sier. Det er nøyaktig det som er sannheten når en kvinne ikke kan ha egen inntekt, eiendom og ikke kan kontrollere sin egen reproduksjon. Det faktum at du kommer hit for å bagatellisere kvinners slit og liv, for å snakke om deg selv/menn, for å fortelle kvinner i en samtale om kvinner at de må huske på å snakke om menn og hvor fryktelig fælt menn har hatt det på grunn av kvinner, illustrerer bare saken.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er nøyaktig det jeg sier. Det er nøyaktig det som er sannheten når en kvinne ikke kan ha egen inntekt, eiendom og ikke kan kontrollere sin egen reproduksjon. Det faktum at du kommer hit for å bagatellisere kvinners slit og liv, for å snakke om deg selv/menn, for å fortelle kvinner i en samtale om kvinner at de må huske på å snakke om menn og hvor fryktelig fælt menn har hatt det på grunn av kvinner, illustrerer bare saken.

👏👏

Anonymkode: c56cf...b72

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min bestefar gråt da han forsto at min bestemor fikk bare minstepensjon. 

Hun oppdro tre barn, tok seg av hjemmet, og kalvene i fjøset. 

Anonymkode: 2fef2...8b0

• Liker 5
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er vi der igjen 😂😂😂😂😂😂

Jeg skjønner at å diskutere med deg, det er det ingen vits i, når skyggelappene er dratt ned går det rett frem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Min farmor hadde 7 barn. 2 hjemmeboende skrøpelige svigerforeldre hun tok seg av, en nabokona som var ugift men gammel og skjør, en fjøs full av dyr herunder kyr som ble melket klokken 6 om morgenen og 6 om kvelden før ungene sto opp. Også hadde hun en båt hun brukte til å fiske middag om vinteren i Nord Norge. Mannen jobbet i en annen by for å tjene penger. Under krigen hadde hun også 2 familier fra Finnmark som ble evakuert og bodde hos henne i lang tid. 
Sikkert ikke verdt noe det hun gjorde? Drifta et helt småbruk og en halv bygd......

Anonymkode: 8bd34...fbd

Jeg tror nok ikke de fleste sammenligner husmødres hverdag for 100+ år siden, men heller i nåtiden og et par tiår tilbake. Ja, det var hardt for besteforeldre/oldeforeldregenerasjonen, men samtidig ser vi at mange av de som begynner å bli eldre nå på langt nær har hatt det like hardt. For "68'erne"  og senere generasjoner hat det slett ikke vært   vanlig å ha 7 barn, bo på gård, ta seg av svigerforeldre og naboer på bygda. Tvert imot ser man at flere av de som er blant dagens husmødre eller for et par tiår tilbake har ganske så behagelige liv sett opp mot teknologiutviklingen, at man typisk ikke må drifte en gård lenger, at man typisk får færre barn osv. Da kan man heller ikke forvente så stor pensjon mener jeg. 

Anonymkode: d6d7c...4cf

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (3 minutter siden):

Er vi der igjen 😂😂😂😂😂😂

Jeg skjønner at å diskutere med deg, det er det ingen vits i, når skyggelappene er dratt ned går det rett frem.

Denne tråden handler om kvinner, kvinners liv og undertrykking av kvinner. Du kan spare deg den hysteriske latteren og forsøket på å latterliggjøre det jeg sier når du ikke har noe argument. Du kan videre spare deg å forsøke å avspore samtalen med disse evinnelige "ikke alle menn" og "noen ganger kvinner", det er totalt irrelevant for noe som helst, det er ren avsporing.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror nok ikke de fleste sammenligner husmødres hverdag for 100+ år siden, men heller i nåtiden og et par tiår tilbake. Ja, det var hardt for besteforeldre/oldeforeldregenerasjonen, men samtidig ser vi at mange av de som begynner å bli eldre nå på langt nær har hatt det like hardt. For "68'erne"  og senere generasjoner hat det slett ikke vært   vanlig å ha 7 barn, bo på gård, ta seg av svigerforeldre og naboer på bygda. Tvert imot ser man at flere av de som er blant dagens husmødre eller for et par tiår tilbake har ganske så behagelige liv sett opp mot teknologiutviklingen, at man typisk ikke må drifte en gård lenger, at man typisk får færre barn osv. Da kan man heller ikke forvente så stor pensjon mener jeg. 

Anonymkode: d6d7c...4cf

Ja, hva er vel det å føde barn ut av r*va, amme og drive hushold, i sammenlikning med å sitte på kontor 40 timer i uka? Mange 68-ere er velbeslåtte I dag, men hvis du tror at kvinnenes, mødrenes, arbeid var "behagelig" på 60-tallet, eller senere for den saks skyld, så tar du grundig feil. Det er lett i SAMMENLIKNING med ikke å ha strøm, vann og moderne teknologi, men lett og "behagelig", nei, det er det altså ikke.

Er argumentet ditt at alle menn bør få vesentlig lavere pensjon fordi arbeidet deres er så lett og behagelig i sammenlikning med hva det var tidligere? Eller et det kun kvinner som ikke er verdige pensjon?

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Denne tråden handler om kvinner, kvinners liv og undertrykking av kvinner. Du kan spare deg den hysteriske latteren og forsøket på å latterliggjøre det jeg sier når du ikke har noe argument. Du kan videre spare deg å forsøke å avspore samtalen med disse evinnelige "ikke alle menn" og "noen ganger kvinner", det er totalt irrelevant for noe som helst, det er ren avsporing.

Tråden handler vel opprinnelig om.

Sakset fra tittel.

"Liker ironien til folk som sier pensjonister har jobbet et langt liv og derfor fortjener en god pensjon"

Det er vel ingen som har klart å jobbe så mye som forfedrene våre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...