Gå til innhold

Liker ironien til folk som sier pensjonister har jobbet et langt liv og derfor fortjener en god pensjon.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og at de fortjener mer enn uføre fordi de har jobbet og strevet et helt liv. men veldig mange av dagens pensjonister var hjemmeværende husmødre. Demmes eneste oppgave var å stelle hus og hjem og lage mat. Haha. Og det må jo også folk fortsatt gjøre på toppen av jobb og andre ting. 

så nei langt ifra alle har jobbet og strevd et helt liv. Min farmor gikk på skolen ut ungdomsskolen. Etter dette var hun en hjemmeværende husmor og stelte hus og hjem. 

Anonymkode: a5ff0...0a6

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det burde vært flere husmødre, jeg! 😊

Det er for mye stress i dagens samfunn.

Hyggelig at en er hjemme og steller 🌸

Anonymkode: 98782...155

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, hvis man hater og forakter kvinner så anser man ikke kvinners harde og UBETALTE arbeid med reproduksjon, svangerskap, fødsler, amming, omsorgsarbeide og husarbeid, historisk gjort uten strøm, innlagt vann og ferdigvarer, for å slappe av hjemme. Du kan jo fortelle farmor at du synes hun er verdiløs for samfunnet, at hun er en snylter. Den lidelsen kvinner har lidd på grunn av den inn kvinneforaktende tenkningen du har, og forsatt lider i store deler av verden, er det nesten umulig å sette ord på.

Anonymkode: c8826...090

Tror du missforsto meg.  Jeg er selv kvinne. og elsker min farmor. jeg syntes ikke hun eller andre pensjonister er verdiløse overhode. men prøvde å sette ting i et perspektiv når folk mener de fortjener mer penger enn uføre fordi de har jobbet et hardt liv. Uføre må jo også ta vare på barn, holde huset rent og lage mat :)

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, hvis man hater og forakter kvinner så anser man ikke kvinners harde og UBETALTE arbeid med reproduksjon, svangerskap, fødsler, amming, omsorgsarbeide og husarbeid, historisk gjort uten strøm, innlagt vann og ferdigvarer, for å slappe av hjemme. Du kan jo fortelle farmor at du synes hun er verdiløs for samfunnet, at hun er en snylter. Den lidelsen kvinner har lidd på grunn av den inn kvinneforaktende tenkningen du har, og forsatt lider i store deler av verden, er det nesten umulig å sette ord på.

Men en ufør er verdiløs og snylter på tross av at hun som har jobbet, født barn, drevet med ubetalt husarbeid og dessverre ble syk? 

Det er ikke riktig at hjemmeværende farmor skal få lite i pensjon, men det er ikke fair at hun som ble syk og får minstesats på trygden skal det heller... de er faktisk like mye verdt!

Ingen velger å bli sjuke, enten de er 20 eller 60, og det at de er annenrangs borgere basert på sjalusien til mennesker som  tror det er digg å være sjuk er helt tragisk og sier mye mer om de som mener det enn de som ble uføre. 

Anonymkode: 43791...641

• Liker 11
Skrevet

Så ifølge din logikk er barnepass, vasking og matlaging noe man bør gjøre gratis? 

Si det til ansatte i barnehager og på skoler, renholdsmedarbeidere, kokker osv. 

Har du forresten noen gang spurt farmoren din om hun kunne tenkt seg å ha gjort noe annet enn å stelle hus og hjem? For de aller fleste som har gjort som henne har det ikke vært et reelt valg. Det var rett og slett ikke andre alternativer, og hvis du tror alle de hjemmeværende mødrene syntes det var så festlig å ofre egne interesser og egen personlighet for å stå på pinne for mann og barn (for ikke å snakke om bortskjemte og uopplyste barnebarn), tar du veldig feil.

Du kommer forhåpentligvis til å skjønne det når du får litt mer livserfaring og blir tørr bak ørene.

AnonymBruker
Skrevet

Du tenker på minstepensjon nå. 

Mange minstepensjonister har vært ute i lønnet arbeid i mange år, men akkurat litt for lite til å få full pensjon.

Anonymkode: 7ece1...3e8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du missforsto meg.  Jeg er selv kvinne. og elsker min farmor. jeg syntes ikke hun eller andre pensjonister er verdiløse overhode. men prøvde å sette ting i et perspektiv når folk mener de fortjener mer penger enn uføre fordi de har jobbet et hardt liv. Uføre må jo også ta vare på barn, holde huset rent og lage mat :)

Ser poenget ditt veldig! Og det kommer til å bli og være enda hardere - pensjonen blir mindre verdt for de som kommer, vi må jobbe mer for tilsvarende verdier/reallønn og om systemet fortsetter slik det er blir det senere pensjon på de fleste og mange andre faktorer som gjør at det faktisk er de som sitter som pensjonister nå i dag som har det og har hatt det best rent økonomisk. Det er mange av dem som absolutt ikke har det så fett, men definitivt fetere enn oss mellom 0-35 kommer til å få det, det er helt forbanna sikkert!

Anonymkode: 62d9c...9b0

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Og at de fortjener mer enn uføre fordi de har jobbet og strevet et helt liv. men veldig mange av dagens pensjonister var hjemmeværende husmødre. Demmes eneste oppgave var å stelle hus og hjem og lage mat. Haha. Og det må jo også folk fortsatt gjøre på toppen av jobb og andre ting. 

så nei langt ifra alle har jobbet og strevd et helt liv. Min farmor gikk på skolen ut ungdomsskolen. Etter dette var hun en hjemmeværende husmor og stelte hus og hjem. 

For å gjøre det enkelt.

De har en veldig liten pensjon. Dagens uføre har mere utbetalt eller din farmor har i pensjon.

Stelle og ordne i huset var mye mere jobb eller det er nå.  Ingen oppvaskmaskin, vaskemaskin. Mat lagde de fra bunnen av,ingen ferdigposer. Klær måtte de ofte sy selv.Mange hadde en omsorgsrolle,for eldre slektninger.

Dagens husmødre har en mye enklere rolle nå eller de hadde før.

AnonymBruker
Skrevet

Dere snyltere må virkelig slutte å klage.

Anonymkode: c93fe...e70

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei, du sa "deres ENESTE oppgave er å stelle hjemme". Hjemmearbeidende mødre er ikke "hjemmeværende" eller "steller hjemme", de er ubetalt arbeidende. Mange hjemmearbeidende mødre jobbet like hardt som sine lnnsmottakende ektemenn. Historisk så har dette arbeidet vært brutalt hardt uten prevensjon, abort, strøm, innlagt vann og i slaveri hvor de er farens/mannens eiendom. Selvsagt skal uføre ha pensjon, men å sammenlikne arbeidsuføre med alle arbeidsføre mødre som jobber 24/7 med barn og hjem fordi de "bare stekker hjemme", det er en ren fornærmelse. En alvorlig syk og ufør kvinne får ikke barn fordi hun er ikke i stand til arbeidet, en som allerede har barn må ha hjelp for å klare det.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men en ufør er verdiløs og snylter på tross av at hun som har jobbet, født barn, drevet med ubetalt husarbeid og dessverre ble syk? 

Det er ikke riktig at hjemmeværende farmor skal få lite i pensjon, men det er ikke fair at hun som ble syk og får minstesats på trygden skal det heller... de er faktisk like mye verdt!

Ingen velger å bli sjuke, enten de er 20 eller 60, og det at de er annenrangs borgere basert på sjalusien til mennesker som  tror det er digg å være sjuk er helt tragisk og sier mye mer om de som mener det enn de som ble uføre. 

Anonymkode: 43791...641

Nei, dette er ikke min mening og derfor har jeg ikke sagt noe slikt. Mitt poeng er at å kalle hjemmearbeidende mødres arbeid "bare å stelle hjemme" og sammenlikne det med at også uføre får barn og "er hjemme" er en nedvurdering av kvinners/mødres arbeid. Det er en absurd sammenlikning som fornedrer kvinner.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nesten 30 gamle pasienter, og alle har hatt et yrke. Ingen var hjemmeværende. Og har hatt mange før, noen var hjemmeværende, men ikke mange. Mange var bønder da, både mann og kone, men kaller ikke det hjemmeværende. 

Anonymkode: 9dadc...392

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Min farmor hadde 7 barn. 2 hjemmeboende skrøpelige svigerforeldre hun tok seg av, en nabokona som var ugift men gammel og skjør, en fjøs full av dyr herunder kyr som ble melket klokken 6 om morgenen og 6 om kvelden før ungene sto opp. Også hadde hun en båt hun brukte til å fiske middag om vinteren i Nord Norge. Mannen jobbet i en annen by for å tjene penger. Under krigen hadde hun også 2 familier fra Finnmark som ble evakuert og bodde hos henne i lang tid. 
Sikkert ikke verdt noe det hun gjorde? Drifta et helt småbruk og en halv bygd......

Anonymkode: 8bd34...fbd

• Liker 15
Gjest Smeltemann
Skrevet

Skjønner at TS er skuffet over at hun ikke får mere i uføretrygd, hun har vel kjempet hardt over å få den trygda og når den ikke er større  så  skjønner at det er lov å bli skuffet. 

De hadde mindre å rutte med før eller nå.  

AnonymBruker
Skrevet

«Demmes eneste oppgave var å stelle hus og hjem og lage mat. Haha.» Det heter «deres eneste oppgave var å stelle hus og hjem og lage mat. 
Men du kunne jo prøve å gjøre dette slik som din farmor gjorde, så kanskje du forstår at de ikke hadde samme hjelpemidlene som finnes i dag. Det var en fulltidsstilling og vel så det. Tenker pipa får en annen låt.

De kunne ikke bare løpe til legen sutre over smerter her og der, de bet renna sammen og gjorde sine jobber. Mer enn en kan si om mange uføretrygdede. 

Anonymkode: d80ce...254

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal love deg at min mormor som var født i 1912 og fikk 7 barn jobbet myyye mer enn både meg og min mor. Mormor jobbet hele livet for å ta vare på mann og barn og barnebarn. Jeg koser meg med 37,5 timers uke, betalt sykefri, mastergrad og langt bedre livskvalitet enn det den generasjonen hadde. Vi har våre problemer, men de hadde det mye vanskeligere.

Anonymkode: a561d...3a8

• Liker 9
Gjest Smeltemann
Skrevet

Min farmor hadde 7 barn. 2 hjemmeboende skrøpelige svigerforeldre hun tok seg av, en nabokona som var ugift men gammel og skjør, en fjøs full av dyr herunder kyr som ble melket klokken 6 om morgenen og 6 om kvelden før ungene sto opp. Også hadde hun en båt hun brukte til å fiske middag om vinteren i Nord Norge. Mannen jobbet i en annen by for å tjene penger. Under krigen hadde hun også 2 familier fra Finnmark som ble evakuert og bodde hos henne i lang tid. 
Sikkert ikke verdt noe det hun gjorde? Drifta et helt småbruk og en halv bygd......

Anonymkode: 8bd34...fbd

Det er mange som ikke skjønner hvordan det var. 

Jeg har lest en del om hvordan de levde før,og fått fortalt fra min bestemor om hvordan de levde/hadde det. Før under og etter 2verdenskrig.

Skulle vært skolepensum.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Din farmor var nok alene om alt husarbeid, matlaging osv. Hun har fortjent sin minstepensjon. Tenk på alt hun ikke fikk, selvstendighet i det å tjene egne penger. Du virker egoistisk.

Anonymkode: 1e862...6b5

• Liker 3
Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg skal love deg at min mormor som var født i 1912 og fikk 7 barn jobbet myyye mer enn både meg og min mor. Mormor jobbet hele livet for å ta vare på mann og barn og barnebarn. Jeg koser meg med 37,5 timers uke, betalt sykefri, mastergrad og langt bedre livskvalitet enn det den generasjonen hadde. Vi har våre problemer, men de hadde det mye vanskeligere.

Anonymkode: a561d...3a8

Ikke bare å ta en tredagers.  Eller fra på bua å kjøpe noe lettvint til middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...