Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg hadde igår ett jobb intervju på teams hvor han spurte om mange irrelevante spm som hvorfor er du alenemor osv.. idag fikk jeg mail om at han ville se på min facebook profil men kunne ikke finne meg

Er dette vanelig at etter ett jobbintervju sjekker de facebook/instagram? Skrev tilbake at facebook er privat og dette ønsker jeg ikke å oppgi i ett intervju.. 

Anonymkode: 45a47...dc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For en tosk. 

Anonymkode: c9411...1fa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Åpenbart et sted du ikke vil jobbe... Man blir syk av å jobbe under slike mennesker. 

Anonymkode: bcd91...95a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? 

De sjekker sikkert uten at man vet, men at han faktisk spør...Næh, ikke bra. 

Anonymkode: d88aa...522

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke svar.

Dette er verken en sjef eller en arbeidsplass du vil jobbe for

Anonymkode: 7d77f...412

• Liker 3
Skrevet

Det er ekstremt useriøst. Vil du virkelig jobbe et slikt sted? Jeg hadde rett og slett latt være å svare på noe slikt, eventuelt svart at det er privat informasjon jeg ikke vil gi.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hei! Jeg hadde igår ett jobb intervju på teams hvor han spurte om mange irrelevante spm som hvorfor er du alenemor osv.. idag fikk jeg mail om at han ville se på min facebook profil men kunne ikke finne meg

Er dette vanelig at etter ett jobbintervju sjekker de facebook/instagram? Skrev tilbake at facebook er privat og dette ønsker jeg ikke å oppgi i ett intervju.. 

Anonymkode: 45a47...dc0

Hei. 

Dette må være noe av det verste jeg har hørt. Jeg har drevet med rekruttering og vært involvert i mange ansettelsesprosesser, men å opptre på en slik måte er direkte uprofesjonelt. Noe sier meg at denne arbeidsplassen ikke er særlig god å være på. 

Det er dog helt vanlig at man under en ansettelsesrunde gjør noen søk på Facebook og Instagram over de 2-3 beste kandidatene. Dette for å skape oss et større bilde av hvem du er. Facebook og Instagram er offentlig informasjon, så sånn sett er det helt innenfor. Og det gir faktisk oss mye verdi å finne ut av hvem du er privat. Dette blir veid sammen i samme papirmølle angående deg i søknadsprosessen, og kan være et avgjørende moment hvis vi har 2 kandidater som stiller seg helt likt. 

Men man spør ikke hvorfor du er alenemor, og man spør ikke direkte etter din Facebook-profil! Jeg tenker at du svarte vedkommende helt riktig med at Facebook er privat, selv om det i praksis ikke er det. 

Jeg ville vurdert om jeg i det hele tatt ønsket å jobbe der, hvis jeg hadde fått tilbud. 

Anonymkode: 62f1b...dae

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei. 

Dette må være noe av det verste jeg har hørt. Jeg har drevet med rekruttering og vært involvert i mange ansettelsesprosesser, men å opptre på en slik måte er direkte uprofesjonelt. Noe sier meg at denne arbeidsplassen ikke er særlig god å være på. 

Det er dog helt vanlig at man under en ansettelsesrunde gjør noen søk på Facebook og Instagram over de 2-3 beste kandidatene. Dette for å skape oss et større bilde av hvem du er. Facebook og Instagram er offentlig informasjon, så sånn sett er det helt innenfor. Og det gir faktisk oss mye verdi å finne ut av hvem du er privat. Dette blir veid sammen i samme papirmølle angående deg i søknadsprosessen, og kan være et avgjørende moment hvis vi har 2 kandidater som stiller seg helt likt. 

Men man spør ikke hvorfor du er alenemor, og man spør ikke direkte etter din Facebook-profil! Jeg tenker at du svarte vedkommende helt riktig med at Facebook er privat, selv om det i praksis ikke er det. 

Jeg ville vurdert om jeg i det hele tatt ønsket å jobbe der, hvis jeg hadde fått tilbud. 

Så å spørre direkte er feil, men å sjekke face/insta uten at vedkommende er klar over det er innafor? 😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så å spørre direkte er feil, men å sjekke face/insta uten at vedkommende er klar over det er innafor? 😉

Det er en vesentlig forskjell å sjekke Facebook og Instagram på åpne profiler som ligger tilgjengelig for allmennheten, enn å be om Facebooken til noen som har lukket/skjult profil. Kombinerer man dette med spørsmålet om hvorfor TS var alenemor, så tenker jeg at man viser at man er useriøs på flere forskjellige måter. 

• Liker 10
Skrevet

Særdeles uprofesjonelt. Hadde heller ikke gitt personen tilgang til facebook.

Det er nok vanlig at de sjekker sosiale medier, men at de etterlyser tilgang til profilen er nok ikke vanlig. Synes du gjorde helt rett i å si at det er privat. Høres ikke ut som en arbeidsgiver en ønsker heller.

• Liker 2
Gjest TheCatLady
Skrevet

Ja, utrolig useriøst. Det høres ikke ut som et sted man vil jobbe. Upassende å spørre hvorfor du er alenemor. 

Min Facebook er lukket så ikke mye man får se uten at man er venn, men jeg hadde aldri i livet lagt til noen bare for at de skulle sjekke den. 

Ellers er det helt greit å søke på folk. Om ting ligger åpent så bør man kanskje være litt bevisst på hva en legger ut. 

AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (1 time siden):

Si at du ikke har fb

Det er akkurat det jeg sier til mine kollegaer. Synes at man bør skille mellom jobb og privat. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
TheCatLady skrev (Akkurat nå):

Ellers er det helt greit å søke på folk. Om ting ligger åpent så bør man kanskje være litt bevisst på hva en legger ut. 

Helt klart. Jeg tenker at alle bør ta seg en runde eller 2 over profilen for å rydde bort gammel rusk. Både over innlegg og bilder. Spesielt hvis man søker jobb. Man utvikler seg, så de gamle festbildene der man var avdrukken fra 2007-08 er ikke like representativ for deg lenger. Dette blir jo sjeldent vektlagt siden det er så gammelt, men husk at man danner seg likevel et helhetsbilde. Preges profilen av mye festbilder når man var ung, etterfulgt av bar-bilder fra 2012-2016, for så rundes av med vinkveld- og jenteturbilder fra nyere tid, så kan dette gi et uheldig totalinntrykk uansett om man vil eller ikke, og uansett om det er sant eller ikke. 

Og kanskje har du tidligere i livet delt og publisert noe på Facebook som du ikke bør og vil assosieres med nå. 

Facebooken din er deg, på godt og vondt, ettersom det er du som har publisert og delt. Man har funnet ut litt av hvert av forskjellige kandidater på Facebook. Det er mer uheldig for den som søker jobb enn dem som analyserer innholdet ditt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt klart. Jeg tenker at alle bør ta seg en runde eller 2 over profilen for å rydde bort gammel rusk. Både over innlegg og bilder. Spesielt hvis man søker jobb. Man utvikler seg, så de gamle festbildene der man var avdrukken fra 2007-08 er ikke like representativ for deg lenger. Dette blir jo sjeldent vektlagt siden det er så gammelt, men husk at man danner seg likevel et helhetsbilde. Preges profilen av mye festbilder når man var ung, etterfulgt av bar-bilder fra 2012-2016, for så rundes av med vinkveld- og jenteturbilder fra nyere tid, så kan dette gi et uheldig totalinntrykk uansett om man vil eller ikke, og uansett om det er sant eller ikke. 

Og kanskje har du tidligere i livet delt og publisert noe på Facebook som du ikke bør og vil assosieres med nå. 

Facebooken din er deg, på godt og vondt, ettersom det er du som har publisert og delt. Man har funnet ut litt av hvert av forskjellige kandidater på Facebook. Det er mer uheldig for den som søker jobb enn dem som analyserer innholdet ditt. 

Eventuelt skjul bildemapper og innlegg for allmennheten i det minste, slik at dem må være venn med deg for å se innholdet ditt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bør man gjøre hvis man har lukket profil og ingenting er «offentlig»? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bør man gjøre hvis man har lukket profil og ingenting er «offentlig»? 

Nei, ikke hvis man ikke er venner med dem du søker jobb hos ;) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsgivere er ganske blåst hvis de lar være å gi deg jobben fordi du har glemt å fjerne noen festbilder fra 2007. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ikke hvis man ikke er venner med dem du søker jobb hos ;) 

Haha. Vel, man vet aldri 🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Arbeidsgivere er ganske blåst hvis de lar være å gi deg jobben fordi du har glemt å fjerne noen festbilder fra 2007. 

Hvis det var mitt innlegg du sikter til, så ber jeg deg om å lese innlegget på nytt. For jeg sa ikke det. Men jeg sa at dem er med på å skape et helhetsinntrykk. Dessuten er det ingenting som er verre for en arbeidsgiver å vitne til enn en Facebook-profil full av rølpebilder og flatfyllbilder der du knapt vet att frem på deg selv. Jeg tenker det sier litt om deg at du i det hele tatt ønsker å vise verden disse, og over så mange år. Så hadde du ligget jamstilt med en annen konkurrerende søker i prosessen, basert på søknad, CV og intervju, så taler ikke profilen din på Facebook med slike bilder til din fordel. Husk at du er aldri alene om å søke på jobber. Du er en av veldig mange, og sjansen for at du skiller deg mer positiv ut enn andre er egentlig liten. Derav har det faktisk noe å si hvordan du fremstår på sosiale medier. Hvordan du ønsker at verden skal se på deg. Mulig du synes både festene og bildene er "dritartig", men en potensiell ny arbeidsgiver synes aldri det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...