Gå til innhold

Tarmtømming hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal tømme tarmen i forbindelse med koloskopi og skal drikke 2 poser av picoprep. Det er helt umulig for meg å svelge, jeg får det i munnen og kaster opp. Får den reaksjonen på ting som smaker py. Klarer ikke å bare holde meg for nesa og svelge, det kommer opp igjen uansett hvor hardt jeg prøver å holde det nede.

Finnes det noe som helst alternativer til å få tømt tarmen, som ikke innebærer å måtte drikke noe? 

Anonymkode: f4723...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Syns den smakte godt, jeg, appelsin! Det finnes jo et annet middel som visstnok smaker sitrus, men nå når du har kjøpt det her må du vel nesten ta det. Kan du blandet det i noe annet, feks brus, kaffe, te? Noe som tar smaken litt? 

Anonymkode: ca54c...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ikke blande det med noe, så vidt jeg vet. Har ikke kjøpt det ennå, har smakt det før og det gikk ikke. Koloskopien er ikke før om noen uker, så hvis det finnes alternativer så vil jeg gjerne det. Heller noe opp bak enn å måtte drikke noe 🙈

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan ikke blande det med noe, så vidt jeg vet. Har ikke kjøpt det ennå, har smakt det før og det gikk ikke. Koloskopien er ikke før om noen uker, så hvis det finnes alternativer så vil jeg gjerne det. Heller noe opp bak enn å måtte drikke noe 🙈

Ts

Litt av hensikten er at du skal få tømt tarmen skikkelig. Da må du innta det via munnen. 

Anonymkode: 41077...238

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Litt av hensikten er at du skal få tømt tarmen skikkelig. Da må du innta det via munnen. 

Anonymkode: 41077...238

Får ikke tømt meg i det hele tatt og kan bare droppe undersøkelsen da, siden det var det beste du hadde å komme med. 

Hjelper ikke å drikke avføringsmiddel når man bare kaster det opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja du får kjøpt Dulcolax tabl på apotek, som tømmer tarmen. 

Anonymkode: 271fc...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja du får kjøpt Dulcolax tabl på apotek, som tømmer tarmen. 

Virker den? Er det greit å ta den før en koloskopi? Hvis det finnes og kan brukes så gjør jeg helst det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På mine papirer (tok koloskopi på mandag denne uka) sto det at man kan velge mellom Picoprep eller Citrafleet. Jeg tok Picoprep fordi jeg syns appelsin hørtes bedre ut enn sitrus.

Det står også at du rett etterpå skal "drikke  ca 2 liter fordelt på 5 dl hver time. Du kan drikke: Vann, buljong, ferdig blandet sukkerfri saft, sukkerfri brus og mineralvann, kaffe eller te (ikke med melk)." Så da tenker jeg at kroppen ikke skjønner om du drikker dette rett etter eller samtidig som du tar middelet. Det viktigste er jo å få det inn sånn at tarmen blir skuldt ut. Det er derfor man ikke kan ta noe inn i rompa, for det må skylles ut fra toppen liksom. Tror nok det er en grunn til at de sier du skal ta akkurat dette.
Men jeg ville ringt sykehuset og hørt, siden det er en stund til. Da kan du jo få vite om det er ok å kjøpe piller eller lignende i stedet, om du sier du lett spyr av å drikke ting som smaker rart.

Anonymkode: ca54c...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei!

Sender over en klem, vet akkurat hvordan du har det!

Jeg tømte tarmen i går, tok koloskopi i dag.

Brukte også Picoprep.

Den smaker jo ikke spesielt godt, men samtidig bedre enn mye annet jeg har smakt.
Jeg tok rett og slett kuttflaten av en sitron og smurte på tunga så jeg ikke kjente annen smak før jeg drakk middelet.

Klarte å holde for nesa mens jeg drakk, og holdt for nesa helt til jeg hadde skylt etter med litt juice for å fjerne smaken.

Hvis du ikke er glad i å drikke veldig mye, tror jeg Picoprep vil være det beste alternativet.  Mange andre typer skal jo blandes ut i store mengder vann, og det vet jeg ikke om jeg hadde klart. 

Ønsker deg lykke til!

Anonymkode: 2a17c...b79

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Virker den? Er det greit å ta den før en koloskopi? Hvis det finnes og kan brukes så gjør jeg helst det. 

Nei, den tømmer ikke tarmen godt nok. Ring sykehuset å hør om det finnes alternativer.

Anonymkode: df89e...e08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Citra-fleet er et alternativ. 

Jeg takler ikke picoprep, men citra-fleet går greit. 

Anonymkode: 5a342...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må jo selvfølgelig ringe sykehuset for å høre om det er noe annet du kan ta, det er ikke noe noen her på kvinneguiden kan svare på. Pico prep er det enkleste. Det er et glass x2. Bland det ut i kaldt vann og svelg. 

Anonymkode: 6bc5e...51b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en liste fra sykehuset over piller og dråper jeg skulle ta istedenfor fordi jeg ikke klarte å drikke den væsken. Ring dem og hør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du må jo selvfølgelig ringe sykehuset for å høre om det er noe annet du kan ta, det er ikke noe noen her på kvinneguiden kan svare på. Pico prep er det enkleste. Det er et glass x2. Bland det ut i kaldt vann og svelg. 

Picoprep og citrafleet er nøyaktig det samme.  Det er bare smaken som er forskjellig. (Appelsin eller sterk sitron)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja den er meget effektiv. Anbefaler å ta den på kvelden, da vil tømming skje i løpet av natten eller tidlig morgen. Den kan gi litt heftige smerter i forkant. Da er du informert 😊 På pakningen står det ift tømming av tarm f.eks før en operasjon. Jeg bruker disse ofte regelmessig, pga kronisk forstoppelse pga sykdom. Ikke ideelt, men helt nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Konsentrer deg om selve svelgingen, ikke smaken. Trikset er å få bevisstheten bort fra smaken slik at du ikke merker den. 

Det er det samme når man først begynner med kontaktlinser. Det er veldig vanskelig i begynnelsen fordi alle fokuserer på selve øyet og syntes det er ubehagelig. Når man fokuserer på fingertippen som fører inn linsen, så plustelig merker man ikke lenger ubehaget i øyet og man får linsen på plass

Anonymkode: ee3b3...d25

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Picoprep og citrafleet er nøyaktig det samme.  Det er bare smaken som er forskjellig. (Appelsin eller sterk sitron)

Det var heller ikke poenget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du må jo selvfølgelig ringe sykehuset for å høre om det er noe annet du kan ta, det er ikke noe noen her på kvinneguiden kan svare på.

Jeg kommer til å ringe sykehuset, men det er ålreit å ha fått noen tilbakemeldinger og tips, sånn at jeg kan spørre mere spesifikke spørsmål. Ofte så er ikke sykehuset så veldig behjelpelige og svarer "det må du bare finne deg i" o.l. 

Derfor spør jeg her inne, fordi jeg regner med at andre har vært igjennom noe lignende og har både gode råd og tips til andre ting man kan prøve. 

Tusen takk for mange fine svar ellers! 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blanda med saft, er akkurat som deg- men en litt sterk saftblandib gjorde susen❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts igjen!

Fant ut at jeg sannsynligvis får mensen på omtrent samme tid som koloskopien. Er det noen som har erfaring med det? Går det greit? Kan jeg bruke kopp som vanlig, eller er det bedre med tampong? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...