AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Eier en leilighet med ex. Han vil bli boende og skal kjøpe ut min halvdel. Men jeg stoler ikke på verdivurderingen til megler. De bommer grovt på salgsprisen i Oslo og jeg risikerer å tape 10-20%. Kan jeg kreve at det holdes en ordinær salgsprosess og så får han by som alle andre? Anonymkode: 35d09...518
smilo Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 Det kan du gjøre. Du kan også hente inn to meglere til og velge en snittpris av de tre prisvurderingene. 2
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. mars 2021 #3 Skrevet 4. mars 2021 Husk at det koster å selge en leilighet også da, stress og slitsomt er det også. Blir mye rydding, forberedelser og stress på deg, hadde jeg vært din eks da, hadde jeg ikke løfta en en finger for å gjøre salgsprosessen enkel. Hadde gjort som smilo over her foreslår, hentet inn to vurderinger til.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #4 Skrevet 4. mars 2021 Det vanlige er å hente inn tre vurderinger ja, og ta utgangspunkt i det. Og husk at det er selger som faktisk bestemmer prisantydning, ikke megler. Megler kan anbefale ja, men skal dere faktisk selge så er det dere som bestemmer. Anonymkode: 688cb...4be 3
Jr.Garcon Skrevet 4. mars 2021 #5 Skrevet 4. mars 2021 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eier en leilighet med ex. Han vil bli boende og skal kjøpe ut min halvdel. Men jeg stoler ikke på verdivurderingen til megler. De bommer grovt på salgsprisen i Oslo og jeg risikerer å tape 10-20%. Kan jeg kreve at det holdes en ordinær salgsprosess og så får han by som alle andre? Anonymkode: 35d09...518 Skulle jeg solgt i Oslo nå, i dette brennhete markedet, så hadde jeg soleklart solgt på normal måte med visninger osv - latt markedet avgjøre prisen. Da behøver man heller ikke lure på om "gikk jeg glipp av 300,000 nå? ". Kan jo gå glipp av flere hundre tusen ved å høre på 1 eller 2 meglere - det er vel knapt en dritt i Oslo i disse dager som går i nææærheten av prisantydning til megler. At samboeren din gjerne vil gjøre det på den måten han foreslår skjønner jeg L O L Endret 4. mars 2021 av Jr.Garcon 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 Snakket med megler i går faktisk. Verdivurdering ≠ salgspris. Budrunder kan gå langt. Men dette forutsetter en del styling. Anonymkode: 955d9...2d5
Glitnir Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 Har forståelse for at du vil ut på det åpne markedet, med mindre dere tar utgangspunkt i noe helt sammenliknbart i området som nettopp er solgt. Men husk at dere da også får betydelige utgifter til megler og salgsprosessen - som dere må dekke halvparten av hver.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 Dersom dere legger boligen ut for salg så behøver ikke samboeren din «by som alle andre», men han kan tre inn i det høyeste budet (forutsatt at han har økonomi til det) Når man tar kostnadene ved boligsalg med i beregningen så må dog boligen gå for en del mer enn takst dersom dette skal lønne seg for deg. Anonymkode: acf12...87f
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 Vært i liknende situasjon nå, men ikke i Oslo. Jeg fikk takst fra flere meglere, men som også var ærlig på at det var utrolig vanskelig å gi en takst nå fordi etterspørselen etter den type bolig var så høy nå, så det kunne fort gå over takst. Det var en kamp, men fikk til en dialog med eksen og ble enig om en pris som megler mente boligen fint kunne gå for (men som var over takst) og som jeg var fornøyd med. Du kan også legge til en kontrakt at du vil dele gevinsten han selger innen en viss periode. Det som gjorde at eksen gikk med på dette var at jeg sa at om han mente det var en fair pris, så ville jeg kjøpe han ut og selge selv. Da snudde han og betalte meg det jeg ba om. Anonymkode: 83b59...39f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå