Gå til innhold

Hvordan redde en støpejern gryte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Har brukt min le creusetgrytr til grytebrød, og nå er den full av brune og svarte flekker 😳 noen som har tips til hvordan redde denne flotte gryta? Skal nå gå til innkjøp av en billigere gryte til grytebrød🤪

Anonymkode: a2c56...7fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

718CC931-65E0-4996-8C31-9EE9C5DFF593.thumb.jpeg.fd7d9ca6625cd558d6ae28d196831a04.jpeg

Endret av Peanut
AnonymBruker
Skrevet

Le creuset er sånne med hvit emalje inni, er det ikke? 

Da er det vel strengt tatt fjerning av flekker fra en emaljebelagt gryte du er ute etter. 

Jeg hadde tenkt meg inn og svare: 

Hvordan redde en støpejernsgryte? 
-Puss vekk all rust med stålull - vask med varmt vann, og stek inn på nytt med olje. voila, god som ny... 

Anonymkode: 8abb8...6d8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Le creuset er sånne med hvit emalje inni, er det ikke? 

Da er det vel strengt tatt fjerning av flekker fra en emaljebelagt gryte du er ute etter. 

Jeg hadde tenkt meg inn og svare: 

Hvordan redde en støpejernsgryte? 
-Puss vekk all rust med stålull - vask med varmt vann, og stek inn på nytt med olje. voila, god som ny... 

Anonymkode: 8abb8...6d8

Ops, ja du har vel rett! 

Skrevet

Apropos ovnsrens. Den her tok brent guffe fra flere år tilbake: D2AE71DD-1753-4B5F-B07C-973F39508202.thumb.jpeg.a0ac96b91503533728b7ecc6705f0553.jpeg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du fornøyd med gryta? Gjorde det samme her, og den ser så stygg ut. Angrer på kjøpet! 

Har ikle fått bort flekkene. 

Anonymkode: 34a11...ed1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Er du fornøyd med gryta? Gjorde det samme her, og den ser så stygg ut. Angrer på kjøpet! 

Har ikle fått bort flekkene. 

Anonymkode: 34a11...ed1

Er fornøyd med alt utenom flekkene! Ser ikke ut! Skal gi rapport her inne om jeg greier å få bukt med dem! 

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd å kokt opp vann med maskinoppvasktab. i gryta?

Anonymkode: f9b42...100

Skrevet

Kanskje prøve med cola (med sukker)?

AnonymBruker
Skrevet

La den koke en stund med vann og oppvaskmaskinpulver.

Anonymkode: a2348...df7

AnonymBruker
Skrevet

Tips fra Le Creusets hjemmeside:

"Hvis det er matrester igjen i pannen eller gryten, fyller du den med varmt vann og lar den stå i bløt i 15–20 minutter. Vask så pannen eller gryten som vanlig.

Du kan bruke nylonsvamper, myke skuresvamper eller skurebørster for å fjerne mer gjenstridige matrester. Bruk ikke gryteskrubber i metall eller harde skuremidler da disse kan skade emaljen."

Anonymkode: e1927...53b

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare brent mel, jeg lar bare gryta stå i bløt litt, så vaskes det greit bort. Evt kan du bruke magic sponge fra rema eller clas ohlson. 

Anonymkode: 4979b...731

Skrevet

Det enkleste er å fylle gryta med vann, kok opp og la stå på svak varme en time eller så. Da blir det bløtlagt. Skuremidler, svamper, maskinoppvasktabletter og annet er meget korrosivt og man risikerer at emaljen får en matt overflate og all mat vil brenne seg fast i fremtiden. 

De sorte prikkene løsner antagelig neste gang du lager en gryterett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...