Gå til innhold

Stikkelsbær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp vært ute og plukket en stor bolle med røde stikkelsbær. Ca. 1 - 1.5 kg tipper jeg. De er veldig søte og gode, men det blir for mye å spise som de er, dessuten holder de seg ferske veldig kort tid.

Hva kan jeg lage av dem? Saft er uaktuelt, og syltetøy er jo også litt kjedelig (er ikke så glad i det). Tenker mer på paier, desserter etc. eller noe annet.

:sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Stikkelsbærpai med marengs

200 g hvetemel

100 g smør

2 ss vann

1 liter stikkelsbær (eller blåbær, tyttebær osv)

ca 1 dl sukker

1,5 ss potetmel

4 eggehviter

2 dl sukker

Smuldre smør og mel og tilsett vann. Elt godt sammen og la hvile i kjøleskap 30 minutter. Trykk ut i en paiform, prikk bunnen og stek ved 180 grader i ca 20 minutter. La skrelte stikkelsbær putre med sukkeret til de mykner. Rør ut potetmel i litt vann og rør det inn i bærblandingen. La avkjøle litt. Pisk eggehviter til stivt skum, visp inn sukkeret, litt om gangen, til en tykk blank masse. Fyll paiskallet med bærblandingen og bre marengsen over. Stek ved 180 grader til marengsen har fått god farge, ca 15 minutter. La avkjøle helt før servering.

Endret av Arkana
Skrevet

Mmm...stikkelsbærpai...namnam...

Jeg husker fra barndommen at vi hadde poser med frosne stikkelsbær i fryseren. Gikk og tok en neve og spiste som snacks mens de var frosne. Herligt!

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Vivian_*
Skrevet
Har nettopp vært ute og plukket en stor bolle med røde stikkelsbær. Ca. 1 - 1.5 kg tipper jeg. De er veldig søte og gode, men det blir for mye å spise som de er, dessuten holder de seg ferske veldig kort tid.

Hva kan jeg lage av dem? Saft er uaktuelt, og syltetøy er jo også litt kjedelig (er ikke så glad i det). Tenker mer på paier, desserter etc. eller noe annet.

:sjenert:

Du kan kverne dem i hurtigmixeren med litt sukker og da bruke som rå syltetøj, fyll i kaker, dessert.

Jeg tar av blomst og stilk, vasker og tørker dem og legger dem i plastpose i fryseren. Jeg har nemlig mange stikkelsbær. Du kan da legge en håndfull bær i bunnen av creme brulee bollene, evt med litt sukker, hell på creme brulee blandingen og stek i vannbad som vanligt.

Ellers kan du bruke bærene (også de frozne ) i paier.

Hvis du liker det kan de brukes til chutney.

Skrevet
Du kan kverne dem i hurtigmixeren med litt sukker og da bruke som rå syltetøj, fyll i kaker, dessert.

Jeg tar av blomst og stilk, vasker og tørker dem og legger dem i plastpose i fryseren. Jeg har nemlig mange stikkelsbær. Du kan da legge en håndfull bær i bunnen av creme brulee bollene, evt med litt sukker, hell på creme brulee blandingen og stek i vannbad som vanligt.

Ellers kan du bruke bærene (også de frozne ) i paier.

Hvis du liker det kan de brukes til chutney.

Hu i Svingen postet innlegget for to år siden, så jeg regner med at hun har blitt kvitt stikkelsbærene nå. :roll:

Skrevet
:ler: Man har alltid bruk for bærtips vettu Bada. ;)
Skrevet

Takk til Vivian forresten. :blomst:

Skrevet

Og når det gjelder bærene i det opprinnelige innlegget, så ligger de fortsatt på sprit for å bli likør. :sjenert: Kanskje litt lenge? jaja...

Skrevet
Og når det gjelder bærene i det opprinnelige innlegget, så ligger de fortsatt på sprit for å bli likør. :sjenert: Kanskje litt lenge? jaja...

Nei! Det er jo perfekt! Dess lengre dess bedre. :)

Skrevet

Sier du det? Da må jeg nesten gå til skritt 2 i oppskriften...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...