AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Hei! Vi går igjennom et brudd nå. Jeg får hovedomsorgen for barna, og ser nå etter nytt bosted. men i følge moren min er det slik at den med hovedomsorgen kan kreve å få bo i boligen de bor i fra før. Stemmer dette? Jeg har i utgangspunktet tenkt til å flytte. Siden han nekter å flytte, men hvis det er slik at jeg kan «kreve» boligen siden jeg får hovedomsorgen? Moren min fikk vite dette da hun skilte seg med små barn, men jeg har personlig aldri hørt om det. hjelp? Anonymkode: e3719...42d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 Ja det stemmer. Den med hovedansvar beholder felles bolig. Det spiller ingen rolle om han ikke vil flytte. Folk nekter å flytte fra boligene sine hver dag av forskjellige grunner. Samfunnet har tvangsmidler for å få folk ut. Anonymkode: 82d48...638
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #4 Skrevet 4. mars 2021 Det er ikke noe lov om det nei. Anonymkode: a354d...6de 9
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #5 Skrevet 4. mars 2021 Hvor står dette hen? jeg har midler til å leie, men ikke kjøpe han ut (jeg eier bare 25%). jeg trenger å vite hvor man finner dette, så jeg kan evnt henvise til det. ts Anonymkode: e3719...42d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor står dette hen? jeg har midler til å leie, men ikke kjøpe han ut (jeg eier bare 25%). jeg trenger å vite hvor man finner dette, så jeg kan evnt henvise til det. ts Anonymkode: e3719...42d Da har du ikke muligheten til å beholde boligen, og må flytte ut. Anonymkode: 0ad22...24e 16
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 Ekteskapsloven § 67. Særregler om felles bolig og innbo. Når særlige grunner taler for det, kan en ektefelle uten hensyn til tidligere eierforhold kreve å overta: a.fast eiendom eller andel av fast eiendom som utelukkende eller hovedsakelig har tjent til felles bolig, hvis ikke den andre har odelsrett til eiendommen, eller den er ervervet fra hans eller hennes slekt ved arv eller gave, b.andel eller aksje i boligselskap eller obligasjon som ektefellenes rett til leie av felles bolig har vært knyttet til, c.leiekontrakt om retten til den felles bolig, eller d.vanlig innbo i det felles hjemmet. Ved vurderingen skal det legges vekt på ektefellenes og barnas behov. Så ja, du kan kreve det, men det er ikke sikkert du får medhold, f.eks. boligen tilhører hans slekt osv. Du kan derimot ikke kreve at han fortsetter å stå som eier og du leier. Anonymkode: e96a1...68e
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 Okei. eiendommen tilhører ikke noen av våres slekt. Vi er ikke gift, bare samboere. Så faller vel ut av det. men da veit jeg det. Takk 🙂 Anonymkode: e3719...42d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Okei. eiendommen tilhører ikke noen av våres slekt. Vi er ikke gift, bare samboere. Så faller vel ut av det. men da veit jeg det. Takk 🙂 Anonymkode: e3719...42d Det gjelder en tilsvarende regel for samboere. Men du virker ikke spesielt oppatt av å overta boligen. Da er det like greit å få ut andelen din av husets markedsvedi og kjøpe noe nytt. Anonymkode: 82d48...638
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #10 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Okei. eiendommen tilhører ikke noen av våres slekt. Vi er ikke gift, bare samboere. Så faller vel ut av det. men da veit jeg det. Takk 🙂 Anonymkode: e3719...42d Dere er ikke gift, ikke eier du mer enn 25%. Og allikevel tenkte du at det var en god idé å få barn sammen? Jaja, se hvordan det gikk. Anonymkode: f6482...b9d 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #11 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere er ikke gift, ikke eier du mer enn 25%. Og allikevel tenkte du at det var en god idé å få barn sammen? Jaja, se hvordan det gikk. Anonymkode: f6482...b9d Du var en ekte dust du 😁👍🏻 Mange samboere får barn. Du må henge langt etter om du mener at folk som ikke er godt gift eller eier hele boligen sin ikke burde få barn. Anonymkode: e3719...42d 6
Gjest Smeltemann Skrevet 4. mars 2021 #12 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dere er ikke gift, ikke eier du mer enn 25%. Og allikevel tenkte du at det var en god idé å få barn sammen? Jaja, se hvordan det gikk. Anonymkode: f6482...b9d Om alle var like kloke som deg ville verden vært utdødd 😂😂😂😂 Bra du må være så sikker før du formerer deg.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #13 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det gjelder en tilsvarende regel for samboere. Men du virker ikke spesielt oppatt av å overta boligen. Da er det like greit å få ut andelen din av husets markedsvedi og kjøpe noe nytt. Anonymkode: 82d48...638 Hei. nei jeg beholder gjerne boligen, men jeg ønsker ikke å krangle med han om det blir sånn. så jeg holder tilbake i tilfelle han ikke ønsker det, da blir jeg vel den gale eksen som knabba hus, barn og dyr fra han. Men snakke med han om det skal jeg. Da er det bare å finne seg ny bolig Ts. Anonymkode: e3719...42d
Majott Skrevet 4. mars 2021 #14 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. nei jeg beholder gjerne boligen, men jeg ønsker ikke å krangle med han om det blir sånn. så jeg holder tilbake i tilfelle han ikke ønsker det, da blir jeg vel den gale eksen som knabba hus, barn og dyr fra han. Men snakke med han om det skal jeg. Da er det bare å finne seg ny bolig Ts. Anonymkode: e3719...42d Har du råd til å betale han ut da, ettersom han eier 75% av boligen? Og skal også ha 75% av prisstigning på boligen. Det blir kanskje for mye lån for deg?
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #15 Skrevet 4. mars 2021 Majott skrev (40 minutter siden): Har du råd til å betale han ut da, ettersom han eier 75% av boligen? Og skal også ha 75% av prisstigning på boligen. Det blir kanskje for mye lån for deg? Ts tror visst hun bare kan få hele boligen 😅 Anonymkode: f6482...b9d 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #16 Skrevet 4. mars 2021 Du kan ikke lure ham på den måten. Du eier 25%. Han eier 75%. Har du ikke råd, så har du ikke råd til å beholde huset. La heller din ex kjøpe ut dine 25% iht.dafen prisantydning. Anonymkode: 08495...e84
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #17 Skrevet 4. mars 2021 Ts her. noen av de siste komme ratene her må komme fra noen rimelig rusa folk 😂👍🏻 men nei jeg har ikke råd til å betale han ut på noen hold, så det blir som det blir 😁 Anonymkode: e3719...42d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #18 Skrevet 4. mars 2021 Majott skrev (59 minutter siden): Har du råd til å betale han ut da, ettersom han eier 75% av boligen? Og skal også ha 75% av prisstigning på boligen. Det blir kanskje for mye lån for deg? Det går ikke at jeg kjøper han ut, så det blir at jeg må leie 😁 han foreslo at jeg kunne bo her i 1-2år først. Men så ombestemte han seg. Så da får jeg bare lete videre etter leilighet 👍🏻 - ts Anonymkode: e3719...42d
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #19 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her. noen av de siste komme ratene her må komme fra noen rimelig rusa folk 😂👍🏻 men nei jeg har ikke råd til å betale han ut på noen hold, så det blir som det blir 😁 Anonymkode: e3719...42d En jeg kjenner lot ekskona få huset når det ble slutt. De eide det 50-50, og det var ikke lån på huset. Så det går jo an å prøve seg;) Anonymkode: e63c4...0fe
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #20 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ekteskapsloven § 67. Særregler om felles bolig og innbo. Når særlige grunner taler for det, kan en ektefelle uten hensyn til tidligere eierforhold kreve å overta: a.fast eiendom eller andel av fast eiendom som utelukkende eller hovedsakelig har tjent til felles bolig, hvis ikke den andre har odelsrett til eiendommen, eller den er ervervet fra hans eller hennes slekt ved arv eller gave, b.andel eller aksje i boligselskap eller obligasjon som ektefellenes rett til leie av felles bolig har vært knyttet til, c.leiekontrakt om retten til den felles bolig, eller d.vanlig innbo i det felles hjemmet. Ved vurderingen skal det legges vekt på ektefellenes og barnas behov. Så ja, du kan kreve det, men det er ikke sikkert du får medhold, f.eks. boligen tilhører hans slekt osv. Du kan derimot ikke kreve at han fortsetter å stå som eier og du leier. Anonymkode: e96a1...68e Dette omhandler mulighet for å kjøpe, ikke mulighet for å få uten vederlag. Anonymkode: de1e9...04c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå