Tvist Skrevet 4. mars 2021 #1 Del Skrevet 4. mars 2021 Hvis jeg planter frø fra tomater med lite smak, blir tomatene på plantene også smakløse? Eller kan de bli bra, om de får det de trenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #2 Del Skrevet 4. mars 2021 Regner med at du tenker på å ta frø fra en tomat? Det er ikke å anbefale, for det første kan du risikere å spre virus og sykdommer vi ikke har i Norge dersom den er importert. Og for det andre kan det være en F1 hybrid, da er det umulig å vite hva du ender opp med. Dersom det ikke er en F1 vil du få akkurat det det samme som du planter, med mindre den er krysspollinert, da blir det ukjent igjen. Det er ingen garanti for at sånne vil gi noe særlig avling, så du risikerer i tillegg å legge ned masse stell i en plante uten å få noe særlig tilbake. Og så er det lurt å vite om det er busk, ranke osv, da de skal stelles på forskjellig måte. Kjøp heller frø som har den tomatkvaliteten du ønsker, da vet du hva du får. Anonymkode: 85dfc...0ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 4. mars 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Regner med at du tenker på å ta frø fra en tomat? Det er ikke å anbefale, for det første kan du risikere å spre virus og sykdommer vi ikke har i Norge dersom den er importert. Og for det andre kan det være en F1 hybrid, da er det umulig å vite hva du ender opp med. Dersom det ikke er en F1 vil du få akkurat det det samme som du planter, med mindre den er krysspollinert, da blir det ukjent igjen. Det er ingen garanti for at sånne vil gi noe særlig avling, så du risikerer i tillegg å legge ned masse stell i en plante uten å få noe særlig tilbake. Og så er det lurt å vite om det er busk, ranke osv, da de skal stelles på forskjellig måte. Kjøp heller frø som har den tomatkvaliteten du ønsker, da vet du hva du får. Anonymkode: 85dfc...0ad Ja, gjorde det i fjor, en av dem er fortsatt i live, de andre døde av lite sol i vinter. Kjenner til problemet med at man ikke skal plante potet og hvitløk fra matbutikk, men tomat visste jeg ikke. Uansett havner mine tomater ikke i jorda ute, har ikke egen hage. Så da må jeg vel også være forsiktig med jorda, og ikke hive den i matavfallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #4 Del Skrevet 4. mars 2021 Viruset sitter i skallet, så om du plukker ut frøene vil du ikke få med smitte. Men ville valgt norske tomater uansett. Vil tro de ikke blir bedre på smak enn orginaltomaten. Anonymkode: 34139...61f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå