AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Jeg skal være privatist i matematikk og forbereder meg med øvingsoppgaver. Kan noen vise meg denne oppgaven? Det er mange slike oppgaver meg jeg finner ikke noe løsningsforslag (lærer bedre ved å se hvordan den løses først) A) Sett inn fire punkter i GeoGebra. Lag linjer mellom to og to av punktene, slik at den ene er stigende og den andre synkende. Vis x og y verdiene til hvert punkt. B) forklar hva stigningstallet og konstantleddet til hver av grafene forteller oss. C) bestem koordinatene til skjæringspunktet mellom grafene både grafisk og ved regning. Anonymkode: c9ead...ad1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 Y=ax+b, hvorav a er stigningstall, og b er konstantledd. Feks om funksjonen er y=2x + 3. Da vil x stå på null, når y står på 3. (2*0 + 3 = 3) (koordinatene 0,3) Når x er 1, vil y stå på 5 (2*1 + 3 = 5) (koordinatene 1,5) Når x er 2, står y på 7 ( 2*2 + 3 = 7) (koordinatene 2,7) Skjønner? Her er jo 3 konstantleddet. A viser hvor mye grafen stiger når x øker med 1. Altså da vet vi nå at for hver x vi går bortover, så må vi 2 y oppover. Jeg har ikke geogabra, men kanskje det hjelper litt med forklaringa allikvel. Håper noen andre rekker å svare litt mer fornuftig, har litt dårlig tid akkurat nå. 😅 Skjæringspunktet er der linjene krysser hverandre. Fant et bilde fra nett, legger ved det Geogabra ligger det masse videoer ute om, så det er bare å ta en titt på de Anonymkode: dc763...fd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå