Gå til innhold

Er Labradorer virkelig regnet for å være blant de smarteste hundene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For all del de er herlige, men kan ikke si at labradorene jeg kjenner virker spesielt smarte. 

Anonymkode: 4102e...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nå er ikke eierne av labrador-hunder spesielt smarte, heller. Typisk gjennomsnittet som liker labrador. Kan ikke forvente så voldsom utvikling av labradorer, da.

Anonymkode: c9874...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina

Nei, ikke i nærheten engang. Bullterrier og  Dalmatiner er de "smarteste" hunderasene. Border Collien er også smart, fordi de lærer raskt. 

Endret av Bet-t-ina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nåja, litt smarte må de jo være for å kunne benyttes som førerhunder. Les gjerne HER om et par som driver på med opplæring av førerhunder for blant annet døvblinde.

Anonymkode: 7883d...2b2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bordercollie og puddel er topp 2

Anonymkode: 34512...037

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde de var kjent for å være ganske dumme :ler: 

Anonymkode: 1a5cf...abc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Bet-t-ina skrev (5 timer siden):

Nei, ikke i nærheten engang. Bullterrier og  Dalmatiner er de "smarteste" hunderasene. Border Collien er også smart, fordi de lærer raskt. 

Har dalmatiner og den er mye klokere enn meg. 

Anonymkode: cb6a6...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er smarte som i veldig lettlærte og menneskekjære. De gjør anything for mat og kos. 🙈

Anonymkode: 11e14...d37

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart er et litt dårlig ord på hund, synes jeg. Hvor lett en hund er å trene handler mye om hvor lette de er å motivere. Hvor villig er de til å jobbe for en godbit eller en leke, hvor høy verdi har det for dem?

Labradorer generelt (det er selvsagt unntak) er særdeles glad i mat, og er derfor veldig trenbare fordi de er villige til å gjøre MYE for å få en godbit. Jeg vet om labradorer som er så glade i mat at du kan trene dem kun med tørrfor og de sikler av forventning og iver.

Men så sant en hund er interessert i få belønningen, så er det ofte hvor "smart" eier er som avgjør. Jeg har sett flere som beskylder sin hund for å være "dum" når det er de som ikke er gode trenere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Labradorer er på generelt grunnlag ikke spesielt smarte hunder. 

Men Jack Russel Terrier er det! 

Anonymkode: e536a...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes labrador er lette å ha med å gjøre, de vil forstå mennesker, prøver seg frem, spesielt om de blir motivert med mat. Jeg tenker jo det er en "smart" egenskap å ville tekkes mennesker.  Det er jo en grunn til at de er populære som førerhunder, de er veldig serviceinnstilte. 

Jobbet på dyreklinikk før, og bortsatt fra at de er litt store (og tunge/feite!) og av og til litt voldsomme (for glade), er det generelt veldig lett og greit å ha med en labrador, selv i ukjente miljø og skumle situasjoner gjør de så godt de kan selv om det er uvant, de skjønner hva vi vil de skal gjøre og stoler generelt på mennesker. Andre hunder er mer skeptiske og motsetter seg å gjøre skumle ting hos ukjente mennesker, og må en måte er jo det "smartere" å ikke stole på alle. Men in the long run er det jo en god egenskap å føye de som prøver å hjelpe 🤷

Anonymkode: 11e14...d37

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Labradorer er lydighets-intelligente. De er generelt glade i mat, og de er også glade i å glede eieren. De liker oppmerksomhet og ros.

Lister som 'mest intelligente hunderaser' stemmer ofte ikke, da testene som blir gjort baserer seg mer på 'hvor villig er denne rasen til å jobbe'. Raser som er mer strie og ikke synes det er så viktig å glede eieren eller jobbe for mat/leke, havner nederst på slike lister selv om de er ekstremt intelligente. De er bare ikke intelligente på den måten vi mennesker verdsetter høyest: nemlig lydighet. 

Anonymkode: f0dd3...572

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...