Gå til innhold

Spiser sjokolade hver dag - diabetes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke verdens beste kosthold. Jeg prøver å legge om men jeg er ikke flink nok til at jeg greier det.

Det verste er at jeg er "avhengig" av sjokolade. Evt is, evt begge deler. Jeg spiser så og si hver dag. Før var det 200g om dagen, nå er det heller en stor plate eller to på helg og heller en stor is og en liten 60g plate dagen (nei, det er ikke bedre) prøver å skremme meg selv med at jeg kan bli overvektig uten at det hjelper. 
Jeg vil ikke slutte å spise sjokolade, men jeg vil trappe ned. Og i perioder hvor jeg liksom ikke skal spise sjokolade så greier jeg ikke tenke på noe annet enn sjokolade.

Jeg prøver erstatte med "sunnere" sjokolade, med frukt og nøtter men det funker ikke. For det er ikke sjokolade.

Jeg har holdt på sånn i 5-6 år nå.

Er det nå en stor risiko for at jeg pådrar meg diabetes etterhvert? Jeg kan lite om diabetes, men har forstått det slik at hvis det ikke er medfødt kan man få det av kosthold?

Nå er påskeeggene kommet i butikkhyllene og nå går det hardt i påskeeggene.🙈🙈

Det er dyrt og vettu! Men det hjelper ikke. Jeg MÅ ha det. Hadde jeg vært narkoman hadde jeg aldri blitt rusfri

Anonymkode: 86f55...589

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bytt til frukt og mørk sjokolade i ukedagene og skei ut lørdag.

Og spis normalt kosthold. 

Anonymkode: 50a46...fcf

AnonymBruker
Skrevet

Ja, man kan selvfølgelig få diabetes type 2 av dårlig kosthold. Jo høyere kroppsvekt, jo større risiko. Så lenge du har et fornuftig kosthold og er aktiv, så er det mindre risiko men du spiser daglig 1000 kcal i sjokolade som vil hente deg inn på et tidspunkt.

200g til 40 kr dageb utgjør 15000 kr i året, eller 90.000 kr for 6 år. Er sjokoladen verdt det?

Du må slutte. Så kan du unne deg lørdagsgodteri. Ikke helgegodteri - kun lørdagen. 

Anonymkode: ea8b9...ca6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over problemet. Det er bra! :)

Nå må du gjøre noe med det. Hva om du faktisk nå får diabetes, og du visste at du kunne ha forhindret det? Hvordan ville du følt deg da? Er ikke tanken på en så alvorlig sykdom skummel? 

Anonymkode: 3a681...c80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, man kan selvfølgelig få diabetes type 2 av dårlig kosthold. Jo høyere kroppsvekt, jo større risiko. Så lenge du har et fornuftig kosthold og er aktiv, så er det mindre risiko men du spiser daglig 1000 kcal i sjokolade som vil hente deg inn på et tidspunkt.

200g til 40 kr dageb utgjør 15000 kr i året, eller 90.000 kr for 6 år. Er sjokoladen verdt det?

Du må slutte. Så kan du unne deg lørdagsgodteri. Ikke helgegodteri - kun lørdagen. 

Hvor lang tid med dårlig kosthold er det snakk om? 

Hvis man spiser Fjordland i 6 måneder, får man diabetes da? 

Anonymkode: dbf33...476

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lang tid med dårlig kosthold er det snakk om? 

Hvis man spiser Fjordland i 6 måneder, får man diabetes da? 

Nei, det får du nok ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med dårlig kosthold så mener jeg ensidig. Men i ft middager har dette bedret seg. Jeg hadde en periode hvor jeg spiste veldig mye frossenpizza, men nå varierer jeg mer, men fortsatt går det i de samme rettene. Eksempel på ukesmeny:

tacofredag, laks og potet, lørdagspizza (hjemmelaget) Pasta bolognese, lasagne,  fiskepinner, kyllingwok, italiensk gryterett. 
Det går veldig mye i pastaretter. Jeg er generelt matlei og lite kreativ i matveien. Jeg synes heller ikke det er moro å lage mat så jeg er ikke den veldig kreative av meg. Jeg spiser som regel en banan til frokost og så resten av dagen uten mat før middag. På vei hjem fra jobb kjøper jeg sjokoladen.. 

målet er å spise mer variert, sunnere, sjokolade bare på lørdager og måltider oftere ila dagen. Men jeg er som sagt matlei og matpakker og piss frister så lite

Har endelig funnet wtt knekkebrød jeg liker. Musliknekkebrød. Så nå kan jeg endelig kutte polarbrødet som basically er det eneste brødet jeg liker

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vet. Det blir sykt mye penger av det til slutt. Det er jo basically som å røyke eller snuse liksom

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

målet er å spise mer variert, sunnere, sjokolade bare på lørdager og måltider oftere ila dagen. Men jeg er som sagt matlei og matpakker og piss frister så lite

Mer variert og sunnere er selvfølgelig veldig bra, men det å spise oftere er ikke det.

De eneste grunnene til å skulle spise oftere, er om man er undervektig. For da trenger man jo all næringen man kan få. Eller - men det ser ikke ut til å være tilfelle for deg - om man overspiser når man da får mat igjen. 

Hva om du tester ut periodisk faste? F.eks. 16:8? Folk er jo veldig forskjellige når det gjelder mat og kosthold, men mange, jeg, for eksempel, trives best med å droppe frokost og ikke spise før et stykke utpå dagen. Det gjør ikke til at jeg spiser mer til lunsj (som jeg tar i to-tida). Snarere tvert imot, føles det som. Jeg er aldri kjempesulten da, så det blir bare en ganske liten porsjon.

Det er altfor mye snakk om at man bør spise ofte, eller at man ikke bør "sulte seg", men sannheten er at for en voksen person som ikke er syk eller undervektig, så er det bare sunt for kroppen om man går uten mat i en del timer hver dag.

Anonymkode: b578c...917

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har diabetes type 2. Det er ikke så ille at jeg må bruke medisin ennå, men jeg var som deg før. Jeg er ekstremt glad i søtsaker og spesielt sjokolade. Jeg kunne spise opp en sjokolade på 200 gram uten problemer. I helgene ble det gjerne 2 sjokolader + annet digg og snop. For meg så var det alt snopet og all colaen jeg drakk som var årsaken. Kostholdet mitt var normalt. Jeg har kuttet kraftig ned på brus og snop de siste årene. Jeg unner meg 0,5 liter cola zero, en liten sjokolade og litt snacks. 

Du kan få diabetes 2 senere i livet, men det er ikke sikkert. Jo mer vekt, jo høyere risiko. Jeg har gått over til litt mørkere sjokolade og mindre sjokolade. Men jeg skeier litt ut sånn som i påsken, 17. mai, jul osv. Men jeg er mer bevisst på det nå enn jeg var før. 

Spis mer frukt, grovt brød, grove knekkebrød, magert pålegg o.l. og aktivitet. Jeg har klart å få blodsukkeret mitt ned på normalt nivå igjen ved å gjøre noen få justeringer i kostholdet mitt. 

Endret av Kittykat
AnonymBruker
Skrevet
Kittykat skrev (Akkurat nå):

Jeg har diabetes type 2. Det er ikke så ille at jeg må bruke medisin ennå, men jeg var som deg før. Jeg er ekstremt glad i søtsaker og spesielt sjokolade. Jeg kunne spise opp en sjokolade på 200 gram uten problemer. I helgene ble det gjerne 2 sjokolader + annet digg og snop. For meg så var det alt snopet og all colaen jeg drakk som var årsaken. Kostholdet mitt var normalt. Jeg har kuttet kraftig ned på brus og snop de siste årene. Jeg unner meg 0,5 liter cola zero, en liten sjokolade og litt snacks. 

Du kan få diabetes 2 senere i livet, men det er ikke sikkert. Jo mer vekt, jo høyere risiko. Jeg har gått over til litt mørkere sjokolade og mindre sjokolade. Men jeg skeier litt ut sånn som i påsken, 17. mai, jul osv. Men jeg er mer bevisst på det nå enn jeg var før. 

Spis mer frukt, grovt brød, grove knekkebrød, magert pålegg o.l. og aktivitet. Jeg har klart å få blodsukkeret mitt ned på normalt nivå igjen ved å gjøre noen få justeringer i kostholdet mitt. 

Får ikke tynne mennesker diabetes? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det hender, men overvekt/fedme er en svært stor risikofaktor for diabetes 2. Så de aller fleste med denne sykdommen har overvekt/fedme.

Og motsatt: Det er sjelden å se en person med stor overvekt som IKKE har denne sykdommen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo, men overvekt er en stor risikofaktor når det gjelder diabetes type 2. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er altfor mye snakk om at man bør spise ofte, eller at man ikke bør "sulte seg", men sannheten er at for en voksen person som ikke er syk eller undervektig, så er det bare sunt for kroppen om man går uten mat i en del timer hver dag.

Og det er stort sett bare overvektige som mener at man ikke bør sulte seg og at det er viktig å få i seg mat og at man ikke skal være sulten. Noe de ofte overfører til barna og kjæledyrene sine.

Et helt ekstremt eksempel her, var en i " My 600 lb. life", som sa at det jo var en livsnødvendighet å få i seg mat, hvorpå Dr No svarte: "But you have 4 years of food in you! You don't need to eat!"

Jeg tror mange glemmer at fettlagre faktisk er noe kroppen kan tære på i magrere tider. Folk med store mengder fett trenger faktisk ikke mat for overlevelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mer variert og sunnere er selvfølgelig veldig bra, men det å spise oftere er ikke det.

De eneste grunnene til å skulle spise oftere, er om man er undervektig. For da trenger man jo all næringen man kan få. Eller - men det ser ikke ut til å være tilfelle for deg - om man overspiser når man da får mat igjen. 

Hva om du tester ut periodisk faste? F.eks. 16:8? Folk er jo veldig forskjellige når det gjelder mat og kosthold, men mange, jeg, for eksempel, trives best med å droppe frokost og ikke spise før et stykke utpå dagen. Det gjør ikke til at jeg spiser mer til lunsj (som jeg tar i to-tida). Snarere tvert imot, føles det som. Jeg er aldri kjempesulten da, så det blir bare en ganske liten porsjon.

Hei og takk for grundig svar!

Akkurat fasting tror jeg ikke er tingen for meg da jeg har en meget fysisk krevende jobb som innebærer at jeg står på beina hele dagen, løfter mye tungt og generelt er i aktivitet. Hvis jeg begynner å faste er jeg redd jeg kan besvime (noe det er krise hvis jeg gjør. Jeg kan ramle nedi en maskin og dø feks 🙈

Ja - det er en grunn til at jeg har spist så mye drit uten å bli overvektig 😅

• Liker 2
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff kjenner meg veldig igjen. Jeg spiser også sjokolade hver dag - innser det er for mye men mangler motivasjon til å slutte helt. Har nå gått til anskaffelse av en safe til å låse inn sjokoladen: https://www.coolstuff.no/Kitchen-Safe?utm_source=Google&utm_campaign=871563504&utm_term=&utm_content=43332709669&gclid=CjwKCAiAp4KCBhB6EiwAxRxbpEySAzh6nHzilCX8ygGU7bSyjTCp_CdFULdvWn7-ffp9Ti7gxA2HsBoClmQQAvD_BwE Da kan man f.eks. tillate seg 2-3 biter hver dag og så låser man inn sjokoladen igjen til dagen etterpå. Men man må stålsette seg litt når safen åpner seg sånn at man ikke bare kaster i seg hele når man først får tilgang.

Anonymkode: 6df75...593

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er som deg, og jeg har kuttet godteri, is og kaker helt ut etter mange mislykkede forsøk på å trappe ned. Du sier ikke til en alkoholiker «men du kan jo bare drikke litt i helgene?». Sånn er det for meg også, jeg kan ikke bare spise litt sjokolade. Jeg vil ikke la avhengigheten styre livet mitt. Jeg var heller ikke veldig stor, BMI på 26. Men nå raser jeg ned i vekt uten å slanke meg, og det er en stor motivasjon for å ikke sprekke. 

Anonymkode: 91261...520

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jo, men sjeldent diabetes 2. Personlig har jeg aldri hørt om en tynn person som har diabetes 2. De jeg kjenner som er slanke og har diabetes har type 1. Selv er jeg overhodet ikke bekymret for diabetes da jeg er veldig slank. 

Jeg spiste mye sjokolade før, helt til jeg kuttet ut favorittsjokoladen. Det hjalp veldig. Det kan hende det er greit å gjøre det på den måten hvis du vil kutte ned på inntaket, men kutte det ut helt. jeg savner ikke denne sjokoladen nå, og det er flere år siden jeg kjøpte den sist. Følte at den var veldig avhengighetsskapende, og jeg ville bare ha mer og mer. Da var det bedre å velge noe som jeg kunne kontrollere litt bedre. 

Anonymkode: fa849...b38

AnonymBruker
Skrevet

Skulle nesten trodd jeg hadde opprettet denne tråden og glemt det, eller vært noen av svarerne som sliter med det samme 🤣 Mager trøst å vite at vi er fler ;)

Det som hjelper meg, er å ta tilskudd av krom. Samtidig anbefaler jeg deg å kjøpe en sjokolade du egentlig ikke liker, eller bare liker litt. Da vil søtsuget bli mettet mye fortere fordi det ikke er så godt som du husker, mens smaken av sjokolade er der. Du får iallefall redusert inntaket litt...

Dessverre klarer jeg bare å leve sånn i kortere perioder, så vil følge denne tråden i håp om gode tips selv.

Anonymkode: a4b4a...169

AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke diabetes av noe man spiser, men av å ha for mye fett på kroppen.

Anonymkode: baaec...a17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...