Bruspulver Skrevet 4. mars 2021 #1 Del Skrevet 4. mars 2021 Jeg sluttet på p-piller i september 2020 etter å ha brukt det i nesten 10 år. Jeg gikk rett i syklus med eggløsning bare noen dager etterpå (ble gravid, men endte i kjemisk). De første månedene har jeg hatt normale sykluser på 27-28d, men forrige måned ble syklusen 33d lang (dette er også måneden brukte jeg EL-tester for første gang). Denne måneden ser det imidlertid ut til at syklusen blir enda lengre, med en foreløpig estimert lengde på 36d. Noen som har opplevd det samme? Det er jo fryktelig kjedelig at en syklus skal ta så innmari lang tid... Jeg er heller ikke helt overbevist om at jeg har hatt EL enda denne syklusen. Ut fra EL-tester den siste tiden har LH-nivåene økt, men ingen av testene har hittil gitt en teststrek som er like sterk/sterkere enn kontrollstripen. Kjenner jeg begynner å bli litt motløs. Legger ved bilde av EL-testresultatene hittil i syklusen og oversikt over sykluslengde siden jeg sluttet på prevensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 4. mars 2021 #2 Del Skrevet 4. mars 2021 Ja, det er dessverre ikke uvanlig at syklusene har variert lenge det første året etter p-pilleslutt. Vet godt hvor frustrerende det er, spesielt når man først opplever en ganske OK sykluslengde, og så forverrer det seg med tiden. Mitt første år var helt koko. Nå prøver jeg på sistemann, og også denne gangen har jeg hatt ulik sykluslengde. Har ikke like mye tid lenger, så jeg måtte gå til gynekolog for å få stabilisert det med medisinhjelp. Jeg ville fortsatt med EL-testingen om jeg var deg. Og så finner du ut etterhvert hvor lang denne syklusen faktisk ble. Må nok kanskje gi det utover våren for å se om du har fått "fast" ny syklus på rundt 35 dager eller hva. Og om dette frustrerer deg ekstremt mot sommeren, så kan du vurdere en time hos privat gynekolog for enkel eggløsningsstimuli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruspulver Skrevet 4. mars 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 4. mars 2021 Amatariel skrev (8 minutter siden): Ja, det er dessverre ikke uvanlig at syklusene har variert lenge det første året etter p-pilleslutt. Vet godt hvor frustrerende det er, spesielt når man først opplever en ganske OK sykluslengde, og så forverrer det seg med tiden. Mitt første år var helt koko. Nå prøver jeg på sistemann, og også denne gangen har jeg hatt ulik sykluslengde. Har ikke like mye tid lenger, så jeg måtte gå til gynekolog for å få stabilisert det med medisinhjelp. Jeg ville fortsatt med EL-testingen om jeg var deg. Og så finner du ut etterhvert hvor lang denne syklusen faktisk ble. Må nok kanskje gi det utover våren for å se om du har fått "fast" ny syklus på rundt 35 dager eller hva. Og om dette frustrerer deg ekstremt mot sommeren, så kan du vurdere en time hos privat gynekolog for enkel eggløsningsstimuli. Tusen takk for svar Amatariel! Var stygt redd for at det kanskje kan være en av årsakene... får vel bare prøve å holde tålmodigheten i sjakk noen måneder til og se hvordan ting utvikler seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #4 Del Skrevet 4. mars 2021 Eg har akkurat samme "problemet". Starta raskt opp med eggløysing og syklus,men den blir bare lenger og lenger for kvar runde. Eg starta på 34 dager, men denne syklusen blir 48... Har kontakta gynekolog for å sjekke ut om ting er ok (har iallefall ikkje funne noko enda), men det også tar jo innmari lang tid med nesten to mnd for kvar prøve periode. Eg synes at det var til hjelp med EL-tester, mest for å gi meg litt peiling på når eg bør forvente mensen. Det tok vel 3-4 mnd før eg starta med EL-tester, det var litt nedslåande at eg gjekk og venta på mensen før eg i det heile tatt hadde hatt eggløysing. Når en trur en har komt over IKM, da blir en skuffa over negative tester da! Eg bruker samme appen som deg i øverste bildet, og kan betrygge deg med at mine sykluser varierer mykje opp og ned, og eg har fått topper på opp til 0,8. Men når eggløysinga først kom, så var det fortsatt tydeleg! Legger ved eit bilde her (med zooma ut skala, sidan eg hadde så mange dager). Anonymkode: 9a761...882 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 4. mars 2021 #5 Del Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): men det også tar jo innmari lang tid med nesten to mnd for kvar prøve periode. Ja det er akkurat det. Tidligere da jeg var prøver hadde jeg en gang et helt år med kun 5 pp'er i. Føler ikke akkurat at oddsen er så god da nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruspulver Skrevet 4. mars 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eg har akkurat samme "problemet". Starta raskt opp med eggløysing og syklus,men den blir bare lenger og lenger for kvar runde. Eg starta på 34 dager, men denne syklusen blir 48... Har kontakta gynekolog for å sjekke ut om ting er ok (har iallefall ikkje funne noko enda), men det også tar jo innmari lang tid med nesten to mnd for kvar prøve periode. Eg synes at det var til hjelp med EL-tester, mest for å gi meg litt peiling på når eg bør forvente mensen. Det tok vel 3-4 mnd før eg starta med EL-tester, det var litt nedslåande at eg gjekk og venta på mensen før eg i det heile tatt hadde hatt eggløysing. Når en trur en har komt over IKM, da blir en skuffa over negative tester da! Eg bruker samme appen som deg i øverste bildet, og kan betrygge deg med at mine sykluser varierer mykje opp og ned, og eg har fått topper på opp til 0,8. Men når eggløysinga først kom, så var det fortsatt tydeleg! Legger ved eit bilde her (med zooma ut skala, sidan eg hadde så mange dager). Anonymkode: 9a761...882 Ja, det var litt derfor jeg også ville begynne med EL-tester. For å ikke gå rundt og tro jeg hadde hatt EL og vente i spenning på om jeg ville kunne ta gtest. Men lurer nå på om jeg kanskje burde begynne med BBT også, for å være på den sikre siden mtp å bekrefte EL. Forrige syklus fikk jeg en LH-topp på 1.2, så syntes 0.7 i går var litt lavt (og teststreken var jo ikke like tydelig som kontrollen), men i dag har verdien gått ned igjen, så lurer på om det kanskje ble min topp denne mnd. Gjenstår vel bare å vente og se. Usikker på om jeg skal fortsette å teste. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #7 Del Skrevet 5. mars 2021 Amatariel skrev (På 4.3.2021 den 11.08): Ja, det er dessverre ikke uvanlig at syklusene har variert lenge det første året etter p-pilleslutt. Vet godt hvor frustrerende det er, spesielt når man først opplever en ganske OK sykluslengde, og så forverrer det seg med tiden. Mitt første år var helt koko. Nå prøver jeg på sistemann, og også denne gangen har jeg hatt ulik sykluslengde. Har ikke like mye tid lenger, så jeg måtte gå til gynekolog for å få stabilisert det med medisinhjelp. Jeg ville fortsatt med EL-testingen om jeg var deg. Og så finner du ut etterhvert hvor lang denne syklusen faktisk ble. Må nok kanskje gi det utover våren for å se om du har fått "fast" ny syklus på rundt 35 dager eller hva. Og om dette frustrerer deg ekstremt mot sommeren, så kan du vurdere en time hos privat gynekolog for enkel eggløsningsstimuli. Du, og andre, som har opplevd uregelmessig syklus: Varierte selve mensen seg fra hvordan den var hos dere tidligere? Var det f.eks. merkbart svakere eller sterkere blødning? Blødning færre eller flere dager ? Anonymkode: 12592...663 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 5. mars 2021 #8 Del Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du, og andre, som har opplevd uregelmessig syklus: Varierte selve mensen seg fra hvordan den var hos dere tidligere? Var det f.eks. merkbart svakere eller sterkere blødning? Blødning færre eller flere dager ? Anonymkode: 12592...663 Første gang jeg var prøver og hadde det første året med ustabil syklus så var mensen helt på styr. Kunne ha mensen et par dager bare/spotting, mens en annen gang varte den i 5-7 dager, en gang husker jeg den varte i 20 dager. Holdt på å bli gal. Ingen tvil om at noe var galt. Men nå, i det siste året jeg har bak meg har mensen vært stabil og lik. Den varer i 3-4 dager og har samme mengde hver gang, selv om eggløsning har kommet på alt fra dag 14 til 29. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruspulver Skrevet 5. mars 2021 Forfatter #9 Del Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du, og andre, som har opplevd uregelmessig syklus: Varierte selve mensen seg fra hvordan den var hos dere tidligere? Var det f.eks. merkbart svakere eller sterkere blødning? Blødning færre eller flere dager ? Anonymkode: 12592...663 For meg har mensen hittil vært stabil (bank i bordet for det) og varer ca 3d med frisk blødning med 1-3d spotting før og etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laura80 Skrevet 6. mars 2021 #10 Del Skrevet 6. mars 2021 Har også litt lange sykluser, ofte el på dag 18-19 og lutealfase alltid på 15 dager. jeg har bestilt salvie-te nå og skal prøve det denne syklus. De som har prøvd sier at eggløsning ofte fremskyndes noen dager. Har også lest at salvie skal booste eggene og gjøre det lettere å bli gravid. Vet ikke om det funker, men er iallefall et tips. Grapefrukt skal også øke østrogenet og booste eggløsning slik at den kan komme litt før, samt øke sjansene for graviditet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruspulver Skrevet 7. mars 2021 Forfatter #11 Del Skrevet 7. mars 2021 Laura80 skrev (10 timer siden): Har også litt lange sykluser, ofte el på dag 18-19 og lutealfase alltid på 15 dager. jeg har bestilt salvie-te nå og skal prøve det denne syklus. De som har prøvd sier at eggløsning ofte fremskyndes noen dager. Har også lest at salvie skal booste eggene og gjøre det lettere å bli gravid. Vet ikke om det funker, men er iallefall et tips. Grapefrukt skal også øke østrogenet og booste eggløsning slik at den kan komme litt før, samt øke sjansene for graviditet. Takk for tips! Det kan jo være verdt å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå