Gå til innhold

Hvilke skattemessige konsekvenser vil det få for meg om jeg selger boligen min nå uten å få kjøpt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier i dag en leilighet verdt ca. 3 mill i sentrum av Bergen, og har 2,2 mill i boliglån samt studielån på 500.000. 

Hvilke skattemessige konsekvenser vil det få for meg om jeg selger boligen min nå uten å få kjøpt?

Anonymkode: df59e...2fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At du ikke kjøper ny bolig har ingen verdens ting å si. 

Anonymkode: 54f25...e16

AnonymBruker
Skrevet

Utfra hva jeg ser, vil ikke formuen du sitter igjen med utløse formueskatt pga studielånet. Men dette gjelder ved årsskifte. Det er vel 1,5 mill si formue som utløser den skatten. (grovt sett formue = verdier minus lån. Hos deg ved 3 mill salg: 800k-500k = 300k).

Antar du har oppfylt botiden :)

Anonymkode: 3c19b...c0b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

At du ikke kjøper ny bolig har ingen verdens ting å si. 

Men da blir jeg jo sittende med masse penger på konto og lite gjeld. Vil ikke staten da «ta» av «formuen» min som ikke er belånt?  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men da blir jeg jo sittende med masse penger på konto og lite gjeld. Vil ikke staten da «ta» av «formuen» min som ikke er belånt?  

Så voldsomt "masse" penger på konto blir det jo ikke du har da.

Anonymkode: 3240d...2c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ut fra det du skriver i hovedinnlegget har du ingen formue. 

AnonymBruker
Skrevet

Formueskatt blir utløst ved 1.5 mill i formue.

Du får ikke fradrag på gjeldsrenter lengere, så du bør justere skattekortet ditt hvis salget skjer tidlig på året.

Anonymkode: a41ae...098

AnonymBruker
Skrevet

3 mill - 2,2 mill - 500k = 300k igjen. Du sitter bare igjen med 300k i formue, som ikke er noe som kommer til å utløse formueskatt. 

Anonymkode: 23162...f7d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1,5 millioner er grensen for formueskatt. Så mye kommer du vel ikke til å få på konto etter salg av en bolig som er verdt 3 mill, når du har lån på 2,2 mill? I tillegg har du studielån, skriver du.

Du vil ikke ha noen formueskatt. Pengene får stå trygt på konto inntil du skal bruke dem på ny bolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...