AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #1 Skrevet 4. mars 2021 Jeg har slitt med bullimi i mange år og har det litt bedre nå. Men det kan fort trigges og jeg skal egentlig ikke ha et veldig stort fokus på mat i følge psykologen min. Jeg har nå fått påvist svangerskapsdiabetes, som ikke er bra for psyken min. Og jeg hører fra folk som har det at først vil de at man skal regulere med kost og måle blodsukker etter måltider i ukesvis. Dette tror jeg er veldig lite gunstig for meg, ikke det å spise litt sunnere og prøve å ta bedre valg med mat, men det å måle slik. Er spiseforstyrrelse noe de kan ta hensyn til og kanskje heller sette meg rett på noen medisiner? Eller skal alle prøve med kosthold først? Anonymkode: f4f5b...483 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #2 Skrevet 4. mars 2021 For en merkelig tankegang. Du vil heller på medisiner, som går over på fosteret, enn å prøve og få et bedre kosthold? Her må det tydeligvis profesjonell hjelp inn i bildet, fokus er på total feil plass. Anonymkode: 356ef...69d 5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #3 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For en merkelig tankegang. Du vil heller på medisiner, som går over på fosteret, enn å prøve og få et bedre kosthold? Her må det tydeligvis profesjonell hjelp inn i bildet, fokus er på total feil plass. Anonymkode: 356ef...69d TS har en spiseforstyrrelse, fikk du ikke med deg det i HI? Anonymkode: 4ce41...075 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #4 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS har en spiseforstyrrelse, fikk du ikke med deg det i HI? Anonymkode: 4ce41...075 Jo, og den burde jo være godt behandlet, før man går hen og blir gravid. Anonymkode: 356ef...69d 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #5 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For en merkelig tankegang. Du vil heller på medisiner, som går over på fosteret, enn å prøve og få et bedre kosthold? Her må det tydeligvis profesjonell hjelp inn i bildet, fokus er på total feil plass. Anonymkode: 356ef...69d Jeg har hatt en spiseforstyrrelse siden jeg var 16. Er nå 28 og har vært "kvitt" det i noen år og fungerer ok. Men en spiseforstyrrelse blir man dessverre aldri helt ferdig med og jeg er redd for å trigge den igjen og bli syk. Profesjonell hjelp er i bilde og jeg går til psykolog ukentlig. Men kan ingen som har noe baggasje eller utfordringer bli gravid da? jeg kunne ikke vite at jeg skulle få svangerskapsdiabetes.. Jeg vil gjøre det beste for min baby, men jeg vil og gjøre det beste for min egen helse så jeg ikke blir syk igjen til babyen kommer. Anonymkode: f4f5b...483
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #6 Skrevet 4. mars 2021 Du bør kanskje be om å bli henvist til diabetespoliklinikken ved ditt sykehus med en gang med bakgrunn i spiseforstyrrelsen. De har sikkert erfaring fra andre pasienter med lignende problem. Standard opplegg ved svangerskapsdiabetes er vanligvis måling fastende, 2 t etter frokost, før middag og 2 t etter middag i to uker, der du forsøker å kostholdsregulere. Får man tre målinger over i denne perioden blir man vanligvis satt på insulin. Det fastende blodsukkeret er vanskelig å kostregulere så dersom det er her problemet ligger er det vanlig med insulin. Anonymkode: ea00d...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #7 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du bør kanskje be om å bli henvist til diabetespoliklinikken ved ditt sykehus med en gang med bakgrunn i spiseforstyrrelsen. De har sikkert erfaring fra andre pasienter med lignende problem. Standard opplegg ved svangerskapsdiabetes er vanligvis måling fastende, 2 t etter frokost, før middag og 2 t etter middag i to uker, der du forsøker å kostholdsregulere. Får man tre målinger over i denne perioden blir man vanligvis satt på insulin. Det fastende blodsukkeret er vanskelig å kostregulere så dersom det er her problemet ligger er det vanlig med insulin. Anonymkode: ea00d...6ba Ja jeg har blitt henvist til sykehuset nå. fastende var 5.5 og etter to timer var det 8.8. Så det er vel fastende som er innenfor diabetesen egentlig. Så kanskje det blir insulin da. Anonymkode: f4f5b...483
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #8 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, og den burde jo være godt behandlet, før man går hen og blir gravid. Anonymkode: 356ef...69d Du vet, man kan helt fint ha en spiseforstyrrelse og bli gravid, ja selv være en god mor/far samtidig. Man er ikke BARE spiseforstyrrelsen sin, man er et helt menneske. Ja, det kan være utfordrende å ha en spiseforstyrrelse og å være foreldre, men det er IKKE slik at hvis man har en spiseforstyrrelse er man ikke skikket til å være foreldre. Jeg syns innleggene dine oser av fordommer og bagatellisering, og ikke minst en nedverdigende holdning ovenfor et menneske som har en sykdom hun i mange år har prøvd å få bukt med. Istedenfor å komme med kjipe svar kan du heller hjelpe henne. Hun er nå i situasjonen hun er i, og selv om DU mener hun burde vært i en annen situasjon betyr det ikke at det er det riktige. Enten så burde du komme med konstruktive svar, eller så bør du finne deg et annet sted å tilbringe tiden din. Ikke ødelegg for en som ønsker å få orden på livet sitt. TS prøver jo her!? Anonymkode: 4ce41...075 4
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #9 Skrevet 4. mars 2021 Men du blir vel nødt til å måle blodsukkeret jevnlig selv om du bruker medisiner. Håper du får god oppfølging av behandler, er jo mye som skjer og endres ved kroppen i svangerskapet Anonymkode: aabdd...0e5
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2021 #10 Skrevet 4. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jo, og den burde jo være godt behandlet, før man går hen og blir gravid. Anonymkode: 356ef...69d Altså wtf..Man kan fint bli frisk, men bli trigget flere år etterpå. Anonymkode: 2d8f0...b95 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå