Gå til innhold

Karantene-fritak når man er vaksinert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å reise til utlandet for å besøke familie som jeg ikke har sett siden 2019. Kommer til å vente til etter at jeg er vaksinert.

Vet noen om jeg slipper karantene i Norge når jeg kommer hjem igjen når jeg er vaksinert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreløpig er det ikke slik - man har ikke gode nok bevis på at man ikke tar med seg smitte og smitter andre, selv om man er vaksinert.  Så det kommer an på hva man lærer om vaksinen, og hvor mange som er vaksinert når du kommer tilbake hit. Hvis du er ung og frisk, så får du vaksinen såpass sent at de fleste andre er vaksinert, og da kan det godt være at vi slipper karantene ved hjemkomst. 

Det er mange andre scenarier også, viruset kan mutere såpass mye at det er behov for nye, justerte "booster-doser" av vaksinen, og det kan være andre mutasjoner i andre land som man ikke ønsker å importere hit.

Men jeg har tiltro til at det åpnes så mye som mulig når risikoen blir lavere - så vi får bare håpe.  Ikke bestill reise uten god avbestillingsforsikring, i hvert fall.

• Liker 2
Skrevet

Da blir det veldig vanskelig å reise noe sted. Vi er vel fanget i Norge en god stund til 😞 

Gjest Rocka69
Skrevet

Vi er nok fanget til at Høie og Erna får ut fingeren og slå følge med EU, dessverre. Og det innbefatter at de som har dokumentasjon på at de er vaksinert slipper karantene ved retur til Norge. 

Felles EU-regler vil presenteres av EU-kommisjonen onsdag 17. mars 2021, og at de skal gjelde fra 1. juni 2021

- Da blir det felles regler for innreise og karantene. Vaksinepass eller dokumentasjon på at man har hatt Covid-19 medfører ingen karantene, i motsatt fall 14 dager lukket karantene ved innreise. 

- Felles standardisering for VaksineApp. API og design. Norge har allerede SysVak, mange land har ikke et tilsvarende system. Så for Norge, så er det en enkel mapping fra SysVak (ev MSIS) til ett felles EU API. Og da med en felles APP, så burde det ikke ta mange dagene å lage en norsk prototype. Deretter legge på en sikkerhetsløsning, integrasjon mot BankID og MinID når man installerer APPen (dette har vært gjort et utall ganger så det fikses på et par dager). Deretter kommer en uttesting på stabilitet, feil, sikkerhet etc. Så en norsk utgave av EUs kommende elektroniske vaksinepass som mobil-app kommer nok i løpet av april. Tror andre EU/EØS land har lengre vei å gå. Sverige og Danmark har ikke et felles vaksinesystem som Norge. De må lage dette først - Vi har hatt det siden 1995 faktisk. 

Vi har allerede en pseudo-løsning, du kan gå inn på HELSENORGE.NO og logge deg inn, og få skrevet ut dine vaksinasjoner, også på engelsk. Men som vi har sett om forfalskede Covid-19 tester, så er ikke dette kanskje godt nok. Dermed bør denne løsningen blir bedre, f.eks med en QR-kode som faktisk bekrefter ektheten eller at du går til fastlegen og får det skrevet ut der, med stempel og underskrift av fastlegen. Og da er det faktisk å regne som et vaksinepass.

Som EØS-medlem er Norge forpliktet til å følge disse reglene, eller så er jeg redd at vårt medlemskap i EØS og Schengen henger i en syltynn tråd.

Skrevet

Foreløpig ikke, men karantenefritt fra alle gule land uavhengig av vaksinert/ikke vaksinert  og dem blir det mange av i Europa mot sommeren, så får vi se om de vurderer land utenfra Europa også innen den tid

• Liker 1
  • Opprett ny...