Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når starter natten for deres baby under 1 år? Og hvor lenge varer natten før baby vil opp? Og hvor mange oppvåkninger? :)

Vi er heldig og har en baby som sover godt om natten og sjeldent våkner opp. Hun er 5 mnd og sover som regel fra 20/21 - 05/07 uten oppvåkninger. Det er oftere kl er 05 enn 07 da for å si det slik🤔 men når hun våkner vil hun ikke sove videre i egen seng. Sovner ved amming og kan sove på meg en time og to før det er ordentlig morgen, men om jeg prøver å legge henne i senga igjen er hun lys våken. Så dagen starter som regel 06 her.

Jeg har alltid tenkt at jeg er heldig som har en baby som sover såpass godt, men etter å ha vært på 5 mnd kontroll vet jeg ikke helt. Helsesøster mente at natten skulle vare i 12 timer og at hun burde legges 12 timer før vi ville hun skulle våkne igjen (med tanke på jobb og bhg når den tid kommer). Baby skulle klare seg 12 timer uten mat og sammenhengde søvn fra ca 6 mnd alder, ellet vi skulle begynne å trene på dette fra den alderen. Våknet hun før 12 timer skulle vi prøve å roe henne ned og få henne til å sovne igjen uten mat.

Hvordan ser det ut hos dere? Hvor gammel var baby når den sov 12 timer sammenhengde? :)

Anonymkode: c7f1a...84d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres da supert ut:) 

Min jente er 6 måneder, og er klar for dagen klokken 5 uansett når på kvelden hun legges. Legger henne 2 timer etter siste lur, da det fungerer best. Det er som regel omkring klokken 19. Hun spiser klokken 00 og 03 cirka, men sovner raskt etterpå. Jeg har startet på jobb, så jeg er klar for litt mer sammenhengende søvn kan du si;)

Anonymkode: fee92...045

AnonymBruker
Skrevet

Mine har ikke sovet sammenhengende før ved 10 måneders alder. Jeg bare jattet med første helsesøsteren jeg hadde som mente at babyen måtte avvennes tidligere, jeg syntes det fungerte for oss så den kampen gadd jeg rett og slett ikke å ta (ikke tok baby smokk heller så hadde ikke noe annet enn pupp å trøste med). Andre helsesøsteren var mye mer åpen for at det var jeg som kjente babyen og at jeg måtte gjøre det som passet oss, likte hun mye bedre for å si det sånn 😄

Anonymkode: c1105...95f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en på 2,5 og en på snart 8 måneder.

Eldste har aldri noensinne sovet 12 timer uten oppvåkning. Sluttet (av seg selv) med nattamming ved 6-7 måneder. Legges 19 står opp mellom 6-7.30. Våkner alt fra 1-5 ganger i løpet av natten, men sovner fort til igjen.

Yngste sovner ca kl. 19 og våkner for dagen mellom 5.45-7.30. Ammes fra 3-5 ganger i dette tidsrommet (reell spising - ikke bare kos), i tillegg er det noen flere småskrik ved luft i magen eller manglende smokk som vekker meg.

Anonymkode: 920b8...d84

AnonymBruker
Skrevet

Gutten min som nå er 2 har lagt seg klokken 18.00 ved 1 års alder. Sov ikke senere enn til klokken 15-16 ved siste hvil. Han var oppe mellom 05-06 for det meste og hadde mange oppvåkninger hver natt. 

Det er svært sjeldent at han sover en hel natt uten gråt. Kan sikkert telle dem på en hånd. Nå gråter han hvis han ikke finner smokken eller kosekluten sin på natten, da er det somregel bare å gi den så sovner han med en gang. Andre ganger må vi sitte opptil en time på rommet hans for at han skal sovne 🥴

Anonymkode: 095d4...f44

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er 2 1/2 og har aldri sovet 12 timer sammenhengende. Det er først de siste månedene han sover fra 19.30-5.30 uten å våkne, men det er fremdeles bare 10 timers nattesøvn. Ved 6 måneders alder så våknet han alt fra 2-8 ganger per natt. Synes det høres veldig rart ut av helsesøster å si det, de fleste babyer våkner fremdeles om natten når de er så små, det er faktisk mest vanlig at de gjør det. Søvnmønsteret til et barn er ustabilt og forandrer seg hele tiden og vår helsesøster har sagt at det er helt normalt. 

Anonymkode: bf880...7d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det høres ut som om du har ganske bra netter, ikke stress hvis det fungerer for dere. Her sov ikke min gjennom natten før et sted mellom 9-10 måneder, sluttet med nattamming selv. Her er det stort sett natt kl 19 og dagen begynner rundt 6.30. I 5-6 mnd alder så var det samme døgnrytme men mellom 6-10 oppvåkninger hver natt og ammet i alle fall 3-4 ganger fortsatt. Det ble veldig mye bedre når vi flyttet over på eget rom. 

Anonymkode: 6ea3c...652

Skrevet

Min har hatt 12 timer lange netter fra han var 3 måneder. Det innebærer stell og legging på mørkt soverom i 18-19-tida, og at han sover der til han våkner i 7-tida på morgenen. 

Men vår våkner alt fra noen ganger til annenhver time i løpet av denne perioden. Han er nå 7 mnd. Da ammes han, også sover han videre. Han ligger i dobbeltsenga vår, så slipper å ta han opp for amming.

Skrevet

Hadde jakttet med til HS. Høres ut som helt normale netter på ungen din. Gjør det som fungerer for dere 👍

AnonymBruker
Skrevet

Begge mine sov fra ca. 20 eller 21 til 07 fra de var ca. en uke gamle.

Anonymkode: 50531...c7f

AnonymBruker
Skrevet

Min datter på 8 måneder blir puttet for natten kl 19.00 og sover som regel til 23.00-24.00 der hun får en flaske og sover videre til ca 07.00. 

Anonymkode: 7b59b...d96

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt et 12-timers barn. Maks 11,5 på en god dag. 9,5-10 timer i de verste periodene der hen egentlig burde hatt mindre soving på dagtid.

Anonymkode: b89ae...ca4

AnonymBruker
Skrevet

Haha! De helsesøstrene tror ofte pp eventyr! Skal liksom en liten en sove 12 timer uten oppvåkning. Mine har sovnet rundt 8 i den alderen, og begge våknet også klokka 22.00 og 24.00for mat. Deretter gjerne rundt kl 03.00. Morgenen startet 05.15 med en av dem, og 7 med han andre

Anonymkode: 8f3bc...180

Skrevet

Vi har en på snart 5 mnd. Stort sett sover han hele natten. Han sovner mellom 2030/2130 som regel, og våkner mellom kl 0730/0830 ca. Det er godt mulig han våkner litt før det også, for jeg/mannen har våknet opp pga andre ting (feks vi må på do), og vi ser han bare ligger i senga og ser rundt uten at han lager lyd. 

AnonymBruker
Skrevet

Jentungen her hadde 12 timers natt med små oppvåkninger for amming og skift fra hun var noen få uker gammel og i mange måneder. Problemet var at "natta" var fra 04-16. Hun ville ikke snus. Guttungen på snart 8 har nesten aldri hatt 12 timer uten minst en oppvåkning.

Anonymkode: 07758...354

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...