Gå til innhold

Intimsone-invaderende svigerfamilie. Hvordan unngå uønsket kroppskontakt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en familie der vi kun klemmer hverandre på bursdager og slikt. Har liksom ikke behov for noe mer.  Min svigerfamilie er stikk motsatt. Det skal det klemmes gjerne flere ganger daglig, og de er også av typen som tar mye på andre. Min svigermor kan rette på andres klær og «plukker» bort hår og sånt. Min svoger kan f.eks finne på å stryke meg på kinnet eller over ryggen om han skal si noe. Dette er noe jeg synes er utrolig ukomfortabelt når andre enn min mann eller mine egne foreldre gjør det. Min svigerfar har også veldig lite intimgrenser . Han kan «ovemanne» meg med bamseklemmer der han trykker hele overkroppen inntil meg. Oftest når min egen familie ikke ser det. Noe annet han ofte gjør er hvis jeg står på kjøkkenet, så kommer han opp bak meg og legger hendene sine rundt midjen min eller på skuldrene mine om han skal fortelle meg noe. Deretter vet jeg aldri hva han finner på og hvor han flytter hendene sine. Han ville nok aldri tatt meg på puppene eller rumpa. Men uansett: Dette synes jeg er skikkelig ekkelt.

Alle i svigerfamilien er også slik at de setter seg veldig tett opp ved siden av meg i sofaen selv om det er god plass. Om jeg f.eks går over gulvet kan svigers prøve å «hanke» meg inn ved å hekte armen sin i min arm eller gripe fatt i overarmen min slik at vi skal gå arm i arm, dersom de skal fortelle meg noe. Dette kan og skje om vi er ute. Har også ved flere anledninger opplevd at når jeg står i entreen og skal klatre opp stigen til koffertloftet vårt, så kommer svoger og holder hånden rundt ene ankelen min mens jeg står i stigen. Dette er visst noe han synes er veldig moro. Han slipper takket igjen raskt da, men synes bare det er ekkelt at han tar på meg, og holder foten min fast sånn.

Har vist med kroppsspråk og ansiktsuttrykk at dette er oppførsel jeg ikke liker. Men de tar ikke hintet. Jeg blir helt stiv i kroppen hver gang noe skjer, og klarer ikke å si direkte i fra eller bli sint. det kommer alltid etterpå.

Hvordan i huleste kan jeg få slutt på dette intimitetstyranniet i fremtiden???? Er lenge siden jeg har møtt de nå pga korona. Kan jeg bruke korona som unnskyldning om vi møtes i sommer? 

Anonymkode: 8a3e6...657

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg, høre kvelende, og forferdelig irriterende ut. Ekkelt.

Anonymkode: 3ac36...862

• Liker 12
Skrevet

Oooo 😧 Jeg hadde ikke taklet det der. 

Du må jo bare si noe ala fra at du synes at det er fint at de er slik med hverandre men at du ikke er slik. Og at du håper jo inderlig at de ikke skal ta det personlig fordi dette handler om dine grenser. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler med deg, høre kvelende, og forferdelig irriterende ut. Ekkelt.

Anonymkode: 3ac36...862

Ja det er blitt et stort irritasjonsmoment. De bor langt unna, så når de først kommer er de her hjerne i 1 uke. Holder snart ikke ut. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du må innordne deg, eller droppe å reise dit. 
det er sånn deres familiekultur er, og du om du begynner å syte over ditt og datt så ødelegger du kanskje en nærhet og fin dynamikk de har i sin familie. 

Anonymkode: eb939...d9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

det er sånn deres familiekultur er, og du om du begynner å syte over ditt og datt så ødelegger du kanskje en nærhet og fin dynamikk de har i sin familie. 

Dette er jo når de kommer hit. De bor langt unna, og er her gjerne 1 uke i slengen når de besøker oss. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Snakk med dem, og fortell hvordan du opplever dette. I verste fall blir de sure på deg, men da kommer de helt sikkert ikke til å overfalle deg med klemmer

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er jo når de kommer hit. De bor langt unna, og er her gjerne 1 uke i slengen når de besøker oss. 

ts

Si i fra! 

Ta en prat med dem alle, si du liker dem godt, men at du ikke er komfortabel med tett kroppskontakt og at du ønsker at de slutter med dette. 

Blir de sure, ja da får de bare bli det. Da slipper du i hvert fall at de tar på deg igjen. De kommer sikkert til å lage et nummer av det i ettertid og komme med stikk hvis de kommer til å berøre deg, men drit i det.

Det går fint an å ha et godt forhold uten at man skal ta på hverandre hele tiden. For meg er dette ukomfortabelt og jeg gir alltid beskjed hvis det føles ugreit. På en fin måte. Noen blir snurte, men heller det enn å ha henda til svigerfar rundt midjen alene på kjøkkenet. 

AnonymBruker
Skrevet
Forundret.. skrev (14 minutter siden):

Oooo 😧 Jeg hadde ikke taklet det der. 

Du må jo bare si noe ala fra at du synes at det er fint at de er slik med hverandre men at du ikke er slik. Og at du håper jo inderlig at de ikke skal ta det personlig fordi dette handler om dine grenser. 

Jeg er altfor dårlig på å si i fra. Sikkert fordi jeg siden barndommen er oppdradd til å ta så mye hensyn til og ansvar for andres følelser.

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ber mannen din fortelle dem at du ikke vil klemmes og berøres hele tiden. Hvis de ikke kan akseptere eller efterleve dette så kan de ganske enkelt ikke komme på besøk hos dere. Hvis mannen ikke støtter deg i dette, så bli skilt. 

Anonymkode: db8c8...aef

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

"Jeg liker ikke klemmer jeg!' "Slipp meg" bare begynn å ta plass. Sett grenser. 

Anonymkode: b976f...800

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er altfor dårlig på å si i fra. Sikkert fordi jeg siden barndommen er oppdradd til å ta så mye hensyn til og ansvar for andres følelser.

ts

Ja, du kan jo innbille deg det...
Men du avviser dem jo med kroppsspråket, skriver du, hvor er dette hensynet ditt da? 

Ved å bli stiv og avvisende uten nærmere forklaring kan du jo oppfattes som at du ikke lkker dem.

Mye bedre, mer hensynsfullt overfor deres følelser å si med et varmt smil «jeg er veldig glad i dere som er svigerfamilien min! Men dere har kanskje merket at jeg stivner litt når jeg får klemmer eller dere tar i meg? Det er fordi jeg ikke er vant til så mye kroppskontakt, og dessverre gjør det meg litt ukomfortabel. Dere må ikke tro at jeg ikke liker dere altså, jeg er sånn med alle! Unntaket er bare mannen min. Det er bare slik jeg er, og det har ikke noe med hvem som tar i meg å gjøre, jeg har bare en sterk intimsone. Håper dere ikke tar dere nær av det, men jeg tenkte jeg skulle si fra slik at det ikke blir noen misforståelser.» Og så følger mannen opp med å støtte deg og forklare hvordan han opplever kulturen i din familie.

Mange som tror de er så veldig hensynsfulle er egentlig ikke det, men lyser pssiv-aggressiv eller ender med å mislike folk sterkt, plutselig eksplodere osv. Bedre å si ting på en fin måte der og da, om det er noe man ikke kan overse og legge bak seg.

Anonymkode: 4e1fd...7e6

• Liker 20
Gjest Cowboylaila
Skrevet

Når de er for nære din intimsone, synes jeg du bør uttrykke tydelig at du er ukomfortabel. 

- Ta/skvett ett/gjerne to tydlige skritt unna og se litt forfjamset ut. «Oi, nå kom du litt nære meg»

- Når det gjentar seg: «Oi, jeg liker å ha litt luft/plass rundt meg, nå kom du litt nære synes jeg.»

- velg plasser hvor de er litt lenger unna, gjerne innenfor samboeren din/stoler om kan flyttes litt/legg en pute mellom deg og dem i sofaen.

- utrykk tydelig at du ikke er en klemmer og si at du synes det er hyggelig å komme på besøk. Nærmer de seg, ta et skritt tilbake...

Angående, plukking på klær og hår, igjen, trekk deg tilbake. 

Osv. så tar de nok hintet. Hvis ikke si det mer tydelig med ord/en samtale.

Jeg har en veldig lite klemmene svigerfamilie, men de er til gjengjeld ganske intense når det gjelder samtaler, samtaleemner, dømming av andre mennesker osv. Generelle ting jeg er ukomfortabel med. Jeg har ikke laget noen stor greie ut av det, men synes det hjelper å fokusere på noe annet, strikketøy evt. mobiltelefon, gå på do, hente vann - for å få meg pauser i de værste tilfellene. 

Prøver også å begrense kontakt noe. Deres familie er mye mer sammensveiset/komplisert enn min egen, noe jeg har ikke behov for. Så prøver å bidra til en gylden middelvei... sånn ca. Tidligere har jeg vist at jeg har vært uenig og blitt sint. Det har nok også satt dem litt på plass, og de passer også litt på hva de sier...

Så poenget må jo være at man vet sånn ca. hvor man har hverandre, slik at relasjonene fungerer best mulig i lengden. Du har jo ikke akkurat valgt svigerfamilien din...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det må hun ikke. Alle har rett til å sette egne grenser, uansett hvilken familiekultur andre har. Ville du sagt det samme hvis det var snakk om at de kysset henne på kinnet? På munnen? Tok henne på rumpa? Hvor mener du grensa går? TS sin grense går ved hyppig klemming og fysisk kontakt, og det har hun all rett til. 

Anonymkode: 58cb6...931

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS, du er vel ikke tilfeldigvis attraktiv?

Er typisk uattraktive folk å være kosemosete, det er eneste måten de får nærkontakt med attraktive mennesker på.

Attraktive er typisk dem som må ha veldig gode forsvarsmekanismer, mens uattraktive trenger ikke å ha så veldig utviklede forsvarsmekanismer. Dette skaper da rom til mer utfoldelse. Er ikke for ingenting at attraktive har brukt mer tid på å opparbeide seg fysiske grenser, da det er et faktum at de må beskytte seg fra langt flere potensielle "rovdyr".

Anonymkode: ce746...f26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

TS, du er vel ikke tilfeldigvis attraktiv?

Er typisk uattraktive folk å være kosemosete, det er eneste måten de får nærkontakt med attraktive mennesker på.

Attraktive er typisk dem som må ha veldig gode forsvarsmekanismer, mens uattraktive trenger ikke å ha så veldig utviklede forsvarsmekanismer. Dette skaper da rom til mer utfoldelse. Er ikke for ingenting at attraktive har brukt mer tid på å opparbeide seg fysiske grenser, da det er et faktum at de må beskytte seg fra langt flere potensielle "rovdyr".

Generelt sett har uattraktive mennesker mange rare mekanismer for å nærme seg attraktive mennesker på, poenget er da nærkontakt med den attraktive. Du må se på hva dem gjør og drite i hva de sier.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk korona for det den er verdt, jeg har da ikke klemt min egen mor på et år nå! "Avstand, to meter".

Så må du dytte dem vekk/trekke deg unna øyeblikkelig hver gang, og si med et smil (når svigermor plukker vekk et hår eller bare tar på deg): jeg liker det ikke. Helt uten smil når svigerfar gir "klem": Ikke gjør det, jeg liker det ikke". Når de forbauset og (liksom-)såra sier: men jeg vil jo bare gi deg en klem, LIKER du det ikke, mente å være hyggelig" så øv deg på noen svar: " Jeg er bare ikke et klemmemenneske, og jeg syns det er ubehagelig. Sorry, jeg er slik med alle."
Hvis det ikke er så ekkelt som dette høres ut som: med et smil: "Det er bare Petter som får klemme meg slik, sorry".

Det er du som er vanlig, og de som er unormale her. Hadde svogeren min holdt anklene mine når jeg stod i en stige hadde jeg blitt kjempesur. Du må si ifra! Det er ikke morsomt. Å gå arm-arm når man går tur, bare hekt deg av med en gang, og unnskyld deg, "nei takk, jeg trenger armslag, jeg syns det er ubehagelig, fortrekker å ikke gå slik".  Setter de seg inntil deg i sofaen, flytt deg bortover, og kommenteres det, så: " Jeg foretrekker mer plass."

Øv deg. Og sett grenser. Det er de som er frekke.

Anonymkode: dad8e...131

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruk korona for det den er verdt, jeg har da ikke klemt min egen mor på et år nå! "Avstand, to meter".

Så må du dytte dem vekk/trekke deg unna øyeblikkelig hver gang, og si med et smil (når svigermor plukker vekk et hår eller bare tar på deg): jeg liker det ikke. Helt uten smil når svigerfar gir "klem": Ikke gjør det, jeg liker det ikke". Når de forbauset og (liksom-)såra sier: men jeg vil jo bare gi deg en klem, LIKER du det ikke, mente å være hyggelig" så øv deg på noen svar: " Jeg er bare ikke et klemmemenneske, og jeg syns det er ubehagelig. Sorry, jeg er slik med alle."
Hvis det ikke er så ekkelt som dette høres ut som: med et smil: "Det er bare Petter som får klemme meg slik, sorry".

Det er du som er vanlig, og de som er unormale her. Hadde svogeren min holdt anklene mine når jeg stod i en stige hadde jeg blitt kjempesur. Du må si ifra! Det er ikke morsomt. Å gå arm-arm når man går tur, bare hekt deg av med en gang, og unnskyld deg, "nei takk, jeg trenger armslag, jeg syns det er ubehagelig, fortrekker å ikke gå slik".  Setter de seg inntil deg i sofaen, flytt deg bortover, og kommenteres det, så: " Jeg foretrekker mer plass."

Øv deg. Og sett grenser. Det er de som er frekke.

Anonymkode: dad8e...131

Ja jeg må bare øve meg på å sette grenser! Har aldri gjort det. Ble utsatt for seksuelle overgrep i barndommen. Kanskje derfor jeg blir helt handlingslammet også.

Det som er med svigers er at de veldig fort blir fornærmet for ting. Og de er også langsinte/sure. Jeg er derfor ganske sikker på at de ikke vil takle en kommentar om dette så bra. Det vil bli surmuling, taushet og klein stemning. Dette er ikke typen folk som har noe særlig selvinnsikt eller tar korreks på ting. Det vet jeg fra min mann og alle «kampene» han har hatt for å snakke dem til fornuft i andre sammenhenger. Sikkert derfor jeg gruer meg til å konfrontere de også.

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det mye klemming nå da? Bare vri deg unna. 

Evt om du ikke kan forandre dem, så kan du jo jobbe med å tilpasse deg og bli vant med klemmingen fra svigermor ihvertfall, mennene kan kutte det ut. Bare si ifra. :)" ikke klemming takk. :)" så flytter du hendene vekk. "Ikke"

Anonymkode: b976f...800

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg må bare øve meg på å sette grenser! Har aldri gjort det. Ble utsatt for seksuelle overgrep i barndommen. Kanskje derfor jeg blir helt handlingslammet også.

Det som er med svigers er at de veldig fort blir fornærmet for ting. Og de er også langsinte/sure. Jeg er derfor ganske sikker på at de ikke vil takle en kommentar om dette så bra. Det vil bli surmuling, taushet og klein stemning. Dette er ikke typen folk som har noe særlig selvinnsikt eller tar korreks på ting. Det vet jeg fra min mann og alle «kampene» han har hatt for å snakke dem til fornuft i andre sammenhenger. Sikkert derfor jeg gruer meg til å konfrontere de også.

ts

Hvis du har vært utsatt for overgrep tenker jeg det er viktig at du sier fra, for din egen del. Ikke rart du får fnatt av at folk klenger på deg da! Kan du si det til dem da? Type: «Jeg har hatt en del vanskelige opplevelser i barndommen, og syns det er ubehagelig med kroppskontakt pga dette,  og nå tror jeg ikke at jeg klarer å klemme mer fordi jeg har presset meg for langt i mange år. Dette er vanskelig å prate om, jeg er så glad for at dere forstår!»

Ta vare på deg selv og dine grenser! Det er viktig for den lille jenta i deg også❤️

Anonymkode: b1588...613

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...