AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #21 Del Skrevet 5. mars 2021 Finn din nærmeste rekoring. Der kan du lese om den enkelte produsent. Jeg spiser kun kjøtt fra dyr som har hatt det godt. Og i utgangspunktet kun kjøtt fra dyr som er slaktet på gården, eller aller helst skutt i det fri, da jeg ikke liker tanken på stresset de blir utsatt for under transport og på slakteri. Jeg spiser nesten utelukkende kjøtt fra dyr som har levd livet utendørs. På Reko finner du også egg fra gårder som virkelig bryr seg om dyrevelferd. Hender også jeg kjøper bakst her - bedre å støtte lokale bønder enn de store kjedene. Fisk og skalldyr kjøper jeg fra lokale fiskere via facebook, det finnes en rekke grupper etterhvert. Grønnsaker kjøper jeg etter sesong, og helst norsk. Og jeg har i stor grad et kosthold som er basert på grønnsaker. Anonymkode: 4a6a3...c6c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #22 Del Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 4.3.2021 den 8.27): Velg kjøttprodusenter fra Norge 😃 "Nyt Norge"-merket, velg økonologisk kylling og spis grønnsaker/frukt etter sesong. Anonymkode: 9bbf3...ca2 Det viktigste er å velge Norsk kjøtt, å Norske grønnsaker. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #23 Del Skrevet 5. mars 2021 Har ikke lest hele tråden, men gjør også det du kan for å redusere plast-forbruket Selv om du resirkulerer i din kommune kan det godt hende det sendes til tyskland, og det er jo ikke særlig bra. Her fokuserer vi på mindre plast (velger alltid papp eller aluminiums-bokser over plast om mulig), og tar med egne poser til å plukke grønt i i stedet for å kjøpe engangs-poser på butikken. Vi har en zero-waste butikk vi bruker når vi har tid og mulighet. Tar vare på glass fra f.eks pesto-glass og gjenbruker dem til å fylle på f.eks krydder fra disse butikkene. Når vi kjøper pasta velger vi papp-eske i stedet for plastinnpakning. Har alltid egne tøyposer i bilen til mathandelen, svært sjeldent vi trenger å kjøpe, og de blir isåfall gjenbrukt som søppelposer. Vi er bevisste på plast i hele huset, og unngår der vi kan. Vi kjører elbil, og vi holder strømforbruket nede. Spiser stort sett vegetarisk, kun kjøtt om vi tilbys det eller bestiller mat ute. Det er masse info på youtube, bare søk zero waste and vegan f.eks - du trenger ikke gjøre alt eller bli veganer, men alt du gjør hjelper. Vi er ikke veganere, men vi gjør så godt vi kan i hverdagen Kjøper også økologiske egg og kjøtt og helst lokalt. Anonymkode: 0dea5...e5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #24 Del Skrevet 5. mars 2021 Jeg bruker appen til Dyrevernalliansen. Da kan du søke opp klær, egg, kosmetikk og kjøtt og finne de der dyra har hatt det bra og produkter som ikke er dyretesta. Syns den er veldig bra! Dyrevennlig heter den. Jeg er veggis selv, så har ikke brukt den på annet enn sminke og sånt, men har anbefalt den til foreldrene mine som gjerne vil spise dyr, men kun dyr som har hatt det bra. https://dyrevern.no/dyrevern/dyrevernalliansen-lanserer-super-appen-dyrevennlig/ Anonymkode: 35be0...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2021 #25 Del Skrevet 5. mars 2021 Kjøp vilt kjøtt, fisk og i fra rekoringen. Etter dokumentaren om griseindustrien og andre ting, mener jeg ikke at dyr som kun er inne lever et bra liv. Kjøper økologiske egg Anonymkode: 4509d...9ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Syngemann Skrevet 5. mars 2021 #26 Del Skrevet 5. mars 2021 (endret) Kortreist økologisk mat er bra om du får tak i det. Debio-godkjent økologisk mat har strengere regler å forholde seg til når det gjelder dyrevelferd, sprøytemidler og etikk. Kortreist norskprodusert grønt er nestebest. Kjøtt fra ansvarlige produsenter som Stange og Holte. Der vet du hvor kjøttet kommer fra. Har du mulighet til å dyrke noe selv, gjør gjerne det. Om så et par gressløk i blomsterkasse. Hvorfor ikke ha litt spiselig grønt rundt seg? Endret 5. mars 2021 av Syngemann 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 5. mars 2021 #27 Del Skrevet 5. mars 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kjøp vilt kjøtt, fisk og i fra rekoringen. Etter dokumentaren om griseindustrien og andre ting, mener jeg ikke at dyr som kun er inne lever et bra liv. Kjøper økologiske egg Anonymkode: 4509d...9ad Den grise historien var pyntet på. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #28 Del Skrevet 6. mars 2021 Skal du spise miljøvennlig kjøtt anbefaler jeg hjort, elg og annet vilt. Kjøtt fra husdyr er både ekstremt uetisk og ekstremt miljøskadelig. Anonymkode: b3f41...494 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #29 Del Skrevet 6. mars 2021 Smeltemann skrev (13 timer siden): Den grise historien var pyntet på. nei Anonymkode: 9c309...b11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #30 Del Skrevet 6. mars 2021 Smeltemann skrev (13 timer siden): Den grise historien var pyntet på. Lenge leve kognitiv dissonans Anonymkode: c2af9...7a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 6. mars 2021 #31 Del Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lenge leve kognitiv dissonans Anonymkode: c2af9...7a1 Tror du virkelig at det er sånn i hver eneste svinebesetning i Norge? Norge er på topp i husdyrproduksjon/velferd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #32 Del Skrevet 6. mars 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Tror du virkelig at det er sånn i hver eneste svinebesetning i Norge? Norge er på topp i husdyrproduksjon/velferd Det sa jeg ingen ting om,men selvsagt er det langt flere enn de som ble tatt i det filmen som holder på sånn. Og om du virkelig mener at standard husdyrproduksjon er velferd så burde du lese deg litt opp på alt det faktisk er lov å gjøre med de dyrene Anonymkode: c2af9...7a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 6. mars 2021 #33 Del Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det sa jeg ingen ting om,men selvsagt er det langt flere enn de som ble tatt i det filmen som holder på sånn. Og om du virkelig mener at standard husdyrproduksjon er velferd så burde du lese deg litt opp på alt det faktisk er lov å gjøre med de dyrene Anonymkode: c2af9...7a1 Jepp har lest side opp og side ned fra mattilsynet. Det er de som setter føringer for hvordan husdyrproduksjon skal være. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #34 Del Skrevet 6. mars 2021 Smeltemann skrev (1 time siden): Tror du virkelig at det er sånn i hver eneste svinebesetning i Norge? Norge er på topp i husdyrproduksjon/velferd Rundt 1% får lov å være ute. Men det er i følge meg helt irrelevant. De ender på samme slakteri der de blir gasset bevisstløse, hengt opp ned, kuttet strupen på for så å bli senket ned i et kar med kokhett vann, noen fremdeles i live. Griser er noe av de fineste og smarteste dyrene som finnes. Ca. Like smarte som 3-4 åringer. Mye smartere en hunder. Men hva hadde skjedd om noen hadde slakta hunder på måten vi slakter griser? 3.verdskrig hadde startet. Anonymkode: b3f41...494 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 6. mars 2021 #35 Del Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Rundt 1% får lov å være ute. Men det er i følge meg helt irrelevant. De ender på samme slakteri der de blir gasset bevisstløse, hengt opp ned, kuttet strupen på for så å bli senket ned i et kar med kokhett vann, noen fremdeles i live. Griser er noe av de fineste og smarteste dyrene som finnes. Ca. Like smarte som 3-4 åringer. Mye smartere en hunder. Men hva hadde skjedd om noen hadde slakta hunder på måten vi slakter griser? 3.verdskrig hadde startet. Anonymkode: b3f41...494 Kina slakter hunder de. Etter gassing og blod avtapping er det ingen som lever. Å Om de blir skoldet eller brent busta av da. Det er revnende likegyldig for grisen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #36 Del Skrevet 6. mars 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Kina slakter hunder de. Etter gassing og blod avtapping er det ingen som lever. Å Om de blir skoldet eller brent busta av da. Det er revnende likegyldig for grisen. Gassing gjør de bare bevisstløse, de dør ikke, noen er også ved bevissthet etter gassing. Det skal også gå veldig raskt, det er mange griser i køen som skal dø, så kuttingen går veldig raskt. Man dør ikke det sekundet man får kuttet strupen, det tar tid. Så er det oppi karet for å bli skoldet slik du sier. Om du faktisk er interessert i å se hvordan dyrene har det på et slakteri, anbefaler jeg deg å se Dominion på YouTube. Anonymkode: b3f41...494 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 6. mars 2021 #37 Del Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gassing gjør de bare bevisstløse, de dør ikke, noen er også ved bevissthet etter gassing. Det skal også gå veldig raskt, det er mange griser i køen som skal dø, så kuttingen går veldig raskt. Man dør ikke det sekundet man får kuttet strupen, det tar tid. Så er det oppi karet for å bli skoldet slik du sier. Om du faktisk er interessert i å se hvordan dyrene har det på et slakteri, anbefaler jeg deg å se Dominion på YouTube. Anonymkode: b3f41...494 Jeg vet godt hvordan det fungerer. Når blodet forlater kroppen er det slutt på oljen,da virker ikke maskinen. Dyret er klinisk dødt. Det kan forekomme avvik,men det er noe som blir tatt seriøst på slakteriene, det avviks behandles og gjennomgåes prosedyrer for at sånt ikke skjer igjen. Det er veterinærer fra mattilsynet som er som en kontroll at alt går riktig for seg. De krampene som blir når dyret er dødt det er muskler som beveger seg. Dyret er dødt og kjenner ingen ting. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #38 Del Skrevet 6. mars 2021 Det handler ikke bare om transport mht avokado. Det kreves ekstremt mye vann i produksjon. Også av bananer. Har bare skummet gjennom tråden, sorry hvis det er nevnt før. Anonymkode: 95826...d97 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #39 Del Skrevet 6. mars 2021 AnonymBruker skrev (På 5.3.2021 den 6.55): General Mills er distributør for White Oak Pastures, så selvfølgelig har de noe å vinne på dette når de har bestilt en analyse som skal "greenwashe" biff i markedsføringens navn. Analysen har tross alt kun blitt brukt i markedsføringen av produktene til WOP (+ å bli kritisert). Det er ikke unormalt å betale for en rapport eller analyse som gjør at kanskje flere vil kjøpe produktene sine. 6 millioner er absolutt ikke mye i det hele tatt i dette bildet. 6 millioner er nærmet et kaste-penger-ut-av-vinduet-budsjett når General Mills hadde inntekter på 17 milliarder i 2020. Det ble også brukt 690 millioner til markedsføring og 224 millioner til R&D. Du må gjerne linke til andre kilder, men det jeg reagerte på var at du sa karbonbindingen (du brukte WOP som kilde) "slår soyabønner ned i støvlene", og dette har jo kommet fram i etterkant at dette slettes ikke stemmer. Karbonbinding hjelper, men soyabønner er fremdeles betydelig mer miljøvennlig. Såkalt "negativt karbonutslipp" er enda ikke en realitet så da bør vi kanskje holde oss for gode for å spre feilinformasjon. Anonymkode: 8f2e3...b38 Nei, General Mills ønsker ikke å ødelegge matjorda på områdene de har eller få falsk PR. De ønsker å forbedre jordkvaliteten uten å gå ned i avling. Hvis de hadde fått falsk PR, så gir det en midlertidig positiv boost som fort kan bli snudd til negativ og skade firmaet. Og du glemmer det at impossible er også en kunde av det samme firmaet, og Quantis har gjort en LCA på soya. Her er kundelista. Hvis Quantis ikke hadde gjort skikkelig arbeid og ikke gitt et nøytralt svar, så er det jo bortkastede penger. Det betyr ikke at det er fasiten, men det er de tallene vi har å gå på nå. Resultatet taler for seg selv. Ta en titt på jordkvaliteten til en hvilken som helst regenerativ gård, og ta en titt på jordkvaliteten hos naboen som driver konvensjonelt. Kanskje du skal se på jordkvaliteten på et jordstykke som har blitt brukt til soya, siden det er så mye bedre enn regenerativt i følge deg. Den næringsfattige jorda til venstre er nabogården til WOP (konvensjonell) og den næringsrike nesten svarte jorda til høyre er fra WOP: bildekilde Anonymkode: 5f01d...50f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2021 #40 Del Skrevet 6. mars 2021 Smeltemann skrev (6 timer siden): Jeg vet godt hvordan det fungerer. Når blodet forlater kroppen er det slutt på oljen,da virker ikke maskinen. Dyret er klinisk dødt. Det kan forekomme avvik,men det er noe som blir tatt seriøst på slakteriene, det avviks behandles og gjennomgåes prosedyrer for at sånt ikke skjer igjen. Det er veterinærer fra mattilsynet som er som en kontroll at alt går riktig for seg. De krampene som blir når dyret er dødt det er muskler som beveger seg. Dyret er dødt og kjenner ingen ting. Jeg anbefaler deg(og alle andre) å se Dominion eller Earthlings❤️ Anonymkode: b3f41...494 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå